IBM jatkaa vahvasti patenttitilastojen kärjessä: jo 28. peräkkäinen ykköstila

Yli 9 000 patenttia, jotka keskittyivät valtaosin tekoälyyn, kvanttitietokoneisiin, hybridipilveen ja tietoturvaan.

ARMONK, N.Y., – 12.1.2021: Vuonna 2020 IBM:lle myönnettiin yli 9 000 patenttia, jotka keskittyivät valtaosin tekoälyyn, kvanttitietokoneisiin, hybridipilveen ja tietoturvaan. IBM hallitsee Yhdysvaltojen patenttitilastojen kärkipaikkaa jo 28. vuotta peräkkäin.

Myönnetyt patentit jakautuivat seuraavasti:

• Tekoäly – 2 300 patenttia: tekoälystä pyritään kehittämään entistä intuitiivisempi. Tekoälyteknologiaan nojaavat chatbotit pystyvät esimerkiksi aiempaa herkemmin reagoimaan tunteisiin asiakaspalvelutilanteissa. Patentoidut menetelmät auttavat myös tekoälyä kokoamaan ja tiivistämään olennaiset asiat kirjallisista ja puhutuista lähdemateriaaleista sekä luomaan tuloksista helposti ymmärrettäviä visualisointeja päätöksenteon tueksi. IBM toi vuonna 2020 markkinoille ensimmäisen kaupalliseen käyttöön kehitetyn ratkaisun, joka osaa prosessoida luonnollista kieltä. Teknologia on tuttu Debater-projektista, joka käyttää hyväkseen puheentunnistusta, prosessoi massiivisen määrän tietoa annetusta aiheesta eri lähteistä ja rakentaa sen perusteella jäsennellyn puheen, haastaen väittelykumppanin.

• Pilviteknologiat – yli 3 000 patenttia: liittyvät pilvipalveluihin ja pilvitekniikkaan. Hybridipilviteknologian tuottama lisäarvo on jo tietohallintojohtajien keskuudessa selvä. Seuraavaksi heidän on tehtävä päätös siitä, mitkä tiedot käsitellään perinteisesti konesaleissa ja mitkä taas pilviympäristöissä. IBM on kehittänyt tietohallintojohtajien avuksi tähän datan prosessoinnin kategorisointiin automatisoidun ratkaisun. Se vähentää huomattavasti palveluiden latenssia hybridipilviympäristöissä, joissa nopeus ratkaisee. Tästä esimerkkinä GPS-paikannukseen perustuvat ajo-ohjeet.

• Kvanttitietokone: IBM:lle tärkeä tutkimuksen ja kehitystyön painopistealue, ja se näkyy IBM:n hyvänä sijoituksena kvanttitietokoneiden patenttitilastoissa. Yksi myönnetyistä patenteista esimerkiksi yksinkertaistaa kvanttimolekyylisimulaation kartoitusta kvanttitietokoneella. Sen avulla voidaan simuloida kemiallisia reaktioita kvanttitietokoneissa, jotta päästään paremmin selvyyteen siitä, milloin on odotettavissa läpimurtoja uusien materiaalien ja lääkeaineiden löytämisessä. IBM:lle myönnettiin myös patentti, joka luo perustan tarkemmille ja tehokkaammille riskianalyysilaskelmille kvanttitietokoneella.

• Datan salaus – yli 1 400 patenttia, joista yksi liittyy täydelliseen homomorfiseen salaukseen. Homomorfisella salauksella tarkoitetaan salausta, jolla salatulle datalle voidaan suorittaa laskentaoperaatioita purkamatta salausta. Aiemmin vertailu datapisteiden välillä edellytti, että datapisteet tuotiin suojatun homomorfisen ympäristön ulkopuolelle. Tämä luonnollisesti merkitsi datan altistumista hyökkäyksille. IBM patentoi tekniikan, jonka avulla vertailu voidaan tehdä täysin homomorfisessa ympäristössä. IBM Security julkisti tekniikkaa hyödyntävän palvelun joulukuussa 2020.

(Lähde: IFI Claims Patent Service: http://www.ificlaims.com)

Lisää aiheesta IBM Research blogissa: "IBM’s innovation: Topping the US patent list for 28 years running"

IBM on pilvialustoihin erikoistunut ja tekoälyä hyödyntävä teknologiayritys. Tuemme asiakkaitamme  kognitiivisen tietojenkäsittelyn, pilvialustojen ja kvanttilaskennan hyödyntämisessä. Vahvan toimiala- ja teknologiaosaamisemme ansiosta pystymme vastaamaan asiakkaidemme nopeasti muuttuviin tarpeisiin ja pysymään ketterinä jatkuvan teknologisen muutoksen edessä. IBM toimii luotettavana kumppanina yli 170 maassa. www.ibm.fi