Ilmanlaatu Helsingissä on viime vuosina parantunut
Katupölyä torjutaan tehokkaasti
Katupölyn hengitettävien hiukkasten pitoisuudet ovat Helsingin seudun ympäristöpalveluiden (HSY) mittausten mukaan pienentyneet Helsingissä viime vuosina, mikä osoittaa kaupungin pitkäaikaisen katupölyn torjunnan kehittämisen ja tehtyjen toimenpiteiden olleen tehokkaita. Raja-arvo ei ole ylittynyt mittausasemilla vuoden 2006 jälkeen.
”Hengitettävien hiukkasten raja-arvot ovat kuitenkin edelleen vaarassa ylittyä kantakaupungin katukuiluissa sekä vilkkaasti liikennöityjen väylien varrella, mikäli pölyntorjuntaan ei kiinnitetä jatkuvasti riittävää huomiota”, muistuttaa Helsingin kaupungin ympäristöjohtaja Esa Nikunen.
Hyvin pölyisiä päiviä on edelleen joka kevät, kun kadut kuivuvat ja liikennevirta nostaa talven aikana kertyneen aineksen ilmaan. Nastarenkaiden vaikutus pölyn muodostumiseen on tutkimuksissa osoitettu hyvin merkittäväksi. Käytössä jo olevien pölyntorjumiskeinojen lisäksi Ilmansuojelusuunnitelmaan on kirjattu toimeksi kitkarenkaiden käytön edistäminen. Muu ajoneuvoteknologian kehittyminen ei vähennä katupölyä.
Typpidioksidin raja-arvo ylittyy edelleen katukuiluissa
Liikenteen pakokaasupäästöt aiheuttavat edelleen typpidioksidin vuosiraja-arvon ylittymisen osassa keskustan vilkasliikenteisistä katukuiluista. Typpidioksidin pitoisuudet ovat kuitenkin laskeneet, ja katuosuudet, joilla typpidioksidin vuosiraja-arvo ylittyy, ovat lyhentyneet vuodesta 2016. Yhä edelleen raja-arvon arvioidaan kuitenkin ylittyvän 2,3 kilometrin alueella ja olevan vaarassa ylittyä lähes viiden kilometrin alueella.
”Monilla katuosuuksilla ilmanlaatutilanne on parantunut. Kuitenkaan ei voida vielä varmuudella sanoa, etteikö typpidioksidin raja-arvon ylitysvaaraa enää niillä olisi, jos jatkossa tulee kylmiä pakkastalvia”, sanoo Helsingin kaupungin ympäristötarkastaja Suvi Haaparanta.
Vaikka typpidioksidin sekä pienhiukkasten pitoisuuksien lasku johtuu pitkälti yleisestä ajoneuvoteknologian kehittymisestä ja päästöjen pienenemisestä, myös ilmanlaadun kannalta suotuisat sääolosuhteet ovat vaikuttaneet kehitykseen: edellistalvet ovat olleet leutoja, ilma on sekoittunut hyvin eikä inversiotilanteita ole juuri ollut.
Myös Helsingin omat toimet ovat vähentäneet päästöjä. Autoliikenteen määrä on vähentynyt kantakaupungissa, ja muun muassa pyöräilyyn on panostettu. Helsingin seudun liikenteen bussien päästöt ovat alentuneet asetettujen tavoitteiden mukaisesti kaluston uusiutumisen, pakokaasujen puhdistuslaitteistojen sekä biopolttoaineiden käytön seurauksena. Tämä on parantanut ilmanlaatua erityisesti kaduilla, joilla kulkee useita bussilinjoja.
