Ilmainen AI-verkkokurssi kouluttamaan suomalaisia tekoälyn perusteisiin

Helsingin yliopisto ja Reaktor esittävät avoimen tekoälyhaasteen, jonka ensimmäisenä tavoitteena on kouluttaa yksi prosentti suomalaisista (n. 54 000 ihmistä) paitsi ymmärtämään mitä tekoäly on, myös tunnistamaan sen tuomia mahdollisuuksia. Haasteen ratkaisemiseksi tarjotaan kaikille avoin Elements of AI -verkkokurssi, joka pureutuu tekoälyn perusteisiin käytännöllisten esimerkkien kautta. Kurssin ensimmäinen versio avataan yleisölle 14.5. Kahden opintopisteen arvoisen tekoälyn peruskurssin suorittaminen soveltuu kaikille työtilanteesta, toimialasta ja iästä riippumatta.

Koulutusohjelman suorittaminen avautuu 14.5. osoitteessa www.elementsofai.com
Elements of AI tarjoaa opiskelijoille, työelämässä oleville omien alojensa ammattilaisille ja aiheesta muuten kiinnostuneille helpon ja kannustavan väylän tekoälyn pariin. Kahden opintopisteen arvoisen verkkokurssin suorittaminen ei vaadi aiempia tekoäly- tai ohjelmointitaitoja ja se soveltuu kaikille. Koulutusohjelman suorittaminen avautuu 14.5. osoitteessa www.elementsofai.com

Teknologiayritys Reaktorin ja Helsingin yliopiston suunnittelema ja rakentama englanninkielinen kurssi tarjoaa kaikille mahdollisuuden opiskella tekoälyn perusteet ilmaiseksi. Elements of AI -verkkokurssin suorittaminen ei vaadi aiempia tekoäly- tai ohjelmointitaitoja ja se on kerännyt jo ennen virallista esittelyään yli 10 000 ennakkoilmoittautujaa.

”Kun puhutaan potentiaalisesti kaikkien elämään vaikuttavasta tekoälystä, on tärkeää, että sen perusosaaminen ja -ymmärrys jakautuvat yhteiskunnassa mahdollisimman laajalle. Siten pidämme huolen, että kaikilla on mahdollisuus vaikuttaa siihen, millaiseksi tekoälyä hyödyntävä tulevaisuutemme muodostuu”, sanoo Reaktorin tekoälyliiketoiminnasta vastaava johtaja Hanna Hagström ja jatkaa: “Kurssi antaa osallistujilleen eräänlaisen tekoälylinssin, eli kyvyn tarkastella omaa ympäristöään tekoälyn tuomien muutosten näkökulmasta. Se on tärkeää, mikäli Suomi haluaa tulevaisuudessa nousta tekoälyn kärkimaaksi ja pitää huolta siitä, että yrityksemme ja yhteiskuntamme saavat tekoälystä kaiken irti.”

Helsingin yliopiston apulaisprofessori Teemu Roos kertoo kurssin olevan osa yliopiston sitoutumista avoimen koulutustarjonnan lisäämiseen. Siinä tekoäly on valittu yhdeksi painopistealueeksi. Toukokuussa alkavaa kurssia kehitetään palautteen perusteella jatkuvasti eteenpäin ja sitä tullaan jatkossa tarjoamaan yleisölle hyvin joustavasti. Elements of AI -peruskurssin lisäksi syksylle on suunnitteilla myös uusi kurssi, joka soveltuu tekoälyn parissa jo nyt työskenteleville.

”Tämä on täydellinen aika tuoda opetustamme yhä helpommin ja laajemmin myös suuren yleisön saataville. Suomi tunnetaan korkeatasoisesta koulutuksestaan ja uskon vahvasti, että tällainen laadukas ja ilmainen, erittäin ajankohtainen tekoälykurssi vain vahvistaa mielikuvaa. Uskon, että saamme tällaisella teolla paljon hyvää aikaan niin Suomessa, kuin ulkomaillakin”, Teemu Roos sanoo ja lisää: “Toivomme, että yhä useampi voi kurssin käytyään käydä faktoihin pohjaavia keskusteluja siitä, miten tekoäly vaikuttaa yhteiskuntaamme.”

Helsingin Yliopiston ja tekoälysovellusten edelläkävijän Reaktorin luoma avoin kurssi pyrkii tämän vuoden aikana tarjoamaan tekoälyn perusteet prosentille Suomen väestöstä, eli kouluttamaan noin 54 000 ihmistä. Kurssia on kehitetty yhdessä 300 beta-testaajan kanssa. Kurssin neuvonantajana toimii Nokian hallituksen puheenjohtaja Risto Siilasmaa ja kurssin tukijoita ovat muun muassa kansanedustaja Elina Lepomäki, sekä Helsingin yliopiston rehtori Jukka Kola.

Kurssin yhteydessä esitetty #tekoalyhaaste on sosiaalisen median kampanja, jonka avulla pyritään aktivoimaan suomalaista yrityselämää kouluttamaan henkilöstöään tekoälyaikaan. Yritykset ja organisaatiot voivat vastata tekoälyhaasteeseen lupaamalla kouluttaa henkilöstöään tekoälyn perusteisiin. Haasteeseen on nyt jo tarttunut noin 15 Suomen kärkiyritystä, kuten Fazer, Mehiläinen, Finnair, Elisa, OP, Nordea ja Kesko.

Elements of AI -kurssi pikafaktoina:

• Kaikille avoin ja ilmainen osallistuminen https://elementsofai.com -verkkosivun kautta
  • Kurssi koostuu kuudesta osiosta ja sen voi suorittaa omaan tahtiinsa.
  • Kokonaissuoritusaika on noin 30–60 tuntia.
  • Kurssia ollut kehittämässä noin 250 beta-testaajan verkosto yhdessä Reaktorin ja Helsingin yliopiston kanssa.
  • Elements of AI -kurssin tavoitteena on kouluttaa vuoden 2018 aikana noin 54 000 ihmistä

Helsingin yliopisto on Suomen vanhin ja suurin tiedekorkeakoulu, yhteensä 40 000 henkilön kansainvälinen tiedeyhteisö. Tieteen voimalla yliopisto on rakentanut yhteiskuntaa, sivistystä ja hyvinvointia jo vuodesta 1640. http://helsinki.fi

Reaktor on hybridiyritys, joka yhdistää liiketoimintakonsultoinnin ja luovan alan palvelut väkevään teknologiseen huippuosaamiseen. Tekemisemme pohjautuu liiketoiminnan, ihmisen, kulttuurin ja digitaalisuuden ymmärtämiselle. http://reaktor.com, @reaktornow,#elementsofai,#tekoalyhaaste,#AIChallenge

Teemu Roos
Apulaisprofessori, Helsingin yliopisto
044 523 1238, teemu.roos@cs.helsinki.fi

Hanna Hagström
Tekoälyliiketoiminnasta vastaava johtaja, Reaktor
040 595 0049, hanna.hagstrom@reaktor.com

Kurssin sisäänpääsytunnukset ennen 14.5. julkistusta: Jani Hellström, Viestintäpäällikkö, Reaktor, +358 400 272515, jani.hellstrom@reaktor.com

Samuel Sorainen, Wolfcom Oy
samuel.sorainen@wolfcom.fi

Koulutusohjelman suorittaminen avautuu 14.5. osoitteessa www.elementsofai.com
Elements of AI tarjoaa opiskelijoille, työelämässä oleville omien alojensa ammattilaisille ja aiheesta muuten kiinnostuneille helpon ja kannustavan väylän tekoälyn pariin. Kahden opintopisteen arvoisen verkkokurssin suorittaminen ei vaadi aiempia tekoäly- tai ohjelmointitaitoja ja se soveltuu kaikille. Koulutusohjelma julkistetaan yleisölle 9.5. ja kurssin suorittaminen alkaa 14.5.

Yksinpurjehtija Tapio Lehtinen saapuu takaisin Helsinkiin torstaina24.6.2019 13:25:12 EESTTiedote

Helsinkiläinen yksinpurjehtija Tapio Lehtinen suoritti maailman haastavimman purjehduskilpailun Golden Globe Racen 322 päivän purjehtimisella. Haasteista huolimatta sisukas suomalaiskapteeni oli lopulta yksi viidestä maaliin selvinneestä purjehtijasta, saapuen kilpailun lähtö- ja päätesatamaan Ranskan Les Sables d’Olonneen 19. toukokuuta. Lehtinen on nyt purjehtimassa takaisin kotiinsa Helsinkiin. Hänen odotetaan saapuvan Kauppatorin edustalle torstaina 27.6. ja tekevän kaupungintalolle perinteisen lipputervehdyksen noin kello 15.30.

Hampurilaismestarit tänä viikonloppuna Helsingissä11.6.2019 12:07:38 EESTTiedote

Burger Lovers -festivaali kokoaa 14.-16. kesäkuuta Helsinkiin Suomen parhaita ja arvostetuimpia hampurilaisravintoloita ja burgereihin erikoistuneita keittiömestareita. Kampin Narinkkatorilla järjestettävän ruokatapahtuman kipinä syttyi intohimoisten burgerinystävien halusta vahvistaa Suomen hampurilaiskulttuuria ja antaa kaikille mahdollisuus tutustua hampurilaisten monipuolisuuteen ruokavaliosta riippumatta.

ISS Palvelut modernisoi ravintolapalveluidensa omavalvonnan Fredmanin kanssa11.6.2019 07:50:00 EESTTiedote

Suomen suurimpiin yksityisiin työnantajin kuuluva ISS Palvelut on valinnut kotimaisen Fredman Food Tech -palvelukokonaisuuden varmistamaan ravintolapalveluidensa omavalvonnan ja keittiön johtamisprosessit. Palvelusopimuksen myötä yli sadan ravintolan omavalvontamenetelmät digitalisoidaan ruokaturvallisuuden takaamiseksi ja henkilökunnan työn helpottamiseksi. Fredmanin palvelun asennus ja henkilökunnan valmennus niiden käyttöön tullaan saattamaan valmiiksi vuoden 2019 loppuun mennessä.

Marttiini teki Sastalle 50-vuotisjuhlapuukon21.5.2019 09:50:00 EESTTiedote

Luonnonystäviä jo 50 vuoden ajan pukenut suomalainen erävaatemerkki Sasta esittelee juhlavuotenaan viisi muiden kotimaisten laatumerkkien kanssa suunniteltua ja valmistettua yhteistuotetta. Juhlamalliston tavoitteena on muistuttaa kuluttajia kotimaisen suunnittelun ja tuoteosaamisen jatkuvuuden tärkeydestä sekä tukea vastuullisia suomalaisia toimijoita. Ensimmäinen yhteistyö oli Coston kanssa tehty sarkalippis ja kesän kynnyksellä juhlavuoden valikoima täydentyy Marttiinin Sasta-juhlapuukolla.