Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala

Ilmanlaatu Helsingissä on viime vuosina parantunut

Jaa

Helsingin kaupungin vuonna 2017 voimaan tulleen Ilmansuojelusuunnitelman toteuttaminen on käynnistynyt hyvin. Ilmansuojelusuunnitelma oli laadittava, koska EU:n asettama typpidioksidin vuosiraja-arvo ylittyi kantakaupungin eräissä vilkasliikeisissä katukuiluissa. Suunnitelmassa on runsaasti toimenpiteitä, paitsi typpidioksidin pitoisuuksien pienentämiseksi, myös katupölyn torjumiseksi ja puun pienpolton päästöjen vähentämiseksi.

Aamuliikennettä Ruoholahdessa. Kuva: Roni Rekomaa.
Aamuliikennettä Ruoholahdessa. Kuva: Roni Rekomaa.

Katupölyä torjutaan tehokkaasti

Katupölyn hengitettävien hiukkasten pitoisuudet ovat Helsingin seudun ympäristöpalveluiden (HSY) mittausten mukaan pienentyneet Helsingissä viime vuosina, mikä osoittaa kaupungin pitkäaikaisen katupölyn torjunnan kehittämisen ja tehtyjen toimenpiteiden olleen tehokkaita. Raja-arvo ei ole ylittynyt mittausasemilla vuoden 2006 jälkeen.

”Hengitettävien hiukkasten raja-arvot ovat kuitenkin edelleen vaarassa ylittyä kantakaupungin katukuiluissa sekä vilkkaasti liikennöityjen väylien varrella, mikäli pölyntorjuntaan ei kiinnitetä jatkuvasti riittävää huomiota”, muistuttaa Helsingin kaupungin ympäristöjohtaja Esa Nikunen.

Hyvin pölyisiä päiviä on edelleen joka kevät, kun kadut kuivuvat ja liikennevirta nostaa talven aikana kertyneen aineksen ilmaan. Nastarenkaiden vaikutus pölyn muodostumiseen on tutkimuksissa osoitettu hyvin merkittäväksi. Käytössä jo olevien pölyntorjumiskeinojen lisäksi Ilmansuojelusuunnitelmaan on kirjattu toimeksi kitkarenkaiden käytön edistäminen. Muu ajoneuvoteknologian kehittyminen ei vähennä katupölyä.

Typpidioksidin raja-arvo ylittyy edelleen katukuiluissa 

Liikenteen pakokaasupäästöt aiheuttavat edelleen typpidioksidin vuosiraja-arvon ylittymisen osassa keskustan vilkasliikenteisistä katukuiluista. Typpidioksidin pitoisuudet ovat kuitenkin laskeneet, ja katuosuudet, joilla typpidioksidin vuosiraja-arvo ylittyy, ovat lyhentyneet vuodesta 2016. Yhä edelleen raja-arvon arvioidaan kuitenkin ylittyvän 2,3 kilometrin alueella ja olevan vaarassa ylittyä lähes viiden kilometrin alueella.

”Monilla katuosuuksilla ilmanlaatutilanne on parantunut. Kuitenkaan ei voida vielä varmuudella sanoa, etteikö typpidioksidin raja-arvon ylitysvaaraa enää niillä olisi, jos jatkossa tulee kylmiä pakkastalvia”, sanoo Helsingin kaupungin ympäristötarkastaja Suvi Haaparanta.

Vaikka typpidioksidin sekä pienhiukkasten pitoisuuksien lasku johtuu pitkälti yleisestä ajoneuvoteknologian kehittymisestä ja päästöjen pienenemisestä, myös ilmanlaadun kannalta suotuisat sääolosuhteet ovat vaikuttaneet kehitykseen: edellistalvet ovat olleet leutoja, ilma on sekoittunut hyvin eikä inversiotilanteita ole juuri ollut.

Myös Helsingin omat toimet ovat vähentäneet päästöjä. Autoliikenteen määrä on vähentynyt kantakaupungissa, ja muun muassa pyöräilyyn on panostettu. Helsingin seudun liikenteen bussien päästöt ovat alentuneet asetettujen tavoitteiden mukaisesti kaluston uusiutumisen, pakokaasujen puhdistuslaitteistojen sekä biopolttoaineiden käytön seurauksena. Tämä on parantanut ilmanlaatua erityisesti kaduilla, joilla kulkee useita bussilinjoja.

Ajoneuvoliikenteen hinnoittelu todettiin ilmansuojelusuunnitelman laadinnan yhteydessä tehdyissä mallinnuksissa tehokkaimmaksi yksittäiseksi toimenpiteeksi pienentää typpidioksidin pitoisuuksia kantakaupungin vilkasliikenteisissä katukuiluissa. Ympäristölautakunta teki toukokuussa 2017 kaupunginhallitukselle esityksen, että se vetoaisi valtioon lainsäädännön muuttamiseksi niin, että alueellisten maksujen käyttöönotto mahdollistuisi ja että saadut varat olisi mahdollista kohdentaa ko. alueelle. Myös Hiilineutraali Helsinki 2035 -toimenpideohjelmaa laadittaessa havaittiin hinnoittelu oleelliseksi keinoksi liikenteen CO2-päästövähennystavoitteen saavuttamiseksi.

www.hel.fi/ilmansuojelu

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

ympäristöjohtaja
Esa Nikunen
puh. 09 310 32000
esa.nikunen@hel.fi

ympäristötarkastaja
Suvi Haaparanta
puh. 09 310 32061
suvi.haaparanta@hell.fi

Kuvat

Aamuliikennettä Ruoholahdessa. Kuva: Roni Rekomaa.
Aamuliikennettä Ruoholahdessa. Kuva: Roni Rekomaa.
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala

PL 58200, 00099 Helsingin kaupunki

09 310 2611http://www.hel.fi/kaupunkiymparisto

Kaupunkiympäristön toimiala huolehtii Helsingin kaupunkiympäristön suunnittelusta, rakentamisesta ja ylläpidosta, rakennusvalvonnasta sekä ympäristöön liittyvistä palveluista.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala

Helsingin kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston päätökset 17.5.201917.5.2019 17:26:56 EESTTiedote

Kokouksen päätöstiedote on luettavissa osoitteessa: https://www.hel.fi/static/public/hela/Kaupunkiymparistolautakunnan_ymparisto-_ja_lupajao/Suomi/Paatostiedote/2019/Kymp_2019-05-17_Ylja_9_Pt/index.html Jaosto kokoontuu seuraavan kerran 14.6.2019. Lisää tietoa ympäristö- ja lupajaoston toiminnasta: https://www.hel.fi/kaupunkiymparisto/fi/paatoksenteko/Ymparisto-ja-lupajaosto/

Musiikkitalon ja Makasiinipuiston työmaan välinen reitti avautuu 24.5. – Töölönlahdenkadulla viimeistelytöitä kuluvalla viikolla16.5.2019 13:29:44 EESTTiedote

Rakennustyöt etenevät Töölönlahdenkadulla sekä Oodin ja Musiikkitalon välissä Kansalaistorin ja Makasiinipuiston ympäristössä. Kävelijöiden ja pyöräilijöiden kulku helpottuu alueella, kun Musiikkitalon ja Makasiinipuiston työmaan välinen kävely- ja pyöräilyreitti avautuu perjantaina 24.5. Tällä ja ensi viikolla Töölönlahdenkadulla tehdään asvaltointia ja viimeistellään kiveyksiä.

Katutyö haittaa liikennettä Kantelettarentiellä16.5.2019 12:45:11 EESTTiedote

Kantelettarentiellä Kannelmäessä on meneillään katutyö, jonka yhteydessä rakennetaan uusi kävelytie ja pyörätie sekä uusitaan alueen vesihuollon linjoja sekä johtoja. Toukokuussa Kantelettarentieltä Kauppakeskus Kaaren menevä oma kaista sulkeutuu ja kaikki liikenne tulee kulkemaan kiertoliittymän kautta. Jalankulku ja pyöräliikenne siirretään Kauppakeskus Kaareen menevälle suljetulle ajokaistalle.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki STT Infossa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme