Ilmanlaadun tutkimuksesta apua kaupunkibulevardien suunnitteluun

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY on asentanut Mäkelänkadulle Helsinkiin useita pienikokoisia mittalaitteita eli sensoreita. Sensorit mittaavat ilmansaasteiden pitoisuuksia eri korkeuksilla ja etäisyyksillä kadusta noin vuoden ajan. Helsingin kaupunki saa mittauksista lisätietoa niin kaupunkibulevardien kuin muidenkin vilkasliikenteisten alueiden ilmanlaatuvaikutusten arviointiin.

Sensoreiden avulla saadaan uutta tietoa ilmansaasteiden pitoisuuksista vilkkaan kadun varrella, jota kerrostalot reunustavat. Mittauksilla tuotetaan tietoja kaupunkibulevardien suunnittelun tueksi. Tuloksia voidaan käyttää laajemminkin vilkasliikenteisten alueiden suunnittelussa. Mittaustietoa on mahdollista hyödyntää esimerkiksi suunniteltaessa rakennusten sijoittelua ja mittasuhteita sekä parvekkeiden, tuuletusikkunoiden ja sisäilmanoton sijaintia.

Ilmanlaatutietoa eri korkeuksilla ja etäisyyksillä kadusta

- Uudentyyppisillä mittalaitteilla saadaan tietoa ilmansaasteiden pitoisuuksista vilkkaan kadun varrella eri korkeuksilla ja etäisyyksillä päästölähteistä. Mittaukset tuottavat tietoa esimerkiksi siitä, kuinka paljon ilmanlaatu on parempi kerrostalon kattotasolla tai sisäpihalla verrattuna jalkakäytävään, kuvailee HSY:n ilmansuojeluyksikön päällikkö Maria Myllynen.

- Ilmansaasteille altistumista voidaan arvioida ja vähentää erilaisilla suunnitteluratkaisuilla, kun käytettävissä on mahdollisimman tarkkoja ilmanlaatutietoja. Kaupunkibulevardien suunnittelun kannalta on oleellista tietää, miten ilmanlaatu muuttuu sekä vaaka- että pystysuunnassa etäännyttäessä kadusta, Helsingin kaupungin ympäristötarkastaja Suvi Haaparanta sanoo.

Sensorit on helppo sijoittaa tutkittavaan ympäristöön

HSY mittaa pienikokoisilla sensoreilla hiukkasten sekä useiden kaasumaisten yhdisteiden pitoisuuksia. Sensoreiden etuna on se, että ne ovat pieniä ja ketteriä, joten ne voidaan kiinnittää talojen seinustoille esimerkiksi vesiränniin. Sensorit sijaitsevat 4–14 metrin korkeudessa kadusta.

- Nyt aloitetuilla mittauksilla saadaan ajantasaisia tuloksia eri vuodenaikoina. Terveyshaittojen kannalta pitkäaikainen altistuminen on keskeistä. Mittaustuloksia hyödynnetään myös muissa projekteissa, joissa kehitetään ilmanlaadun mallinnustyökaluja kaupunkisuunnittelun tueksi, ilmansuojeluasiantuntija Jarkko Niemi HSY:stä kertoo.

Mittaukset ovat osa Kaupunkibulevardien ilmanlaatugradientit (KAILA) -hanketta. Tutkimuksen tavoitteena on tuottaa tietoa Helsingin uudessa yleiskaavassa esitettyjen kaupunkibulevardien suunnittelun tueksi. HSY vastaa tutkimuksen toteutuksesta, ja tutkimuksen rahoittaa Helsingin kaupunki.

Lisätiedonantajat:

HSY:n hallituksen kokouksen ja yhtymäkokouksen päätökset 16.11.201816.11.2018 11:14Tiedote

Hallitus päätti muun muassa hyväksyä Kestävän kaupunkielämän ohjelman valmistelun käynnistämisen sekä tarkistaa Blominmäen jätevedenpuhdistamon rakennustöiden toteutussuunnittelun enimmäishintaa. Hallitus päätti biojätteiden ja kartonkipakkausten kilpailutuksesta vuosille 2019–2027 seuraavasti: - biojätteiden keräyksen ja kuljetuksen urakoitsijaksi Kirkkonummelle, Espooseen, Länsi-Vantaalle ja Länsi-Helsinkiin valittiin Remeo Oy - biojätteiden keräyksen ja kuljetuksen urakoitsijaksi Itä-Vantaalle valittiin Lassila & Tikanoja Oyj - kartonkipakkausten keräyksen ja kuljetuksen urakoitsijaksi Länsi-Helsinkiin valittiin Urbaser Oy. Yhtymäkokous päätti muun muassa hyväksyä seuraavat asiat: - HSY:n toiminta- ja taloussuunnitelma vuosille 2019–2021 - HSY:n strategia vuoteen 2025 - vesihuollon ja jätehuollon investointistrategiat - vesihuollon ja jätehuollon investointiohjelmat vuosille 2019–2028 Yhtymäkokous päätti myös hyväksyä Pitkäkosken kapasiteetinnoston ja perusparannuksen hankesuunnitel

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta ja yhtymäkokouksesta 16.11.201813.11.2018 15:51Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous ja yhtymäkokous pidetään perjantaina 16.11.2018. Kokouksien esityslistat ovat nähtävissä osoitteessa http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Hallitus päättää muun muassa Kestävän kaupunkielämän ohjelman valmistelun käynnistämisen hyväksymisestä sekä Blominmäen jätevedenpuhdistamon rakennustöiden toteutussuunnittelun enimmäishinnan korotuksesta. Hallitus päättää myös biojätteiden ja kartonkipakkausten kuljetusurakoitsijoiden valinnasta Espooseen, Vantaalle ja Länsi-Helsinkiin vuosina 2019–2027. Yhtymäkokous päättää muun muassa seuraavien asioiden hyväksymisestä: - HSY:n toiminta- ja taloussuunnitelma vuosille 2019–2021 - HSY:n strategia vuoteen 2025 - vesihuollon ja jätehuollon investointistrategiat - vesihuollon ja jätehuollon investointiohjelmat vuosille 2019–2028. Yhtymäkokous päättää myös Pitkäkosken kapasiteetinnoston ja perusparannuksen hankesuunnitelman hyväksymisestä. HSY tiedottaa kokouksen jä

Polttopuiden hankinta helpottuu ja päästöt vähenevät – Kuivaa asiaa -hanke paneutuu oikeaoppiseen ja tehokkaaseen polttopuun käyttöön25.10.2018 10:52Tiedote

TTS Työtehoseuran, HSY:n ja Turun kaupungin yhteisessä Kuivaa asiaa- hankkeessa kehitetään asukkaille uusia polttopuupalveluita ja annetaan vinkkejä oikeaoppiseen säilytykseen ja polttoon. Tavoitteena on tehostaa polttopuun käyttöä ja vähentää poltosta aiheutuvia hiukkaspäästöjä ja parantaa siten pientaloalueiden ilmanlaatua.