Ajoneuvoliikenteen hinnoittelu todettiin ilmansuojelusuunnitelman laadinnan yhteydessä tehdyissä mallinnuksissa tehokkaimmaksi yksittäiseksi toimenpiteeksi pienentää typpidioksidin pitoisuuksia kantakaupungin vilkasliikenteisissä katukuiluissa. Ympäristölautakunta teki toukokuussa 2017 kaupunginhallitukselle esityksen, että se vetoaisi valtioon lainsäädännön muuttamiseksi niin, että alueellisten maksujen käyttöönotto mahdollistuisi ja että saadut varat olisi mahdollista kohdentaa ko. alueelle. Myös Hiilineutraali Helsinki 2035 -toimenpideohjelmaa laadittaessa havaittiin hinnoittelu oleelliseksi keinoksi liikenteen CO2-päästövähennystavoitteen saavuttamiseksi.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
ympäristöjohtaja
Esa Nikunen
puh. 09 310 32000
esa.nikunen@hel.fi
ympäristötarkastaja
Suvi Haaparanta
puh. 09 310 32061
suvi.haaparanta@hell.fi
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimialaPL 58200, 00099 Helsingin kaupunki
09 310 2611http://www.hel.fi/kaupunkiymparisto
Kaupunkiympäristön toimiala huolehtii Helsingin kaupunkiympäristön suunnittelusta, rakentamisesta ja ylläpidosta, rakennusvalvonnasta sekä ympäristöön liittyvistä palveluista.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
Boende- och företagsparkeringen planeras att utvidgas till fyra nya områden – planförslagen finns tillgängliga för kommentarer på webben17.11.2025 15:37:40 EET | Pressmeddelande
Boende- och företagsparkering planeras att tas i bruk i Kottby, Gumtäkt,Majstad, Brändö, Granö och Lövö. Ändringen skulle innebära att parkeringsplatserna längs gatorna ändras till tidsbegränsade parkeringar. Boende och företag i området kunde då under vissa förutsättningar ansöka om ett boende- eller företagsparkeringstillstånd, med vilket man även i fortsättningen kunde parkera utan tidsbegränsning. Stadens mål är att ändringarna ska träda i kraft under hösten 2026 och våren 2027.
Asukas- ja yrityspysäköintiä suunnitellaan laajennettavaksi neljälle uudelle alueelle – suunnitelmaehdotukset kommentoitavana verkossa17.11.2025 15:37:40 EET | Tiedote
Asukas- ja yrityspysäköintiä suunnitellaan otettavaksi käyttöön Käpylän, Kumpulan ja Toukolan, Kulosaaren sekä Kuusisaaren ja Lehtisaaren alueilla. Muutos tarkoittaisi, että alueen pysäköintipaikat katujen varsilla muuttuisivat aikarajoitetuiksi. Tällöin alueen asukkaat ja yritykset voivat hakea tietyin edellytyksin asukas- tai yrityspysäköintitunnuksen, jolla voi myös jatkossa pysäköidä ilman aikarajoitusta. Kaupungin tavoitteena on saada muutokset voimaan vuoden 2026 syksyn sekä 2027 kevään aikana.
Brunnsgatan förnyas så att fotgängare och spårvagnar kan komma snabbare fram17.11.2025 13:32:47 EET | Pressmeddelande
Brunnsgatan ska byggas om till en kollektivtrafikgata, och samtidigt ska förhållandena för fotgängare förbättras på gatan. Ombyggnaden presenteras för invånarna på stadshuset den 20 november. Planförslaget för Brunnsgatan är offentligt framlagt till den 16 december.
Kaivokadun uudistus nopeuttaa kävelijöiden ja raitiovaunujen kulkua17.11.2025 13:32:47 EET | Tiedote
Kaivokatu on tarkoitus muuttaa joukkoliikennekaduksi ja samalla alueen kävelyolosuhteita parannetaan. Uudistuksia esitellään asukkaille kaupungintalolla 20. marraskuuta. Kaivokadun kaavaehdotus on nähtävillä 16. joulukuuta asti.
Helsingfors stad bereder inrättande av ett naturskyddsområde i Furuvik i Jollas17.11.2025 09:02:30 EET | Pressmeddelande
Helsingfors stads enhet för miljöskydd och styrning har berett ett förslag till inrättande av ett naturskyddsområde i Furuvik. Området ligger på Jollas södra strand på Degerö, i närheten av Villa Furuvik och badstranden.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme