MIELI Suomen Mielenterveys ry

Ihmisten paha olo ja koronapandemia kuuluvat Kriisipuhelimessa – kevään aikana soittoyritysten määrä kasvanut huomattavasti

Jaa

MIELI ry:n Kriisipuhelimeen tuli tammi-huhtikuun aikana 82 888 soittoyritystä. Se on lähes 46 prosenttia enemmän kuin viime vuonna samaan aikaan. Koronatilanne kuuluu soittajien huolissa.

”Kevään aikana olemme pystyneet vastaamaan yhteensä 27566 soittoon, mikä on 10 000 soittoa enemmän kuin viime vuonna samaan aikaan. Kriisipuhelimessa vastaavat kriisityön ammattilaiset ja koulutetut vapaaehtoiset kriisityöntekijöiden tukemina. Koronakriisin myötä kriisityöntekijöiden työaikaa on siirretty vastaanotoista Kriisipuhelimeen ja vapaaehtoiset ovat lisänneet päivystystuntiensa määrää. Tämän avulla yhä useampi soittaja saa tarvitsemansa keskusteluavun,” kommentoi Kriisipuhelintoiminnan päällikkö Susanna Winter

Yleisin soiton syy maaliskuun kahden viimeisen viikon aikana oli koronaan liittyvä huoliHuhtikuussa soitoissa korostuivat henkinen paha olo, erityisesti ahdistuneisuus, sekä ihmissuhteisiin liittyvät ongelmat. Myös itsetuhoisten yhteydenottojen määrä on kasvanut maalis- ja huhtikuussa, mutta itsemurhavaarassa olevia soittajia on harvemmin kuin yleensä. 

”Aluksi koronaan liittyvissä soitoissa korostui pelko omasta tai läheisen sairastumisesta. Myöhemmin on näkynyt yhä enemmän koronatilanteen vaikutukset esimerkiksi työhön ja lähisuhteisiinKorona vaikuttaa monen pahan olon taustalla. Moni soittajista kokee myös syvää yksinäisyyttä. Moni kuvailee, kuinka korona ja sen tuoma huoli täyttää pään ja vie hallinnan tunteen,” Susanna Winter sanoo. 

Kriisipuhelimen arabiankielisen linjan soittomäärät ovat myös kasvussa. Tammi-huhtikuun aikana yhteydenottoyrityksiä tuli lähes 400, kun vuonna 2019 yhteydenottoyrityksiä oli yhteensä 667. Yleisimmät syyt soittaa liittyvät arjessa selviytymisen haasteisiin, ihmissuhdeongelmiin ja pahaan oloon. Myös itsetuhoisuudesta on puhuttu useissa keskusteluissa.

Keskusteluapua on saatavilla Kriisipuhelimessa myös ruotsiksi. Kriisipuhelimen ruotsinkielinen linja päivystää 20 tuntia viikossa maanantaista perjantaihin”Kun tarvitset keskustelutukea, älä epäröi soittaa”, rohkaisee Anne Salovaara-Kero Pohjanmaan kriisikeskus Valosta.

Kriisipuhelin suomeksi 09 2525 0111
Auki 
24h vuoden jokaisena päivänä.
mieli.fi/kriisipuhelin 

Kriisipuhelin ruotsiksi 09 2525 0112
A
uki arkisin ma, ke klo 16.00-20.00, ti, to ja pe klo 9.00-13.00.
mieli.fi/kristelefon 

Kriisipuhelin arabiaksi 09 2525 0113
Yhteyttä voi ottaa myös 
Whatsappin välityksellä numeroon 040 195 8202.
A
uki arkisin ma-ti klo 11.00-15.00, ke klo 13.00-16.00 ja 17.00-21.00, to klo 10.00-15.00.
Soittaa voi myös englanniksi.

mieli.fi/azma

Tiedotteen otsikkoa muutettu 11.5. klo 15.50: Poistettu ilmaus "kevään aikana soittoyritysten määrä tuplaantunut".

Jokainen tarvitsee jonkun, joka kuuntelee. Löydä oma tapasi auttaa - mielinauha.fi.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Susanna Winter
Kriisipuhelintoiminnan päällikkö
MIELI Suomen Mielenterveys ry
040 587 5197
etunimi.sukunimi@mieli.fi

Tietoja julkaisijasta

MIELI Suomen Mielenterveys ry
MIELI Suomen Mielenterveys ry
Maistraatinportti
00240 Helsinki

(09) 615 516https://mieli.fi/

MIELI Suomen Mielenterveys ry tekee työtä mielenterveyden edistämiseksi ja ongelmien ehkäisemiseksi. MIELI ry puolustaa kaikkien yhtäläistä oikeutta hyvään mielenterveyteen. Järjestö koordinoi valtakunnallisen kriisikeskusverkoston toimintaa sekä edistää lasten, nuorten, työikäisten ja ikääntyneiden mielenterveyttä ja mielen hyvinvointia. MIELI ry:n toimintaa tuetaan Veikkauksen tuotoilla.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta MIELI Suomen Mielenterveys ry

Jokaisella lapsella on oikeus hyvään mielenterveyteen: "Vuoden 2020 jälkeen lasten ja nuorten mielenterveystyössä on paljon tehtävää."18.11.2020 12:34:17 EETUutinen

Vuonna 2020 nuorten hätä ja huoli kuuluu kriisipalveluissa. Sekasin-chattiin on jo lokakuun loppuun mennessä tullut yhteydenottoja enemmän kuin viime vuonna (yhteensä 140 000 yhteydenottoa, mikä on 48% enemmän kuin viime vuonna). Nuoret aikuiset ovat ottaneet yhteyttä myös Kriisipuhelimeen 34 % enemmän kuin viime vuonna. Yleisin yhteydenottoaihe kriisissä on yleinen ahdistuneisuus. Merkittävää on, että itsetuhoisia yhteydenottoja on tullut aiempaa enemmän.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme