IBM Suomi

IBM tutki: Kuluttajien COVID-19-näkymät, optimismi ja mieltymykset vaihtelevat suuresti sukupolvien ja maantieteellisten alueiden välillä

Jaa

Kaikilta vastanneilta löytyi toivoa paremmasta ja nopeasta talouden elpymisestä, mutta maantieteellisiä eroja on nähtävissä.

ARMONK, N.Y., – 8.9.2020: IBM Institute for Business Valuen (IBV) tuore tutkimus selvitti, miten koronapandemia on vaikuttanut ihmisten elämään eri puolilla maailmaa. Tulokset osoittavat, että pandemia on saanut ihmiset muuttamaan arkeaan, työskentelytapojaan ja ostoskäyttäytymistään. Uusia omaksuttuja tapoja kuluttajat eivät välttämättä enää muuta, vaikka pandemiatilanne helpottuisikin.

Tutkimusta varten haastateltiin yli 14 500 ihmistä Brasiliassa, Kiinassa, Saksassa, Intiassa, Meksikossa, Espanjassa, Isossa-Britanniassa ja Yhdysvalloissa tämän vuoden elokuussa. Kaikki kyselyyn osallistuneet jakoivat yhteisen huolen koropandemian vaikutuksista arkeen ja uskovat, että tulemme jatkossakin kohtaamaan ​​pandemioita.

Kuluttajat uskovat parempaan tulevaisuuteen

Näkemykset pandemian vaikutuksista vaihtelivat suuresti sukupolvittain:

  • Milleniaaleista (25-39-vuotiaat) 69% on huolissaan työpaikkojen pysyvyydestä. ​​60% heistä kertoi, että pandemia on vaikuttanut heidän mielenterveyteensä haitallisesti. Tämä osuus on suurempi kuin millään muulla ikäryhmällä.

  • Suuret ikäluokat (55-70-vuotiaat ja sitä vanhemmat) ovat pessimistisimpiä talouden elpymisen suhteen. Seitsemän kymmenestä kertoo uskovansa maansa talouden vaipuvan taantuman tai jopa lamaan.

  • Z-sukupolvi (18-24-vuotiaat) suhtautuu kaikkein optimistisemmin talouden näkymiin. Yli puolet heistä uskoo talouden palautuvan koronaa edeltäneeseen tilaan jo muutamassa kuukaudessa.

Tutkimus kertoo, että kaikilta vastanneilta löytyi toivoa paremmasta ja nopeasta talouden elpymisestä, mutta maantieteellisiä eroja on nähtävissä. Kolmannes amerikkalaisista vastaajista uskoo Yhdysvaltojen talouden elpyvän vuonna 2021. Optimistisimmin taloutensa elpymiseen suhtautuivat intialaiset ja kiinalaiset vastaajat. He arvioivat talouden elpyvän jo tänä vuonna.

Korona on myös muokannut kuluttajien ostokäyttäytymistä. Amerikkalaiset kuluttajat ovat esimerkiksi kokeilleet rohkeasti itselleen uusia ​​ostopalveluja ja teknologioita. 44% kyselyyn osallistuneista on tehnyt tai haluaisi kokeilla ostosten tekemistä mobiilisovelluksella. Vastaava luku ennen pandemiaa oli 30%. Verkkoshoppailua, jossa tuotteet pakataan valmiiksi ja noudetaan joko liikkeen ulkopuolelta tai kannetaan autoon valmiiksi, on kokeillut 46% amerikkalaisista vastaajista. Ennen pandemiaa vain 18% oli käyttänyt palvelua. Vaatteiden virtuaalisovitusten määrä nousi 9%:sta jopa 30%:iin.

Näkemykset pandemian toisesta aallosta puolestaan vaihtelivat. 69% amerikkalaisista ilmaisi huolensa toisen aallon rantautumisesta myöhemmin tänä vuonna. Isossa-Britanniassa, Meksikossa, Espanjassa ja Brasiliassa vastaavan näkemyksen jakoi jopa kolme neljästä vastaajasta. Samoin huoli omasta ja läheisten terveydestä sekä turvallisuudesta vaihteli maittain. 88% brasilialaisista koki koronan aiheuttamaa huolta itsestään ja läheisistään kun taas Yhdysvalloissa vastaava luku oli 70% ja Saksassa 54%.

Laajempi englanninkielinen tiedote osoitteessa:
https://newsroom.ibm.com/2020-09-02-IBM-Study-Consumers-COVID-19-outlook-optimism-and-preferences-vary-greatly-across-generations-and-geographies


Lataa COVID-19 Consumer Survey -tutkimus osoitteesta:
https://www.ibm.com/thought-leadership/institute-business-value/report/covid-19-consumer-survey

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

IBM Viestintäosasto
puh. (09) 459 5900
ibmficom@fi.ibm.com

Kuvat

Linkit

Tietoja julkaisijasta

IBM Suomi
IBM Suomi
Laajalahdentie 23
00330 Helsinki

(09) 4591http://www.ibm.fi

IBM on pilvialustoihin erikoistunut ja tekoälyä hyödyntävä teknologiayritys. Tuemme asiakkaitamme  kognitiivisen tietojenkäsittelyn, pilvialustojen ja kvanttilaskennan hyödyntämisessä. Vahvan toimiala- ja teknologiaosaamisemme ansiosta pystymme vastaamaan asiakkaidemme nopeasti muuttuviin tarpeisiin ja pysymään ketterinä jatkuvan teknologisen muutoksen edessä. IBM toimii luotettavana kumppanina yli 170 maassa. www.ibm.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta IBM Suomi

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme