”IHMETELLÄÄN KROMOSOMEJA” -LASTENKIRJA VIE LUKIJAN HIEKKARANNALLE JA KROMOSOMIEN MAAILMAAN

Rinnekoti-Säätiön Norio-keskus julkaisee 15.2.2018 lastenkirjan Ihmetellään kromosomeja. Kirja avaa lap-sille erilaisuuden, kehitysvammaisuuden ja kromosomipoikkeavuuksien maailmaa selkeällä ja mukaansa-tempaavalla tavalla.

”Lasten havainnot ihmisten erilaisuudesta tulevat esille missä ja milloin tahansa, ei vain kysyttäessä tai kun siihen annetaan lupa. Siksi Ihmetellään kromosomeja -kirjan tarina sijoittuu lomamatkalle: lentokoneeseen, altaalle ja rannalle”, kertoo kirjan tarinan kirjoittanut Sanna Kalmari. ”Se kuvastaa samalla sitä, että kehitysvammaisuudesta ja kromosomipoikkeavuuksista puhumisen ei tarvitse olla vaikeaa tai jollain tavalla kliinistä, vaan keskusteluja voidaan käydä jäätelö kädessä hiekkarannalla”, hän jatkaa. Kirjan päähenkilölapset, Emma ja Joonas, ovat tuttuja jo Norio-keskuksen vuonna 2015 julkaisemasta Leivotaan ihminen -kirjasta. ”Leivotaan ihminen tarjoaa perustietoa ihmisen perimästä ja Ihmetellään kromosomeja taas menee askeleen syvemmälle eli ne täydentävät hyvin toisiaan”, kertoo Kalmari. Kirja on tarkoitettu keskustelun herättäjäksi ja välineeksi lapsen ja aikuisen välisiin keskusteluihin. Sanna Kalmarin luoma helppo tarina sekä kuvittajan ja graafisen suunnittelijan Ilona Partasen upea kuvitus varmistavat, että lapsi jaksaa kuunnella vaikeitakin asioita.

Kirja on tehty moniammatillisessa asiantuntijaryhmässä Rinnekoti-Säätiön Norio-keskuksessa. Kirjoitustyöhön osallistunut periytyvyysneuvoja Ulla Parisaari kokee, että kirjalle on suuri tarve, vastaavaa kirjaa kun ei tiettävästi Suomessa ole. ”Kirja soveltuu luettavaksi kaikille, mutta aivan erityisen hyvin tilanteisiin, joissa perheessä tai suvussa on todettu kromosomimuutoksia”, kuvailee Parisaari kirjan kohderyhmää. ”Nämä perimään liittyvät asiat tuntuvat monista aikuisistakin vaikeilta. Olemme saaneet aiemmasta kirjastamme palautetta, että lapsille suunnattu kirja auttaa myös aikuisia hahmottamaan asiaa. Sama on tämän kirjan kohdalla.” Parisaaren mukaan on tärkeää, että lapset saavat jo varhaisessa vaiheessa oikeaa tietoa perimään liittyvistä asioista: ”Lapsella on oikeus saada tietoa ja oppia oikeat sanat, joilla puhua asioista. Tämä korostuu silloin, kun kehitysvammaisuus tai kromosomipoikkeavuudet koskettavat lasta henkilökohtaisesti hänen itsensä tai lähipiirin kautta ja lapsen täytyy osata vastata esimerkiksi kavereiden kyselyihin.”

Kirja julkaistaan Helsingissä, hotelli Radisson Blu Plazan takkahuoneessa torstaina 15.2.2018 klo 14. Tilaisuudessa kuullaan kirjan tekijöiden puheenvuoroja. Tilaisuuteen voi ilmoittautua sähköpostitse sanna.kalmari@rinnekoti.fi

Kirja on toteutettu Veikkauksen tuotoilla. Kirjan hinta on 10 € ja sen voi tilata tilauslomakkeella Norio-keskuksen sivuilla osoitteessa

Sanna Kalmari
sosionomi AMK
sanna.kalmari@rinnekoti.fi

Ulla Parisaari
periytyvyysneuvoja
ulla.parisaari@rinnekoti.fi

Rinnekoti on Suomen suurin yksityinen kehitysvamma-alan toimija ja Suomen viidenneksi suurin hoiva-alan yritys. Rinnekodin palvelut on suunnattu kaikenikäisille vammaisuudesta, pitkäaikaisesta sairaudesta tai muusta syystä erityistä tukea tarvitseville sekä heidän perheille ja omaisille. Asiakkaina ovat myös palveluja ostavat tahot, kuten kunnat. Rinnekoti tarjoaa asumisen, terveydenhuollon ja kuntoutuksen sekä työn ja osallisuuden palveluita. Palveluita käyttää noin 3 500 asiakasta 60 kunnasta. Liikevaihtomme noin noin 80 miljoonaa euroa. Työllistämme yli 1100 sosiaali- ja terveysalan ammattilaista pääasiassa Uudellamaalla. Rinnekodin työtä ohjaavat arvot ovat hyvä elämä, asiantuntijuus ja lähimmäisyys.