Ilmainen AI-verkkokurssi kouluttamaan suomalaisia tekoälyn perusteisiin

Helsingin yliopisto ja Reaktor esittävät avoimen tekoälyhaasteen, jonka ensimmäisenä tavoitteena on kouluttaa yksi prosentti suomalaisista (n. 54 000 ihmistä) paitsi ymmärtämään mitä tekoäly on, myös tunnistamaan sen tuomia mahdollisuuksia. Haasteen ratkaisemiseksi tarjotaan kaikille avoin Elements of AI -verkkokurssi, joka pureutuu tekoälyn perusteisiin käytännöllisten esimerkkien kautta. Kurssin ensimmäinen versio avataan yleisölle 14.5. Kahden opintopisteen arvoisen tekoälyn peruskurssin suorittaminen soveltuu kaikille työtilanteesta, toimialasta ja iästä riippumatta.

Koulutusohjelman suorittaminen avautuu 14.5. osoitteessa www.elementsofai.com
Elements of AI tarjoaa opiskelijoille, työelämässä oleville omien alojensa ammattilaisille ja aiheesta muuten kiinnostuneille helpon ja kannustavan väylän tekoälyn pariin. Kahden opintopisteen arvoisen verkkokurssin suorittaminen ei vaadi aiempia tekoäly- tai ohjelmointitaitoja ja se soveltuu kaikille. Koulutusohjelman suorittaminen avautuu 14.5. osoitteessa www.elementsofai.com

Teknologiayritys Reaktorin ja Helsingin yliopiston suunnittelema ja rakentama englanninkielinen kurssi tarjoaa kaikille mahdollisuuden opiskella tekoälyn perusteet ilmaiseksi. Elements of AI -verkkokurssin suorittaminen ei vaadi aiempia tekoäly- tai ohjelmointitaitoja ja se on kerännyt jo ennen virallista esittelyään yli 10 000 ennakkoilmoittautujaa.

”Kun puhutaan potentiaalisesti kaikkien elämään vaikuttavasta tekoälystä, on tärkeää, että sen perusosaaminen ja -ymmärrys jakautuvat yhteiskunnassa mahdollisimman laajalle. Siten pidämme huolen, että kaikilla on mahdollisuus vaikuttaa siihen, millaiseksi tekoälyä hyödyntävä tulevaisuutemme muodostuu”, sanoo Reaktorin tekoälyliiketoiminnasta vastaava johtaja Hanna Hagström ja jatkaa: “Kurssi antaa osallistujilleen eräänlaisen tekoälylinssin, eli kyvyn tarkastella omaa ympäristöään tekoälyn tuomien muutosten näkökulmasta. Se on tärkeää, mikäli Suomi haluaa tulevaisuudessa nousta tekoälyn kärkimaaksi ja pitää huolta siitä, että yrityksemme ja yhteiskuntamme saavat tekoälystä kaiken irti.”

Helsingin yliopiston apulaisprofessori Teemu Roos kertoo kurssin olevan osa yliopiston sitoutumista avoimen koulutustarjonnan lisäämiseen. Siinä tekoäly on valittu yhdeksi painopistealueeksi. Toukokuussa alkavaa kurssia kehitetään palautteen perusteella jatkuvasti eteenpäin ja sitä tullaan jatkossa tarjoamaan yleisölle hyvin joustavasti. Elements of AI -peruskurssin lisäksi syksylle on suunnitteilla myös uusi kurssi, joka soveltuu tekoälyn parissa jo nyt työskenteleville.

”Tämä on täydellinen aika tuoda opetustamme yhä helpommin ja laajemmin myös suuren yleisön saataville. Suomi tunnetaan korkeatasoisesta koulutuksestaan ja uskon vahvasti, että tällainen laadukas ja ilmainen, erittäin ajankohtainen tekoälykurssi vain vahvistaa mielikuvaa. Uskon, että saamme tällaisella teolla paljon hyvää aikaan niin Suomessa, kuin ulkomaillakin”, Teemu Roos sanoo ja lisää: “Toivomme, että yhä useampi voi kurssin käytyään käydä faktoihin pohjaavia keskusteluja siitä, miten tekoäly vaikuttaa yhteiskuntaamme.”

