Ilmalämpöpumpun asentaminen kerrostaloon helpottui

Korkeimman oikeuden tuore ratkaisu vahvistaa osakkaan oikeutta asentaa ilmalämpöpumppu huoneistoparvekkeelle. Korkein oikeus katsoi yksimielisesti tuoreessa ennakkopäätöksessään, että ilmalämpöpumpun asentamista osakehuoneiston parvekkeelle oli arvioitava osakehuoneistossa tehtävänä muutostyönä. Suomen Vuokranantajat ry pitää ratkaisua onnistuneena.

Vuokranantajina toimivat osakkaat voivat jatkossa helpommin parantaa asumisviihtyvyyttä parvekkeellisissa huoneistossa. Kuva: Shutterstock

Korkeimman oikeuden tuomio muuttaa alalla aiemmin vallinnutta oikeudellista näkemystä, jonka mukaan rakennuksen ulkoseinä olisi asunto-osakeyhtiön hallinnassa olevaa tilaa. Tähän tulkintaan vedoten asunto-osakeyhtiöt ovat aiemmin voineet kieltää kokonaan ilmalämpöpumppujen asentamisen rakennukseen. Jatkossa yhtiöt eivät voi perusteetta kieltää osakasta asentamasta ilmalämpöpumppua parvekkeelleen.

”Pidän korkeimman oikeuden ratkaisua hyvin perusteltuna. On ollut ongelmallista, että asunto-osakeyhtiöt ovat voineet mielivaltaisesti kieltää osakkailta heille merkityksellisiä muutostöitä. Jatkossa kieltämisen sijaan yhtiön on keskityttävä tarpeellisten ehtojen määrittämiseen, mutta muutostyön kieltäminen kokonaan on selvästi vaikeampaa”, toteaa Suomen Vuokranantajat ry:n päälakimies Tarik Ahsanullah.

Yhtiö voi asettaa muutostyölle ehtoja

Korkeimman oikeuden ratkaisusta huolimatta on syytä huomioida, ettei osakkaan oikeus asentaa ilmalämpöpumppu parvekkeelleen ole missään määrin automaattinen.

”Lain mukaan yhtiöllä on edelleen oikeus asettaa muutostyölle ehtoja, jotka ovat tarpeen rakennuksen vahingoittumisen tai muun haitan välttämiseksi tai korvaamiseksi. Osakkaan tulee aina ilmoittaa ilmalämpöpumpun asentamisesta yhtiölle, joka voi tämän jälkeen asettaa ehtoja työlle. Yhtiön mahdollisuus asettaa muutostyölle perusteltuja ehtoja turvaa yhtiön edun hyvin jatkossakin”, Ahsanullah jatkaa.

Yhtiö voi edelleen kieltää muutostyön kokonaan, jos työn suorittaminen on kohtuutonta, kun otetaan huomioon aiheutuvan haitan määrä ja osakkaalle koituva hyöty.

Vuokralaisella ei oikeutta muutostöihin

Vuokralla asuvien on syytä muistaa, ettei korkeimman oikeuden ratkaisu vaikuta lainkaan vuokralaisen oikeuteen tehdä muutostöitä. Lain nojalla vuokralaisella ei ole oikeutta suorittaa vuokraamassaan huoneistossa mitään muutostöitä ilman vuokranantajan lupaa. Ratkaisulla saattaa kuitenkin olla vaikutusta myös vuokralla asuviin kotitalouksiin.

”Myös vuokralaisten kannalta korkeimman oikeuden ratkaisu on hyvä. Vuokranantajina toimivat osakkaat voivat jatkossa helpommin parantaa asumisviihtyvyyttä parvekkeellisissa huoneistossa ilmalämpöpumpun asentamalla”, Ahsanullah vinkkaa.

Suomessa on noin 300 000 asuntoa, joita vuokraavat eteenpäin yksityiset vuokranantajat. Suomen Vuokranantajat on yksityisten vuokranantajien ja asuntosijoittajien valtakunnallinen järjestö. Teemme vuokraustoiminnasta palkitsevampaa, turvallisempaa ja helpompaa. Jäsenenämme on yli 24 000 vuokranantajaa.

MEDIAKUTSU: Suuri kaupunkikeskustelu 25.5.2021 klo 14-17 – kevään kiinnostavin virtuaaliseminaari asuntomarkkinoista21.5.2021 10:44:26 EEST | Kutsu

Kaupungit ovat kehityksen ja kasvun keskiössä. Tästä syystä järjestämme Suuren kaupunkikeskustelun 25.5.2021 klo 14-17 ratkaisujen etsimiseksi. Tule virtuaaliseminaariin kuulemaan asuntomarkkinoiden ajankohtaisesta tilanteesta, kaupunkipolitiikan haasteista ja asuntopolitiikan suunnitelmista. Esiintymässä ja keskustelemassa asuntopolitiikan ja -markkinoiden kiinnostavia vaikuttajia, pääpuhujana ympäristöministeri Krista Mikkonen valottamassa asuntopolitiikan suurta kuvaa ja suunnitelmia.

Ovatko kaupungit kaupungistumisen pahimpia jarruja? Vuokranantajat vaativat kunnianhimoisempaa kasvua ja sujuvuutta rakentamiseen19.5.2021 08:00:00 EEST | Tiedote

Kaavoitus, tonttipolitiikka ja lupaprosessien tehokkuus ovat merkittävässä asemassa eri alueiden kehityksen kannalta. Yksityisiä vuokranantajia edustava Suomen Vuokranantajat vaatii kaupungeilta kunnianhimoisempaa suhtautumista kasvuun ja sujuvuutta rakentamiseen. Tämä varmistaisi myös vuokramarkkinoiden sujuvan kehityksen kaupungistuvassa Suomessa.

Vuokranantaja-barometri: Tampereen, Kuopion ja Seinäjoen päättäjät saivat vuokranantajilta parhaat arvosanat kaupungin vetovoiman kehittämisestä5.5.2021 07:30:00 EEST | Tiedote

Koronatilanteen pitkittyminen ei ole lisännyt ongelmia vuokranmaksussa, mutta vuokralaisen löytyminen on vaikeutunut lähes kaikissa kaupungeissa. Yksityiset vuokranantajat arvioivat vuokramarkkinoiden kehittyvän positiivisimmin Tampereella, Turussa, pääkaupunkiseudulla sekä Keravalla ja Järvenpäässä. Barometrissa kysyttiin myös yksityisiltä vuokranantajilta arvosanaa päättäjille kaupungin vetovoiman kehittämisestä. Parhaat arvosanat saivat Tampereen, Kuopion ja Seinäjoen päättäjät.