Ihmisiksi elämisen taito on kirjauutuus, joka katsoo maailmaa rauhankasvattajan silmin

Voiko maahanmuuttokriitikon kanssa käydä sopuisan dialogin? Miksi Kai Sadinmaa vetää jesaria raamatun ympäri? Pelastaako rakkaus meidät maailmanlopulta? Ihmisiksi elämisen taito (Umpihanki) on viihdyttävä kirja tärkeistä asioista. Se lähestyy ihmiselämän eettisiä ulottuvuuksia anekdoottien ja tutkimustiedon voimin.

Hanna Niittymäen lapsuudenperheessä rauha oli tärkeä juttu. Tomia ja Jerryä piti paheksua  ja ydinsotaa pelätä. Opettajana hän alkoi ihmetellä, miten vaikeaa on tulla toimeen viereisessä pulpetissa istuvan kaverin kanssa. Jos kaikki harrastaisivat taijiitä ja katsoisivat televisiosta vain Downton Abbeya, olisimmeko rauhaisampaa sakkia?

Kirjassa etsitään näkökulmia ihmisyyteen, arvoihin, dialogisuuteen, sovitteluun ja syrjintään. Viholliskuvien syntyä mietitään niin kyläyhteisön kuin maailmansotien välisen Saksan kontekstissa. Kirjassa on muutamia harjoituksia ihmisiksi elämisen tueksi.

Niittymäki on rauhankasvatusalan (jos sellaisen voi sanoa olevan olemassa) sekatyöläinen. Hän on viime vuodet kouluttanut ahkerasti etenkin ammattikasvattajia yhdenvertaisuus- ja tasa-arvotaidoissa ja toimittanut erilaisia opetus- ja muita materiaaleja. Niittymäen muistoissa siintävät kultaisiksi muuttuneet vuodet inkluusio-opettajana helsinkiläisessä alakoulussa.

Kirja julkaistaan 27.10. klo 17 Rosebudin Sivullinen-kirjakaupassa Kaisaniemenkatu 5, 00100 Helsinki. Timo Kalevi Forss haastattelee kirjailijaa klo 17.30. Tervetuloa!

Hanna Niittymäki: Ihmisiksi elämisen taito – Rauhankasvatusneuvola.
128 sivua. Umpihanki. ISBN: 9789527313084

Solidaarisuuskalenteri 2022 ilmestyy lokakuussa

Vuodesta 1998 ilmestynyt Solidaarisuuskalenteri on aktiivisen, inhimillisen ja huumorintajuisen pallontallaajan vakiovaruste. Latauksetta toimivan käyttöliittymän suosio on yhä suuri!

”Solikka” koostuu Rosa Liksomin loihtimista värikkäistä kansista ja ajatuksia ja toivoa herättävistä sitaateista ja tietoiskuista. Nelivärisestä kalenterista löytyvät helposti tiedot vuoden tärkeistä ja vähemmän tärkeistä päivistä ja tapahtumista.

Vuoden 2022 Solidaarisuuskalenterin teemana on KOTI. Kodikasta aihetta lähestytään eri kulmista ja perusteellisesti, sillä onhan koti niin paljon muutakin kuin seinät ja katto. Kaikilla ihmisillä sitä ei ole, joidenkin henkinen koti on toisaalla – ja millaisia ovatkaan muiden eläinlajien kodit!

Solidaarisuus­kalenteri 2022
Työryhmä: Kaisu Tervonen, Anu Harju ja Essi Rajamäki
Kuvitus: Aiju Salminen 224 s.
sidottu, ISBN 9789527313350

Umpihanki on Rosebud booksin ja Rauhanpuolustajien tietokirjasarja.

Arvostelukappaleet:
Viestintäkoordinaattori Anu Harju
pulut@rauhanpuolustajat.fi

Valokuvaaja ja antropologit tarkastelevat Välimeren alueen yhteyksiä ja katkoksia12.5.2022 10:00:00 EEST | Tiedote

Sotilasliittoon vai ei? Pamfletin julkistus tiistaina 10.5. klo 1429.4.2022 12:46:46 EEST | Tiedote