Ilmainen AI-verkkokurssi kouluttamaan suomalaisia tekoälyn perusteisiin

Helsingin yliopisto ja Reaktor esittävät avoimen tekoälyhaasteen, jonka ensimmäisenä tavoitteena on kouluttaa yksi prosentti suomalaisista (n. 54 000 ihmistä) paitsi ymmärtämään mitä tekoäly on, myös tunnistamaan sen tuomia mahdollisuuksia. Haasteen ratkaisemiseksi tarjotaan kaikille avoin Elements of AI -verkkokurssi, joka pureutuu tekoälyn perusteisiin käytännöllisten esimerkkien kautta. Kurssin ensimmäinen versio avataan yleisölle 14.5. Kahden opintopisteen arvoisen tekoälyn peruskurssin suorittaminen soveltuu kaikille työtilanteesta, toimialasta ja iästä riippumatta.

Koulutusohjelman suorittaminen avautuu 14.5. osoitteessa www.elementsofai.com
Elements of AI tarjoaa opiskelijoille, työelämässä oleville omien alojensa ammattilaisille ja aiheesta muuten kiinnostuneille helpon ja kannustavan väylän tekoälyn pariin. Kahden opintopisteen arvoisen verkkokurssin suorittaminen ei vaadi aiempia tekoäly- tai ohjelmointitaitoja ja se soveltuu kaikille. Koulutusohjelman suorittaminen avautuu 14.5. osoitteessa www.elementsofai.com

Teknologiayritys Reaktorin ja Helsingin yliopiston suunnittelema ja rakentama englanninkielinen kurssi tarjoaa kaikille mahdollisuuden opiskella tekoälyn perusteet ilmaiseksi. Elements of AI -verkkokurssin suorittaminen ei vaadi aiempia tekoäly- tai ohjelmointitaitoja ja se on kerännyt jo ennen virallista esittelyään yli 10 000 ennakkoilmoittautujaa.

”Kun puhutaan potentiaalisesti kaikkien elämään vaikuttavasta tekoälystä, on tärkeää, että sen perusosaaminen ja -ymmärrys jakautuvat yhteiskunnassa mahdollisimman laajalle. Siten pidämme huolen, että kaikilla on mahdollisuus vaikuttaa siihen, millaiseksi tekoälyä hyödyntävä tulevaisuutemme muodostuu”, sanoo Reaktorin tekoälyliiketoiminnasta vastaava johtaja Hanna Hagström ja jatkaa: “Kurssi antaa osallistujilleen eräänlaisen tekoälylinssin, eli kyvyn tarkastella omaa ympäristöään tekoälyn tuomien muutosten näkökulmasta. Se on tärkeää, mikäli Suomi haluaa tulevaisuudessa nousta tekoälyn kärkimaaksi ja pitää huolta siitä, että yrityksemme ja yhteiskuntamme saavat tekoälystä kaiken irti.”

Helsingin yliopiston apulaisprofessori Teemu Roos kertoo kurssin olevan osa yliopiston sitoutumista avoimen koulutustarjonnan lisäämiseen. Siinä tekoäly on valittu yhdeksi painopistealueeksi. Toukokuussa alkavaa kurssia kehitetään palautteen perusteella jatkuvasti eteenpäin ja sitä tullaan jatkossa tarjoamaan yleisölle hyvin joustavasti. Elements of AI -peruskurssin lisäksi syksylle on suunnitteilla myös uusi kurssi, joka soveltuu tekoälyn parissa jo nyt työskenteleville.

”Tämä on täydellinen aika tuoda opetustamme yhä helpommin ja laajemmin myös suuren yleisön saataville. Suomi tunnetaan korkeatasoisesta koulutuksestaan ja uskon vahvasti, että tällainen laadukas ja ilmainen, erittäin ajankohtainen tekoälykurssi vain vahvistaa mielikuvaa. Uskon, että saamme tällaisella teolla paljon hyvää aikaan niin Suomessa, kuin ulkomaillakin”, Teemu Roos sanoo ja lisää: “Toivomme, että yhä useampi voi kurssin käytyään käydä faktoihin pohjaavia keskusteluja siitä, miten tekoäly vaikuttaa yhteiskuntaamme.”

Helsingin Yliopiston ja tekoälysovellusten edelläkävijän Reaktorin luoma avoin kurssi pyrkii tämän vuoden aikana tarjoamaan tekoälyn perusteet prosentille Suomen väestöstä, eli kouluttamaan noin 54 000 ihmistä. Kurssia on kehitetty yhdessä 300 beta-testaajan kanssa. Kurssin neuvonantajana toimii Nokian hallituksen puheenjohtaja Risto Siilasmaa ja kurssin tukijoita ovat muun muassa kansanedustaja Elina Lepomäki, sekä Helsingin yliopiston rehtori Jukka Kola.

Kurssin yhteydessä esitetty #tekoalyhaaste on sosiaalisen median kampanja, jonka avulla pyritään aktivoimaan suomalaista yrityselämää kouluttamaan henkilöstöään tekoälyaikaan. Yritykset ja organisaatiot voivat vastata tekoälyhaasteeseen lupaamalla kouluttaa henkilöstöään tekoälyn perusteisiin. Haasteeseen on nyt jo tarttunut noin 15 Suomen kärkiyritystä, kuten Fazer, Mehiläinen, Finnair, Elisa, OP, Nordea ja Kesko.

Elements of AI -kurssi pikafaktoina:

• Kaikille avoin ja ilmainen osallistuminen https://elementsofai.com -verkkosivun kautta
  • Kurssi koostuu kuudesta osiosta ja sen voi suorittaa omaan tahtiinsa.
  • Kokonaissuoritusaika on noin 30–60 tuntia.
  • Kurssia ollut kehittämässä noin 250 beta-testaajan verkosto yhdessä Reaktorin ja Helsingin yliopiston kanssa.
  • Elements of AI -kurssin tavoitteena on kouluttaa vuoden 2018 aikana noin 54 000 ihmistä

Helsingin yliopisto on Suomen vanhin ja suurin tiedekorkeakoulu, yhteensä 40 000 henkilön kansainvälinen tiedeyhteisö. Tieteen voimalla yliopisto on rakentanut yhteiskuntaa, sivistystä ja hyvinvointia jo vuodesta 1640. http://helsinki.fi

Reaktor on hybridiyritys, joka yhdistää liiketoimintakonsultoinnin ja luovan alan palvelut väkevään teknologiseen huippuosaamiseen. Tekemisemme pohjautuu liiketoiminnan, ihmisen, kulttuurin ja digitaalisuuden ymmärtämiselle. http://reaktor.com, @reaktornow,#elementsofai,#tekoalyhaaste,#AIChallenge

Teemu Roos
Apulaisprofessori, Helsingin yliopisto
044 523 1238, teemu.roos@cs.helsinki.fi

Hanna Hagström
Tekoälyliiketoiminnasta vastaava johtaja, Reaktor
040 595 0049, hanna.hagstrom@reaktor.com

Kurssin sisäänpääsytunnukset ennen 14.5. julkistusta: Jani Hellström, Viestintäpäällikkö, Reaktor, +358 400 272515, jani.hellstrom@reaktor.com

Samuel Sorainen, Wolfcom Oy
samuel.sorainen@wolfcom.fi

Koulutusohjelman suorittaminen avautuu 14.5. osoitteessa www.elementsofai.com
Elements of AI tarjoaa opiskelijoille, työelämässä oleville omien alojensa ammattilaisille ja aiheesta muuten kiinnostuneille helpon ja kannustavan väylän tekoälyn pariin. Kahden opintopisteen arvoisen verkkokurssin suorittaminen ei vaadi aiempia tekoäly- tai ohjelmointitaitoja ja se soveltuu kaikille. Koulutusohjelma julkistetaan yleisölle 9.5. ja kurssin suorittaminen alkaa 14.5.

Kolmannes suomalaismatkailijoista suunnittelee reissua Viroon vielä tänä syksynä20.9.2021 11:48:16 EEST | Tiedote

Suomalaisten matkavalmiutta selvittävän kuluttajatutkimuksen mukaan lähes kolmannes (31 %) matkustamiseen jo ylipäätään halukkaista suomalaisista ilmoitti suunnittelevansa Viron-matkaa vielä kuluvan vuoden puolella. Toinen kolmannes (34 %) kertoi matkustavansa Viroon vuonna 2022. Eniten Virossa kiinnostavat ravintolat, ostosmahdollisuudet ja yöelämä. Viron palvelut ovat kaikille avoinna rokotustodistuksella tai negatiivisella koronatestillä.

Tommi Tuomisesta Suomen ensimmäinen kahden Michelin-tähtiravintolan keittiömestari: Demo loistanut jo 15 vuotta, Finnjävel yllätti läskisoosilla ja kanaviillokilla13.9.2021 21:48:23 EEST | Tiedote

Pohjoismaiden Michelin-tähdet vuodelle 2021 julkaistiin Norjan Stavangerissa maanantaina 13. syyskuuta. Keittiömestari Tommi Tuomisen ravintola Demo on pitänyt yhden tähtensä yhtäjaksoisesti vuodesta 2007 ollen Suomen pitkäikäisin tähtiravintola. Uuden Michelin-oppaan suuriin yllätyksiin kuuluu Tuomisen mestaroima toinen helsinkiläisravintola, suomalaisesta perinneruoasta ammentava Finnjävel Salonki, jolla Suomen ravintolataivaalle syttyi uusi Michelin-tähti.

Kutsu medialle: Töölön jalkapallostadionista Unelmien kenttä 24.8. kello 11.0019.8.2021 10:44:25 EEST | Kutsu

Kuvataiteilija Sophia Ehrnrooth luo Helsingin Bolt Arenalle tiistaina 24.8. taiteen, urheilun ja luovuuden yhdistävän Unelmien kenttä -installaation. Kokoontumisrajoitusten mukaisesti toteutettava yleisölle maksuton ja avoin teos koostuu 2021:stä jalkapallosta, joiden joukossa voi kulkea, leikkiä, pallotella ja unelmoida. Suomen olympiakomitean puheenjohtaja Jan Vapaavuori lausuu installaation avaussanat tiistaina kl 11.15. Teos on avoinna koko päivän kl 19.00 saakka.

Töölön jalkapallostadionista Unelmien kenttä -taideinstallaatio9.8.2021 12:25:48 EEST | Tiedote

Kuvataiteilija Sophia Ehrnrooth täyttää Töölön jalkapallostadionin taiteen, urheilun ja luovuuden yhdistävällä Unelmien kenttä -installaatiollaan tiistaina 24. elokuuta. Teos on osa Ehrnroothin vuonna 2013 aloittamaa Dream of Championship, Unelma mestaruudesta -teossarjaa, jossa taiteilija dokumentoi nuoria jalkapalloilijoita ja heidän unelmiensa eri muotoja ja ilmentymiä. Teoskokonaisuus täydentyy nyt Helsingin Bolt Arenalla. Yleisölle ilmainen ja avoin teos koostuu 2021:stä jalkapallosta, joiden joukossa voi kulkea, leikkiä, pallotella ja unelmoida.

Viro on valmis suomalaismatkailijoiden tuloon13.7.2021 12:11:26 EEST | Tiedote

Pandemian laannuttua Viroon odotetaan vieraita ensimmäisenä Suomesta, jossa Viro aloitti ensimmäisen matkailukampanjansa liki kahteen vuoteen. Matkailu Viroon kasvoi vuosikymmenen ajan vuoden 2019 ennätyslukemiin, jolloin yli 2,3 miljoonaa kansainvälistä turistia vieraili maassa yli yön. Suomalaiset matkailijat olivat vielä tammi- ja helmikuussa 2020 rikkomassa aiempia matkailijaennätyksiään. Suosion taustalla oli maan matkailusektorin systemaattinen yhteistyö. Samalla sinnikkäällä yhteistyöllä Viron matkailutoimijat korjaavat pandemian synnyttämää matkailijakatoa. Päämääränä on ollut tehdä lomailusta Virossa turvallista.