IBM tutki: tekoälyn käyttöönotto Euroopassa kiihtyy

Luottamus tekoälyä kohtaan on merkittävin vaikutin sen yleistymiselle.

NEW YORK, NY – 12.5.2021: IBM:n koko Euroopan kattava “Global AI Adoption Index 2021” -tutkimus kertoo Koronapandemian vauhdittaneen tekoälyn käyttöönottoa yrityksissä ja luottamuksen tekoälyn tekemiä ratkaisuja kohtaan olevan merkittävin vaikutin sen käyttöönotolle. Pandemia on myös vauhdittanut teollisuuden automaatiota.

“Global AI Adoption Index 2021” -tutkimus kartoitti sitä, millainen vastaanotto tekoälyä hyödyntävillä teknologioilla on ollut eurooppalaisissa yrityksissä. Yli 36% kyselyyn osallistuneista tietohallintojohtajista kertoi pandemian vaikuttaneen suoraan siihen, että tekoälyteknologioita on otettu käyttöön nopeutetulla aikataululla. Vaikka käyttöönotto onkin nopeutunut, niin silti vain 27% vastaajista kertoi todellisuudessa käyttäneen tekoälyratkaisuja liiketoiminnassaan. Vastanneista 44% kertoi vielä tutkivansa tekoälyn hyödyntämiskohteita.

Vaikka tekoälyteknologioiden nähdään olevan ratkaisu moneen asiaan, niin silti tutkimuksesta nousi esiin syitä käyttöönoton esteille. Näitä ovat:

• tekoälyn integroimishaasteet olemassa oleviin järjestelmiin (38% vastanneista),
  • tekoälyteknologian vaatimien taitojen puute (33% vastanneista) ja
  • datan kompleksisuus ja siiloutuneisuus (29% vastanneista).

Myös tekoälyn luotettavuus nousi esiin, sillä luotettavaa ja toiminnaltaan ymmärrettävää tekoälyteknologiaa pidetään arvossaan. 72% tekoälyä hyödyntävistä tai sen käyttökohteita kartoittavista yrityksistä pitää erittäin tärkeänä sitä, että he pystyvät samaan tekoälyn analyysien avulla luottamusta liiketoiminnan ratkaisuihin.

Korona vauhditti osaltaan teollisuuden automaatiota. Tutkimustulosten mukaan 43% eurooppalaisista organisaatioista on lisännyt automaation ja sen myötä tekoälyn käyttöä pandemian aikana työntekijöiden tuottavuuden lisäämiseksi. Vastanneista valmiisiin tekoälysovelluksiin seuraavan vuoden aikana aikoo investoida 35%.

Tutkimuksen muita keskeisiä havaintoja:

• Kyvykkyys käyttää dataa vaivattomasti vaikuttaa tekoälyn käyttöönottoon: datan määrän kasvu on johtanut siihen, että yli kaksi kolmasosaa IT-alan ammattilaisista käyttää jopa yli 20 eri tietolähdettä ruokkiakseen tekoälyä. Noin 90 prosenttia vastanneista on sitä mieltä, että kyky tekoälytyökuormien ajamiseen siellä missä data sijaitsee on tärkein ominaisuus teknologian käyttöönotolle.
  • Luonnollisen kielen käsittelyyn nojaavat ratkaisut nousussa: lähes puolet vastanneista yrityksistä käyttää jo nyt sovelluksia, jotka hyödyntävät luonnollisen kielenkäsittelyä (NLP). Joka neljäs yritys aikoo aloittaa NLP:n käyttämisen seuraavan vuoden sisällä.

Tutkimusta varten haastateltiin 5 501 tietohallintojohtajaa eri toimialoilta Kiinasta (500), Ranskasta (500), Saksasta (500), Intiasta (500), Italiasta (500), Latinalaisesta Amerikasta (1000), Singaporesta (500), Espanjasta (500), Isosta-Britaniasta (500) ja Yhdysvalloista (501). Tutkimuksen toteutti Morning Consult verkkokyselynä huhtikuussa 2021.

Laajempi englanninkielinen blogiteksti tutkimuksesta Euroopan näkökulmasta osoitteessa:

Lataa globaali tutkimus osoitteesta:
ibm.biz/Bdfy4E

IBM on pilvialustoihin erikoistunut ja tekoälyä hyödyntävä teknologiayritys. Tuemme asiakkaitamme  kognitiivisen tietojenkäsittelyn, pilvialustojen ja kvanttilaskennan hyödyntämisessä. Vahvan toimiala- ja teknologiaosaamisemme ansiosta pystymme vastaamaan asiakkaidemme nopeasti muuttuviin tarpeisiin ja pysymään ketterinä jatkuvan teknologisen muutoksen edessä. IBM toimii luotettavana kumppanina yli 170 maassa. www.ibm.fi

Koruvalmistaja Pandora kaksinkertaisti verkkomyyntinsä IBM:n ratkaisuiden tukemana29.6.2021 07:00:00 EEST | Tiedote

ARMONK, N.Y. – 29.6.2021: Maailman suurimpiin korubrändeihin lukeutuva tanskalainen Pandora onnistui luomaan yhtenäisen, yksilöllisemmän ja kohdennetun ostokokemuksen IBM:n ratkaisuiden avulla kaksinkertaistaen vuoden 2020 verkkomyyntinsä. Vuosi 2020 on ollut haasteellinen monelle yritykselle ja koronapandemia on pakottanut tekemään suuria ja nopeita muutoksia selviytymisen varmistamiseksi. Yksi näistä yrityksistä on koruvalmistaja Pandora, joka joutui sulkemaan väliaikaisesti suurimman osan sen 2700 kivijalkamyymälästä. Investoinnit monikanavaisen verkkokaupan digitaalisiin ratkaisuihin, kuten virtuaalijonotukseen, tuotteiden virtuaalikokeiluun asiakaskokemuksen kehittämiseen, toimitusketjun sietokyvyn ja ketteryyden lisäämiseen sekä häiriöiden ja riskien minimoimiseen siivittivät Pandoran verkkokaupan menestykseen. "Muutaman viime vuoden aikana olemme Pandorassa tehneet merkittäviä investointeja digitaaliseen asiakaskokemukseen ja kehittäneet datan hyödyntämistä. Olemme yhtenäistänee