Ihmisiä etsitään: robotit tarvitsevat meitä

Ennätysmäärä työnantajia maailmanlaajuisesti suunnittelee lisäävänsä työntekijöidensä määrää automaation seurauksena; 87 % työnantajista maailmalla suunnittelee lisäävänsä henkilöstönsä määrää automaation myötä. Suomessa vastaava luku on 91 %.
  • Organisaatiot, jotka investoivat digitalisaatioon ja siirtävät työtehtäviä roboteille, luovat eniten uusia työpaikkoja.
  • Taitojen kehittäminen on lisääntymässä. 84 % yrityksistä suunnittelee kehittävänsä työntekijöidensä osaamista vuoteen 2020 mennessä. Vuonna 2011 vastaava luku oli vain 21 %. Suomessa henkilöstön kehittäminen on perinteisesti ollut hyvällä tasolla, nyt 95 % suomalaistyönantajista suunnittelee panostavansa nykyhenkilöstöönsä.

Vuosikymmenen väite on ollut, että robotit korvaavat ihmiset työelämässä. Tosiasiassa juuri päinvastainen näyttää entistä todennäköisemmältä. ManpowerGroupin Davosin talousfoorumin alla julkaisema Osaamisen vallankumous 4.0 -raportti toteaa, että yhä useampi näkee automaation tuovan tarvetta henkilöstömäärän säilyttämiseen tai lisäämiseen – yhteensä 87 % vastaajista uskookin, että heidän henkilöstömääränsä pysyy ennallaan tai kasvaa. Raporttia varten ManpowerGroup kysyi yli 19 000 työnantajalta 44 maassa, Suomi mukaan lukien, automaation vaikutuksista työpaikkojen määrään tulevan kahden vuoden aikana. Tutkimuksen kaikki tulokset löytyvät liitteenä olevasta raportista.

Robotit tuovat uusia osaamistarpeita keskelle pahenevaa osaajapulaa

Yritykset ja organisaatiot digitalisoituvat ja kasvavat, ja tämä kasvu ja kehitys luo uudenlaisia työpaikkoja. Organisaatiot, jotka jo nyt automatisoivat tehtäviään ja edistävät digitaalista muutosmatkaansa, ovat kaikista vakuuttuneimpia henkilöstömääränsä kasvusta.

Globaali osaajapula on korkeimmillaan 12 vuoteen, ja uusia osaamistarpeita syntyy yhtä nopeasti kuin vanhaa osaamista käy tarpeettomaksi. Yhä useammat työnantajat suunnittelevat uuden osaamisen kehittämistä kiihtyvään tahtiin, eikä tämä trendi näytä hidastumisen merkkejä. Jopa 84 % työnantajista suunnittelee työvoimansa osaamisen kehittämistä 2020 mennessä.

"Jos lähdemme mukaan keskusteluun, jossa robottien pelätään johtavan massatyöttömyyteen, hukkaamme aikaa ja viemme huomion pois asian ytimestä", sanoo Matti Kariola, ManpowerGroupin Suomen ja Baltian toimitusjohtaja. "Robotit valtaavat entistä enemmän alaa työelämässä, mutta ne eivät syrjäytä ihmisiä. Teknologia on tullut jäädäkseen, ja velvollisuutemme johtajina on toimia yhä vahvemmin ”henkilöstön kehittämisjohtajina” ja ratkaista, miten parhaiten pystymme integroimaan ihmisten ja koneiden työpanokset."

IT-osaamisen ja inhimillisten taitojen kysynnälle ei näy loppua

Osaamisen vallankumous 4.0 -raportista käy myös ilmi, että IT-osaamisen kysyntä kasvaa merkittävästi ja vauhdilla: 16 % yrityksistä odottaa kasvattavansa IT-osaajiensa määrää. Tämä on viisinkertainen verrattuna niihin vastaajiin, jotka aikovat vähentää IT-osaajiensa määrää.

Suurinta muutosta henkilöstömäärissään ennakoivat työnantajat tuotannossa ja teollisuudessa, missä 25 % sanoo lisäävänsä työvoimaansa tulevan vuoden aikana, 20 % ennakoidessa työvoiman vähennyksiä.

Kasvua odotetaan myös palvelu- ja asiakasrajapintarooleihin – kaikkiin vaativiin, inhimillistä osaamista edellyttäviin rooleihin, jotka sisältävät viestintää, johtamista, sopeutumiskykyä ja neuvottelutaitoja.

Näköpiirissä henkilöstön jatkuvaa kehittämistä ja painopistealueiden muutoksia

Oppiminen tänään ei voi tapahtua samalla tavalla kuin aiemmin. Kehittämällä ihmisten ammatillisia taitoja ManpowerGroup auttaa heitä siirtymään kutistuvilta toimialoilta kasvaville aloille, kuten kyberturvallisuuteen, kehittyneeseen valmistukseen ja itseohjautuvaan liikenteeseen.

”Jos keskitymme käytännön toimenpiteisiin kehittämällä ihmisten osaamista riittävästi ja tarpeeksi nopeassa aikataulussa, organisaatiot ja yksilöt voivat toimia saumattomasti yhdessä koneiden kanssa”, Kariola sanoo ja jatkaa: ”Yritykset ja organisaatiot painottavat osaamisen hankinta- ja kehittämisstrategioita kuitenkin hyvin eri tavalla riippuen siitä, missä vaiheessa niiden oma digitalisoituminen on.”

Mitä työnantajien pitäisi käytännössä tehdä?

