Ihmisten paha olo ja koronapandemia kuuluvat Kriisipuhelimessa – kevään aikana soittoyritysten määrä kasvanut huomattavasti

MIELI ry:n Kriisipuhelimeen tuli tammi-huhtikuun aikana 82 888 soittoyritystä. Se on lähes 46 prosenttia enemmän kuin viime vuonna samaan aikaan. Koronatilanne kuuluu soittajien huolissa.

”Kevään aikana olemme pystyneet vastaamaan yhteensä 27566 soittoon, mikä on 10 000 soittoa enemmän kuin viime vuonna samaan aikaan. Kriisipuhelimessa vastaavat kriisityön ammattilaiset ja koulutetut vapaaehtoiset kriisityöntekijöiden tukemina. Koronakriisin myötä kriisityöntekijöiden työaikaa on siirretty vastaanotoista Kriisipuhelimeen ja vapaaehtoiset ovat lisänneet päivystystuntiensa määrää. Tämän avulla yhä useampi soittaja saa tarvitsemansa keskusteluavun,” kommentoi Kriisipuhelintoiminnan päällikkö Susanna Winter

Yleisin soiton syy maaliskuun kahden viimeisen viikon aikana oli koronaan liittyvä huoliHuhtikuussa soitoissa korostuivat henkinen paha olo, erityisesti ahdistuneisuus, sekä ihmissuhteisiin liittyvät ongelmat. Myös itsetuhoisten yhteydenottojen määrä on kasvanut maalis- ja huhtikuussa, mutta itsemurhavaarassa olevia soittajia on harvemmin kuin yleensä.

”Aluksi koronaan liittyvissä soitoissa korostui pelko omasta tai läheisen sairastumisesta. Myöhemmin on näkynyt yhä enemmän koronatilanteen vaikutukset esimerkiksi työhön ja lähisuhteisiinKorona vaikuttaa monen pahan olon taustalla. Moni soittajista kokee myös syvää yksinäisyyttä. Moni kuvailee, kuinka korona ja sen tuoma huoli täyttää pään ja vie hallinnan tunteen,” Susanna Winter sanoo.

Kriisipuhelimen arabiankielisen linjan soittomäärät ovat myös kasvussa. Tammi-huhtikuun aikana yhteydenottoyrityksiä tuli lähes 400, kun vuonna 2019 yhteydenottoyrityksiä oli yhteensä 667. Yleisimmät syyt soittaa liittyvät arjessa selviytymisen haasteisiin, ihmissuhdeongelmiin ja pahaan oloon. Myös itsetuhoisuudesta on puhuttu useissa keskusteluissa.

Keskusteluapua on saatavilla Kriisipuhelimessa myös ruotsiksi. Kriisipuhelimen ruotsinkielinen linja päivystää 20 tuntia viikossa maanantaista perjantaihin”Kun tarvitset keskustelutukea, älä epäröi soittaa”, rohkaisee Anne Salovaara-Kero Pohjanmaan kriisikeskus Valosta.

Kriisipuhelin suomeksi 09 2525 0111
Auki
24h vuoden jokaisena päivänä.
mieli.fi/kriisipuhelin

Kriisipuhelin ruotsiksi 09 2525 0112
A
uki arkisin ma, ke klo 16.00-20.00, ti, to ja pe klo 9.00-13.00.
mieli.fi/kristelefon

Kriisipuhelin arabiaksi 09 2525 0113
Yhteyttä voi ottaa myös
Whatsappin välityksellä numeroon 040 195 8202.
A
uki arkisin ma-ti klo 11.00-15.00, ke klo 13.00-16.00 ja 17.00-21.00, to klo 10.00-15.00.
Soittaa voi myös englanniksi.

mieli.fi/azma

Tiedotteen otsikkoa muutettu 11.5. klo 15.50: Poistettu ilmaus "kevään aikana soittoyritysten määrä tuplaantunut".

Jokainen tarvitsee jonkun, joka kuuntelee. Löydä oma tapasi auttaa - mielinauha.fi.

Susanna Winter
Kriisipuhelintoiminnan päällikkö
etunimi.sukunimi@mieli.fi

MIELI Suomen Mielenterveys ry tekee työtä mielenterveyden edistämiseksi ja ongelmien ehkäisemiseksi. MIELI ry puolustaa kaikkien yhtäläistä oikeutta hyvään mielenterveyteen. Järjestö koordinoi valtakunnallisen kriisikeskusverkoston toimintaa sekä edistää lasten, nuorten, työikäisten ja ikääntyneiden mielenterveyttä ja mielen hyvinvointia. MIELI ry:n toimintaa tuetaan Veikkauksen tuotoilla.

MIELI ry: Itsetuhoisuuteen liittyvät yhteydenotot ovat kasvaneet – Tukea ja apua itsemurhayrityksen jälkeen tarjoaa Itsemurhien ehkäisykeskus29.5.2020 07:20:00 EESTTiedote

Toukokuussa 2020 MIELI Suomen Mielenterveys ry:n Kriisipuhelimeen on tullut vuorokaudessa keskimäärin 19 itsetuhoisuuteen liittyvää soittoa, kun viime vuonna vastaavia soittoja oli 8–9 päivässä. Maalis-huhtikuussa soittaja kertoi tuoreesta itsemurhayrityksestä 49:ssä keskustelussa, viime vuonna samaan aikaan 22:ssa soitossa.

MIELI Suomen Mielenterveys ry:n viestintäjohtaksi Katja Kannonlahti7.5.2020 15:03:35 EESTTiedote

MIELI Suomen Mielenterveys ry:n viestintäjohtajana on toukokuun alussa aloittanut Katja Kannonlahti. Kannonlahti siirtyi tehtävään Tampereen yliopiston viestinnän johtavan asiantuntijan tehtävästä. Tampereen yliopistossa Kannonlahti on työskennellyt muun muassa projektijohtajana ja viestintäjohtajana. Tätä ennen Kannonlahti työskenteli pitkään MTV3:n uutisten eri toimituksissa kuten Huomenta Suomi -toimituksessa, 45 minuuttia -ohjelmassa sekä uutisissa. Koulutukseltaan Kannonlahti on filosofian maisteri.