ICE-kontakti voi nopeuttaa yhteyden saamista lähiomaisiisi hätätilanteessa – näin asetat sen puhelimeesi niin, että siitä on hyötyä

Onko sinulla puhelimesi osoitekirjassa kirjoitettuna lähiomaisen nimen eteen kirjainyhdistelmä ICE? Kenties olet ajatellut, että korostamalla In Case of Emergency -hätäyhteyshenkilöä tällä tavalla tulet helpottaneeksi viranomaisten työtä hätätilanteessa, jos olet itse esimerkiksi tiedottomassa tilassa. Väärin – nykyaikaiset puhelimet ovat niin hyvin suojattuja, ettei pelastushenkilökunnalla ole mahdollisuutta päästä käsiksi puhelimesi yhteystietoihin lukituksen ohi. DNA:n mobiililiiketoiminnan johtaja Cedric Kamtsan kertoo, kuinka voit asettaa ICE-kontaktin puhelimeesi niin, että sen saa näkyville ilman lukituksen avaamista.

Älypuhelimien ansiosta tietoturva on vahvistunut merkittävästi. Kaksivaiheiset pääsykoodit, turvakuviot sekä kasvojen- ja sormenjälkitunnistus pitävät huolen siitä, että ulkopuolisen on huomattavasti aiempaa vaikeampaa päästä käsiksi laitteen sisältämiin tietoihin. Arkielämässä tämä on erinomaisen hyvä asia, mutta hätätilanteessa ei niinkään. Vahva lukitus estää pääsyn laitteelle ulkopuolisilta, myös pelastustehtäviä suorittavilta viranomaisilta.

”Vanhemmilla puhelimilla tapana oli lisätä ICE-etuliite osoitekirjaan läheiselle, jolla oli ajantasainen tieto puhelimen omistajan sairauksista ja lääkityksistä. Tarkoitus oli tarjota hätätilanteen varalta viranomaisille tieto siitä, kelle kannattaa ensi tilassa soittaa. Älypuhelinten yleistymisen myötä tuo käytäntö on auttamattomasti vanhentunut. Hätätilanteen varalta yhteystietoluetteloon tallennetuista tiedoista ei ole apua, elleivät viranomaiset pääse näkemään niitä. Onneksi älypuhelimissa on erityistoiminto, jolla ICE-tiedot saa näkyviin avaamatta lukitusta”, Kamtsan sanoo.

Yhteydenoton vuoro on vasta pelastustoimien jälkeen

ICE-kontaktin oikeaoppisesta asetannasta on todennäköisesti hyötyä vasta akuuttien ensihoitotoimenpiteiden jälkeen. Esimerkiksi onnettomuuspaikalle saapuvien ensihoitajien päätavoite on pelastaa loukkaantunut henkilö ja turvata tämän terveys – eikä heillä tässä vaiheessa välttämättä ole suurta tarvetta tai kykyä lähteä etsimään älylaitteeseen tallennettuja kontaktitietoja.

Sen sijaan ne voivat olla hyödyksi silloin, kun kiireelliset toimet on tehty ja tiedoton henkilö on kuljetettu sairaalaan. Viranomaisten yrityksiä saada yhteys lähiomaiseen voi hyvinkin nopeuttaa se, että tarvittavat tiedot ovat kätevästi saatavilla. Tehdessään ilmoituksen hätäyhteyshenkilölle viranomaiset voivat saada viipymättä tiedon esimerkiksi siitä, onko loukkaantuneella erityislääkitystä tai perussairautta, kuten diabetesta tai sydänvaltimosairautta.

”ICE-kontaktien lisääminen puhelimeen voi edesauttaa tiedon menemistä oikealle taholle hätätilanteessa. Samalla oikeanlaisen hoidon antaminen helpottuu. Se on yksi keinoista, jotka mahdollistavat keskeisten viranomaisten pääsyn hyödyllisiin tietoihin hätätilanteissa. Toinen on vanhakantaisempi: kirjoittaa lähiomaisen tiedot ihan fyysisesti lapulle ja joko liimata se älypuhelimen takakanteen tai säilyttää sitä helposti löydettävässä paikassa lompakossa”, Kamtsan toteaa.

Näin lisäät ICE-tiedot puhelimeesi oikein

Lukitullakin puhelimella voi aina soittaa hätänumeroon. Kun lisäksi älypuhelimeen asettaa hätäyhteyshenkilön oikeaoppisesti, voi tällekin soittaa lukituksesta huolimatta. Katso alta, miten lisäys tehdään eri laitteilla.

Android

Android-laitteissa ICE-kontaktin lisäämisen tapa vaihtelee valmistajittain ja järjestelmäversioittain, mutta perusajatus on sama. Uudemmilla järjestelmäversioilla se tapahtuu Googlen ohjeiden mukaan valitsemalla Asetukset > Tietoja puhelimesta > Hätätilannetiedot. Lukitusnäytölle on mahdollista lisätä myös tekstiä, kuten nimiä, puhelinnumeroita tai terveystietoja.

