Ilmarinen vapauttaa ravintolat vuokranmaksulta

Ilmarinen on päättänyt lopettaa kokonaan vuokran perimisen ravintolatoimijoilta 30.3.-31.5. väliseksi ajaksi. Taustalla on eduskunnan päätös sulkea ravintolat koronaepidemian leviämisen hillitsemiseksi.

Päätös koskee niitä ravintoloita, jotka toimivat vuokralla Ilmarisen kokonaan omistamissa liikehuoneistoissa. Ravintolayrittäjien ei tarvitse maksaa vuokria takaisin siltä ajalta, kun ravintolat ovat eduskunnan päätöksellä suljettuna.

Muiden liiketilavuokralaisten kanssa Ilmarinen on jo aiemmin sopinut vuokranmaksun keskeytyksestä sekä joustoista vuokrien takaisinmaksuaikaan. Myös tavanomaisista aukioloehdoista on joustettu, eli esimerkiksi kauppakeskuksissa toimivia yrityksiä ei velvoiteta pitämään liikettään auki tiettynä aikana.

-  Yritysten tilanteet ovat erilaisia ja jokaisen vuokralaisen kanssa on pyritty löytämään sopiva ratkaisu, miten nyt maksamatta jääneet vuokrat hoidetaan. Maksuaikaa saa tarvittaessa jopa 1-2 vuotta ja vuokrat voi maksaa pienissä erissä, ilman viivästyskorkoa. Tällä haluamme auttaa maksuvaikeuksissa olevia yrityksiä selviämään pahimman vaiheen yli. Tärkeintä on nyt varmistaa ihmisten terveys ja toimeentulo, ja ettei elinkelpoisia yrityksiä turhaan ajaudu konkurssiin, vuokranmaksuun voidaan palata sitten kun liiketoiminta on saatu takaisin raiteilleen, sanoo Ilmarisen vuokrauspäällikkö Ville Laurila.

- Eläkeyhtiöiden perustehtävä on huolehtia eläkkeiden turvaamisesta ja varmistaa eläkkeiden maksu myös poikkeusoloissa, pitkän aikavälin sijoitustoimintaa vaarantamatta. Tämän perustehtävän ja lainsäädännön puitteissa olemme valmiita tulemaan vastaan ja olemaan myös vuokralaisasiakkaidemme tukena kaikin käytettävissä olevin keinoin, Laurila sanoo.

Ilmarinen on Suomen suurimpia kiinteistösijoittajia. Ilmarisen omistuksessa on yhteensä 150 liike-, toimisto-, varasto- ja muuta kiinteistöä.

Kysymyksiä koronakriisin vaikutuksista liiketilojen vuokranmaksuun

Lisätietoja:

Ville Laurila, vuokrauspäällikkö, Ilmarinen p. 040 501 0040

Ilmarisen tehtävänä on varmistaa, että asiakkaamme saavat työstään ansaitsemansa eläkkeen. Edistämme parempaa työelämää ja näin autamme asiakkaitamme menestymään. Kaikkiaan vastaamme lähes 1,2 miljoonan ihmisen eläketurvasta. Eläkevastuiden katteena on yli 46 miljardin euron sijoitusvarallisuus.

Ilmarisen suhdanneindeksi: Ravitsemus- ja majoitusalalla työntekijämäärä putosi huhtikuussa lähes 23 prosenttia15.5.2020 09:43:15 EESTTiedote

Työntekijämäärät laskivat Ilmarisen suhdanneindeksiin kuuluvissa yrityksissä huhtikuussa 5,4 prosenttia vuoden takaiseen verrattuna. Suurin lasku oli ravitsemus- ja majoitusalalla, missä laskua oli lähes 23 prosenttia. Koronaviruksen vaikutus näkyi paljon voimakkaammin huhtikuussa edelliseen kuuhun verrattuna, koska osa yritysten sopeuttamistoimenpiteistä alkoi vasta maaliskuun loppupuolella.

Ilmarinens delårsrapport 1.1–31.3.2020: Coronaviruset drog ner placeringsintäkterna 7,5 procent på minus, men kostnadseffektiviteten förbättrades ytterligare30.4.2020 11:10:52 EESTTiedote

Ilmarinens totalresultat under årets första kvartal blev -2 649 miljoner euro negativt (744 miljoner euro 1.1–31.3.2019) på grund av de svaga placeringsintäkterna med anledning av coronaviruset. Omkostnaderna minskade med 4 miljoner euro och omkostnadsprocenten förbättrades till 69,0 (71,5) procent.

Ilmarinen’s interim report 1 January–31 March 2020: The coronavirus pushed investment returns 7.5% below zero, cost-effectiveness improved further30.4.2020 11:08:01 EESTPress release

Ilmarinen’s Q1 total result slid into negative territory, to EUR -2,649 million (EUR 744 million in 1 Jan–31 Mar 2019), due to the low return on investments resulting from the coronavirus pandemic. Operating expenses decreased EUR 4 million and the ratio of operating expenses to expense loading components improved to 69.0 (71.5) per cent.