Iina Reinikaisen esikoisteos puhuu kaunistelematta eroamisesta ja siihen liittyvästä tunteiden kirjosta

Reinikaisen esikoiskirja kertoo rehellisesti siitä, mitä tapahtuu, kun parisuhde päättyy eroon.

”Sinä päivänä hän lähti” (Basam Books 2021)

”Kuusi tuntia on kulunut ilman sinua ja meitä. Päätit, että et halua etkä pysty enää, ja että haluat erota. Jätit minut ja meidät. - - Tämä tarina olkoon minun muistoni meistä. Haluan, että tämä jää jäljelle, kun kaikki muu on poissa.”

Kun rakkaus loppuu, elämä tuntuu loppuvan, ja siksi erosta toipumiseen menee vähintään vuosi.

Iina Reinikaisen Sinä päivänä hän lähti (Basam Books 2021) on henkilökohtainen, todelliseen kokemukseen pohjautuva kasvutarina ensimmäisestä vuodesta eron jälkeen. Päiväkirjamaisten, lyhyiden tekstien kautta kirjoittaja käsittelee eroon liittyviä tunnetiloja ja aiheita sekä tekee normaaliksi sen tunteiden spektrin, mistä kukaan ei puhu.

Sinä päivänä hän lähti tarjoaa vertaistukea ja lohtua kaikille, jotka ovat joskus menettäneet rakkauden.

”En minä jaksa olla näin rikki. En jaksa elää näitä päiviä. Tiedän, että kyllä minä selviän, mutta en jaksa tätä itkua, vaeltelevia ajatuksia ja minuuteni murenemista. Eilenkin vitutti ja suretti, että ilta oli niin kaunis. Aikaisemmin olisin haistellut ilmaa ja ihaillut värejä, pysähtynyt kaiken sen kauneuden edessä. Nyt vain itkin, koska tajusin, ettei ilta antanut minulle mitään tunteita. En yksinkertaisesti halunnut pysähtyä ihailemaan mitään.”

Iina Reinikainen (s. 1991) on helsinkiläinen eläinlääkäri, joka kirjoittaa ympärillään tapahtuvista elämän ilmiöistä ja meitä kaikkia koskettavista tunteista. Sinä päivänä hän lähti on Reinikaisen esikoisteos.

”Sinä päivänä hän lähti” (Basam Books 2021)