Ilmarinen lähti pioneerisijoittajaksi uuteen vähähiiliseen yrityslainarahastoon 170 miljoonalla eurolla

Ilmarinen on lähtenyt pioneerisijoittajana mukaan mukaan AXA IM uuteen vähähiiliseen AXA WF US High Yield -yrityslainarahastoon 170 miljoonalla eurolla. Rahasto on lajissaan ensimmäisiä maailmassa ja sen sijoitusstrategiaan on integroitu vastuullisuus sekä erityisesti vähähiilisyys ja tehokas vedenkäyttö. Sijoitus on osa Ilmarisen laaja-alaista vastuullisen sijoittamisen strategiaa.

Uuden yrityslainarahaston tavoitteena on sijoittaa kestävän kehityksen mukaisesti erityisesti vähähiilisyyden ja tehokkaan vedenkäytön näkökulmasta. Rahaston tavoitteena on vertailuindeksiä merkittävästi alhaisempi hiilijalanjälki. Rahastosta on suljettu pois ilmaston kannalta haitallisia kohteita. Lisäksi rahasto noudattaa AXAn  toimialakohtaisia ja ESG-periaatteita, joiden perusteella sijoituksille on asetettu rajoituksia, esimerkiksi ase- ja tupakkateollisuuteen.

Rahasto on linjannut toimivansa maaliskuun alussa voimaan tulleen EU:n tiedonantovelvollisuusasetuksen(SFDR, Sustainable Finance Disclosure Regulation) artiklan 9 mukaisesti, koska rahaston tavoitteena on vastuullinen ja kestävää kehitystä edistävä sijoittaminen.

– Korkosijoitusten osalta vastuullisen sijoittamisen tuotevalikoima laajenee vauhdilla. Varainhoitajat ovat viime aikoina lanseeranneet uusia ESG-asiat huomioivia ETF-tuotteita markkinoille. Lisäksi aktiivirahastojen tuotekehitys käy vilkkaana. ESG on selkeästi kuumin puheenaihe varainhoidossa myös korkopuolella. Uusi rahasto on ensimmäisiä lajissaan koko maailmassa, joten halusimme lähteä siemensijoittajana mukaan, toteaa seniorisalkunhoitaja Harri Vuorinen Ilmarisesta.

Vastuullisen sijoittamisen tuotteet kasvussa

Ilmarisella vastuullisuus ohjaa punaisena lankana koko sijoitustoimintaa. Vastuullisena sijoittajana Ilmarinenkin huomioi sijoituspäätöksissään ESG-asiat eli ympäristöön (E), sosiaaliseen vastuuseen (S) ja hyvään hallintotapaan (G) liittyvät näkökulmat.

Viime vuosina Ilmarinen on lisännyt merkittävästi sijoituksiaan ESG ETF -rahastoihin eli vastuullisuutta painottaviin pörssinoteerattuihin rahastoihin. Se on sijoittanut 5 miljardia euroa eli 90 prosenttia listatun osakesalkun passiivisijoituksista ESG ETF -rahastoihin, joissa ilmastoasiat on huomioitu.

Kaikkiaan noin 53 miljardin euron eläkevarallisuutta sijoittava Ilmarinen on asettanut tavoitteekseen hiilineutraalin sijoitussalkun vuoden 2035 loppuun mennessä.

– Kehitämme tänä vuonna ilmastostrategiaamme ja tiekarttaamme kaikkien pääomalajien osalta. On hienoa, että markkinoilla alkaa olla tuotteita myös korkopuolella. Nämä tarjoavat mielenkiintoisia vaihtoehtoja institutionaaliselle sijoittajalle, toteaa vastuullinen sijoittamisen päällikkö Karoliina Lindroos Ilmariselta.

Lisätietoja:

Harri Vuorinen, seniorisalkunhoitaja, Ilmarinen
harri.vuorinen@ilmarinen.fi, 050 - 337 6841

Karoliina Lindroos, vastuullisen sijoittamisen päällikkö, Ilmarinen
karoliina.lindroos@ilmarinen.fi, 040 - 577 2203

Ilmarisen tehtävänä on varmistaa, että asiakkaamme saavat työstään ansaitsemansa eläkkeen. Edistämme parempaa työelämää ja näin autamme asiakkaitamme menestymään. Kaikkiaan vastaamme noin 1,1 miljoonan ihmisen eläketurvasta. Eläkevastuiden katteena on yli 50 miljardin euron sijoitusvarallisuus.

Ilmarinen’s Interim Report 1 January to 31 March 2021: Return on investments was 4.8 per cent, solvency and net customer acquisition strengthened30.4.2021 11:07:03 EEST | Press release

The return on Ilmarinen’s investment portfolio was +4.8% (-7.5%) or EUR 2.5 billion thanks to the positive performance of the equity markets. The market value of investments grew to EUR 55.4 (53.3) billion. The long-term average return on investments was 6.0 per cent. This corresponds to an annual real return of 4.5 per cent.

Ilmarinen became a seed investor in a new Low Carbon Fund with 170 million euros22.4.2021 11:14:12 EEST | Press release

lmarinen has become a seed investor in AXA IM’s new mutual fund, the AXA WF US High Yield Low Carbon Bonds Fund, with 170 million euros. The fund is one of the first of its kind globally. The fund’s investment approach is fully ESG integrated and particularly focused on the carbon and water intensity scores of issuers. The investment is part of Ilmarinen’s overall responsible investment strategy.