Ilmainen AI-verkkokurssi kouluttamaan suomalaisia tekoälyn perusteisiin

Helsingin yliopisto ja Reaktor esittävät avoimen tekoälyhaasteen, jonka ensimmäisenä tavoitteena on kouluttaa yksi prosentti suomalaisista (n. 54 000 ihmistä) paitsi ymmärtämään mitä tekoäly on, myös tunnistamaan sen tuomia mahdollisuuksia. Haasteen ratkaisemiseksi tarjotaan kaikille avoin Elements of AI -verkkokurssi, joka pureutuu tekoälyn perusteisiin käytännöllisten esimerkkien kautta. Kurssin ensimmäinen versio avataan yleisölle 14.5. Kahden opintopisteen arvoisen tekoälyn peruskurssin suorittaminen soveltuu kaikille työtilanteesta, toimialasta ja iästä riippumatta.

Koulutusohjelman suorittaminen avautuu 14.5. osoitteessa www.elementsofai.com
Elements of AI tarjoaa opiskelijoille, työelämässä oleville omien alojensa ammattilaisille ja aiheesta muuten kiinnostuneille helpon ja kannustavan väylän tekoälyn pariin. Kahden opintopisteen arvoisen verkkokurssin suorittaminen ei vaadi aiempia tekoäly- tai ohjelmointitaitoja ja se soveltuu kaikille. Koulutusohjelman suorittaminen avautuu 14.5. osoitteessa www.elementsofai.com

Teknologiayritys Reaktorin ja Helsingin yliopiston suunnittelema ja rakentama englanninkielinen kurssi tarjoaa kaikille mahdollisuuden opiskella tekoälyn perusteet ilmaiseksi. Elements of AI -verkkokurssin suorittaminen ei vaadi aiempia tekoäly- tai ohjelmointitaitoja ja se on kerännyt jo ennen virallista esittelyään yli 10 000 ennakkoilmoittautujaa.

”Kun puhutaan potentiaalisesti kaikkien elämään vaikuttavasta tekoälystä, on tärkeää, että sen perusosaaminen ja -ymmärrys jakautuvat yhteiskunnassa mahdollisimman laajalle. Siten pidämme huolen, että kaikilla on mahdollisuus vaikuttaa siihen, millaiseksi tekoälyä hyödyntävä tulevaisuutemme muodostuu”, sanoo Reaktorin tekoälyliiketoiminnasta vastaava johtaja Hanna Hagström ja jatkaa: “Kurssi antaa osallistujilleen eräänlaisen tekoälylinssin, eli kyvyn tarkastella omaa ympäristöään tekoälyn tuomien muutosten näkökulmasta. Se on tärkeää, mikäli Suomi haluaa tulevaisuudessa nousta tekoälyn kärkimaaksi ja pitää huolta siitä, että yrityksemme ja yhteiskuntamme saavat tekoälystä kaiken irti.”

Helsingin yliopiston apulaisprofessori Teemu Roos kertoo kurssin olevan osa yliopiston sitoutumista avoimen koulutustarjonnan lisäämiseen. Siinä tekoäly on valittu yhdeksi painopistealueeksi. Toukokuussa alkavaa kurssia kehitetään palautteen perusteella jatkuvasti eteenpäin ja sitä tullaan jatkossa tarjoamaan yleisölle hyvin joustavasti. Elements of AI -peruskurssin lisäksi syksylle on suunnitteilla myös uusi kurssi, joka soveltuu tekoälyn parissa jo nyt työskenteleville.

”Tämä on täydellinen aika tuoda opetustamme yhä helpommin ja laajemmin myös suuren yleisön saataville. Suomi tunnetaan korkeatasoisesta koulutuksestaan ja uskon vahvasti, että tällainen laadukas ja ilmainen, erittäin ajankohtainen tekoälykurssi vain vahvistaa mielikuvaa. Uskon, että saamme tällaisella teolla paljon hyvää aikaan niin Suomessa, kuin ulkomaillakin”, Teemu Roos sanoo ja lisää: “Toivomme, että yhä useampi voi kurssin käytyään käydä faktoihin pohjaavia keskusteluja siitä, miten tekoäly vaikuttaa yhteiskuntaamme.”

Helsingin Yliopiston ja tekoälysovellusten edelläkävijän Reaktorin luoma avoin kurssi pyrkii tämän vuoden aikana tarjoamaan tekoälyn perusteet prosentille Suomen väestöstä, eli kouluttamaan noin 54 000 ihmistä. Kurssia on kehitetty yhdessä 300 beta-testaajan kanssa. Kurssin neuvonantajana toimii Nokian hallituksen puheenjohtaja Risto Siilasmaa ja kurssin tukijoita ovat muun muassa kansanedustaja Elina Lepomäki, sekä Helsingin yliopiston rehtori Jukka Kola.

Kurssin yhteydessä esitetty #tekoalyhaaste on sosiaalisen median kampanja, jonka avulla pyritään aktivoimaan suomalaista yrityselämää kouluttamaan henkilöstöään tekoälyaikaan. Yritykset ja organisaatiot voivat vastata tekoälyhaasteeseen lupaamalla kouluttaa henkilöstöään tekoälyn perusteisiin. Haasteeseen on nyt jo tarttunut noin 15 Suomen kärkiyritystä, kuten Fazer, Mehiläinen, Finnair, Elisa, OP, Nordea ja Kesko.

Elements of AI -kurssi pikafaktoina:

• Kaikille avoin ja ilmainen osallistuminen https://elementsofai.com -verkkosivun kautta
  • Kurssi koostuu kuudesta osiosta ja sen voi suorittaa omaan tahtiinsa.
  • Kokonaissuoritusaika on noin 30–60 tuntia.
  • Kurssia ollut kehittämässä noin 250 beta-testaajan verkosto yhdessä Reaktorin ja Helsingin yliopiston kanssa.
  • Elements of AI -kurssin tavoitteena on kouluttaa vuoden 2018 aikana noin 54 000 ihmistä

Helsingin yliopisto on Suomen vanhin ja suurin tiedekorkeakoulu, yhteensä 40 000 henkilön kansainvälinen tiedeyhteisö. Tieteen voimalla yliopisto on rakentanut yhteiskuntaa, sivistystä ja hyvinvointia jo vuodesta 1640. http://helsinki.fi

Reaktor on hybridiyritys, joka yhdistää liiketoimintakonsultoinnin ja luovan alan palvelut väkevään teknologiseen huippuosaamiseen. Tekemisemme pohjautuu liiketoiminnan, ihmisen, kulttuurin ja digitaalisuuden ymmärtämiselle. http://reaktor.com, @reaktornow,#elementsofai,#tekoalyhaaste,#AIChallenge

Teemu Roos
Apulaisprofessori, Helsingin yliopisto
044 523 1238, teemu.roos@cs.helsinki.fi

Hanna Hagström
Tekoälyliiketoiminnasta vastaava johtaja, Reaktor
040 595 0049, hanna.hagstrom@reaktor.com

Kurssin sisäänpääsytunnukset ennen 14.5. julkistusta: Jani Hellström, Viestintäpäällikkö, Reaktor, +358 400 272515, jani.hellstrom@reaktor.com

Samuel Sorainen, Wolfcom Oy
samuel.sorainen@wolfcom.fi

Koulutusohjelman suorittaminen avautuu 14.5. osoitteessa www.elementsofai.com
Elements of AI tarjoaa opiskelijoille, työelämässä oleville omien alojensa ammattilaisille ja aiheesta muuten kiinnostuneille helpon ja kannustavan väylän tekoälyn pariin. Kahden opintopisteen arvoisen verkkokurssin suorittaminen ei vaadi aiempia tekoäly- tai ohjelmointitaitoja ja se soveltuu kaikille. Koulutusohjelma julkistetaan yleisölle 9.5. ja kurssin suorittaminen alkaa 14.5.

Lahden armoton Red Bull 400 kisattiin helteisessä säässä – Iivo Niskaselle pronssia12.5.2018 20:02Tiedote

Kansainväliset mäkihyppystadionit valloittanut ylämäkijuoksutapahtuma Red Bull 400 järjestettiin tänään Lahden suurmäessä. Lähes 700 kisaajaa testasi äärirajojaan helteisessä auringonpaahteessa, pyrkien nousemaan mäkimontun pohjalta Lahden suurmäen huipulle. Suomen urheilutähdistöä kisassa edustivat hiihtäjistä maailmanmestari ja olympiavoittaja Iivo Niskanen ja olympiavoittaja Sami Jauhojärvi, yhdistetyn Ilkka Herola ja Leevi Mutru sekä lumilautailulegenda Eero Ettala. Ammattiurheilijoista paras oli Iivo Niskanen, joka sijoittui kolmanneksi. Voittoon ylsi suunnistusta aktiivisesti harrastava Mikko Patana ja toiseksi sijoittui hiihtotaustan omaava Juho Veikkolainen. Naisten sarjan voitti epävirallisen halli-ME:n vuonna 2017 juossut maratoonari Laura Manninen.

Tekoälyhaaste on saanut liikkeelle jo kymmeniä tuhansia suomalaisia9.5.2018 13:12Tiedote

Reaktorin ja Helsingin yliopiston esittämän tekoälyhaasteen tavoitteena on, että yksi prosentti Suomen väestöstä kouluttautuisi kuluvan vuoden aikana tekoälyn perusteisiin. Haasteen ratkaisemiseksi tarjotaan kaikille avoin, tekoälyn perusteisiin käytännöllisten esimerkkien kautta pureutuva ilmainen Elements of AI -verkkokurssi. 14. toukokuuta avautuvalle kurssille on ilmoittautunut jo yli 20 000 ihmistä ja työntekijöilleen tekoälykoulutusta ovat lupautunut antamaan jo yli 100 organisaatiota, kuten OP, Nordea, Fazer, Elisa, Finnair, Stora Enso ja Kesko. Kahden opintopisteen arvoisen tekoälyn peruskurssin suorittaminen soveltuu kaikille työtilanteesta, toimialasta ja iästä riippumatta.

Kotimainen Fredman muuttaa keittiödatan tyytyväisiksi asiakkaiksi ja kannattavaksi liiketoiminnaksi4.5.2018 09:00Tiedote

Kotimaisen ammattikeittiöalan toimijan Fredman Groupin kehittämä uusi Chefstein-palvelu tekee tiedolla johtamisen mahdolliseksi myös ravintola-alalla. Tuottamalla ja analysoimalla keittiön eri prosesseista tietoa, tehostaa uusi palvelu ravintolan liiketoiminnan johtamista ja tarjoaa samalla keittiömestarille mahdollisuuden keskittyä luovuuteen ja asiakaskokemukseen.

Kutsu medialle: Kansallinen tekoälyhaaste ja kaikille avoin sekä ilmainen Elements of AI -kurssi. Esittely 3.5. kl 1026.4.2018 10:45Tiedote

Tekoälyn, koneoppimisen ja robottien roolit työelämässä ja arjessamme ovat nykyhetken kuumimpia, mutta samalla myös hämmentävimpiä puheenaiheita. Useimmille meistä on edelleen epäselvää, mitä ne käytännössä tuovat, vievät, tekevät ja tarkoittavat. Uhkaako robotti työpaikkaani vai voisinko hyödyntää tekoälyä omassa elämässäni? Mitä tekoäly ylipäätään on? Helsingin Yliopisto ja Reaktor esittävät kaikille avoimen tekoälyhaasteen. Sen ratkaisemiseksi esitellään kansallinen Elements of AI, eli tekoälyn perusteet -kurssi suomalaisten tekoäly-osaamisen laajentamiseksi. Kurssin esittely medialle torstaina 3.5. kl 10-11.30 (Reaktor, Yliopistonkatu 4, 6. krs.)

Universal Music vahvisti asemaansa Suomen suurimpana musiikkialan yhtiönä19.4.2018 10:30Tiedote

Universal Music on vankistanut asemaansa Suomen suurimpana musiikkialan yhtiönä lähes 33 % markkinaosuudella kokonaismarkkinasta ja 35 % osuudella digitaalisesta markkinasta. Samalla kun fyysisten tallenteiden myynti jatkoi laskuaan neljänneksellä ja myös musiikin download, eli lataukset harvenivat 3 prosenttiin kokonaismarkkinan arvosta, kasvoi äänitemusiikin kokonaiskulutus vuonna 2017 ennätykselliset 8 %. Digitaalisten palveluiden kautta saatava musiikkialan tulo kasvoi yli 20 % ja suoratoisto muodostaakin jo 80 % koko suomalaisen äänitealan arvosta. Universal Music ennustaa suoratoiston vauhdittavan musiikin kulutusta kiihtyvällä tahdilla ja musiikin kulta-aikojen olevan vasta edessä.

MTV Uutisten Merja Ylä-Anttila siirtyy YLE:n toimitusjohtajaksi17.4.2018 09:59Tiedote

Yli 30-vuotisen menestyksekkään uran MTV:n uutistoiminnassa tehnyt vastaava päätoimittaja ja Mediahub Oy:n toimitusjohtaja Merja Ylä-Anttila on valittu Yleisradion toimitusjohtajaksi 1. syyskuuta 2018 alkaen. MTV Uutisten vt. päätoimittajaksi ja Mediahub Oy:n vt. toimitusjohtajaksi on nimitetty uutistuotantojohtaja Tomi Einonen. Ylä-Anttila jatkaa MTV:n palveluksessa elokuun loppuun saakka, tukien siirtymäkauden ajan Einosta uusissa tehtävissään.