Helsingin Yliopiston ja tekoälysovellusten edelläkävijän Reaktorin luoma avoin kurssi pyrkii tämän vuoden aikana tarjoamaan tekoälyn perusteet prosentille Suomen väestöstä, eli kouluttamaan noin 54 000 ihmistä. Kurssia on kehitetty yhdessä 300 beta-testaajan kanssa. Kurssin neuvonantajana toimii Nokian hallituksen puheenjohtaja Risto Siilasmaa ja kurssin tukijoita ovat muun muassa kansanedustaja Elina Lepomäki, sekä Helsingin yliopiston rehtori Jukka Kola.

Kurssin yhteydessä esitetty #tekoalyhaaste on sosiaalisen median kampanja, jonka avulla pyritään aktivoimaan suomalaista yrityselämää kouluttamaan henkilöstöään tekoälyaikaan. Yritykset ja organisaatiot voivat vastata tekoälyhaasteeseen lupaamalla kouluttaa henkilöstöään tekoälyn perusteisiin. Haasteeseen on nyt jo tarttunut noin 15 Suomen kärkiyritystä, kuten Fazer, Mehiläinen, Finnair, Elisa, OP, Nordea ja Kesko.

Elements of AI -kurssi pikafaktoina:

• Kaikille avoin ja ilmainen osallistuminen https://elementsofai.com -verkkosivun kautta
  • Kurssi koostuu kuudesta osiosta ja sen voi suorittaa omaan tahtiinsa.
  • Kokonaissuoritusaika on noin 30–60 tuntia.
  • Kurssia ollut kehittämässä noin 250 beta-testaajan verkosto yhdessä Reaktorin ja Helsingin yliopiston kanssa.
  • Elements of AI -kurssin tavoitteena on kouluttaa vuoden 2018 aikana noin 54 000 ihmistä

Helsingin yliopisto on Suomen vanhin ja suurin tiedekorkeakoulu, yhteensä 40 000 henkilön kansainvälinen tiedeyhteisö. Tieteen voimalla yliopisto on rakentanut yhteiskuntaa, sivistystä ja hyvinvointia jo vuodesta 1640. http://helsinki.fi

Reaktor on hybridiyritys, joka yhdistää liiketoimintakonsultoinnin ja luovan alan palvelut väkevään teknologiseen huippuosaamiseen. Tekemisemme pohjautuu liiketoiminnan, ihmisen, kulttuurin ja digitaalisuuden ymmärtämiselle. http://reaktor.com, @reaktornow,#elementsofai,#tekoalyhaaste,#AIChallenge

Teemu Roos
Apulaisprofessori, Helsingin yliopisto
044 523 1238, teemu.roos@cs.helsinki.fi

Hanna Hagström
Tekoälyliiketoiminnasta vastaava johtaja, Reaktor
040 595 0049, hanna.hagstrom@reaktor.com

Kurssin sisäänpääsytunnukset ennen 14.5. julkistusta: Jani Hellström, Viestintäpäällikkö, Reaktor, +358 400 272515, jani.hellstrom@reaktor.com

Samuel Sorainen, Wolfcom Oy
samuel.sorainen@wolfcom.fi

Koulutusohjelman suorittaminen avautuu 14.5. osoitteessa www.elementsofai.com
Elements of AI tarjoaa opiskelijoille, työelämässä oleville omien alojensa ammattilaisille ja aiheesta muuten kiinnostuneille helpon ja kannustavan väylän tekoälyn pariin. Kahden opintopisteen arvoisen verkkokurssin suorittaminen ei vaadi aiempia tekoäly- tai ohjelmointitaitoja ja se soveltuu kaikille. Koulutusohjelma julkistetaan yleisölle 9.5. ja kurssin suorittaminen alkaa 14.5.

Sasta ja LYNX Rifles yhteistyöhön10.12.2019 11:21:01 EETTiedote

Suomalainen ulkoiluvaatettaja Sasta jatkaa 50-vuotismerkkipäivänsä juhlistamista uudella kotimaisella yhteistyöllä. Vuoden neljäs kumppanijulkistus korostaa suomalaista teknistä osaamista, kun Lynx Rifles tuo myyntiin rajoitetun erän huippulaadukkaita kotimaisia Lynx TD15 Sasta50 Special Edition -metsästyskivääreitä. Lynx-kiväärit jatkavat Sastan juhlavuosiyhteistöitä, joita ovat Coston kanssa tehty sarkalippis, Marttiinin Sasta-juhlapuukko sekä ravintola Nokan syysmenu ja kierrätysmateriaalista ommellut esiliinat.

Olo Groupin ravintoloihin suomalaista huipputeknologiaa4.12.2019 13:02:52 EETTiedote

Olo Group on valinnut kotimaisen Fredman Groupin toimittamat digitaaliset omavalvonta- ja johtamispalvelut varmistamaan ravintolatoimintojensa ruokaturvallisuutta ja vähentämään hävikkiä. Fredmanin älykkäät keittiönjohtamispalvelut automatisoivat huippuravintoloiden arkirutiineja ja helpottavat keittiöhenkilökunnan työtä minimoimalla ruoanlaittoon ja asiakaspalveluun kuulumattomia toimenpiteitä.

Jäämies Kimi Räikkönen huippukylmään yhteistyöhön15.11.2019 10:08:34 EETTiedote

F1-kuski Kimi Räikkönen on aloittanut markkinointiyhteistyön huippukylmähoitoon erikoistuneita laitteita Suomessa valmistavan CTN Groupin kanssa. Cryotech Finlandin kehittämät kylmähoitolaitteet tarjoavat lääkkeetöntä apua palautumiseen, stressitason laskemiseen sekä unen laadun ja vastustuskyvyn parantamiseen. Yhtiön uusin innovaatio, vain sähköllä toimiva CTN XCryo mahdollistaa paikallisten huippukylmähoitojen suorittamisen myös ilman nesteytettyjä kaasuja. Uutuuden odotetaan tuovan huippukylmähoidon yhä useampien hoitoa tarvitsevien iholle.

Puolet suomalaisista pk-yrityksistä sisäistänyt tietosuojalain ja sen vaatimukset7.11.2019 09:54:44 EETTiedote

EU:n yleisen GDPR tietosuoja-asetuksen tuomat velvoitteet ovat puolessatoista vuodessa sisäistetty Suomessa kohtuullisesti. Tietoturva- ja tietosuojaratkaisuihin erikoistuneen D-Fence Oy:n teettämän kyselyn mukaan valtaosa suomalaisista PK-yrityksistä (80 %) kertoo kartoittaneensa käytössään ja hallussaan olevat henkilörekisterit ja yhteystietolistat. Kuitenkin vain noin puolet (54 %) kyselyyn osallistuneista yrityksistä kertoo osaavansa huolehtia rekistereistään ja valtaosa (88 %) vastanneista myös tiedostaa, että heillä on tietosuojassaan joitain puutteita.

Maailmalla tunnettu, Suomessa leivottu Finn Crisp loi uutuuden31.10.2019 13:39:41 EETTiedote

Helsingin olympialaisissa vuonna 1952 esitelty Finn Crisp -hapankorppu on lajissaan maailman myydyin. Yli 30 maassa myytävä Finn Crisp on useilla markkinoilla yleisnimi hapankorpuille. Olympiavieraiden kanssa Suomesta maailmalle lähtenyt merkki ottaa nyt haltuunsa uuden tuotekategorian, ohuet Suomessa leivotut täysjyväruislastut. Finn Crisp tekee uutuuksien myötä paluun uudistuvalle Helsingin Olympiastadionille ja kannustaa kuluttajia parempaan valintaan myös porrasviikolla 4.-10.11.