Ilmarinen täyttää 60 vuotta – juhlavuoden teemana nuoret ja työelämä

Suomen vanhin työeläkeyhtiö Ilmarinen juhlistaa 60-vuotista taivaltaan suomalaisten eläkkeiden turvaajana ja työelämän kumppanina. Juhlavuoden Mielellään töissä -projektissa teemana on nuorten tukeminen työelämään kiinnittymisessä ja sitä kautta työurien pidentäminen.

Nuorten työkyvyttömyyseläkkeet ovat olleet viime vuosina huolestuttavassa kasvussa ja keskeisenä tekijänä on mielenterveysongelmien lisääntyminen. Kehityssuunta on kestämätön niin eläkejärjestelmän kuin koko yhteiskunnan kannalta.

Ilmarisen kumppanit juhlavuoden Mielellään töissä -projektissa ovat Nuorten Akatemia, Nuorten mielenterveysseura – Yeesi ry ja MIELI Suomen Mielenterveys ry. Tavoitteena on osallistua keskusteluun nuorten syrjäytymisen ennaltaehkäisystä ja työelämään kiinnittymisestä sekä etsiä keinoja, joilla sekä nuoret itse että yritykset voivat tukea työelämään siirtymistä. Yhteistyössä kumppaneiden kanssa Ilmarinen järjestää mm. työpajoja nuorille sekä oppilaitosyhteistyötä. Samalla tehdään tunnetuksi Suomen eläkejärjestelmää.

– Teemme Ilmarisessa joka päivä vastuullista ja merkityksellistä työtä suomalaisten eläkkeiden turvaajana ja työelämän kumppanina. Juhlavuosi on hyvä hetki nostaa tätä esille. Samalla haluamme osallistua keskusteluun eläkejärjestelmälle ja koko yhteiskunnalle tärkeistä teemoista, Ilmarisen viestintä- ja yhteiskuntasuhdejohtaja Liina Aulin sanoo.

Keinoja nuorten syrjäytymisen ennaltaehkäisyyn

Väestön ikääntyessä on entistä tärkeämpää kiinnittää huomiota työurien pituuteen sekä työkykyyn, jotta työikäinen väestö jaksaa töissä. Mielellään töissä -hanke nostaa esiin työurien pidentämisen alkupäästä.

– Nuorten työkyvyttömyyteen johtava kehitys alkaa usein jo ennen työelämään siirtymistä. Korona-aika on lisännyt entisestään nuorten kuormittumista ja huolta jaksamisesta, mikä on näkynyt esimerkiksi kasvavina yhteydenottomäärinä kriisipuhelimissa ja -chateissa. Siksi haluamme nostaa esiin keinoja, joilla myös yritykset voivat osallistua nuorten syrjäytymisen ennaltaehkäisyyn ja tukea heidän kiinnittymistään työelämään ja näin edesauttaa pitempiä työuria. On hienoa päästä edistämään tätä kumppaneidemme Nuorten Akatemian, Yeesi ry:n ja MIELI ry:n kanssa, Aulin sanoo.

Vapaaehtoistyötä koko henkilöstön voimin

Juhlavuoden aikana kaikki ilmarislaiset voivat osallistua työajallaan päiväksi vapaaehtoistyöhön.

– Kannustamme henkilöstöämme osallistumaan vapaaehtoistyöhön. Toivomme, että mahdollisimman moni voisi tehdä vapaaehtoistyötä nuorten parissa, mutta kaikki vapaaehtoistyön muodot ovat mahdollisia. Idea vapaaehtoistyöstä on tullut henkilöstöltämme, ja nyt pääsemme toteuttamaan sen osana Ilmarisen juhlavuotta, Ilmarisen henkilöstöjohtaja Sami Ärilä sanoo.

