Digi- ja väestötietovirasto

I artikelserien Lyckan i digitalisering dryftas följande: Hur digitalisera den traditionella branschen?

Dela
En bostadsaffär är ett exempel på en vardaglig verksamhet som i samband med digitalisering väcker flera frågor. Företagare Sami Honkonen berättar i sin aktuella artikel om utmaningarna med digitaliseringen av denna traditionella bransch och hur förtroendet byggs upp med digitala metoder. Berättelsen är en del av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas artikelserie Lyckan i digitalisering och dess framtid och möjligheter.

Att köpa bostad är ett stort och viktigt beslut för medborgarna. Det är lika viktigt att inte bara köparen utan också andra intressenter, såsom banker och fastighetsförmedlare, känner sig trygga i processen. Det står mycket på spel för alla.

Avsikten var att den digitala plattformen för bostadsköp, grundad av företagaren Sami Honkonen, skulle överföra den traditionella bostadshandeln helt och hållet till nätet, vilket skulle göra handeln enkel, snabb och säker. I sin artikel berättar Honkonen om vilka hinder man måste övervinna under resans gång för att kunna bygga upp förtroendet mellan alla aktörer när man övergår till digitala kanaler.

En bostadsaffär har traditionellt innehållit flera manuella skeden och förutsatt fysiska möten. Digitaliseringen lyckades inte utan svårigheter i en sådan traditionell bransch där det alltid är lättare att stanna kvar i bekanta processer och vanor. Man ville till exempel inte övergå från köpebrev i nuvarande form till nya versioner och bankerna hann inte genomföra sina egna lösningar i tid.

”Det kändes som mattan drogs under benen och precis när man skulle komma tillbaka upp och stå, drogs en annan matta bort. Så går digitaliseringsprojekten alltid till”, konstaterar Honkonen.

Målet med digitala tjänster är i slutändan att göra vår vardag lättare

Honkonens text berättar på ett träffande sätt en historia om hur digitaliseringen i bästa fall är en problemlösning i en ny miljö som underlättar människans vardag. Tidigare överfördes ett traditionellt aktiebrev i pappersformat från säljarens bankvalv till köparens bankvalv, även om hela processen hade kunnat digitaliseras redan för länge sedan.

”I efterhand låter vårt beslut uppenbart, men ingen hade ändå gjort det tidigare. På detta sätt hade man kunnat göra en näst intill digital affär redan flera årtionden tidigare”, funderar Honkonen.

Även den globala coronapandemin påskyndade tillväxten då bostadsköpen kunde skötas helt på distans med hjälp av Honkonens tjänster. Pandemin har explosionsartat påverkat de digitala tjänsternas tillväxt och utveckling under de senaste 18 månaderna.

”Under de senaste åren har man tagit stora kliv framåt i utvecklingen av digitala tjänster. När man digitaliserar en tjänst måste man alltid tänka om från början. En elektronisk redan befintlig dokumentbaserad process leder inte som sådan till en fungerande digitaliserad tjänst. Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata digitaliserade fullmaktsprocessen för registrering samt gränssnitt, i stället för flyttbara fysiska fullmaktsbrev, när det blev möjligt att ge fullmakt åt annan person att uträtta ärenden för fullmaktsgivarens räkning ” säger överdirektör Timo Salovaara vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.

Läs andra delen av artikelserien Lyckan i digitalisering nu:
Sami Honkonen: Digitala bostadsköp – hur byggs förtroendet upp från gränssnitt till hemmasoffa?

Digitalisering av Lyckan i digitalisering är en artikelserie som produceras av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata med finländska tänkare där digitalisering och framtid diskuteras. Målet är att väcka tankar om olika och möjliga digitala framtidsscenarier, så att allt fler blir intresserade av att utveckla samhället och delta i det.

