I norra Finland syns hela spektrumet av social- och hälsovårdstjänster – THL utvärderar tjänsterna i Kajanaland, Mellersta Österbotten, Norra Österbotten och Lappland
De fem sjukvårdsdistrikten i norra Finland har mycket olika sätt att ordna social- och hälsovårdstjänster, vilket påverkar klienternas möjligheter att få jämlika social- och hälsovårdstjänster som motsvarar deras behov.
I Kajanaland och Mellersta Österbotten produceras socialvårdens, primärvårdens och den specialiserade sjukvårdens tjänster huvudsakligen av en anordnare. Vård- och servicekedjorna samt servicehelheterna har definierats i regionerna, vilket gör det mer sannolikt att tjänsterna är jämlika. En systematisk bedömning av servicebehovet förbättrar jämlikheten inom tjänsterna för äldre.
I Norra Österbottens, Lapplands och Länsi-Pohjas sjukvårdsdistrikt finns det däremot ett stort antal serviceanordnare, sammanlagt 38 stycken. I dessa områden är det svårare att förverkliga en jämlik tillgång till tjänster och att samordna tjänsterna, eftersom det saknas en gemensam hantering av vård- och servicekedjorna och tjänsterna huvudsakligen har utvecklats av de enskilda anordnarna.
Detta framgår av de utvärderingar som Institutet för hälsa och välfärd publicerat idag och som berör ordnandet av social- och hälsovårdstjänster 2019 inom Uleåborgs universitetssjukhus specialupptagningsområde. Tyngdpunkterna i den årliga utvärderingen är denna gång mentalvårdstjänster och tjänster för äldre.
Varierande serviceutbud
I Norra Österbotten och Lappland varierar serviceutbudet mellan anordnarna. Till exempel hemsjukhustjänster, stöd för hemvård och tjänster som tillhandahålls i hemmet, men också användningen av avdelningsvård varierar från kommun till kommun. I områden med långa avstånd är det dock motiverat att ha en mer omfattande närservice. I små kommuner som ordnar tjänsterna själva fungerar samordningen av tjänsterna ofta bra, eftersom arbetstagarna känner varandra.
För att producera smidigare, samordnade tjänster för befolkningen har man i Norra Österbotten inlett ett utvecklingsprojekt för vård- och servicekedjor som omfattar hela landskapet. Syftet med projektet är också att utveckla klient- och patientdatasystemet på landskapsnivå.
I Lappland har man på landskapsnivå gjort mycket bra grundarbete för jämlika tjänster; man har utvecklat verksamhetsmodeller, gjort servicebeskrivningar och utarbetat handböcker. Användningen av dessa modeller varierar dock i olika kommuner.
Tjänsterna utvecklas i samma riktning
”Trots skillnaderna i hur social- och hälsovårdstjänsterna ordnas håller tjänsterna på att utvecklas i samma riktning inom specialupptagningsområdet", säger THL:s utvärderingschef Tiina Hetemaa. ”Tjänsterna är allt oftare multiprofessionella och inriktade på öppenvård och tidigt stöd. Tjänsterna förs också närmare klienternas vardag. Teknologi och elektroniska tjänster används allt mer.”
I norra Finland har även mentalvårdstjänsterna utvecklats i samma riktning med fokus på öppenvård och klientperspektiv och med beaktande av närstående. Den specialiserade sjukvården har införts i basservicen och nära klientens vardag.
Servicestrukturen inom tjänsterna för äldre har förenklats i specialupptagningsområdet i enlighet med de nationella riktlinjerna. Tjänsterna som tillhandahålls i hemmet har utökats och vården på distans har utvecklats. Förändringen i servicestrukturen har kommit längst i Kajanaland och Mellersta Österbotten. Hälso- och sjukvårdens stöd för hemvård har ökat och multiprofessionaliteten syns både i servicehandledningen och i rehabiliteringen i hemmet.
En gemensam utmaning i norra Finland är bristen på yrkesutbildade personer inom social- och hälsovården, i Lappland dessutom bristen på vårdpersonal som behärskar samiska. För att förbättra tillgången till specialistläkare har ett andelslag grundats.
