Ilmanlaadun tutkimuksesta apua kaupunkibulevardien suunnitteluun

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY on asentanut Mäkelänkadulle Helsinkiin useita pienikokoisia mittalaitteita eli sensoreita. Sensorit mittaavat ilmansaasteiden pitoisuuksia eri korkeuksilla ja etäisyyksillä kadusta noin vuoden ajan. Helsingin kaupunki saa mittauksista lisätietoa niin kaupunkibulevardien kuin muidenkin vilkasliikenteisten alueiden ilmanlaatuvaikutusten arviointiin.

Sensoreiden avulla saadaan uutta tietoa ilmansaasteiden pitoisuuksista vilkkaan kadun varrella, jota kerrostalot reunustavat. Mittauksilla tuotetaan tietoja kaupunkibulevardien suunnittelun tueksi. Tuloksia voidaan käyttää laajemminkin vilkasliikenteisten alueiden suunnittelussa. Mittaustietoa on mahdollista hyödyntää esimerkiksi suunniteltaessa rakennusten sijoittelua ja mittasuhteita sekä parvekkeiden, tuuletusikkunoiden ja sisäilmanoton sijaintia.

Ilmanlaatutietoa eri korkeuksilla ja etäisyyksillä kadusta

- Uudentyyppisillä mittalaitteilla saadaan tietoa ilmansaasteiden pitoisuuksista vilkkaan kadun varrella eri korkeuksilla ja etäisyyksillä päästölähteistä. Mittaukset tuottavat tietoa esimerkiksi siitä, kuinka paljon ilmanlaatu on parempi kerrostalon kattotasolla tai sisäpihalla verrattuna jalkakäytävään, kuvailee HSY:n ilmansuojeluyksikön päällikkö Maria Myllynen.

- Ilmansaasteille altistumista voidaan arvioida ja vähentää erilaisilla suunnitteluratkaisuilla, kun käytettävissä on mahdollisimman tarkkoja ilmanlaatutietoja. Kaupunkibulevardien suunnittelun kannalta on oleellista tietää, miten ilmanlaatu muuttuu sekä vaaka- että pystysuunnassa etäännyttäessä kadusta, Helsingin kaupungin ympäristötarkastaja Suvi Haaparanta sanoo.

Sensorit on helppo sijoittaa tutkittavaan ympäristöön

HSY mittaa pienikokoisilla sensoreilla hiukkasten sekä useiden kaasumaisten yhdisteiden pitoisuuksia. Sensoreiden etuna on se, että ne ovat pieniä ja ketteriä, joten ne voidaan kiinnittää talojen seinustoille esimerkiksi vesiränniin. Sensorit sijaitsevat 4–14 metrin korkeudessa kadusta.

- Nyt aloitetuilla mittauksilla saadaan ajantasaisia tuloksia eri vuodenaikoina. Terveyshaittojen kannalta pitkäaikainen altistuminen on keskeistä. Mittaustuloksia hyödynnetään myös muissa projekteissa, joissa kehitetään ilmanlaadun mallinnustyökaluja kaupunkisuunnittelun tueksi, ilmansuojeluasiantuntija Jarkko Niemi HSY:stä kertoo.

Mittaukset ovat osa Kaupunkibulevardien ilmanlaatugradientit (KAILA) -hanketta. Tutkimuksen tavoitteena on tuottaa tietoa Helsingin uudessa yleiskaavassa esitettyjen kaupunkibulevardien suunnittelun tueksi. HSY vastaa tutkimuksen toteutuksesta, ja tutkimuksen rahoittaa Helsingin kaupunki.

Lisätiedonantajat:

HSY uudistaa jätehuoltomääräykset ja parantaa lajittelumahdollisuuksia14.9.2018 10:29Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY parantaa kotitalouksien lajittelumahdollisuuksia entisestään uudistamalla pääkaupunkiseutua ja Kirkkonummea koskevat jätehuoltomääräykset. Vuonna 2021 biojätettä, muovi-, lasi- ja kartonkipakkauksia sekä pienmetallia kerätään kiinteistöistä, joissa on vähintään viisi huoneistoa. Uudistuksella vastataan EU:n ja Suomen valtakunnallisiin kierrätystavoitteisiin.

HSY:n hallituksen kokous 14.9.201814.9.2018 10:28Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen päätökset 14.9.2018 Hallitus päätti muun muassa lähettää pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen yleisiä jätehuoltomääräyksiä koskevan ehdotuksen laajalle lausuntokierrokselle sekä kuultavaksi. Hallitus päätti valita sako- ja umpikaivojen tyhjennykseen ja lietteen kuljetukseen Helsingin urakka-alueelle Eerola-Yhtiöt Oy:n ja Vantaan urakka-alueille Lassila & Tikanoja Oyj:n. Hallitus päätti osaltaan hyväksyä Pitkäkosken vedenpuhdistuslaitoksen prosessien perusparannuksen ja kapasiteetin noston hankesuunnitelman. Suunnitelman lopullisen hyväksynnän tekee HSY:n yhtymäkokous. Hallitus sai tiedoksi muun muassa yhteenvedon jäsenkaupunkien lausunnoista HSY:n strategialuonnokseen vuodelle 2025, investointistrategioihin ja investointiohjelmiin 2019–2028 sekä alustavaan toiminta- ja taloussuunnitelmaan 2019–2021. HSY tiedottaa erillisellä tiedotteella lausunnolle lähtevistä pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen yleisiä jätehuoltomääräyksistä. Kok