”IHMETELLÄÄN KROMOSOMEJA” -LASTENKIRJA VIE LUKIJAN HIEKKARANNALLE JA KROMOSOMIEN MAAILMAAN

Rinnekoti-Säätiön Norio-keskus julkaisee 15.2.2018 lastenkirjan Ihmetellään kromosomeja. Kirja avaa lap-sille erilaisuuden, kehitysvammaisuuden ja kromosomipoikkeavuuksien maailmaa selkeällä ja mukaansa-tempaavalla tavalla.

”Lasten havainnot ihmisten erilaisuudesta tulevat esille missä ja milloin tahansa, ei vain kysyttäessä tai kun siihen annetaan lupa. Siksi Ihmetellään kromosomeja -kirjan tarina sijoittuu lomamatkalle: lentokoneeseen, altaalle ja rannalle”, kertoo kirjan tarinan kirjoittanut Sanna Kalmari. ”Se kuvastaa samalla sitä, että kehitysvammaisuudesta ja kromosomipoikkeavuuksista puhumisen ei tarvitse olla vaikeaa tai jollain tavalla kliinistä, vaan keskusteluja voidaan käydä jäätelö kädessä hiekkarannalla”, hän jatkaa. Kirjan päähenkilölapset, Emma ja Joonas, ovat tuttuja jo Norio-keskuksen vuonna 2015 julkaisemasta Leivotaan ihminen -kirjasta. ”Leivotaan ihminen tarjoaa perustietoa ihmisen perimästä ja Ihmetellään kromosomeja taas menee askeleen syvemmälle eli ne täydentävät hyvin toisiaan”, kertoo Kalmari. Kirja on tarkoitettu keskustelun herättäjäksi ja välineeksi lapsen ja aikuisen välisiin keskusteluihin. Sanna Kalmarin luoma helppo tarina sekä kuvittajan ja graafisen suunnittelijan Ilona Partasen upea kuvitus varmistavat, että lapsi jaksaa kuunnella vaikeitakin asioita.

Kirja on tehty moniammatillisessa asiantuntijaryhmässä Rinnekoti-Säätiön Norio-keskuksessa. Kirjoitustyöhön osallistunut periytyvyysneuvoja Ulla Parisaari kokee, että kirjalle on suuri tarve, vastaavaa kirjaa kun ei tiettävästi Suomessa ole. ”Kirja soveltuu luettavaksi kaikille, mutta aivan erityisen hyvin tilanteisiin, joissa perheessä tai suvussa on todettu kromosomimuutoksia”, kuvailee Parisaari kirjan kohderyhmää. ”Nämä perimään liittyvät asiat tuntuvat monista aikuisistakin vaikeilta. Olemme saaneet aiemmasta kirjastamme palautetta, että lapsille suunnattu kirja auttaa myös aikuisia hahmottamaan asiaa. Sama on tämän kirjan kohdalla.” Parisaaren mukaan on tärkeää, että lapset saavat jo varhaisessa vaiheessa oikeaa tietoa perimään liittyvistä asioista: ”Lapsella on oikeus saada tietoa ja oppia oikeat sanat, joilla puhua asioista. Tämä korostuu silloin, kun kehitysvammaisuus tai kromosomipoikkeavuudet koskettavat lasta henkilökohtaisesti hänen itsensä tai lähipiirin kautta ja lapsen täytyy osata vastata esimerkiksi kavereiden kyselyihin.”

Kirja julkaistaan Helsingissä, hotelli Radisson Blu Plazan takkahuoneessa torstaina 15.2.2018 klo 14. Tilaisuudessa kuullaan kirjan tekijöiden puheenvuoroja. Tilaisuuteen voi ilmoittautua sähköpostitse sanna.kalmari@rinnekoti.fi

Kirja on toteutettu Veikkauksen tuotoilla. Kirjan hinta on 10 € ja sen voi tilata tilauslomakkeella Norio-keskuksen sivuilla osoitteessa

Sanna Kalmari
sosionomi AMK
sanna.kalmari@rinnekoti.fi

Ulla Parisaari
periytyvyysneuvoja
ulla.parisaari@rinnekoti.fi

Rinnekoti on Suomen suurin yksityinen kehitysvamma-alan toimija ja Suomen viidenneksi suurin hoiva-alan yritys. Rinnekodin palvelut on suunnattu kaikenikäisille vammaisuudesta, pitkäaikaisesta sairaudesta tai muusta syystä erityistä tukea tarvitseville sekä heidän perheille ja omaisille. Asiakkaina ovat myös palveluja ostavat tahot, kuten kunnat. Rinnekoti tarjoaa asumisen, terveydenhuollon ja kuntoutuksen sekä työn ja osallisuuden palveluita. Palveluita käyttää noin 3 500 asiakasta 60 kunnasta. Liikevaihtomme noin noin 80 miljoonaa euroa. Työllistämme yli 1100 sosiaali- ja terveysalan ammattilaista pääasiassa Uudellamaalla. Rinnekodin työtä ohjaavat arvot ovat hyvä elämä, asiantuntijuus ja lähimmäisyys.

