Ilmainen AI-verkkokurssi kouluttamaan suomalaisia tekoälyn perusteisiin

Helsingin yliopisto ja Reaktor esittävät avoimen tekoälyhaasteen, jonka ensimmäisenä tavoitteena on kouluttaa yksi prosentti suomalaisista (n. 54 000 ihmistä) paitsi ymmärtämään mitä tekoäly on, myös tunnistamaan sen tuomia mahdollisuuksia. Haasteen ratkaisemiseksi tarjotaan kaikille avoin Elements of AI -verkkokurssi, joka pureutuu tekoälyn perusteisiin käytännöllisten esimerkkien kautta. Kurssin ensimmäinen versio avataan yleisölle 14.5. Kahden opintopisteen arvoisen tekoälyn peruskurssin suorittaminen soveltuu kaikille työtilanteesta, toimialasta ja iästä riippumatta.

Koulutusohjelman suorittaminen avautuu 14.5. osoitteessa www.elementsofai.com
Elements of AI tarjoaa opiskelijoille, työelämässä oleville omien alojensa ammattilaisille ja aiheesta muuten kiinnostuneille helpon ja kannustavan väylän tekoälyn pariin. Kahden opintopisteen arvoisen verkkokurssin suorittaminen ei vaadi aiempia tekoäly- tai ohjelmointitaitoja ja se soveltuu kaikille. Koulutusohjelman suorittaminen avautuu 14.5. osoitteessa www.elementsofai.com

Teknologiayritys Reaktorin ja Helsingin yliopiston suunnittelema ja rakentama englanninkielinen kurssi tarjoaa kaikille mahdollisuuden opiskella tekoälyn perusteet ilmaiseksi. Elements of AI -verkkokurssin suorittaminen ei vaadi aiempia tekoäly- tai ohjelmointitaitoja ja se on kerännyt jo ennen virallista esittelyään yli 10 000 ennakkoilmoittautujaa.

”Kun puhutaan potentiaalisesti kaikkien elämään vaikuttavasta tekoälystä, on tärkeää, että sen perusosaaminen ja -ymmärrys jakautuvat yhteiskunnassa mahdollisimman laajalle. Siten pidämme huolen, että kaikilla on mahdollisuus vaikuttaa siihen, millaiseksi tekoälyä hyödyntävä tulevaisuutemme muodostuu”, sanoo Reaktorin tekoälyliiketoiminnasta vastaava johtaja Hanna Hagström ja jatkaa: “Kurssi antaa osallistujilleen eräänlaisen tekoälylinssin, eli kyvyn tarkastella omaa ympäristöään tekoälyn tuomien muutosten näkökulmasta. Se on tärkeää, mikäli Suomi haluaa tulevaisuudessa nousta tekoälyn kärkimaaksi ja pitää huolta siitä, että yrityksemme ja yhteiskuntamme saavat tekoälystä kaiken irti.”

Helsingin yliopiston apulaisprofessori Teemu Roos kertoo kurssin olevan osa yliopiston sitoutumista avoimen koulutustarjonnan lisäämiseen. Siinä tekoäly on valittu yhdeksi painopistealueeksi. Toukokuussa alkavaa kurssia kehitetään palautteen perusteella jatkuvasti eteenpäin ja sitä tullaan jatkossa tarjoamaan yleisölle hyvin joustavasti. Elements of AI -peruskurssin lisäksi syksylle on suunnitteilla myös uusi kurssi, joka soveltuu tekoälyn parissa jo nyt työskenteleville.

”Tämä on täydellinen aika tuoda opetustamme yhä helpommin ja laajemmin myös suuren yleisön saataville. Suomi tunnetaan korkeatasoisesta koulutuksestaan ja uskon vahvasti, että tällainen laadukas ja ilmainen, erittäin ajankohtainen tekoälykurssi vain vahvistaa mielikuvaa. Uskon, että saamme tällaisella teolla paljon hyvää aikaan niin Suomessa, kuin ulkomaillakin”, Teemu Roos sanoo ja lisää: “Toivomme, että yhä useampi voi kurssin käytyään käydä faktoihin pohjaavia keskusteluja siitä, miten tekoäly vaikuttaa yhteiskuntaamme.”