En annan utmaning i norra Finland är att finansieringsunderlaget försämras. Av specialupptagningsområdets 68 kommuner uppvisade 49 ett underskott under räkenskapsperioden 2019. När befolkningen minskar och den demografiska försörjningskvoten försämras är trycket på att dämpa kostnaderna stort. De största byggnadsinvesteringarna gjordes inom den specialiserade sjukvården.
THL utvärderar årligen anordnandet av social- och hälsovårdstjänsterna på uppdrag av social- och hälsovårdsministeriet. Under hösten utvärderas regionernas tjänster under föregående år. I höstens utvärdering fokuserade man på utvecklingsobjekt som upptäckts i föregående års utvärderingar, såsom mentalvårdstjänsterna och tjänsterna för äldre.
Källa: Sosiaali- ja terveyspalvelut OYS-erityisvastuualueella. Kainuu, Keski-Pohjanmaa, Pohjois-Pohjanmaa, Lappi ja Länsi-Pohja. Päätösten tueksi 8/2020, THL
Mer information:
Tiina Hetemaa
utvärderingschef, THL
tfn 029 524 7903
Nina Knape
enhetschef, THL
Tfn 029 524 7683
Pekka Rissanen
överdirektör för informationstjänsterna, THL
Tfn 029 524 6068
förnamn.efternamn@thl.fi
Länkar
Om
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) on asiantuntija- ja tutkimuslaitos. Tuotamme tietoa, työkaluja ja ratkaisuja terveys- ja hyvinvointialan päätöksenteon ja toiminnan tueksi. Teemme kansainvälisesti ja kansallisesti arvokasta tutkimusta ja sovellamme sitä suomalaisen yhteiskunnan tulevaisuuden rakentamiseen.
Följ Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL
THL viikolla 18/202425.4.2024 15:40:29 EEST | Tiedote
Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) mediakalenteri ilmestyy joka torstai. Siihen kootaan aina seuraavan viikon infot, tiedotteet, keskeiset tapahtumat, julkaisut ja muita valikoituja ajankohtaisia asioita. Tiedot pohjautuvat torstain 25.4. tilanteeseen, ja niihin voi tulla muutoksia.
Kotihoidon asiakkaille suunniteltu palvelutuntien määrä toteutuu puolessa yksiköistä23.4.2024 02:00:00 EEST | Tiedote
THL seurasi kotihoidon ja ympärivuorokautisen hoivan toteutumista lokakuussa 2023.
THL: Yhdenvertainen ja viiveetön hoitoonpääsy on sosiaali- ja terveydenhuollon perusta19.4.2024 09:57:48 EEST | Tiedote
Yhdenvertainen ja viiveetön hoitoonpääsy perusterveydenhuollossa on turvattava, katsoo THL. Hallitus kertoi tiistaina osana kehysriihipäätöksiään, että perusterveydenhuollon kiireettömän hoidon hoitotakuuta höllennetään niin, että hoitoon pitää päästä 3 kuukaudessa. Tällä hetkellä odotusaika voi olla enimmillään 14 vuorokautta.
THL viikolla 17/202418.4.2024 15:26:51 EEST | Tiedote
Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) mediakalenteri ilmestyy joka torstai. Siihen kootaan aina seuraavan viikon infot, tiedotteet, keskeiset tapahtumat, julkaisut ja muita valikoituja ajankohtaisia asioita. Tiedot pohjautuvat torstain 18.4. tilanteeseen, ja niihin voi tulla muutoksia.
Väestötutkimus: Nuorempien ikäryhmien suhtautuminen rahapelaamiseen on muuttunut kielteisemmäksi, vanhempien myönteisemmäksi16.4.2024 02:00:00 EEST | Tiedote
Suomalaiset suhtautuvat rahapelaamiseen pääosin kielteisesti. Vuonna 2023 toteutetun väestötutkimuksen mukaan nuorempien ikäryhmien suhtautuminen rahapelaamiseen on muuttunut kielteisemmäksi, kun taas vanhempien ikäryhmien on muuttunut myönteisemmäksi. Edellisen kerran tutkimus tehtiin vuonna 2019.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum