IBM:ltä 200 miljoonan dollarin panostus ilmaston ja ympäristön tutkimukseen

14.7.2017 15:29 | IBM Suomi

IBM tarjoaa pilvipalveluita, säädataa ja hajautettua tietojenkäsittelyä viiteen ympäristöntutkimusprojektiin, tutkijat ympäri maailman voivat hakea mukaan.

ARMONK, NY – 10.7.2017: IBM haluaa viedä eteenpäin ilmastonmuutoksen tutkimusta tarjoamalla 200 miljoonan dollarin edestä tietojenkäsittelyresursseja, säädataa ja pilvipalveluita tutkijoiden käyttöön. Rahat jaetaan viiteen tutkimusprojektiin, jotka todennäköisimmin edistävät eniten ilmastonmuutoksen pysäyttämistä ja ympäristönsuojelua. Projektien tulokset aiotaan julkaista laajasti.

IBM pyytää tutkijoita ympäri maailman tarjoamaan tutkimusprojekteja, jotka voisivat hyötyä World Community Grid -hilaverkosta. Järjestelmä tarjoaa tutkijoille valtavia määriä tietojenkäsittelytehoa laajojen ympäristö- ja terveysalan tutkimusten toteuttamiseen. World Community Grid toimii IBM:n pilviympäristössä yhdistäen miljoonia tietokoneita ja Android-mobiililaitteita toisiinsa muodostamalla niiden vapaana olevasta kapasiteetista jättimäisen laskentaverkon. Laitteet kuuluvat 730 000 vapaaehtoiselle, jotka ovat ilmoittautuneet mukaan hankkeeseen. He lataavat laitteisiinsa applikaation, ja kun laitteet eivät muuten ole täydessä käytössä, tietokoneet suorittavat automaattisesti virtuaalisia kokeita tutkimuskäyttöön.

Ilmastotutkijat, jotka ovat hakeneet mukaan projektiin, voivat anoa myös ilmaista IBM:n pilvipalvelua tutkimusdatansa turvalliseen ja vastuulliseen varastointiin sekä käyttöön. IBM tarjoaa myös mahdollisuuden päästä käsiksi The Weather Company -dataan, jossa on tietoa menneistä, nykyisistä ja ennustetuista sääolosuhteista ympäri maailman.

"Tietokoneiden laskentakyvyn hyödyntäminen on merkittävä tekijä ilmastonmuutoksen ja ympäristöhaasteiden tutkimuksessa”, toteaa IBM:n yhteiskuntavastuujohtaja ja IBM Foundation -säätiön puheenjohtaja Jennifer Ryan Gozier. ”IBM ottaa ylpeänä osaa ilmastonmuutoksen vastaiseen taisteluun tarjoamalla tutkijoille supertehokasta tietojenkäsittelyä, pilvipalveluita ja säädataa."

IBM valitsee mukaan viisi tutkimusprojektia. Valittavien projektien tulee olla tieteellisesti ansioituneita sekä lisätä kansainvälisen yhteisön ymmärrystä jostakin tietystä ilmasto- tai ympäristöhaasteesta tai kehittää tehokkaita ratkaisuja niihin. Tutkimusryhmien tulee myös hallinnoida projekteja onnistuneesti. Jokaiselle projektille annettavien resurssien arvoksi on arvioitu jopa 40 miljoonaa dollaria, eli yhteensä hankkeen arvo on jopa 200 miljoonaa dollaria.

09 459 5900http://www.ibm.fi