Ihmiskaupan uhrien on entistä vaikeampi saada apua koronakriisin vuoksi
Vaikka uhrin avuntarve saattaa kasvaa, kynnys avun hakemiseen voi nousta entistä korkeammaksi, koska asiakastyötä joudutaan useissa palveluissa pääsääntöisesti tekemään puhelimitse tai videolla tavallisen kasvokkaisen tapaamisen sijaan.
– Tämä saattaa estää avun hakemisen kokonaan, koska asiakkaalla ei ole turvallista paikkaa, jossa voisi puhua tilanteestaan muiden kuulematta. Järjestämme tapaamisia kasvotusten sellaisissa tilanteissa, kun se on välttämätöntä ja mahdollista, ja pyrimme osallistumaan tukihenkilönä niihin kuulemisiin, jotka poliisi järjestää, sanoo ihmiskaupan uhrien auttamistyön erityisasiantuntija Pia Marttila Rikosuhripäivystyksestä (RIKU).
RIKU tarjoaa apua ihmiskaupan ja lähirikosten uhreille, ja palvelussa on tällä hetkellä noin 300 asiakasta, joista lähes kaikki ovat joutuneet rikoksen uhriksi Suomessa. Asiakkaiden yleisimmät kansalaisuudet ovat Irak, Nepal, Suomi ja Bangladesh.
Koronakriisin alkaessa monen työssä hyväksikäytetyn asiakkaan oli vaikea saada tietoa oikeuksistaan työntekijänä, ja usea työnantaja näytti käyttävän tilannetta hyväkseen esimerkiksi pyytämällä allekirjoituksia uusiin työsopimuksiin, jotka olisivat huonontaneet työehtoja pysyvästi. Siksi RIKUssa laadittiin 12 kielellä ohjeet työntekijän oikeuksista poikkeustilanteesta.
– Olemme toisaalta huomanneet, että eräät vastuulliset työnantajat ovat nähneet paljon vaivaa tulkitakseen säännöksiä työntekijöidensä eduksi ja yrittävät estää työntekijöiden joutumisen vaikeaan tilanteeseen, Marttila kertoo.
Moni ihmiskaupan tai työperäisen hyväksikäytön uhri on huolissaan siitä, miten lomautuksien aiheuttamat tulonmenetykset vaikuttavat heidän oman oleskelulupansa jatkoon mutta myös heidän perheenjäsentensä oleskelulupiin. Asiakkaat pelkäävät, että lomautus estää työntekijää täyttämästä toimeentuloedellytystä, kun perheenjäsenille haetaan jatkoa oleskelulupaan.
RIKU on auttanut useita asiakkaita hakemaan esimerkiksi maatalouden kausityöpaikkoja.
Monia asiakkaita on avustettu ilmoittautumaan työttömäksi tai hakemaan työttömyyspäivärahaa tai ansiosidonnaista työttömyysetuutta, koska he eivät ole aiemmin asioineet Kelan, TE-toimiston tai työttömyyskassan kanssa. Asiakkaita on myös ohjattu kuntien sosiaalitoimen palveluihin, mutta tilanne on ruuhkauttanut myös sosiaalitoimen yksiköt.
Heikoimmassa asemassa ovat asiakkaat, joilla on heikko suomen, ruotsin tai englannin kielen taito. Tämä koskee esimerkiksi työntekijänä Suomeen tulleita asiakkaita, jotka ovat tehneet koko ajan pitkiä työpäiviä, eivätkä ole siksi voineet opiskella kieltä. He eivät usein saa kielitaidon puutteen vuoksi tietoa yleisten neuvontapalveluiden kautta eivätkä esimerkiksi pysty ilman apua asioimaan ammattiliittonsa palveluissa, vaikka olisivatkin ammattiliiton jäseniä.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Pia Marttila
ihmiskaupan uhrien auttamistyön koordinoiva erityisasiantuntija
Rikosuhripäivystys
040 630 9669
pia.marttila@riku.fi
Saara Pihlaja
ihmiskaupan uhrien auttamistyön erityisasiantuntija
Rikosuhripäivystys
040 621 2443
saara.pihlaja@riku.fi
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Rikosuhripäivystys parantaa rikoksen uhrin, hänen läheisensä ja rikosasian todistajan asemaa tuottamalla matalan kynnyksen tuki- ja neuvontapalveluita. RIKUn palvelut ovat käytettävissä 31 palvelupisteessä ympäri maata – kasvokkain, puhelimitse ja verkossa. Palvelut ovat maksuttomia ja RIKUun voi ottaa yhteyttä myös nimettömänä. Toimintaa rahoittaa oikeusministeriö. riku.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Rikosuhripäivystys
Brottsofferjourens öppettider ändras – ”Vi vill nå ungdomar bättre än tidigare”19.3.2024 10:55:31 EET | Tiedote
Öppettiderna för telefontjänsten Brottsofferjouren 116 006 och RIKUchat-tjänsten ändras från 2 april 2024. I fortsättningen är båda tjänsterna öppna vardagar från måndag till torsdag kl. 9–18 och fredagar kl. 9–16.
Rikosuhripäivystyksen palveluiden aukioloajat muuttuvat – “Haluamme tavoittaa entistä paremmin myös nuoria”19.3.2024 10:55:31 EET | Tiedote
Rikosuhripäivystys 116 006 -puhelinpalvelun ja RIKUchat-palvelun aukioloajat muuttuvat 2. huhtikuuta 2024 alkaen. Jatkossa kumpikin palvelu on avoinna arkisin maanantaista torstaihin kello 9–18 ja perjantaisin kello 9–16.
Antalet klienter hos Brottsofferjouren ökade med 11 procent – temat för jubileumsåret är frivilliga19.2.2024 00:01:00 EET | Tiedote
Brottsofferjourens (RIKU) olika tjänster hade förra året 31 500 klienter. Detta är 11 procent fler än år 2022. Den internationella dagen för brottsoffer firas torsdagen den 22 februari.
Rikosuhripäivystyksen asiakasmäärä kasvoi 11 prosenttia – juhlavuoden teemana on vapaaehtoiset19.2.2024 00:01:00 EET | Tiedote
Rikosuhripäivystyksen (RIKU) eri palveluissa oli viime vuonna 31 500 asiakasta. Tämä on 11 prosenttia enemmän kuin vuonna 2022. Torstaina 22. helmikuuta vietetään kansainvälistä rikosuhripäivää.
Reilu työ -verkosto: Työperäisen hyväksikäytön torjunta on huomioitava hallitusohjelman toteutuksessa6.10.2023 09:08:14 EEST | Tiedote
Lauantaina 7.10. vietetään jälleen kansainvälistä Kunnon työn päivää, jonka tarkoituksena on nostaa esiin oikeus reiluihin ja säällisiin työehtoihin.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme