Iiris Suomela: tieteellä ja koulutuksella tukea Ukrainasta paenneille

Kansanedustaja ja vihreiden puheenjohtajan sijainen Iiris Suomela peräänkuuluttaa toimivan ja solidaarisen korkeakoulupolitiikan merkitystä Ukrainasta paenneiden auttamisessa. Hallitus valmistelee korkeakoulutuksen ja tutkimuksen Ukraina-tukipakettia. Yksi tapa auttaa on Students at Risk -toiminnan laajamittainen aloittaminen Suomen korkeakouluissa.

– Nyt pitää varmistaa, että kotimaassaan uhkaa tai vainoa kokevat opiskelijat ja tutkijat saavat mahdollisuuden jatkaa työtään turvallisessa ympäristössä. Siksi on tärkeä löytää keinot, joilla opiskelijoita ja tutkijoita voidaan auttaa, Vihreiden puheenjohtajan sijainen Iiris Suomela sanoo.

Suomen opiskelijajärjestöt vetosivat maalikuussa hallitukseen ukrainalaisten ja muiden hädänalaisten korkeakouluyhteisöjen jäsenten tukemiseksi. Opiskelijajärjestöt kannustavat Suomea ottamaan käyttöön Students at Risk -järjestelmän, jonka avulla myönnetään apurahoja sotaa ja vainoa pakeneville opiskelijoille. Malli on jo käytössä muun muassa Saksassa ja Norjassa.

– On rakennettava kaikkia apua tarvitsevia reilusti kohteleva malli, joka mahdollistaa akuutin tilanteen lisäksi myös jatkossa apua tarvitsevien yhdenvertaisen tuen, Suomela painottaa.

Suomela pitää tärkeänä, että uusien tukitapojen lisäksi tulee panostaa siihen, että ulkomaalaisiin kohdistuva korkeakoulupolitiikka on oikeudenmukaista ja kestävää.

– Kolmas tapa auttaa on perua aiemmin tehdyt virheet ja tuoda korkeakoulupolitiikka kestävälle pohjalle. Siksi Suomen tulee luopua viime hallituskauden aikana säädetyistä pakollisista lukukausimaksuista EU- ja ETA-maiden ulkopuolelta tuleville opiskelijoille. Suomalaisiin korkeakouluihin ei kuulu lukukausimaksut, Suomela linjaa.

Lue koko Iiris Suomelan blogi aiheesta täältä: https://www.vihreat.fi/ajankohtaista/autetaan-opiskelijoita-ja-tutkijoita-sodan-keskella/

Vihreiden Saara Hyrkkö: Nato-jäsenyydestä huolimatta ydinaseita ei tule Suomen maaperälle vastoin Suomen tahtoa17.5.2022 11:29:29 EEST | Tiedote

(Embargo, kunnes puhe pidetty klo 12 alkavassa eduskunnan täysistunnossa.) Vihreiden kansanedustaja ja ulkoasiainvaliokunnan jäsen Saara Hyrkkö piti eduskunnan täysistunnossa 17.5. ryhmäpuheen, jossa hän painotti, että muuttuneen ulkopoliittisen tilanteen myötä on välttämätöntä arvioida myös Suomen turvallisuuspoliittista asemaa. Hyrkön mukaan pyrkimyksenä on silti jatkossakin oltava ydinaseeton maailma.