Osaamisen vallankumous 4.0 tarjoaa muutamia käytännön esimerkkejä maailmalla toteutetuista isoistakin muutoshankkeista. Niissä yhdistyvät osaamisen kehittäminen, uuden osaamisen ostaminen tai vuokraaminen sekä organisaatioiden sopeuttaminen vanhentuneesta osaamisesta luopumalla.

Kariolan mukaan kattavan osaamisen hankinta- ja kehittämisstrategian rakentaminen on haastavaa isoillekin työnantajille. ”Strategiatyö vaatii hyvää työmarkkinoiden tuntemusta, henkilöstön hankinnan ja kehittämisen ammattilaisia sekä investointeja myös teknologiaan. Toisaalta jokaisen työnantajan tulisi miettiä oman organisaationsa kohdalla asioita, joihin se voi vaikuttaa tekemisen arjessa, nyt ja lähitulevaisuudessa”, Kariola linjaa.

Tässä 7 kohtaa, jotka on joka tapauksessa hyvä huomioida, kun mietitään keinoja tarvittavan osaamisen turvaamiseksi:

• Muutos lähtee ylimmästä johdosta. Se on muutoksen alullepanija, joka vastaa innovaatio- ja työkulttuurin muokkaamisesta oikeaan suuntaan, tukemaan uuden osaamisen kehittymistä.
  • Opettele kuuntelemaan, mitä ihmiset toivovat ja odottavat. Kuluttajakäyttäytymisen ymmärtäminen tulee entistä tärkeämmäksi, kun 2/3 työvoimasta edustaa Y- ja Z-sukupolvea. Heidän arvoasteikollaan joustavuus ja uuden oppiminen ovat korkealla.
  • Varmista, että naiset ovat osa ratkaisua. Naisten osuus työvoimasta on 50 %, mutta heidän osuutensa johtotehtävistä on edelleen matala. Työelämään tulevat naiset ovat korkeammin koulutettuja kuin miehet. Monimuotoinen ja osallistava työyhteisö on innovatiivinen ja vastaa paremmin uusien sukupolvien odotuksia.
  • Tutustu henkilöstösi osaamiseen – selvitä nykyosaamisen kirjo ja taso ja määritä organisaation ja yksilöiden tulevaisuuden osaamisvaatimukset.
  • Räätälöi osaamisen kehittäminen henkilöstön tarpeisiin – kaikilla ei ole tarvetta samalle koulutukselle; kohdenna kehittäminen oikein ja tarjoa täsmäkehittämistä kriittisen osaamisen varmistamiseksi.
  • Panosta inhimillisten, pehmeiden taitojen kasvattamiseen. Niiden kehittäminen on vaikeampaa kuin teknisten valmiuksien kartuttaminen. Huomioi tämä tosiasia myös, kun rekrytoit uutta henkilöstöä.
  • Huolehdi siitä, että henkilöstö pystyy hyödyntämään uusia teknologioita ja niiden tuomia mahdollisuuksia täysimääräisesti.

Puh. +358 (0) 40 824 0117

Puh. +358 (0)41 455 2970

ManpowerGroup® (NYSE: MAN) on johtava globaali henkilöstö- ja työvoimaratkaisuyritys. Autamme organisaatioita muuttumaan nopeasti uudistuvassa työmaailmassa – etsimällä, arvioimalla, kehittämällä ja johtamalla osaamista, jonka avulla organisaatiot menestyvät. Kehitämme innovatiivisia ratkaisuja sadoille tuhansille organisaatioille joka vuosi, tarjoamme niille ammattitaitoisia osaajia sekä etsimme mielekästä ja kestävää työtä miljoonille ihmisille eri toimialoilla ja osaamisalueilla. Asiantuntijaorganisaatiomme – Manpower®, Experis®, Right Management® ja ManpowerGroup® Solutions – luovat huomattavaa lisäarvoa hakijoille ja asiakkaille 80 maassa. Toimintamme on jatkunut jo 70 vuotta. Vuonna 2018 ManpowerGroup nimitettiin yhdeksi maailman eettisimmistä yrityksistä (World’s Most Ethical Company®) jo yhdeksännen kerran sekä yhdeksi maailman ihailluimmista yrityksistä (Fortune’s Most Admired Companies) jo kuudennentoista kerran, mikä tekee meistä toimialamme luotetuimman ja arvostetuimman brändin. Katso, miten ManpowerGroup antaa voimaa tulevaisuuden työelämään: www.manpowergroup.fi

Lisätietoja tutkimuksesta

ManpowerGroup tilasi vuonna 2018 Infocorp-markkinatutkimuslaitokselta kvantitatiivisen tutkimuksen, johon osallistui 19 417 työnantajaa kuudella eri toimialalla 44 maassa. Tutkimus tehtiin Alankomaissa, Argentiinassa, Australiassa, Belgiassa, Brasiliassa, Bulgariassa, Costa Ricassa, Espanjassa, Etelä-Afrikassa, Guatemalassa, Hongkongissa, Intiassa, Irlannissa, Isossa-Britanniassa, Israelissa, Italiassa, Itävallassa, Japanissa, Kanadassa, Kiinassa, Kolumbiassa, Kreikassa, Kroatiassa, Meksikossa, Norjassa, Panamassa, Perussa, Portugalissa, Puolassa, Ranskassa, Romaniassa, Ruotsissa, Saksassa, Singaporessa, Slovakiassa, Sloveniassa, Suomessa, Sveitsissä, Taiwanissa, Tšekissä, Turkissa, Unkarissa, Uudessa-Seelannissa ja Yhdysvalloissa. Data-analyysin suoritti Reputation Leaders.