Ihmeiden aika on pysäyttävä romaani katastrofista ja selviytymisestä

Amerikkalaiskirjailija Karen Thompson Walkerin ensimmäinen suomennettu romaani Ihmeiden aika on henkeäsalpaava muotokuva ihmisistä, jotka yrittävät löytää tien eteenpäin alati muuttuvassa maailmassa.

Painokelpoinen kansikuva (kansi: Satu Kontinen)

Aurinkoisena lauantaiaamuna kalifornialaisessa esikaupungissa 11-vuotias Julia vanhempineen saa tietää, että maapallon pyöriminen on alkanut hidastua. Television täyttävät uutiset, jotka kertovat vuorokauden pidentyneen melkein tunnin yhden yön aikana. Viikkojen kuluessa päivät ja yöt pitenevät pitenemistään ja maan painovoima alkaa kasvaa. Linnut, vuorovedet ja ihmisten käytös luisuvat sekasortoon.

Maailman täyttyessä vaaroista Julian täytyy kohdata myös muutokset itsessään ja omassa pienessä maailmassaan: hänen vanhempiensa välille kasvava kuilu, ensirakkauden mukanaan tuoma haavoittuvuus, kasvava yksinäisyys ja yllättävä, lannistumaton rohkeus.

Karen Thompson Walker (s. 1980) on kirjailija, opettaja sekä entinen kustannustoimittaja ja journalisti. Hän on työskennellyt muun muassa Simon & Schuster -kustantamossa. Walker vietti lapsuutensa ja nuoruutensa San Diegossa, ja hän valmistui sekä Kalifornian että Columbian yliopistosta opiskeltuaan englannin kieltä ja luovaa kirjoittamista. Hän asuu Portlandissa perheensä kanssa ja opettaa luovaa kirjoittamista Oregonin yliopistossa.

Karen Thompson Walker: Ihmeiden aika
Alkuteos The Age of Miracles | Suomentanut Pirkko Biström
301 sivua | Saatavana painettuna kirjana ja sähkökirjana

Arvostelukappaleet: viestintäpäällikkö Minttu Nikkilä, minttu@bazarkustannus.fi, 040 736 1313

Painokelpoinen kansikuva (kansi: Satu Kontinen)
Karen Thompson Walker (kuva: Ramin Talaie)

Kylmäävä uutuuskirja sukeltaa syvemmälle aivovammautuneen jääkiekkoilijan elämään ja tuo esiin myös läheisten näkökulman10.9.2020 08:51:00 EESTTiedote

Jenny Rostainin tietokirja Jääkylmä on vahva kannanotto jääkiekkoväkivallan vähentämiseksi kertoessaan ottelutilanteessa aivovammautuneen Tommi Kovasen elämästä. Kirja on tarina päähän kohdistuneiden taklausten todellisista seurauksista, joilta monet, myös vammautuneet itse, ovat halunneet sulkea silmänsä. Jääkylmä antaa äänen myös vammautuneiden läheisille.