Helsingin Yliopiston ja tekoälysovellusten edelläkävijän Reaktorin luoma avoin kurssi pyrkii tämän vuoden aikana tarjoamaan tekoälyn perusteet prosentille Suomen väestöstä, eli kouluttamaan noin 54 000 ihmistä. Kurssia on kehitetty yhdessä 300 beta-testaajan kanssa. Kurssin neuvonantajana toimii Nokian hallituksen puheenjohtaja Risto Siilasmaa ja kurssin tukijoita ovat muun muassa kansanedustaja Elina Lepomäki, sekä Helsingin yliopiston rehtori Jukka Kola.

Kurssin yhteydessä esitetty #tekoalyhaaste on sosiaalisen median kampanja, jonka avulla pyritään aktivoimaan suomalaista yrityselämää kouluttamaan henkilöstöään tekoälyaikaan. Yritykset ja organisaatiot voivat vastata tekoälyhaasteeseen lupaamalla kouluttaa henkilöstöään tekoälyn perusteisiin. Haasteeseen on nyt jo tarttunut noin 15 Suomen kärkiyritystä, kuten Fazer, Mehiläinen, Finnair, Elisa, OP, Nordea ja Kesko.

Elements of AI -kurssi pikafaktoina:

• Kaikille avoin ja ilmainen osallistuminen https://elementsofai.com -verkkosivun kautta
  • Kurssi koostuu kuudesta osiosta ja sen voi suorittaa omaan tahtiinsa.
  • Kokonaissuoritusaika on noin 30–60 tuntia.
  • Kurssia ollut kehittämässä noin 250 beta-testaajan verkosto yhdessä Reaktorin ja Helsingin yliopiston kanssa.
  • Elements of AI -kurssin tavoitteena on kouluttaa vuoden 2018 aikana noin 54 000 ihmistä

Helsingin yliopisto on Suomen vanhin ja suurin tiedekorkeakoulu, yhteensä 40 000 henkilön kansainvälinen tiedeyhteisö. Tieteen voimalla yliopisto on rakentanut yhteiskuntaa, sivistystä ja hyvinvointia jo vuodesta 1640. http://helsinki.fi

Reaktor on hybridiyritys, joka yhdistää liiketoimintakonsultoinnin ja luovan alan palvelut väkevään teknologiseen huippuosaamiseen. Tekemisemme pohjautuu liiketoiminnan, ihmisen, kulttuurin ja digitaalisuuden ymmärtämiselle. http://reaktor.com, @reaktornow,#elementsofai,#tekoalyhaaste,#AIChallenge

Teemu Roos
Apulaisprofessori, Helsingin yliopisto
044 523 1238, teemu.roos@cs.helsinki.fi

Hanna Hagström
Tekoälyliiketoiminnasta vastaava johtaja, Reaktor
040 595 0049, hanna.hagstrom@reaktor.com

Kurssin sisäänpääsytunnukset ennen 14.5. julkistusta: Jani Hellström, Viestintäpäällikkö, Reaktor, +358 400 272515, jani.hellstrom@reaktor.com

Samuel Sorainen, Wolfcom Oy
samuel.sorainen@wolfcom.fi

Koulutusohjelman suorittaminen avautuu 14.5. osoitteessa www.elementsofai.com
Elements of AI tarjoaa opiskelijoille, työelämässä oleville omien alojensa ammattilaisille ja aiheesta muuten kiinnostuneille helpon ja kannustavan väylän tekoälyn pariin. Kahden opintopisteen arvoisen verkkokurssin suorittaminen ei vaadi aiempia tekoäly- tai ohjelmointitaitoja ja se soveltuu kaikille. Koulutusohjelma julkistetaan yleisölle 9.5. ja kurssin suorittaminen alkaa 14.5.

Palkittu tislaajamestari Mikko Mykkänen kehitti nimikkojuomaperheen18.6.2020 09:11:13 EESTTiedote

Suomen kansainvälisesti palkituin käsityötislaamo The Helsinki Distilling Company on tuonut markkinoille ansioituneen tislaajamestarinsa Mikko Mykkäsen nimeä kantavan kotimaisen Muteman-juomatuoteperheen. Mykkäsen itsensä kehittämä valikoima koostuu lajiensa täydellisyyttä tavoittelevista inkiväärioluesta ja tonic-vedestä sekä premium-luokan suomalaisesta käsityöginistä ja ruisviskistä. Alkoholit on tislattu kotimaisista raaka-aineista Helsingin Kalasataman Teurastamolla, inkivääriolut sekä tonic-vesi valmistetaan Iisalmessa.

Tuottajalle kiitos -stipendihaku avautui viljelijöille1.6.2020 11:35:23 EESTTiedote

Vaasan, K-ryhmä ja ProAgria käynnistävät toisen kerran Tuottajalle kiitos -stipendihaun maanviljelijöille. Stipendeillä kannustetaan viljelijöitä kehittämään suomalaista maanviljelyä ja jakamaan uutta tietoa keskenään. Kehittämistyön tuloksista tulee pitkällä aikavälillä hyötymään stipendin saajien lisäksi koko alkutuottajaporras. Stipendin rahoitus tulee K-ryhmän ja Vaasanin Tuottajalle kiitos -leipätuotteiden 15 sentin hyvitysosuuksista. Vaasan, K-ryhmän ja ProAgrian yhteistyön tavoitteena on antaa tuottajalle aito kiitos laadukkaan viljan tuottamisesta sekä vastuullisuudesta koko ketjussa.

Suomessa jalostettu silli on harventunut superruokalaji6.5.2020 11:18:38 EESTTiedote

Suomi on kansainvälisesti tunnettu sillimaa. Vaikka kaikille tuttu kalalaji elää ja kasvaa ainoastaan Atlantin valtameren pohjoisosassa, on Suomessa vuosisataiset silliperinteet. Suomalaiset olivat 1900-luvulla myös itse ahkeria sillinkalastajia usemmalla laivastolla. Runsaasti terveellisiä rasvahappoja ja D-vitamiinia omaavasta kalasta löytyy suomalaiseen makuun juurtuneita perinnereseptejä ja käyttötapoja. Nykyään kotimaista sillinvalmistusperinnettä pitää yllä vain yksi perheyhtiö, uusikaupunkilainen Suomen Sillikonttori. Se valmistaa perinteisillä resepteillä sekä omaa nimeänsä kantavat, että tutun Jalostaja-merkin sillit.

Kotimaiset vaatealan toimijat keksivät ystävämyynnin uudelleen4.5.2020 15:13:51 EESTTiedote

Suomalaiset tekstiili- ja vaatetusalan toimijat ovat koronakriisin myötä haastavassa tilanteessa. Asiakkaiden pysytellessä kotioloissa on myös vaatekauppa pysähtynyt. Tilanteen piristämiseksi kotimainen erävaatettaja Sasta ideoi yhdessä kenkiin erikoistuneen Saint Vacantin ja miestenvaatettajan Frennin kanssa ystävämyyntitempauksen, jolla kannustetaan kuluttajia ostoksille lisäarvoa tuottamalla. Tempauksen pohjana on Sastan viimevuotinen 50-vuotisjuhla, jossa korostettiin kotimaista designia ja suomalaisia laadukkaita toimijoita.

Hans Välimäen 50-vuotisyllätys: avaa toukokuussa suoran yhteyden kotikeittiöönsä23.4.2020 07:58:00 EESTTiedote

Tänään syntymäpäiväänsä viettävä keittiömestari Hans Välimäki aloittaa 50-vuotisjuhlansa kunniaksi päivittäisen suoran kotikeittiölähetyksen, jossa hän näyttää omia versioitaan suomalaisten suosikkiresepteistä. Jokaisena arkipäivänä vappuaatosta toukokuun loppuun saakka Hansin omasta keittiöstä lähetettävässä kokkauslivessä kokataan ja keskustellaan ruoasta ja sen kokkaamisesta, raaka-aineista ja historiallisen poikkeuksellisesta keväästä. Lieden äärelle saapuu ajoittain myös tuttuja vieraita valmistamaan Hansin avulla omia suosikkiruokiaan. Yleisön on mahdollista osallistua Hansin kotona -verkkolähetykseen ruokatoiveiden ja kotikokkausta koskevien kysymysten muodossa.

Etäopetuksen parhaat käytännöt ja luovat vinkit opettajille8.4.2020 12:19:01 EESTTiedote

Koronakriisin aiheuttama koulujen sulkeminen pakotti opettajat ja oppilaat siirtymään pikahälytyksellä etäopetukseen. Sähköisten oppimateriaalien kehittäjä ja ylioppilas- sekä pääsykoevalmentaja MAFY Oy kokosi suomalaisille opettajille käytännön etäopetusvinkkejä päivittäiseen opettamiseen ja kokeiden järjestämiseen. Parhaiden ja käytännössä toimivimpien opetustapojen löytäminen ja kehittäminen on tärkeää opetussuunnitelman jatkuvuuden varmistamiseksi.