Ilmarinen luopuu omistuksesta Kruunuvuoren Satama Oy:ssa

Ilmarinen luopuu omistuksestaan Kruunuvuoren Satama Oy:ssa, joka on Kesko Oyj:n, Keskon Eläkekassan ja Ilmarisen perustama yhteisyritys. Kruunuvuoren Satama omistaa ja hallinnoi yhteensä 15:tä Kesko-konsernin käytössä olevaa liikekiinteistöä.

– Ilmarinen on viime vuosina tarkentanut kiinteistösijoitusstrategiaansa ja keskittyy kotimaisissa kiinteistösijoituksissa pääosin kasvukeskuksiin. Kruunuvuoren Sataman kiinteistösijoituksista valtaosa on kasvualueiden ulkopuolella ja niistä irtautuminen on siten linjassa Ilmarisen kiinteistösijoitusstrategian kanssa, Ilmarisen sijoituksista vastaava varatoimitusjohtaja Mikko Mursula sanoo.

Samassa yhteydessä Ilmarinen ostaa Kruunuvuoren Sataman omistuksessa olleet Keskon A-osakkeet. Osakekaupan seurauksena Ilmarinen on antanut liputusilmoituksen 28.5.2019 klo 10.14. Kaupan jälkeen Ilmarisen yhteenlaskettu osuus Keskon osakkeista on 5,51 % ja äänimäärästä 10,72 %.

Lisätietoja: Mikko Mursula, varatoimitusjohtaja, sijoitukset p. 050 380 3016.

Ilmarisen tehtävänä on varmistaa, että asiakkaamme saavat työstään ansaitsemansa eläkkeen. Edistämme parempaa työelämää ja näin autamme asiakkaitamme menestymään. Kaikkiaan vastaamme lähes 1,2 miljoonan ihmisen eläketurvasta. Eläkevastuiden katteena on yli 46 miljardin euron sijoitusvarallisuus.

Ilmarisen suhdanneindeksi: Ravitsemus- ja majoitusalalla työntekijämäärä putosi huhtikuussa lähes 23 prosenttia15.5.2020 09:43:15 EESTTiedote

Työntekijämäärät laskivat Ilmarisen suhdanneindeksiin kuuluvissa yrityksissä huhtikuussa 5,4 prosenttia vuoden takaiseen verrattuna. Suurin lasku oli ravitsemus- ja majoitusalalla, missä laskua oli lähes 23 prosenttia. Koronaviruksen vaikutus näkyi paljon voimakkaammin huhtikuussa edelliseen kuuhun verrattuna, koska osa yritysten sopeuttamistoimenpiteistä alkoi vasta maaliskuun loppupuolella.

Ilmarinens delårsrapport 1.1–31.3.2020: Coronaviruset drog ner placeringsintäkterna 7,5 procent på minus, men kostnadseffektiviteten förbättrades ytterligare30.4.2020 11:10:52 EESTTiedote

Ilmarinens totalresultat under årets första kvartal blev -2 649 miljoner euro negativt (744 miljoner euro 1.1–31.3.2019) på grund av de svaga placeringsintäkterna med anledning av coronaviruset. Omkostnaderna minskade med 4 miljoner euro och omkostnadsprocenten förbättrades till 69,0 (71,5) procent.

Ilmarinen’s interim report 1 January–31 March 2020: The coronavirus pushed investment returns 7.5% below zero, cost-effectiveness improved further30.4.2020 11:08:01 EESTPress release

Ilmarinen’s Q1 total result slid into negative territory, to EUR -2,649 million (EUR 744 million in 1 Jan–31 Mar 2019), due to the low return on investments resulting from the coronavirus pandemic. Operating expenses decreased EUR 4 million and the ratio of operating expenses to expense loading components improved to 69.0 (71.5) per cent.