Iida Rauman taidokas romaani Hävitys paljastaa kulttuurin kätketyn lapsivihamielisyyden

///MUOKATTU 19.1. LÄHETETTYÄ TIEDOTETTA KIRJAILIJAKUVAN OSALTA/// Iida Rauman kolmas romaani HÄVITYS – TAPAUSKERTOMUS yhdistää kirjailijan yksityisimmät ja kivuliaimmat kokemukset tämän hetken suurimpiin ja polttavimpiin kysymyksiin. Se on kuvaus ihmisestä, joka kouluaikana melkein tuhottiin, kaupungista, joka on moneen kertaan tuhottu, ja planeetasta, jota tuhotaan juuri nyt. - Romaani ilmestyy 27.1.

Graafikko Tuomo Parikka

Öisellä juoksulenkillä A näkee joutomaan laidalla tutun hahmon ja tajuaa, ettei mikään lopu, mikään ei ole ohi. Alkaa hengästynyt ja epätoivoinen yritys jahdata ja paeta omaa menneisyyttä läpi Turun runnellun kaupungin, 1990-luvun kosteusvaurioisiin luokkahuoneisiin ja pimeyteen, jolle ei ole sanoja, mutta josta on silti kerrottava.

Hävitys kysyy, kuinka kirjoittaa itsestä, jos oma itse on hajotettu. Kuinka dokumentoida lapsuutensa kauheudet kulttuurissa, jossa aikuiset vihaavat lapsia ja haluavat pyyhkiä jäljet menneistä vääryyksistä?

Rauman romaani onnistuu mahdottomassa. Vimmainen vaatimus muistaa, rakkaus poltetun ja puretun Turun ihmeelliseen historiaan sekä ytimiin yltävä kipu punoutuvat häikäiseväksi kuvaelmaksi väkivallasta, jonka kehät laajenevat aina planeetan ääriin asti. Hävitys näyttää kirjallisuuden kyvyn kertoa totuus silloin, kun kaikki muut tavat puhua on torjuttu tai tuomittu hulluiksi.

Iida Rauma (s. 1984) on turkulainen kirjailija. Hänen esikoisromaaninsa Katoamisten kirja ilmestyi vuonna 2011 ja oli Helsingin Sanomien kirjallisuuspalkintoehdokkaana. Rauman toinen romaani Seksistä ja matematiikasta (Gummerus 2015) oli ehdolla muun muassa EU:n kirjallisuuspalkinnon saajaksi ja voitti sekä Kalevi Jäntin palkinnon että Tulenkantaja-palkinnon. Rauma on koulutukseltaan valtiotieteiden maisteri, pääaineenaan poliittinen historia.

Graafikko Tuomo Parikka
Kuvaaja Marek Sabogal

Kari Hotakaisen romaani Opetuslapsi ilmestyy 24.8. – Kirjailijan esikoisteos julkaistiin 40 vuotta sitten24.5.2022 09:00:00 EEST | Tiedote

Kari Hotakaisen OPETUSLAPSI on raivoisa romaani osattomuudesta, kostosta ja yhteyden etsimisestä. Päähenkilö Marian tähänastinen elämä kiertyy kirjassa vyyhdiksi, jonka purkaminen ja selvittäminen ajaa hänet hylätylle huoltoasemalle, mukanaan kolme väkivaltaisesti sieppaamaansa ihmistä. – Hotakaisen esikoisteos, runokokoelma Harmittavat takaiskut ilmestyi vuonna 1992, 40 vuotta sitten. Juhlavuoden kunniaksi kirjailija julkaisee romaanin, joka ei katso taakse, vaan suoraan kohti.

Murharyhmä-kirjat kertovat tositarinoita suomalaisesta väkivaltarikollisuudesta - Sarjan ensimmäinen osa ilmestyy huomenna 17.2.16.2.2022 12:54:25 EET | Tiedote

MURHARYHMÄ-kirjat kertovat tositarinoita suomalaisesta väkivaltarikollisuudesta – poliisin silmin. Tarinat on koottu Helsingin väkivaltarikostutkijat -yhdistyksen julkaisemasta Murharyhmä-lehdestä. Vuodesta 1997 alkaen ilmestyneen lehden tarinat ovat nyt ensimmäistä kertaa suuren yleisön luettavana. – MURHARYHMÄ I – TOSIASIAA TÖRKEÄSTÄ VÄKIVALTARIKOLLISUUDESTA -kirjan ovat toimittaneet Mikko Gustafsson ja Janne Huuskonen.