Iiris Suomela: “Venäjän energiatulot on tyrehdytettävä”

Vihreiden puheenjohtajan sijainen Iiris Suomela piti eduskunnan täysistunnossa 19.4. ryhmäpuheen – puhe oli osa lähetekeskustelua, joka pidettiin valtioneuvoston julkisen talouden suunnitelmaa koskevaa selontekoa. Puheessaan Suomela painotti, että turvallisinta ja järkevintä on korvata fossiilienergia ensisijaisesti kotimaisella uusiutuvalla energialla.

- Isoin haaste on venäläinen fossiilinen energia, josta Eurooppa on edelleen riippuvainen. Ennen sotaa yli 60 % Venäjän vientituloista tuli energiasta. Tämä tulolähde on tyrehdytettävä, Suomela sanoi.

- Tarvitaan myös uusia toimia. Vihreät on esittänyt esimerkiksi suoraa tukea maalla asuville pienituloisille suomalaisille. Hallitus käynnisti selvityksen asiasta jo helmikuussa, ja nyt Ukrainan sodan myötä kiire on entistäkin kovempi, Suomela painotti.

Suomela iloitsi siitä, että Vihreiden tavoite viime vuosien rajujen koulutusleikkausten perumisesta on toteutunut.

- Jokaiselle on varmistettava vähintään toisen asteen koulutus, mitä oppivelvollisuuden pidentäminen ja panostukset opiskelijahuoltoon helpottavat merkittävästi. Myös korkeakouluille on varmistettava riittävä rahoitus, Suomela totesi.

Suomelan mukaan panostukset koulutukseen ja tutkimukseen ovat välttämättömiä Suomen kilpailukyvyn, huoltovarmuuden ja riippumattomuuden vahvistamiseksi. Hänen mukaansa on pidettävä kiinni siitä, että TKI-rahoitus nostetaan neljään prosenttiin bruttokansantuotteesta vuoteen 2030 mennessä.

Vihreiden Atte Harjanne: Energian rooliin taloudessa on Venäjän hyökkäyssodan myötä herätty uudella tavalla21.5.2022 11:28:58 EEST | Tiedote

Vihreän eduskuntaryhmän puheenjohtaja Atte Harjanne piti yhden avauspuheenvuoroista Vihreiden puoluekokouksessa 21.5.2022. Puheessaan Harjanne painotti, että päästötöntä, kestävää tuotantoa on nyt vauhditettava niin paljon kuin mahdollista. Harjanteen mukaan energian rooliin taloudessa on Venäjän hyökkäyssodan myötä herätty uudella tavalla.

Iiris Suomela: Saudi-Arabian tai Venezuelan varaan ei voi laskea Euroopan tulevaisuutta21.5.2022 11:23:19 EEST | Tiedote

– Valtaosa Venäjän vientituloista tulee energiasta. Ennen sotaa esimerkiksi Suomen öljystä 90% tuli Venäjältä. Avainkysymys on, että millä venäläinen fossiilienergia korvataan jatkossa. Kaikista typerintä olisi juosta nyt toisen hirmuvaltiaan syliin. Saudi-Arabian tai Venezuelan varaan ei voi laskea Euroopan tulevaisuutta, sanoi vihreiden puheenjohtajan sijainen Iiris Suomela tänään vihreiden puoluekokouksessa Joensuussa.