Lisätiedot:

Ilmarisen tehtävänä on varmistaa, että asiakkaamme saavat työstään ansaitsemansa eläkkeen. Edistämme parempaa työelämää ja näin autamme asiakkaitamme menestymään. Kaikkiaan vastaamme noin 1,1 miljoonan ihmisen eläketurvasta. Eläkevastuiden katteena on yli 50 miljardin euron sijoitusvarallisuus.

Ilmarisen suhdanneindeksi: Työntekijämäärä laski yli viisi prosenttia – alueelliset erot pienenivät15.4.2021 10:38:27 EEST | Tiedote

Työntekijämäärä laski maaliskuussa Ilmarisen suhdanneindeksiin kuuluvissa yrityksissä noin 5,5 prosenttia vuoden takaiseen verrattuna. Suurin pudotus oli majoitus- ja ravitsemusalalla, missä vähennystä tuli noin -28 prosenttia. Alueelliset erot pienenivät hieman, vaikka Pohjois-Suomessa henkilöstövuokrauksen sekä matkatoimistojen ja -järjestäjien työntekijämäärä laski edelleen voimakkaasti. Pudotus oli suurinta Lapin maakunnassa, missä kotimaanmatkailu toi kuitenkin hieman helpotusta tilanteeseen.

Glasshouse Helsinki avaa vastuullisten toimijoiden myymäläkonseptin Ilmarisen Aleksanterikadun kiinteistöön30.3.2021 10:01:20 EEST | Tiedote

Glasshouse Helsinki Oy avaa keväällä Ilmarisen omistamaan perinteikkääseen Aleksanterinkadun kiinteistöön, Aleksi 13 -tavaratalon entisiin tiloihin, uudenlaisen, tulevaisuuteen orientoituneen vastuullisen ajattelun myymäläkonseptin. Tarkoituksena on koota yhteen muodin, designin, taiteen, teollisten innovaatioiden ja kulttuurin toimijoita, joilla kaikilla on yhteisenä nimittäjänä tekemisessään vastuullisuuden näkemys.

Ilmarinen reached almost all of its climate targets for 2016–2020 – Annual and Sustainability Report 2020 published24.3.2021 10:10:44 EET | Press release

Ilmarinen reached almost all of the climate targets it had set for the period 2016–2020. The most notable success was the 14 per cent decrease in the carbon footprint of real estate. Furthermore, investments in sustainable development nearly doubled and the carbon sinks of forest investments grew 44 per cent. The Annual and Sustainability Report for 2020, which is published today, also presents new forward-looking data and analysis on the climate impacts of investments.

Ilmarinen uppnådde nästan alla de uppställda klimatmålen under perioden 2016–2020 – årsberättelsen och företags-ansvarsrapporten 2020 har publicerats24.3.2021 10:09:29 EET | Tiedote

Ilmarinen uppnådde nästan alla de uppställda klimatmålen för perioden 2016–2020. En av de största framgångarna var att klimatavtrycket av fastigheterna minskade med 14 procent. Därtill nästan fördubblades antalet placeringar i hållbar utveckling och skogsplaceringarnas kolsänka ökade med 44 procent. Årsberättelsen och företagsansvarsrapporten för 2020, som publicerades idag, innehåller även ny framåtblickande information och en analys om placeringarnas klimatpåverkan.

Ilmarinen saavutti lähes kaikki kauden 2016–2020 ilmastotavoitteet – vuosi- ja yritysvastuuraportti 2020 julkaistu24.3.2021 10:04:08 EET | Tiedote

Ilmarinen saavutti lähes kaikki kaudelle 2016–2020 asettamansa ilmastotavoitteet. Merkittävimpänä onnistumisena kiinteistöjen hiilijalanjälki väheni 14 prosenttia. Lisäksi sijoitukset kestävään kehitykseen lähes kaksinkertaistuivat ja metsäsijoitusten hiilinielut kasvoivat 44 prosenttia. Tänään julkaistu vuosi- ja yritysvastuuraportti vuodelta 2020 esittelee myös uutta eteenpäin katsovaa tietoa ja analyysia sijoitusten ilmastovaikutuksista.