Lue lisää julkaisijalta Rinnekoti-Säätiö

Kasvunkoti Martti ja Juniori-Martti avautuvat Helsingin Alppikadulla16.5.2018 14:20Tiedote

Rinnekodin lasten ja perheiden palvelut laajentuvat, kun uudet toimintayksiköt Kasvunkoti Martti ja Juniori-Martti avautuvat Helsingissä Alppikadulla, Töölönlahden rannalla. -Toimintamme alkoi aikanaan Alppikadulla ja nyt on hienoa palata juurillemme. Avaamme uudet toimintayksiköt, joilla vastaamme palvelujemme kasvaneeseen tarpeeseen. Lasten ja perheiden palveluillamme tuetaan ensisijaisesti erityislasten perheitä, jotta he jaksavat arjessa paremmin, kertoo palvelupäällikkö Eva Keskilammi.

Jyri on osa meitä – oma selkeä vastuu motivoi työharjoittelijaa8.5.2018 12:35Tiedote

-Töihin on mukava tulla, kun työkaverit moikkaavat, kertoo 26-vuotias Jyri Junnikkala. Hän on työharjoittelussa Pitskun Kanttiinissa. -Mun työpäivään kuuluu vesien ja juomalasien laitto aamulla, ennen kuin lounasaika alkaa, Jyri kertoo. Työpäivä on lyhyt, vain puolitoista tuntia. Juuri sen pidempään voimavarat eivät tällä hetkellä riittäisi. Jyrin vastuulla on yksi vilkkaan lounasravintolan aamun työvaiheista. Työtehtävä on selkeä ja sen voi hoitaa omaan tahtiinsa. Pitskun Kanttiini omistaja Kirsi Lehtisellä on kokemusta osatyökykyisten palkkaamisesta sekä työharjoittelijoita että työkokeilijoista jo vuosia. -Ravintola-alalta löytyy monia sopivan kokoisia työtehtäviä ja vastuita, joita voidaan opetella työharjoittelijoiden kanssa. Kyse on pikemminkin siitä, että löytyy sopiva henkilö ja yrityksellä on halua kantaa tällä tavoin yhteiskuntavastuuta, sanoo Lehtinen. Heikommassa työmarkkina-asemassa olevan henkilön on vaikea päästä töihin, jos siitä ei ole mitään kokemusta, jatkaa Lehtinen

Rinnekodin käänteentekevä vuosi 201718.4.2018 07:02Tiedote

Rinnekoti-konsernin liikevaihto vuonna 2017 oli 79,5 miljoonaa euroa ja tilikaudelta syntyi voittoa 3,7 miljoonaa. Toimitusjohtaja Anu Kallio kuvaa vuotta käänteentekeväksi. - Ripeä tarttuminen epävakaan tilanteen tervehdyttämiseksi kantoi hedelmää. Onnistuimme kääntämään talouden kehityksen positiiviseksi. Kiitos kuuluu kaikille rinnekotilaisille. Vuoden 2017 tulos osoittaa, että Rinnekodin toiminnan menestys on turvattu muuttuvassa toimintaympäristössä. - Kykymme vastata entistä paremmin asiakkaidemme tarpeisiin ja toimialan muutoksiin on nyt varmistettu. Kallio katsoo luottavaisesti tulevaan, sillä kasvun eväät on luotu.

Ensimmäiset asukkaat ovat muuttaneet Nummelan Niittypeltoon9.4.2018 12:20Tiedote

Rinnekoti on avannut uuden asumispalveluyksikön kehitysvammaisille henkilöille Nummelaan. - Uudessa Niittypellon yksikössä on modernit, valoisat, esteettömät asunnot ja ne täyttävät kaikki kehitysvammaisille henkilöille asetetut asumisen laatusuositukset. Niittypellon asukkaat muuttavat uusiin koteihin porrastetusti pitkin kevättä, muutama koti etsii vielä uusia asukkaita. Ihanaa on ollut nähdä sitä onnea ja iloa, mitä uusi koti on kunkin kasvoille tuonut, kuvailee palvelupäällikkö Mari Pietarinen.