Ihmisoikeusjärjestö Amnesty palkitsee ilmastoaktivisti Greta Thunbergin

Amnesty kunnioittaa ilmastoaktivisti Greta Thunbergia ja Fridays for Future -liikettä Ambassador of Conscience -palkinnolla. Kyseessä on maailman suurimman ihmisoikeusjärjestön korkein kunnianosoitus.

Koululaisten ilmastolakot aloittanut Greta Thunberg, 16, ja maailmanlaajuiseksi kasvanut Fridays for Future -liike palkitaan Amnesty Internationalin Ambassador of Conscience -kunnianosoituksella.

“Kunnianosoitus myönnetään ihmisille, jotka ovat osoittaneet uniikkia johtajuutta ja rohkeutta työskennellessään ihmisoikeuksien puolesta. En voisi kuvitella parempaa vastaanottajaa palkinnolle kuin Greta Thunberg ja Fridays for Future -ilmastolakkoliikke”, ylistää Amnesty Internationalin pääsihteeri Kumi Naidoo.

“Jokainen nuori, joka on osallistunut ilmastolakkoihin, on inspiroiva esimerkki siitä, mitä tarkoittaa, kun toimii omatuntonsa puolesta. Nuoret muistuttavat meitä siitä, että ihmisoikeuksien suojeleminen ilmastokatastrofilta on kaikkien yhteinen asia.”

Ilmastolakot, jotka muuttavat maailmaa

Greta Thunberg osoittaa mieltään Ruotsin valtiopäivätalon edessä joka perjantai siihen saakka, kunnes maan hallitus lupaa ottaa kovat keinot käyttöön ilmastokriisin torjumiseksi.

Thunberg aloitti koululakkonsa yksin elokuussa 2018, mutta niistä kasvoi nopeasti globaali ilmiö. Lakkoja on sittemmin järjestetty yli sadassa maassa ja perjantaina 24. toukokuuta 2019 niihin osallistui yli miljoona nuorta ympäri maailman.

“Palkinto on suuri kunnianosoitus. Se ei ole minun palkintoni, vaan kaikkien meidän palkinto. Omantunnon mukaan toimiminen tarkoittaa sitä, että taistelee niiden asioiden puolesta, joihin uskoo. Jokainen liikkeeseen osallistunut ihminen tekee juuri sitä”, Thunberg kiittää.

Vaikka ilmastonmuutoksen usein katsotaan vaikuttavan lähinnä luonnon monimuotoisuuteen, sillä on valtava vaikutus myös ihmiskunnan tulevaisuuteen. Siksi ilmastonmuutos on ihmisoikeuskysymys.

“Eteläisellä pallonpuoliskolla asuvat ihmiset kärsivät ilmastokriisistä eniten, vaikka he ovat siitä vähiten vastuussa. Se on räikeä vääryys, jota vastaan meidän täytyy toimia”, Thunberg painottaa.

Ilmaston lämpeneminen laajentaa entisestään jo olemassa olevaa epätasa-arvoa ja ajan kanssa sen vaikutukset moninkertaistuvat. Amnesty uskoo, että poliitikkojen epäonnistuminen ilmastokriisin torjumisessa on yksi historian suurimmista ihmisoikeusloukkauksista.

Ambassador of Conscience -kunniamaininta myönnettiin ensimmäisen kerran vuonna 2002. Palkinto myönnetään ihmisille tai ryhmille, jotka toiminnallaan varmistavat ihmisoikeuksien toteutumisen ja taistelevat epäoikeudenmukaisuutta vastaan. Palkinnon ovat saaneet muun muassa presidentti Nelson Mandela, rauhanaktivisti Malala Yousafzai, NFL-pelaaja Colin Kaepernick, U2-yhtye ja muusikko Alicia Keys.

Muistutuskutsu medialle: EU-maat keskustelevat Välimerestä – Lääkärit Ilman Rajoja ja Amnesty kertovat tilanteesta maanantaina 7.10.4.10.2019 09:40:53 EESTKutsu

EU-jäsenmaiden sisäministerit kokoontuvat yhteisen pöydän ääreen 7.-8. lokakuuta. Näiden päivien aikana ministerit keskustelevat muun muassa Maltan kokouksessa sovitusta järjestelystä, jolla Välimereltä pelastettuja turvapaikanhakijoita ja siirtolaisia jaetaan eri EU-maihin. Maltalla pieni joukko jäsenmaita pääsi alustavaan sopimukseen väliaikaisesta järjestelystä, johon nyt kutsutaan muita jäsenmaita mukaan. Puheenjohtajamaana Suomi on näissä neuvotteluissa avainasemassa. Mutta mitä seurauksia järjestelystä on siirtolaisille ja miten se vaikuttaa turvapaikkapolitiikkaan Euroopassa? Millaisia ratkaisuja EU:n kannattaisi tehdä, jotta ihmisoikeudet toteutuisivat? Entä mitä meripelastustilanteissa todella tapahtuu? Amnesty ja Lääkärit Ilman Rajoja tarjoavat toimittajille ajankohtaista tietoa Välimeren pelastusoperaatioista ja mahdollisuuden keskustella väliaikaisesta järjestelystä ihmisoikeusnäkökulmasta. Keskustelutilaisuus järjestetään Amnestyn toimistolla Etu-Töölössä maanantaina 7. lo

Kutsu: EU-maat keskustelevat Välimerestä – Lääkärit Ilman Rajoja ja Amnesty kertovat tilanteesta maanantaina 7.10.30.9.2019 10:32:40 EESTKutsu