I artikelserien Lyckan i digitalisering dryftas följande: Hur digitalisera den traditionella branschen?
Att köpa bostad är ett stort och viktigt beslut för medborgarna. Det är lika viktigt att inte bara köparen utan också andra intressenter, såsom banker och fastighetsförmedlare, känner sig trygga i processen. Det står mycket på spel för alla.
Avsikten var att den digitala plattformen för bostadsköp, grundad av företagaren Sami Honkonen, skulle överföra den traditionella bostadshandeln helt och hållet till nätet, vilket skulle göra handeln enkel, snabb och säker. I sin artikel berättar Honkonen om vilka hinder man måste övervinna under resans gång för att kunna bygga upp förtroendet mellan alla aktörer när man övergår till digitala kanaler.
En bostadsaffär har traditionellt innehållit flera manuella skeden och förutsatt fysiska möten. Digitaliseringen lyckades inte utan svårigheter i en sådan traditionell bransch där det alltid är lättare att stanna kvar i bekanta processer och vanor. Man ville till exempel inte övergå från köpebrev i nuvarande form till nya versioner och bankerna hann inte genomföra sina egna lösningar i tid.
”Det kändes som mattan drogs under benen och precis när man skulle komma tillbaka upp och stå, drogs en annan matta bort. Så går digitaliseringsprojekten alltid till”, konstaterar Honkonen.
Målet med digitala tjänster är i slutändan att göra vår vardag lättare
Honkonens text berättar på ett träffande sätt en historia om hur digitaliseringen i bästa fall är en problemlösning i en ny miljö som underlättar människans vardag. Tidigare överfördes ett traditionellt aktiebrev i pappersformat från säljarens bankvalv till köparens bankvalv, även om hela processen hade kunnat digitaliseras redan för länge sedan.
”I efterhand låter vårt beslut uppenbart, men ingen hade ändå gjort det tidigare. På detta sätt hade man kunnat göra en näst intill digital affär redan flera årtionden tidigare”, funderar Honkonen.
Även den globala coronapandemin påskyndade tillväxten då bostadsköpen kunde skötas helt på distans med hjälp av Honkonens tjänster. Pandemin har explosionsartat påverkat de digitala tjänsternas tillväxt och utveckling under de senaste 18 månaderna.
”Under de senaste åren har man tagit stora kliv framåt i utvecklingen av digitala tjänster. När man digitaliserar en tjänst måste man alltid tänka om från början. En elektronisk redan befintlig dokumentbaserad process leder inte som sådan till en fungerande digitaliserad tjänst. Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata digitaliserade fullmaktsprocessen för registrering samt gränssnitt, i stället för flyttbara fysiska fullmaktsbrev, när det blev möjligt att ge fullmakt åt annan person att uträtta ärenden för fullmaktsgivarens räkning ” säger överdirektör Timo Salovaara vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.
Digitalisering av Lyckan i digitalisering är en artikelserie som produceras av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata med finländska tänkare där digitalisering och framtid diskuteras. Målet är att väcka tankar om olika och möjliga digitala framtidsscenarier, så att allt fler blir intresserade av att utveckla samhället och delta i det.
Nyckelord
Kontakter
Tilläggsuppgifter om artikelserien:
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, kommunikationsexpert Eetu Jokela, tfn 0295 535 056, fornamn.efternamn@dvv.fi
Om
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata främjar digitaliseringen av samhället, tryggar tillgången till information och erbjuder tjänster för kundernas livshändelser.
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata sörjer för den grundläggande administrationen av befolkningsdatasystemet och digitaliseringen av samhället. Till myndighetens uppgifter hör bland annat borgerliga vigslar, namn- och adressändringar, förmynderskaps- och intressebevakningsärenden, administration av befolkningsdatasystemet, utveckling av lösningar för elektronisk identitet samt utveckling och underhåll av centraliserade stödtjänster för e-tjänster. Dessa stödtjänster för e-tjänster omfattar bland annat Suomi.fi-webbtjänsten, elektroniska myndighetsmeddelanden (Suomi.fi-meddelanden) samt fullmakter att sköta ärenden för andras räkning (Suomi.fi-fullmakter).
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata inrättades år 2020 och lyder under finansministeriet. Ämbetsverket uppstod 1.1.2020 när Befolkningsregistercentralen och magistraterna sammanförs till en ny helhet.
Följ Digi- ja väestötietovirasto
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Digi- ja väestötietovirasto
Anmärkning från dataombudsmannens byrå till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata17.10.2025 14:11:22 EEST | Pressmeddelande
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata (MDB) mottog en anmärkning av dataombudsmannens byrå den 16 oktober 2025 om ett dokument kopplat till genomförandet av Suomi.fi-meddelanden.
Tietosuojavaltuutetun toimistolta huomautus Digi- ja väestötietovirastolle16.10.2025 15:10:49 EEST | Tiedote
Digi- ja väestötietovirasto (DVV) sai Tietosuojavaltuutetun toimistolta 16.10.2025 huomautuksen, joka koskee Suomi.fi-viestien toteutukseen liittyvää asiakirjaa.
Från och med slutet av 2025 kan en person endast vara stadigvarande bosatt i ett land – för närvarande har 12 000 personer adress både i Finland och Estland13.10.2025 08:10:00 EEST | Pressmeddelande
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata har tillsammans med inrikesministeriet i Estland utrett att 12 000 personer har registrerat en stadigvarande adress i både Finland och Estland. Från och med december 2025 kommer detta inte längre att vara möjligt, då man automatiskt börjar utbyta information om personer som flyttar mellan länderna. I fortsättningen kan den stadigvarande adressen endast registreras i endast ett land.
Loppuvuodesta 2025 vakinainen osoite voi olla vain yhdessä maassa – 12 000 henkilöllä osoite sekä Suomessa että Virossa13.10.2025 08:10:00 EEST | Tiedote
Digi- ja väestötietovirasto on selvittänyt yhdessä Viron sisäministeriön kanssa, että 12 000 henkilöllä on vakinainen osoite rekisteröitynä sekä Suomessa että Virossa. Joulukuusta 2025 lähtien tämä ei ole enää mahdollista, kun tietoja maiden välillä muuttavista henkilöistä aletaan vaihtaa automaattisesti. Jatkossa vakinainen osoite voi olla rekisteröitynä vain yhteen maahan.
By the end of 2025 people may only have a permanent address in one country - 12,000 persons currently have an address in both Finland and Estonia13.10.2025 08:10:00 EEST | Press release
Together with the Estonian Ministry of the Interior, the Digital and Population Data Services Agency has determined that 12,000 persons have a permanent address registered in both Finland and Estonia. As of December 2025, this will no longer be possible as information on persons moving between the two countries will be exchanged automatically from that time forward. In the future, a permanent address can only be registered in one country.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum