”IHMETELLÄÄN KROMOSOMEJA” -LASTENKIRJA VIE LUKIJAN HIEKKARANNALLE JA KROMOSOMIEN MAAILMAAN

Rinnekoti-Säätiön Norio-keskus julkaisee 15.2.2018 lastenkirjan Ihmetellään kromosomeja. Kirja avaa lap-sille erilaisuuden, kehitysvammaisuuden ja kromosomipoikkeavuuksien maailmaa selkeällä ja mukaansa-tempaavalla tavalla.

”Lasten havainnot ihmisten erilaisuudesta tulevat esille missä ja milloin tahansa, ei vain kysyttäessä tai kun siihen annetaan lupa. Siksi Ihmetellään kromosomeja -kirjan tarina sijoittuu lomamatkalle: lentokoneeseen, altaalle ja rannalle”, kertoo kirjan tarinan kirjoittanut Sanna Kalmari. ”Se kuvastaa samalla sitä, että kehitysvammaisuudesta ja kromosomipoikkeavuuksista puhumisen ei tarvitse olla vaikeaa tai jollain tavalla kliinistä, vaan keskusteluja voidaan käydä jäätelö kädessä hiekkarannalla”, hän jatkaa. Kirjan päähenkilölapset, Emma ja Joonas, ovat tuttuja jo Norio-keskuksen vuonna 2015 julkaisemasta Leivotaan ihminen -kirjasta. ”Leivotaan ihminen tarjoaa perustietoa ihmisen perimästä ja Ihmetellään kromosomeja taas menee askeleen syvemmälle eli ne täydentävät hyvin toisiaan”, kertoo Kalmari. Kirja on tarkoitettu keskustelun herättäjäksi ja välineeksi lapsen ja aikuisen välisiin keskusteluihin. Sanna Kalmarin luoma helppo tarina sekä kuvittajan ja graafisen suunnittelijan Ilona Partasen upea kuvitus varmistavat, että lapsi jaksaa kuunnella vaikeitakin asioita.

Kirja on tehty moniammatillisessa asiantuntijaryhmässä Rinnekoti-Säätiön Norio-keskuksessa. Kirjoitustyöhön osallistunut periytyvyysneuvoja Ulla Parisaari kokee, että kirjalle on suuri tarve, vastaavaa kirjaa kun ei tiettävästi Suomessa ole. ”Kirja soveltuu luettavaksi kaikille, mutta aivan erityisen hyvin tilanteisiin, joissa perheessä tai suvussa on todettu kromosomimuutoksia”, kuvailee Parisaari kirjan kohderyhmää. ”Nämä perimään liittyvät asiat tuntuvat monista aikuisistakin vaikeilta. Olemme saaneet aiemmasta kirjastamme palautetta, että lapsille suunnattu kirja auttaa myös aikuisia hahmottamaan asiaa. Sama on tämän kirjan kohdalla.” Parisaaren mukaan on tärkeää, että lapset saavat jo varhaisessa vaiheessa oikeaa tietoa perimään liittyvistä asioista: ”Lapsella on oikeus saada tietoa ja oppia oikeat sanat, joilla puhua asioista. Tämä korostuu silloin, kun kehitysvammaisuus tai kromosomipoikkeavuudet koskettavat lasta henkilökohtaisesti hänen itsensä tai lähipiirin kautta ja lapsen täytyy osata vastata esimerkiksi kavereiden kyselyihin.”

Kirja julkaistaan Helsingissä, hotelli Radisson Blu Plazan takkahuoneessa torstaina 15.2.2018 klo 14. Tilaisuudessa kuullaan kirjan tekijöiden puheenvuoroja. Tilaisuuteen voi ilmoittautua sähköpostitse sanna.kalmari@rinnekoti.fi

Kirja on toteutettu Veikkauksen tuotoilla. Kirjan hinta on 10 € ja sen voi tilata tilauslomakkeella Norio-keskuksen sivuilla osoitteessa

Sanna Kalmari
sosionomi AMK
sanna.kalmari@rinnekoti.fi

Ulla Parisaari
periytyvyysneuvoja
ulla.parisaari@rinnekoti.fi

Rinnekoti on Suomen suurin yksityinen kehitysvamma-alan toimija ja Suomen neljänneksi suurin hoiva-alan yritys. Rinnekodin palvelut on suunnattu kaikenikäisille vammaisuudesta, pitkäaikaisesta sairaudesta tai muusta syystä erityistä tukea tarvitseville sekä heidän perheille ja omaisille. Asiakkaina ovat myös palveluja ostavat tahot, kuten kunnat. Rinnekoti tarjoaa asumisen, terveydenhuollon ja kuntoutuksen sekä työn ja osallisuuden palveluita. Palveluita käyttää noin 3 500 asiakasta 60 kunnasta. Liikevaihtomme noin noin 80 miljoonaa euroa. Työllistämme yli 1100 sosiaali- ja terveysalan ammattilaista pääasiassa Uudellamaalla. Rinnekodin työtä ohjaavat arvot ovat hyvä elämä, asiantuntijuus ja lähimmäisyys.

