I Kurikka gjordes ett försök att sanera förorenad mark med en ny typ av värmebehandling – skadliga ämnen avlägsnades nästan till 100 procent (Birkaland, Södra Österbotten)

I Finland har för första gången sanerats ett omfattande förorenat markområde med en värmemetod, som tidigare har använts med goda resultat på andra håll i världen. Metoden grundar sig på att värma upp marken och ta tillvara skadliga ämnen. Metoden passar för exempelvis byggda miljöer och på objekt där marken är komprimerad och innehåller särskilt mycket skadliga ämnen.
Marken värms upp till cirka 100 grader med hjälp av värmebrunnar och den heta ångan som innehåller skadliga ämnen sugs upp med hjälp av undertryck och samlas in i saneringsenheten. Foto: Perttu Mattila

I fjol utfördes försök med värmebehandling i Kurikka på en gammal anläggning för pälsberedning, där marken och grundvattnet var förorenat med klorerade lösningsmedel. På området har pälsberedning utförts sedan 1830-talet och lösningsmedel har använts för att rengöra skinnet. Ungefär 50 meter från anläggningen ligger Kylävuori grundvattenområde. De närmaste vattentäkterna, som ligger på cirka 150 meters avstånd, har stängts och inget vatten tas ur dem för hushållsbruk.

”En gång i tiden var man inte medveten om att de klorerade lösningsmedlen utgör ett hot mot miljön och hälsan. Sanering av lösningsmedel djupt i marken var nödvändigt för att hindra de skadliga ämnena från att spridas. Arbetet var utmanande och krävde innovativa metoder”, beskriver Kurikka stads tekniska direktör Jari Akkanen.

Projektet genomfördes i det riksomfattande programmet Maaperä kuntoon, som koordineras av NTM-centralen i Birkaland, i samarbete med Kurikka stad. Det inhemska miljöteknologiföretaget Doranova ansvarade för huvudentreprenaden och företaget skaffade markuppvärmningstekniken av det danska bolaget Krüger A/S. NTM-centralen i Södra Österbotten övervakade saneringen av det förorenade området.

Järnväg bredvid och skadliga ämnen nedanför grundvattenytan

Marken och grundvattnet i området har undersökts flera gånger sedan början av 2000-talet. År 2005 sanerades marken i området med massabyte och år 2018 inleddes biologisk sanering av grundvattnet i området. I samband med detta observerades mycket höga koncentrationer av lösningsmedel nedanför grundvattenytan och metoden som då valdes för saneringen var inte tillräcklig.

”På cirka 4–10 meters djup i det täta lerskiktet observerades mycket höga koncentrationer av tetrakloreten, trikloreten och dikloreten på ett cirka 200 m2 stort område”, berättar experten på förorenade markområden Maarit Joukainen från NTM-centralen i Birkaland.

Området ligger tätt intill fabriksbyggnaden och bredvid går järnvägen i Södra Österbotten som är i bruk för frakt. På basis av objektets förhållanden, skadliga ämnen och koncentrationer valdes värmebehandling som den hållbaraste saneringsmetoden. Metoden kallas också för termisk desorption. I finländska förhållanden är det frågan om en ny metod, men den har tidigare använts framgångsrikt på andra håll i världen.

Metoden innebär att flyktiga organiska föreningar tas bort ur marken med hjälp av värme och kraftigt undertryck. Marken värms upp till cirka 100 grader med hjälp av värmebrunnar och den heta ångan som innehåller skadliga ämnen sugs upp med hjälp av undertryck och samlas in i saneringsenheten. Den renade luften släpps ut i luften och det reande vattnet avleds exempelvis ut i ett vattendrag, i detta fall Nenättömänluoma.

”Doranova ansvarade för tillvaratagning och behandling av de skadliga ämnena och Krüger levererade anordningarna för uppvärmning av marken och ansvarade för specialkompetensen. Trots pandemin kunde projektet genomföras enligt planerna. Detta var möjligt på grund av förplanering av hög kvalitet och intensivt samarbete med och informationsutbyte mellan de olika parterna under hela projektet”, konstaterar branschdirektör Perttu Mattila från Doranova.

