I artikelserien Lyckan i digitalisering dryftas följande: Hur digitalisera den traditionella branschen?
Att köpa bostad är ett stort och viktigt beslut för medborgarna. Det är lika viktigt att inte bara köparen utan också andra intressenter, såsom banker och fastighetsförmedlare, känner sig trygga i processen. Det står mycket på spel för alla.
Avsikten var att den digitala plattformen för bostadsköp, grundad av företagaren Sami Honkonen, skulle överföra den traditionella bostadshandeln helt och hållet till nätet, vilket skulle göra handeln enkel, snabb och säker. I sin artikel berättar Honkonen om vilka hinder man måste övervinna under resans gång för att kunna bygga upp förtroendet mellan alla aktörer när man övergår till digitala kanaler.
En bostadsaffär har traditionellt innehållit flera manuella skeden och förutsatt fysiska möten. Digitaliseringen lyckades inte utan svårigheter i en sådan traditionell bransch där det alltid är lättare att stanna kvar i bekanta processer och vanor. Man ville till exempel inte övergå från köpebrev i nuvarande form till nya versioner och bankerna hann inte genomföra sina egna lösningar i tid.
”Det kändes som mattan drogs under benen och precis när man skulle komma tillbaka upp och stå, drogs en annan matta bort. Så går digitaliseringsprojekten alltid till”, konstaterar Honkonen.
Målet med digitala tjänster är i slutändan att göra vår vardag lättare
Honkonens text berättar på ett träffande sätt en historia om hur digitaliseringen i bästa fall är en problemlösning i en ny miljö som underlättar människans vardag. Tidigare överfördes ett traditionellt aktiebrev i pappersformat från säljarens bankvalv till köparens bankvalv, även om hela processen hade kunnat digitaliseras redan för länge sedan.
”I efterhand låter vårt beslut uppenbart, men ingen hade ändå gjort det tidigare. På detta sätt hade man kunnat göra en näst intill digital affär redan flera årtionden tidigare”, funderar Honkonen.
Även den globala coronapandemin påskyndade tillväxten då bostadsköpen kunde skötas helt på distans med hjälp av Honkonens tjänster. Pandemin har explosionsartat påverkat de digitala tjänsternas tillväxt och utveckling under de senaste 18 månaderna.
”Under de senaste åren har man tagit stora kliv framåt i utvecklingen av digitala tjänster. När man digitaliserar en tjänst måste man alltid tänka om från början. En elektronisk redan befintlig dokumentbaserad process leder inte som sådan till en fungerande digitaliserad tjänst. Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata digitaliserade fullmaktsprocessen för registrering samt gränssnitt, i stället för flyttbara fysiska fullmaktsbrev, när det blev möjligt att ge fullmakt åt annan person att uträtta ärenden för fullmaktsgivarens räkning ” säger överdirektör Timo Salovaara vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.
Digitalisering av Lyckan i digitalisering är en artikelserie som produceras av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata med finländska tänkare där digitalisering och framtid diskuteras. Målet är att väcka tankar om olika och möjliga digitala framtidsscenarier, så att allt fler blir intresserade av att utveckla samhället och delta i det.
Nyckelord
Kontakter
Tilläggsuppgifter om artikelserien:
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, kommunikationsexpert Eetu Jokela, tfn 0295 535 056, fornamn.efternamn@dvv.fi
Om
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata främjar digitaliseringen av samhället, tryggar tillgången till information och erbjuder tjänster för kundernas livshändelser.
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata sörjer för den grundläggande administrationen av befolkningsdatasystemet och digitaliseringen av samhället. Till myndighetens uppgifter hör bland annat borgerliga vigslar, namn- och adressändringar, förmynderskaps- och intressebevakningsärenden, administration av befolkningsdatasystemet, utveckling av lösningar för elektronisk identitet samt utveckling och underhåll av centraliserade stödtjänster för e-tjänster. Dessa stödtjänster för e-tjänster omfattar bland annat Suomi.fi-webbtjänsten, elektroniska myndighetsmeddelanden (Suomi.fi-meddelanden) samt fullmakter att sköta ärenden för andras räkning (Suomi.fi-fullmakter).
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata inrättades år 2020 och lyder under finansministeriet. Ämbetsverket uppstod 1.1.2020 när Befolkningsregistercentralen och magistraterna sammanförs till en ny helhet.
Följ Digi- ja väestötietovirasto
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Digi- ja väestötietovirasto
Susanna Niinivaara har utnämnts till kommunikationsdirektör vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata15.9.2025 10:32:44 EEST | Pressmeddelande
Susanna Niinivaara har utnämnts till kommunikationsdirektör vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata (MDB). Hon tillträder tjänsten den 1 oktober 2025.
Digi- ja väestötietoviraston viestintäjohtajaksi on nimitetty Susanna Niinivaara15.9.2025 10:31:47 EEST | Tiedote
Susanna Niinivaara on nimitetty Digi- ja väestötietoviraston (DVV) viestintäjohtajaksi. Hän aloittaa tehtävässä 1.10.2025.
The Tax Administration and the Digital and Population Data Services Agency are developing digital services for deceased persons’ estates: Easier services for estates starting 202722.8.2025 08:10:00 EEST | Press release
The Tax Administration and the Digital and Population Data Services Agency are working together to develop digital services that will make handling things easier for deceased persons’ estates. The Digital and Population Data Services Agency will create a shareholder register for deceased persons’ estates, and the Tax Administration will implement MyTax e-services for estates.
Skatteförvaltningen och Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata utvecklar e-tjänster för dödsbon: Det blir lättare att sköta dödsboärenden från och med år 202722.8.2025 08:08:00 EEST | Pressmeddelande
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata och Skatteförvaltningen samarbetar med att utveckla sådana e-tjänster som gör det lättare att sköta dödsboärenden. Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata förverkligar ett delägarregister för dödsbon och Skatteförvaltningen förverkligar e-tjänster för dödsbon i MinSkatt.
Verohallinto ja Digi- ja väestötietovirasto kehittävät digitaalisia palveluita kuolinpesille: Kuolinpesien asiointi helpottuu vuodesta 2027 alkaen22.8.2025 08:08:00 EEST | Tiedote
Digi- ja väestötietovirasto ja Verohallinto kehittävät yhteistyössä digitaalisia palveluita helpottamaan kuolinpesien asiointia. Digi- ja väestötietovirasto tuottaa kuolinpesän osakasrekisterin ja Verohallinto toteuttaa OmaVeroon sähköisen asioinnin kuolinpesille.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum