IBM:n lohkoketju avaa kahvin reitin viljelijältä kahvipöytään

Massimo Zanetti Beverage -konserni ottaa käyttöön kahvin alkuperän jäljitettävyyttä helpottavan lohkoketjuratkaisun. Pavut kahviin paahtaa suomalainen Meira.

VILLORBA (TV), Italia, – 18.3.2021: Kahvialan jättiläisiin Euroopassa lukeutuva Massimo Zanetti Beverage -konserni ottaa käyttöön kahvin alkuperän jäljitettävyyttä helpottavan, IBM:n lohkoketjuteknologiaa hyödyntävän, Farmer connect -ratkaisun uudessa Segafredo Storia -kahvissaan. Pavut kahviin paahtaa suomalainen Meira ja suomalaisten kahvinystävien nautittavaksi tuote tulee elokuussa. Kahvin matkaa, aina Hondurasin viljelmiltä Meiran Vallilassa sijaitsevan paahtimon kautta kahvipöytään, kuluttajat voivat seurata pakkauksesta löytyvän QR-koodin avulla.

Ennen kahvikuppiin päätymistään kahvipavut pysähtyvät matkallaan useita kertoja niin osuuskunnissa, rahtaajilla, maahantuojilla, paahtimolla, jakelijoilla kuin jälleenmyyjillä. Monimutkaisessa ketjussa kukin toimija käyttää omaa järjestelmäänsä tietojen kirjaamiseen, ja siten tiedot kahvin kulkemasta matkasta ovat hyvinkin pirstaleisia.

Lohkoketjuteknologia toimii avaimena jäljitettävyyteen

IBM:n lohkoketjuteknologia yhdistää kaikki kahvin toimitusketjun osapuolet, yksinkertaistaa tietojen vaihtoa sekä maksujen seurantaa ja lisää turvallisuutta. Lohkot muodostavat pysyvän tapahtumien ketjun eikä lohkoon kirjattuja tapahtumatietoja voida muuttaa jälkikäteen. Seuraavan tapahtuman tiedot kirjataan uuteen lohkoon ja edeltävä lohko sopii ainoastaan seuraavaan lohkoon. Jokaisella toimijalla on tarkka kopio tiedoista, ja lisäykset lohkoketjuun jaetaan koko verkostossa kunkin toimijan lupatason perusteella.

Massimo Zanetti Beverage -konsernille on tärkeää kestävän kehityksen ja avoimen kulttuurin edistäminen. IBM:n lohkoketjuteknologia mahdollistaa läpinäkyvyyden ja tietojen muuttumattomuuden tuotantoketjun jokaisessa vaiheessa. Segafredo Storia -kahvi on tuotettu kestävän viljelyn periaatteita noudattaen kasvatetusta ja vastuullisesti tuotetusta kahvista. Nyt kuluttajat ympäri Eurooppaa pääsevät näkemään juomansa kahvin jokaisen tuotantovaiheen ja varmistamaan sen alkuperän omasta puhelimestaan skannaamalla QR-koodin. Tutustu kahvin matkaan osoitteessa: www.thankmyfarmer.com/.

p. (09) 459 5900

Meira
Heidi Päiväniemi
Markkinointipäällikkö