IC-98:n uudessa suurikokoisessa teoksessa hamppuköysi vertautuu yhteiskuntaan

Teesejä yhteiskuntaruumiista (Sidos) jatkaa IC-98:n jo 16 vuotta työstämää teossarjaa. Videoanimaatiossa yhteisön rakentuminen rinnastuu hamppuköyden olomuotoihin. Tämä Saastamoisen säätiön tilaama teos on ensiesityksessä säätiön taidekokoelmaa esittelevässä Kosketus-näyttelyssä 4.8.–27.9.2020.

IC-98: Teesejä yhteiskuntaruumiista (Sidos), 2020. Photo: Ari Karttunen / EMMA

IC-98:n videoteos näyttää hamppuköyden eri olomuotoja pellolta köydeksi. Köysi on vertauskuva yhteiskunnalle, jonka eri osatekijät liittyvät erottamattomasti toisiinsa ja muodostavat kokonaisuuden. Tuhansista lähes näkymättömän pienistä hamppukuiduista koostuu paksu köysi. Samalla teos haastaa nykyisen fossiilitaloutemme ehdot ja tuo esille hampun monikäyttöisenä luonnonmateriaalina palauttaen talouden ja energian meitä lähelle konkreettiseen, rajalliseen ja paikalliseen perustaan.

"Meitä ei voi erottaa toisistamme eikä myöskään siitä maailmasta, jolle meidän yhteisömme rakentuu. On vaikeaa kuvitella palaavamme toisenlaiseen materiaaliseen perustaan. Mutta jos ei ole vaihtoehtoja, niin on pakko alkaa ajatella maailmaa toisin. Jos me haluamme löytää uuden suhteen ympäristöömme, niin meidän on palattava kysymykseen aluista ja ymmärtää aineen alku”, pohtivat taiteilijat Visa Suonpää ja Patrik Söderlund.

IC-98, eli Patrik Söderlund (s. 1974) ja Visa Suonpää (s. 1968), käsittelee teoksissaan usein yhteiskuntien ja luonnonjärjestelmien suhdetta. Yli 20 vuotta toiminut ryhmä aloitti taiteellisen työskentelynsä taiteilijakirjoilla ja interventioilla julkisessa tilassa ja on viimeisen vuosikymmenen aikana tullut tunnetuksi lyijykynäpiirtämiseen perustuvista liikkuvan kuvan teoksistaan.

Teesejä yhteiskuntaruumiista (Sidos) on digitaalisesti toteutettu lähes 18 metriä leveä animaatio sekä siihen sävelletty äänimaailma. Kuten useissa aikaisemmissa taiteilijakaksikon teoksissa, Max Savikankaan elektronisesti muokattu jousisoitinsävellys tuo merkittävän tason teoksen visuaalisille liikkeille. Teos on osa Teesejä yhteiskuntaruumiista -teossarjaa, jossa käsitellään yhteisön muodostumisen materiaalisia ehtoja. IC-98 on työstänyt sarjaa jo 16 vuotta. Sarjan aiempia teoksia on nähty muun muassa Turun taidemuseossa (2018) ja Porin taidemuseossa (2007). Saastamoisen säätiön taidekokoelmaan kuuluu entuudestaan kaksi IC-98:n teosta, Näkymä vastarannalta (2011) ja Teesejä yhteiskuntaruumiista (Yhdyskunta), (2010), joista jälkimmäinen on esillä Kosketus-näyttelyssä vielä 10.8. asti.

Kosketus-näyttely on EMMAssa pysyvästi esillä oleva kokoelmanäyttely, joka esittelee teoksia Saastamoisen säätiön taidekokoelmasta. Näyttelyn teemana on ihmisyys, ja esillä olevissa teoksissa tarkastellaan yksilön kokemusmaailmaa, moraalia, identiteettiä sekä suhdetta toisiin, ympäristöön ja aikaan.

IC-98: Teesejä yhteiskuntaruumiista (Sidos), 2020. Photo: Ari Karttunen / EMMA

EMMA blir parkeringshall på den världsberömda duon Elmgreen & Dragsets nya utställning24.9.2020 10:00:00 EESTTiedote

EMMAs nya utställning tar museets stilrena betongbyggnad i besittning på ett aldrig tidigare skådat sätt. Elmgreen & Dragset har förvandlat lokalen till en drömlik parkeringshall, med nya verk som har producerats enkom för denna utställning och ikoniska skulpturer från duons 25 gemensamma år. Förutom utställningen har konstnärerna tillsammans med den finska rap-artisten Paperi T gjort en video, där Paperi T tolkar utställningens motiv. Elmgreen & Dragset: 2020 visas på EMMA 26.9.2020−17.1.2021.

EMMA muuntuu parkkihalliksi maailmankuulun Elmgreen & Dragsetin uudessa näyttelyssä24.9.2020 10:00:00 EESTTiedote

EMMAn uusi näyttely ottaa museon linjakkaan betonisen näyttelytilan haltuunsa ennennäkemättömällä tavalla. Elmgreen & Dragset on muuttanut tilan unenomaiseksi pysäköintitaloksi, jossa nähdään uusia, tätä näyttelyä varten tehtyjä teoksia sekä ikonisia veistoksia kaksikon 25 yhteistyövuoden varrelta. Näyttelyn lisäksi taiteilijat ovat yhdessä suomalaisen rap-artistin Paperi T:n kanssa toteuttaneet videon, jossa Paperi T tulkitsee näyttelyn aiheita. Elmgreen & Dragset: 2020 on esillä EMMAssa 26.9.2020–17.1.2021.

EMMA transformed into a car park in a new exhibition by Elmgreen & Dragset24.9.2020 10:00:00 EESTPress release

EMMA's new exhibition is an unprecedented takeover of the museum’s clean-lined modernist, concrete exhibition space. With new works made especially for this exhibition and a selection of iconic sculptures from their 25 years of collaboration, the artist duo Elmgreen & Dragset has transformed the space into a surreal car park. The artists have also collaborated with Paperi T, the Finnish rap artist, who has created the lyrics for a video that mediates the exhibition’s themes. Elmgreen & Dragset: 2020 will be on display at EMMA – Espoo Museum of Modern Art, Finland from 26 September 2020 to 17 January 2021.