Förväntningarna var höga, men resultaten är snudd på perfekta

Till slut behandlades över en halv miljon kubikmeter ånga, som innehöll skadliga ämnen, och även 166 kubikmeter vatten. Målet var att avlägsna 98 procent av de skadliga ämnena, men efter saneringen togs prover som visade att otroliga 99,7 procent av de skadliga ämnena hade avlägsnats. Kalkylmässigt avlägsnades sammanlagt cirka 490 kg lösningsmedel.

”Metoden är snabb och effektiv när förhållandena är lämpliga. I området blir inga begränsningar eller konstruktioner kvar som skulle kunna störa den framtida användningen. Förutom anläggningstransporterna orsakar projektet ingen trafik, vilket också är miljövänligt. Dessutom var elektriciteten, som användes för att värma upp marken i detta projekt, till 100 procent förnybar”, berättar Joukainen.

Projektets olika parter hade samma åsikt om att den nya metoden passar för tekniskt utmanande objekt, där det förorenade området ligger djupt ner i marken i en bebyggd miljö.

”Den termiska metoden passar för ett objekt, där det skulle ha varit svårt att gräva och den biologiska saneringen inte skulle ha fungerat på grund av de höga koncentrationerna. Övervakningen har fungerat via distansmöten. På hösten hölls dock ett livemöte då det hölls presskonferens på objektet”, berättar övervakaren av objektet, överinspektör Katja Viitaniemi från NTM-centralen i Södra Österbotten.

www.maaperakuntoon.fi

Mer information

Maarit Joukainen, NTM-centralen i Birkaland, maarit.joukainen@ntm-centralen.fi, 0295 036 374

Perttu Mattila, Doranova Oy, perttu.mattila@doranova.fi, 0400 771 981

Katja Viitaniemi, NTM-centralen i Södra Österbotten, katja.viitaniemi@ntm-centralen.fi

Bilder

Om

NTM-centralerna är statliga myndigheter som främjar den regionala utvecklingen genom att sköta statsförvaltningens uppgifter och utveckling. NTM-centralerna sköter uppgifter i anslutning till näringar, arbetskraft, kunnande samt trafik och infrastruktur samt miljö och naturresurser. NTM-centralerna utvecklar och stöder ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar välfärd.

Följ ELY-keskukset

Senaste pressmeddelandena från ELY-keskukset

Päivitetty Itä-Suomen yritysrahoitusstrategia on julkaistu (Etelä-Savo, Pohjois-Karjala, Pohjois-Savo)27.3.2024 12:59:19 EET | Tiedote

Itä-Suomen yritysrahoitusstrategia on päivitetty vuodelle 2024. Strategiaa käytetään ELY-keskuksissa yrityksen kehittämisavustushakemusten sekä Euroopan maaseudun kehittämisen maatalousrahaston (maaseuturahasto) yritystukihakemusten arvioinnissa ja hakemusten pohjalta tehtävien päätösten valmistelussa Etelä-Savon, Pohjois-Karjalan sekä Pohjois-Savon maakuntien alueella.

Vuoden Hyvä YVA -palkinto valtatien 8 parantaminen välillä Rauma-Eurajoki-hankkeelle21.3.2024 08:49:23 EET | Tiedote

Yva ry on myöntänyt vuoden 2024 Hyvä YVA -palkinnon valtatien 8 parantamista välillä Rauma-Eurajoki käsittelevälle ympäristövaikutusten arvioinnille. Hankkeesta vastaavana menettelyssä on toiminut Varsinais-Suomen ELY-keskuksen liikennevastuualue ja hankkeesta vastaavan edustajana projektipäällikkö Timo Bäcklund. YVA-konsulttina on toiminut projektipäällikkö Rauno Tuominen ja YVA-vastaava Taina Klinga Sitowise Oy:stä ja pääsuunnittelija Sari Kirvesniemi Ramboll Finland Oy:stä. Yhteysviranomaisena on toiminut Varsinais-Suomen ELY-keskuksen ympäristövastuualue ja yhteysviranomaisen edustajana johtava asiantuntija Asta Asikainen.