Nyckelord

Kontakter

Tilläggsuppgifter om artikelserien:


Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, kommunikationsexpert Eetu Jokela, tfn 0295 535 056, fornamn.efternamn@dvv.fi

Om

Digi- ja väestötietovirasto
Digi- ja väestötietovirasto
Lintulahdenkuja 2
00530 HELSINKI

0295 536 000 (vaihde)https://dvv.fi

Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata

Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata främjar digitaliseringen av samhället, tryggar tillgången till information och erbjuder tjänster för kundernas livshändelser.

Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata sörjer för den grundläggande administrationen av befolkningsdatasystemet och digitaliseringen av samhället. Till myndighetens uppgifter hör bland annat borgerliga vigslar, namn- och adressändringar, förmynderskaps- och intressebevakningsärenden, administration av befolkningsdatasystemet, utveckling av lösningar för elektronisk identitet samt utveckling och underhåll av centraliserade stödtjänster för e-tjänster. Dessa stödtjänster för e-tjänster omfattar bland annat Suomi.fi-webbtjänsten, elektroniska myndighetsmeddelanden (Suomi.fi-meddelanden) samt fullmakter att sköta ärenden för andras räkning (Suomi.fi-fullmakter).

Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata inrättades år 2020 och lyder under finansministeriet. Ämbetsverket uppstod 1.1.2020 när Befolkningsregistercentralen och magistraterna sammanförs till en ny helhet.

http://dvv.fi/sv

Följ Digi- ja väestötietovirasto

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Digi- ja väestötietovirasto

Samarbetsförhandlingarna vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata har avslutats12.6.2025 15:13:43 EEST | Pressmeddelande

Samarbetsförhandlingarna vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata har avslutats i samförstånd mellan arbetstagarorganisationerna och arbetsgivaren. Förhandlingarna gällde konsekvenser för personalen i och med ändringen av nätverket av service- och verksamhetsställen. Tjänsteställena för ämbetsverkets nuvarande personal finns i fortsättningen på 12 orter. Ändringen medför inget behov av nedskärningar i personalen.

Cooperation procedure at the Digital and Population Data Services Agency completed12.6.2025 15:13:43 EEST | Press release

Cooperation procedures at the Digital and Population Data Services Agency have ended with an agreement between the employee organisations and the employer. The procedures concerned the personnel impact of the changes in the network of offices and service locations. The post locations of the Agency’s current personnel will be in 12 municipalities. The changes do not involve a need to reduce the number of personnel.

HelsingforsMissionens och Helsingfors stads digitala stöd i hemmet belönades med utmärkelsen Digitukiteko 2025 – digitala färdigheter och delaktighet för seniorer genom samarbete22.5.2025 15:05:00 EEST | Pressmeddelande

Det digitala stöd som HelsingforsMissionen och Helsingfors stad ordnar har vunnit utmärkelsen Digitukiteko 2025. Det avgiftsfria digitala stödet erbjuder i synnerhet seniorer som riskerar att marginaliseras en möjlighet att stärka sina digitala färdigheter i sitt eget hem. Verksamheten har lyckats kombinera samarbetet mellan den offentliga och den tredje sektorn på ett sätt som kan skalas upp till andra delar av Finland.

HelsinkiMission ja Helsingin kaupungin kotiin tuotava digituki palkittiin Digitukiteko-tunnustuksella 2025 – yhteistyöllä digitaitoja ja osallisuutta senioreille22.5.2025 15:05:00 EEST | Tiedote

HelsinkiMission ja Helsingin kaupungin järjestämä kotiin tuotava digituki on voittanut vuoden 2025 Digitukiteko-tunnustuksen. Maksuton digituki tarjoaa erityisesti syrjäytymisvaarassa oleville senioreille mahdollisuuden vahvistaa digitaitojaan omassa kodissaan. Toiminta on onnistunut yhdistämään kolmannen ja julkisen sektorin yhteistyön tavalla, joka on skaalattavissa myös muualle Suomeen.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye