Ilmanlaadun tutkimuksesta apua kaupunkibulevardien suunnitteluun

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY on asentanut Mäkelänkadulle Helsinkiin useita pienikokoisia mittalaitteita eli sensoreita. Sensorit mittaavat ilmansaasteiden pitoisuuksia eri korkeuksilla ja etäisyyksillä kadusta noin vuoden ajan. Helsingin kaupunki saa mittauksista lisätietoa niin kaupunkibulevardien kuin muidenkin vilkasliikenteisten alueiden ilmanlaatuvaikutusten arviointiin.

Sensoreiden avulla saadaan uutta tietoa ilmansaasteiden pitoisuuksista vilkkaan kadun varrella, jota kerrostalot reunustavat. Mittauksilla tuotetaan tietoja kaupunkibulevardien suunnittelun tueksi. Tuloksia voidaan käyttää laajemminkin vilkasliikenteisten alueiden suunnittelussa. Mittaustietoa on mahdollista hyödyntää esimerkiksi suunniteltaessa rakennusten sijoittelua ja mittasuhteita sekä parvekkeiden, tuuletusikkunoiden ja sisäilmanoton sijaintia.

Ilmanlaatutietoa eri korkeuksilla ja etäisyyksillä kadusta

- Uudentyyppisillä mittalaitteilla saadaan tietoa ilmansaasteiden pitoisuuksista vilkkaan kadun varrella eri korkeuksilla ja etäisyyksillä päästölähteistä. Mittaukset tuottavat tietoa esimerkiksi siitä, kuinka paljon ilmanlaatu on parempi kerrostalon kattotasolla tai sisäpihalla verrattuna jalkakäytävään, kuvailee HSY:n ilmansuojeluyksikön päällikkö Maria Myllynen.

- Ilmansaasteille altistumista voidaan arvioida ja vähentää erilaisilla suunnitteluratkaisuilla, kun käytettävissä on mahdollisimman tarkkoja ilmanlaatutietoja. Kaupunkibulevardien suunnittelun kannalta on oleellista tietää, miten ilmanlaatu muuttuu sekä vaaka- että pystysuunnassa etäännyttäessä kadusta, Helsingin kaupungin ympäristötarkastaja Suvi Haaparanta sanoo.

Sensorit on helppo sijoittaa tutkittavaan ympäristöön

HSY mittaa pienikokoisilla sensoreilla hiukkasten sekä useiden kaasumaisten yhdisteiden pitoisuuksia. Sensoreiden etuna on se, että ne ovat pieniä ja ketteriä, joten ne voidaan kiinnittää talojen seinustoille esimerkiksi vesiränniin. Sensorit sijaitsevat 4–14 metrin korkeudessa kadusta.

- Nyt aloitetuilla mittauksilla saadaan ajantasaisia tuloksia eri vuodenaikoina. Terveyshaittojen kannalta pitkäaikainen altistuminen on keskeistä. Mittaustuloksia hyödynnetään myös muissa projekteissa, joissa kehitetään ilmanlaadun mallinnustyökaluja kaupunkisuunnittelun tueksi, ilmansuojeluasiantuntija Jarkko Niemi HSY:stä kertoo.

Mittaukset ovat osa Kaupunkibulevardien ilmanlaatugradientit (KAILA) -hanketta. Tutkimuksen tavoitteena on tuottaa tietoa Helsingin uudessa yleiskaavassa esitettyjen kaupunkibulevardien suunnittelun tueksi. HSY vastaa tutkimuksen toteutuksesta, ja tutkimuksen rahoittaa Helsingin kaupunki.

Lisätiedonantajat:

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 20.10.201718.10.2017 07:49Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 20.10.2017 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessahttp://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Hallitus päättää muun muassa HSY:n toiminta- ja taloussuunnitelman esittämisestä yhtymäkokouksen hyväksyttäväksi vuosille 2018 - 2020 sekä vesihuollon ja jätehuollon hinnoista 1.1.2018 alkaen. Hallitus saa tiedoksi muun muassa Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen 30.9.2017. HSY tiedottaa kokouksen jälkeen talousarviosta ja vesihuollon sekä jätehuollon hinnoista. Kokouksen pöytäkirja on nähtävissä em. osoitteessa perjantaina 20.10.2017. Ystävällisin terveisinHelsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymäviestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtalapuh. 040 593 6346www.hsy.fi

HSY:n hallituksen kokous 22.9.201722.9.2017 10:47Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen päätökset 22.9.2017 Hallitus päätti muun muassa hyväksyä aiesopimuksen koskien Fortum Power and Heat Oy:n energiantuotantolaitoksen rakentamista Ämmässuon ekoteollisuuskeskuksen alueelle sekä hyväksyä osaltaan HSY:n alueen vesihuollon kehittämissuunnitelman vuosille 2017–2026. Hallitus päätti hankkia vesihuollon kuljetus- ja kaivupalvelut vuosina 2018–2019 S-Kuljetus Oy:ltä, Espoon Maastotyö Oy:ltä sekä Kuljetusliike Sevon Oy:ltä. Hallitus sai tiedoksi muun muassa osavuosikatsauksen tammi-elokuulta sekä yhteenvedon jäsenkuntien lausunnoista HSY:n alustavaan toiminta- ja taloussuunnitelmaan vuosille 2018–2020. Hallitus sai tiedoksi myös pääkaupunkiseudun ilmastonmuutokseen sopeutumisen uudet haasteet ja Ilmastoviisas asuminen -asuntoraportin Helsingin seudulta 2017. HSY tiedottaa erillisellä tiedotteella aiesopimuksesta koskien Fortum Power and Heat Oy:n energiantuotantolaitoksen rakentamista ja pääkaupunkiseudun ilmastonmuuto

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 22.9.201720.9.2017 08:04Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 22.9.2017 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessahttp://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Hallitus päättää muun muassa aiesopimuksen hyväksymisestä koskien Fortum Power and Heat Oy:n energiantuotantolaitoksen rakentamista Ämmässuon ekoteollisuuskeskuksen alueelle. Hallitus päättää myös osaltaan HSY:n alueen vesihuollon kehittämissuunnitelman 2017–2026 hyväksymisestä sekä kuljetus- ja kaivupalveluiden hankinnasta. Hallitus saa tiedoksi muun muassa osavuosikatsauksen tammi-elokuulta sekä yhteenvedon jäsenkuntien lausunnoista HSY:n alustavaan toiminta- ja taloussuunnitelmaan vuosille 2018–2020. Hallitus saa tiedoksi myös pääkaupunkiseudun ilmastonmuutokseen sopeutumisen uudet haasteet ja Ilmastoviisas asuminen -asuntoraportin Helsingin seudulta 2017. HSY tiedottaa kokouksen jälkeen aiesopimuksesta koskien Fortum Power and Heat Oy:n energiantuotantolaitoksen rakentamista ja pää