Esimerkiksi Android 9:ää käyttävällä Samsung-puhelimella polku on hieman pidempi: Asetukset > Tietosuoja ja turvallisuus > Hätäviesti > Yhteystiedot hätätilanteessa > Lisää yhteystieto. Hätäviesti-valikossa muistutetaan, että hätäpuhelun voi soittaa painamalla virtapainiketta nopeasti viisi kertaa. Samalla toiminnolla käyttäjällä on mahdollisuus laittaa päälle myös hätäviesti valitulle yhteyshenkilölle senhetkisillä sijaintitiedoilla. Uusimmissa Samsung-puhelinversioissa hätäyhteyshenkilöt lisätään ja muokataan kohdassa: Asetukset > Turvallisuus ja hätätilanteet > Hätäyhteyshenkilöt. OnePlus-puhelimilla hätätilannetietojen lisäys onnistuu asetuksien kohdasta Turvallisuus ja näytön lukitus > Hätäpelastus.

iPhone

Applen iPhonella hätäyhteyshenkilön lisääminen tapahtuu puhelinluettelon kautta. ICE-yhteyshenkilön saa valittua avaamalla ICE-kontaktiksi nimettävän henkilön yhteystietosivun ja valitsemalla "Lisää ICE-yhteyshenkilöksi". Tämän jälkeen yhteystieto näkyy myös kohdassa SOS-tiedot, johon päästään pitkin valikkoreittiä Asetukset > Terveys > SOS-tiedot. Valitun kontaktin yhteyteen voi lisätä tiedon siitä, onko henkilö esimerkiksi puoliso, sukulainen tai ystävä. SOS-tietoihin voi lisätä myös henkilökohtaisia terveystietoja sairauksista lääkityksiin ja allergioihin.

Näin ICE-kontaktille soitetaan avaamatta lukitusta

Android-puhelimella hätäyhteyshenkilön saa näkyviin, kun pyyhkäisee lukitusruutua ylöspäin ja klikkaa kohtaa Hätäpuhelu. Avautuvassa valikossa voi paitsi soittaa paikalliseen hätänumeroon, myös ottaa yhteyden omistajan valitsemaan ICE-kontaktiin: Tiedot hätätilanteessa > Yhteystiedot hätätilanteessa.

Lukitusta iPhonesta (8 tai uudempi) vastaavat tiedot saa esiin valikosta, joka aukeaa painamalla pohjaan pitkään ja yhtäaikaisesti sekä virtanäppäintä että jompaakumpaa äänenvoimakkuuspainiketta. Sieltä valitaan SOS-tiedot, jolloin ruudulle ilmestyvät terveystiedot sekä yhteyshenkilöt, joille voi soittaa puhelinnumeroa painamalla. Jos lukittu puhelin kysyy pääsykoodia, hätäyhteystietoihin pääsee painamalla Hätätilanne-painiketta ja valitsemalla sen jälkeen SOS-tiedot.

Lisätietoja medialle

Cedric Kamtsan, johtaja, mobiililiiketoiminta, DNA Oyj, puh. 044 906 2377, cedric.kamtsan@dna.fi

DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Haluamme tehdä asiakkaidemme arjesta mutkattomampaa. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat mobiilidatan käyttömäärissä jatkuvasti maailman kärkijoukossa. DNA:lla on noin 3,6 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö on palkittu lukuisia kertoja erinomaisena työantajana ja perheystävällisenä työpaikkana. Vuonna 2021 liikevaihtomme oli 956 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1600 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö.  Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä @DNA-Oyj.

Tutkimus selvitti mobiiliverkkojen nopeudet 8 kaupungissa – katso tulokset!10.8.2022 09:15:00 EEST | Tiedote

DNA:n liittymällä saavutettiin suurin keskimääräinen latausnopeus seitsemässä kaupungissa kahdeksasta Omnitele Oy:n tuoreessa mittauksessa. Tiedonsiirtonopeuksia vertailtiin Helsingissä, Espoossa, Vantaalla, Tampereella, Turussa, Jyväskylässä, Lahdessa ja Porissa. 5G-verkkojen yleistyttyä kaikkien operaattoreiden mitatut keskimääräiset tiedonsiirtonopeudet olivat myös kansainvälisesti vertailtuna erittäin hyvällä tasolla.

Yhteisverkon 5G laajenee Imatralle – Kaupungin edustaja: ”Hyvät yhteydet ovat tärkeitä imatralaisille ja paikallisille yrittäjille”2.8.2022 08:15:00 EEST | Tiedote

DNA:n ja Telian yhteisesti omistama Suomen Yhteisverkko Oy (SYV) rakentaa uutta kattavaa 5G-verkkoa Pohjois- ja Itä-Suomeen yhteistyössä Nokian kanssa. Elokuussa rakentaminen jatkuu Imatralla. Laadukkaammista yhteyksistä hyötyvät niin asukkaat, lomailijat kuin yritykset. 5G-verkon rakentaminen parantaa myös Imatran 4G-yhteyksiä.

DNA’s annual School Survey reveals various phenomena relating to how children get and use phones. This year’s survey shows, among other things, that parents of children in various age groups are concerned about the extent to which they should restrict and monitor their children’s use of digital devices, what content is appropriate for their children and how much screen time they should be allowed. According to Vilhelmiina Wahlbeck, SVP, Communications, Sustainability & Brand Development at DNA, the key is to spend time with your children to teach them. It is adults’ responsibility to lead children safely into the digital world.

DNA:n vuosittain teettämästä Koululaistutkimuksesta nousee esiin erilaisia lapsien puhelimen käyttöön ja hankintaan liittyviä ilmiöitä. Tämän vuoden tutkimuksesta selviää muun muassa, että digilaitteiden käytön rajoittaminen ja valvonta sekä sopiva sisältö ja ruutuaika pohdituttavat eri-ikäisten lasten vanhempia. DNA:n vastuullisuudesta, viestinnästä ja brändin kehityksestä vastaavan Vilhelmiina Wahlbeckin mukaan avainsana on yhdessä opettelu, sillä aikuisen tehtävä on johdattaa lapsi digimaailmaan.