ICT Bootcamp på Wasa Innovation Center under helgen 27.-29.1.2023

Välkommen till ICT Bootcamp arrangerat av Vamia 27–29 januari 2023 på Wasa Innovation Center

Vamia arrangerar ett ICT Bootcamp helgläger för elever inom programutveckling helgen 27–29 januari 2023. Under bootcampen får eleverna applicera sina kunskaper utanför skolmiljön, genom att utföra utrustningsinstallation och genom att arbeta med olika programmeringsprojekt som sponsorföretag har förberett inför evenemanget. Temaprojekt för helgen är bl.a AI-analys, spelprogrammering, Power BI-visualisering, skapande av webbsidor samt mer allmänna programmeringsutmaningar.

Under evenemanget får eleverna möjligheten att nätverka med regionens företag. Företagens representanter ger eleverna utmaningsuppgifter och genom att lösa utmaningarna kan eleverna visa sin kompetens och därmed skapa kontakter med företagen. Tack vare dessa kontakter kommer eleverna att ha det lättare att söka praktikplatser eller sommararbete hos företagen. Deltagande är gratis för eleverna.

- Syftet är att anordna ett roligt helgläger där eleverna får arbeta med något praktiskt, men också umgås med varandra och bygga vänskap sinsemellan och skapa kontakter till regionens företag, berättar lärare Christer Karlsson.

Lärare Christer Karlsson, 040 623 3957, christer.karlsson@vamia.fi

Vamia erbjuder yrkesinriktad utbildning för unga, vuxna samt företag - även genom läroavtal.

Vamialla alkaa uusi Muistihoitaja tutkinnon osa – uusinta tietoa muistisairaiden kanssa työskenteleville30.1.2024 10:21:28 EET | Tiedote

Suomessa arvioidaan olevan yli 190 000 muistisairasta henkilöä, joista noin 14 500 sairastuu vuosittain. Ikä ei ole ainoa tekijä, sillä myös 35—65-vuotiaiden joukossa yli 7000 henkilöllä on todettu etenevä muistisairaus (THL). Muistisairauksien lisääntyessä sosiaali- ja terveysalalla tarvitaan lisää osaamista. Tähän vastaa Vamian uusi Muistihoitaja tutkinnon osa -koulutus, joka tarjoaa hoitajille laajasti uutta tietoa sekä käytännön menetelmiä muistisairaiden hoitoon.

Vamian teknologia-alojen uudistetussa täsmäpäivässä 9-luokkalaiset pääsevät tutustumaan jatko-opintopolkuihin ja uratarinoihin7.11.2023 07:00:00 EET | Tiedote

Vamian Sampo-kampuksella järjestetään tiistaina 21.11. uudistettu täsmäpäivän 9-luokkalaisille teknologia-alan ammatillisista opinnoista, VAMK-väylästä ja korkeakouluopinnoista kiinnostuneille. Täsmäpäivä järjestetään valtakunnallisena TeknologiaTiistai -päivänä, joka on ammattioppilaitosten ja teknologiayritysten yhteinen tapahtumapäivä.

Vamias nya modell RestaurangPRAO är ett ypperligt tillfälle för unga att prova på restaurangbranschen26.10.2023 08:36:17 EEST | Tiedote

RestaurangPRAO (praktisk arbetslivsorientering på restaurang) är en ny modell vars planering inleddes inom Vamias turismservice i våras tillsammans med lärarna och studerandehandledarna. Idén härstammar från att man inom den yrkesinriktade utbildningen vill öka ungas intresse för restaurangbranschen. Som tidpunkt valdes Prao-veckorna, då elever i åk 7–9 har ett ypperligt tillfälle att få prova på restaurangbranschen och se arbetslivet. Vid genomförandet av RestaurangPRAO har man utnyttjat erfarenheterna av TeknoTET, som ordnades på Sampocampus för elever i åk 7–9. - Vi funderade att kunde inte också vi klara av det här. Vi utgick ifrån ett ganska litet antal när vi genomförde idén. Hittills har tre platser per vecka räckt till, och ännu har vi inte behövt säga till någon att hen inte ryms med. Prao-veckorna under hösten är tio, vilket innebär att det finns plats för trettio unga och under våren ännu ett tjugotal till, berättar lärarteamet. I RestaurangPRAO får eleven under en vecka bek

Vamian uusi malli RaflaTET on nuorelle oiva tilaisuus kokeilla ravintola-alaa26.10.2023 08:35:43 EEST | Tiedote

RaflaTET on uusi malli, jonka suunnittelu aloitettiin Vamian matkailupalvelussa viime keväänä yhdessä opettajien ja opiskelijanohjaajien kera. Idea lähti liikkeelle siitä, että ammatillisen koulutuksen puolella halutaan lisätä nuorten kiinnostusta ravintola-alaa kohtaan. Ajankohdaksi valittiin TET-viikot, jolloin yläkoulun oppilailla on oiva tilaisuus päästä kokeilemaan ravintola-alaa ja nähdä työelämää. RaflaTET:n toteutuksessa on hyödynnetty Sampo kampuksella yläkoululaisille järjestetyn TeknoTET:n kokemuksia. - Mietittiin, että eikös mekin pystyttäisi tähän. Lähdettiin aluksi aika pienellä määrällä toteuttamaan ideaa. Toistaiseksi kolme paikkaa viikossa on riittänyt, eikä kenellekään tarvinnut vielä sanoa ettei mukaan mahdu. TET-viikkojahan syksyssä on 10 niin kolmellekymmenelle nuorelle löytyy paikka ja keväällä vielä parille kymmenelle, opettajatiimistä kerrotaan. RaflaTET:ssä viikon aikana oppilas pääsee tutustumaan ensimmäiset kolme päivää ravintoa-alan opiskeluun Vamialla, jonk