Lue lisää julkaisijalta Rinnekoti-Säätiö

Pilottitutkimus vahvisti: Digitaalinen tunnetilan ja stressitasojen mittaaminen yhdistettynä videotutkimukseen antoi syvempää asiakasymmärrystä28.8.2018 09:04Tiedote

Rinnekoti ja Sailer Oy käynnistivät toukokuussa 2018 ainutlaatuisen pilottitutkimuksen, jossa yhdistettiin digitaalinen tunteiden ja stressitasojen mittaaminen videografiseen laadulliseen tutkimukseen. Tutkimuksen tavoitteena oli ymmärtää paremmin asiakkaan tunteita ja sitä kautta luoda parempaa asiakasymmärrystä. Tutkimuksessa käytettiin viikon ajan älysormusta*, joka mittasi sympaattisen hermoston toimintaa. Pilotti-tutkimuksessa mukana oli kolme vaikeasti kehitysvammaista henkilöä, jotka kommunikoivat varhaisen vuorovaikutuksen keinoin** ja kuusi heidän kanssaan työskentelevää ohjaajaa. Pilottitutkimus nosti esiin arvokasta tietoa hoitohenkilökunnan sekä vaikeasti kehitysvammaisten henkilöiden, jotka eivät pysty kommunikoimaan puheella, tunteista, stressitasoista ja palautumisesta. Pelkkä kerätty data ei kuitenkaan riitä parantamaan henkilön elämänlaatua. Syvähaastattelemalla, analysoimalla ohjaajien pitämiä päiväkirjoja ja älysormuksen keräämää dataa, voidaan lisätä asiakasymmärrys

LEHDISTÖKUTSU: tiistaina 28.8. klo 8.30 Pilottitutkimuksen julkistustilaisuus - Digitaalinen tunnetilan ja stressitasojen mittaaminen yhdistettynä videotutkimukseen antoi syvempää asiakasymmärrystä.24.8.2018 10:39Tiedote

Rinnekoti ja Oy Sailer käynnistivät toukokuussa 2018 ainutlaatuisen pilottitutkimuksen, jossa yhdistettiin älysormuksen avulla toteutettu digitaalinen tunne- ja stressitilan mittaaminen päiväkirjoihin, syvähaastatteluihin ja videografiseen tutkimukseen. Tutkimuksen tavoitteena oli ymmärtää paremmin ohjaajien ja kehitysvammaisten asiakkaiden tunne- ja stressitiloja.

LEHDISTÖKUTSU: Digitaalinen tunnetilan ja stressitasojen mittaaminen yhdistettynä videotutkimukseen antoi syvempää asiakasymmärrystä - Pilottitutkimuksen tulosten julkistus tiistaina 28.9.2018 klo 8.3022.8.2018 15:05Tiedote

Maurinkoti avautui - oman näköinen elämä on tärkeää vaikeasti vammaisellekin henkilölle20.6.2018 10:24Tiedote

Rinnekoti avasi uuden moni- ja vaikeavammaisten henkilöiden asumisyksikön Maurinkodin Alppikadulle, Rinnekodin alkujuurille. Maurinkodin 20 asiakasta pääsivät muuttamaan viime viikolla uuteen kotiinsa. Maurinkodissa eletään asiakkaiden näköistä elämää jokaisen yksilölliset tarpeet huomioiden. Yksikkö työllistää reilu parikymmentä sosiaali- ja terveysalan ammattilaista. Maurinkodin palveluesimies Taru Åkerfelt kertoo muuton jälkeisistä tunnelmista.

Perinnöllisyyslääkäri Helena Kääriäisen elämäntyötä juhlitaan ”Samanlaiset, erilaiset ja me muut” -seminaarissa29.5.2018 07:30Tiedote

Professori Helena Kääriäinen on yksi Suomen perinnöllisyyslääketieteen edelläkävijöistä. Hän on tehnyt merkittävän uran perinnöllisten sairauksien parissa, minkä kunniaksi järjestetään juhlaseminaari ”Samanlaiset, erilaiset ja me muut”. Seminaari tuo yhteen asiantuntijoita eri aloilta pohtimaan erilaisuutta ja samanlaisuutta monista eri näkökulmista.

Kasvunkoti Martti ja Juniori-Martti avautuvat Helsingin Alppikadulla16.5.2018 14:20Tiedote

Rinnekodin lasten ja perheiden palvelut laajentuvat, kun uudet toimintayksiköt Kasvunkoti Martti ja Juniori-Martti avautuvat Helsingissä Alppikadulla, Töölönlahden rannalla. -Toimintamme alkoi aikanaan Alppikadulla ja nyt on hienoa palata juurillemme. Avaamme uudet toimintayksiköt, joilla vastaamme palvelujemme kasvaneeseen tarpeeseen. Lasten ja perheiden palveluillamme tuetaan ensisijaisesti erityislasten perheitä, jotta he jaksavat arjessa paremmin, kertoo palvelupäällikkö Eva Keskilammi.