Ihanaa lukemista kesälomalle: Gummeruksen alkukesän feel good -kirjat vievät nojatuolimatkoille Britteinsaarille

Alkukesän käännösromaaneissa aloitetaan alusta ja opetellaan pyytämään ja saamaan apua niin naapureilta kuin kodin älylaitteilta. Feel good -kestosuosikit Jojo Moyes ja Jenny Colgan, tekoälykomedian taituri P.Z. Reizin sekä romantiikan kuningatar Nora Roberts vievät lukijansa Englannin, Irlannin ja Skotlannin idyllisiin maisemiin.

Jojo Moyes: Yömusiikkia (ilmestynyt)

Sinfoniaorkesterin viulisti Isabel on tottunut ylelliseen elämäntyyliin. Kun hänen miehensä Laurent kuolee, Isabel joutuu kohtaamaan surun lisäksi perheen yllättävät velat. Isabel myy talonsa Lontoossa ja muuttaa lastensa kanssa syrjäseudulle rapistuneeseen maalaistaloon, jonka korjaustöihin on pyydettävä apua uusilta naapureilta. Yömusiikkia on haikean romanttinen Jojo Moyesin aiemman tuotannon helmi, koskettava ja rohkaiseva tarina yksinhuoltajuudesta, kodin remontoinnista ja vaikeuksista selviämisestä.

Suomentanut Heli Naski

P.Z.: Reizin: Kysy mitä vain (ilmestynyt)

Mitä kaikkea jääkaappimme meistä tietää? Kolmikymppisellä Daisylla menee töissä päin prinkkalaa, rakkauselämä ei kukoista ja ikääntyvän äidin muisti alkaa reistailla. Daisy ei kuitenkaan tiedä, että hänen älyjääkaappinsa on yhdistänyt voimansa muiden kodin laitteiden kanssa esineiden internetissä. Käynnistyy operaatio, jonka tarkoituksena on tehdä Daisyn ja tämän äidin elämästä paljon onnellisempaa. Kysy mitä vain on sympaattinen ja hulvaton digiajan romanttinen komedia lontoolaiskirjailija P.Z. Reiziniltä.

Suomentanut Antti Autio

Jenny Colgan: Raikkaita tuulia ja lukemattomia kirjoja (ilmestyy 27.5.)

Nelivuotiaan pojan yksinhuoltajaäidille Zoelle tulee tilaisuus lähteä töihin pieneen kirjakauppaan Loch Nessin rannalle. Asuntokin järjestyy, kun Zoe lupautuu auttamaan aidossa linnassa asuvaa sinkkuisää tämän kolmen lapsen hoidossa. Saako Zoe korjattua sirpaleisen perheen? Raikkaita tuulia ja lukemattomia kirjoja on itsenäinen jatko-osa Jenny Colganin hurmaavalle kirjakaupparomaanille Uusia lukuja ja onnellisia loppuja. Colganin kirjoja on myyty yli 5 miljoonaa kappaletta.

Suomentanut Paula Takio

Nora Roberts: Heräämisen aika (ilmestynyt)

Unelmien matka, komea soturi ja ripaus taikaa! Breen irtisanoutuu inhoamastaan työstä ja lähtee Irlantiin. Kesän lähestyessä loppuaan Breenin on valittava, minne hänen sydämensä kuuluu. Heräämisen aika avaa kirjailijanuransa 40-vuotisjuhlavuotta viettävän Nora Robertsin Lohikäärmesydän-trilogian.

Suomentanut Maija van de Pavert

Pauliina Pietilä
Tuottaja
pauliina.pietila@gummerus.fi

PL 1000 / Käenkuja 3 A

Antti Röngän Nocturno 21:07 on omakohtainen ja kirjoittajaansa säästelemätön romaani seksuaalisesta häpeästä18.6.2021 08:08:42 EEST | Tiedote

24-vuotiaan Antti Röngän kirjailijanura sain komean lähdön jo palkitun, koulukiusaamista käsittelevän esikoisromaanin Jalat ilmassa (Gummerus) ilmestyttyä 2019. Sitä seurasi yhdessä kirjailijaisä Petri Tammisen kanssa kirjoitettu kirjeenvaihtokirja Silloin tällöin onnellinen (Gummerus, 2020). Röngän kolmas teos Nocturno 21:07 käsittelee edellisten kirjojen tavoin aikuiseksi kasvamisen vaikeutta pureutuen tällä kertaa seksuaaliseen häpeään ja itseinhoon. Romaani ilmestyy ja on arvosteluvapaa 5.8.

Ex-ammattisotilaan toimintatrilleri tutustuttaa lukijan Venäjän mafiaan ja vie keskelle Ukrainan sotaa16.6.2021 07:55:00 EEST | Tiedote

Kirjailija Seppo Mustaluoto on tehnyt pitkän uran ammattisotilaana ja lainvalvontaviranomaisena eri puolilla Suomea ja kansainvälisissä tehtävissä. Tämä näkyy Mustaluodon trillereissä, joissa yksityiskohdat pitävät kutinsa niin välineiden, toimintamallien kuin tapahtumapaikkojenkin osalta. Reikäpää (Gummerus) avaa kiinnostavasti Venäjän mafian kehitystä 1990-luvulta tähän päivään ja kiidättää lukijan kyttäyskeikalta Montenegrosta keskelle Ukrainan sotaa. Romaani ilmestyy 1.7.

Niina Meron uusi viihderomaani tarjoaa romantiikkaa Suomen suvessa miehen näkökulmasta7.6.2021 08:31:53 EEST | Tiedote

Niina Mero on romanttista viihdekirjallisuutta kirjoittava palkittu kirjailija ja nykypäivän romanttisesta viihdekirjallisuudesta väitöskirjaa tekevä kirjallisuudentutkija. Hänen 2019 ilmestynyt esikoisromaaninsa Englantilainen romanssi (Gummerus) oli lukijoiden rakastama myyntimenestys, ja sen käännösoikeudet on myyty jo neljälle kielelle. Nyt ilmestyvä uutuus Romanssin sankari (Gummerus) vie lukijan kesämökkimaisemiin, lavatansseihin ja yöttömän yön huumaan. Miehen näkökulmasta kirjoitettu romaani pitää sisällään viitteitä niin Eino Leinon runoihin kuin Suomi-Filmin tuotantoihinkin.

Poikkeuksellinen true crime -kirja perheestä, joka hallitsee göteborgilaislähiötä Ruotsin lakien ulkopuolella30.5.2021 00:01:00 EEST | Tiedote

Mitä tapahtuu, kun yhteiskunta ei voi tuomita rikoksen tekijää? Tutkivan toimittajan Johanna Bäckström Lernebyn Perhe – Mafiosoja vai ruotsalaislähiön ongelmanratkaisijoita on pysäyttävä tositarina epäoikeudenmukaisuudesta, rohkean toimittajan työstä ja rinnakkaisyhteiskunnasta, joka on päässyt syntymään pohjoismaisen hyvinvointivaltion sisään.