Ilmarisen Johanna Koromalle työympäristötyön kultainen erityisansiomitali

Ilmarisen Johanna Koroma on palkittu työympäristötyön kultaisella erityisansiomitalilla. Kultainen erityisansiomitali on tunnustus erityisen ansiokkaasta ja pitkäaikaisesta valtakunnallisesta työstä työympäristön kehittämiseksi.

Johanna Koroma, Ilmarinen

Sosiaali- ja terveysministeri Aino-Kaisa Pekonen jakoi tunnustuksen tiistaina 27.10.2020. Sosiaali- ja terveysministeri myöntää erityisansiomitalit Tapaturmavakuutuskeskuksen yhteydessä toimivan työympäristömitalitoimikunnan esityksestä vuosittain. Mitalin sai samanaikaisesti myös Työterveyslaitoksen tutkimusprofessori Jari Hakanen.

Uusien työtapojen tutkimusta ja kehittämistä

Johanna Koroma työskentelee Ilmarisessa johtavana asiantuntijana työkykyriskien ennakointi ja tutkimus -osastolla. Koulutukseltaan hän on terveystieteiden maisteri ja filosofian tohtori.

Koroma on tehnyt uraauurtavaa työtä Suomessa mobiilin ja monipaikkaisen työn kuormitustekijöiden tunnistamisessa. Työ- ja organisaatiopsykologian alan väitöskirjassaan hän tarkasteli sitä, miten yhteistyön esteet vaikuttavat hyvinvointiin ja työssä suoriutumiseen mobiilissa ja virtuaalisessa työssä. Hän osoitti, että yhteistyön esteisiin ja niiden seurauksiin voidaan vaikuttaa johtamisella ja luomalla yhteisiä toimintatapoja.

– Nopeasti muuttuva työelämä haastaa meitä kaikkia. Virtuaalinen yhteistyö on osoittautunut tänä vuonna erityisen ajankohtaiseksi teemaksi. Työelämän kehittäminen ja työntekijöiden työkyvyn edistäminen vaativat uusia näkökulmia ja keinoja. Iloitsen siitä, että voin työssäni tukea suomalaisia yrityksiä paremman työelämän rakentamisessa, Koroma sanoo.

Pitkäjänteistä työtä parempien työympäristöjen eteen

Johanna Koroma on osallistunut työympäristöjen ja työn kehittämiseen myös työfysioterapian asiantuntijana, tutkijana sekä työterveyshuollon ja työsuojelun henkilöstön kouluttajana. Koroma on kehittänyt muun muassa työympäristöjen ergonomiaa ja työterveyshuollon ennaltaehkäisevää roolia.

– Pidän itseäni etuoikeutettuna, kun olen saanut tehdä koko urani ajan itselleni merkityksellistä ja innostavaa työtä suomalaisen työelämän ja työntekijöiden hyväksi. Työfysioterapeutin koulutus on antanut erittäin hyvän perustan tehdä tätä työtä ja lähteä laajentamaan omaa osaamistani. Uteliaisuus tutkia lisää ja oman osaamisen laajentaminen ovat olleet johtotähtenä tekemisessäni, Koroma kuvailee.

Lisätietoja:

Sosiaali- ja terveysministeriön tiedote

Tapaturmavakuutuskeskuksen uutinen

Johanna Koroma, johtava asiantuntija, Ilmarinen, p. 044 282 3422, johanna.koroma@ilmarinen.fi

Johanna Koroma, Ilmarinen

Ilmarisen tehtävänä on varmistaa, että asiakkaamme saavat työstään ansaitsemansa eläkkeen. Edistämme parempaa työelämää ja näin autamme asiakkaitamme menestymään. Kaikkiaan vastaamme lähes 1,2 miljoonan ihmisen eläketurvasta. Eläkevastuiden katteena on yli 50 miljardin euron sijoitusvarallisuus.

Ilmarisen tutkimus: Työnsä tulevaisuudesta innostuu alle puolet suomalaisista – työkyky koetaan melko hyväksi25.11.2020 09:48:16 EETTiedote

Työelämän muutos haastaa suomalaisia. Joka kolmas työikäinen suhtautuu luottavaisesti työnsä tulevaisuuteen, mutta toisaalta työn kuormittavuuden, työmäärän ja kiireessä työskentelyn nähdään kasvavan. Uuden oppiminen, uusien ratkaisujen löytäminen ja työn merkityksellisyyden kasvu lisäävät voimavaroja. Tiedot selviävät Ilmarisen tutkimuksesta, johon vastasi tuhat suomalaista.

Ilmarisen suhdanneindeksi: Työntekijämäärä laski viisi prosenttia – toimialoissa isoja alueellisia eroja16.11.2020 10:27:54 EETTiedote

Työntekijämäärät laskivat Ilmarisen suhdanneindeksiin kuuluvissa yrityksissä lokakuussa noin viisi prosenttia vuoden takaiseen verrattuna. Suurin lasku oli majoitus- ja ravitsemusalalla, missä pudotusta tuli noin 18 prosenttia. Toimialojen tilanne vaihtelee eri puolilla Suomea. Pohjois-Suomessa tilanne ja näkymä on haastava matkailun vähenemisen vuoksi. Ikäryhmittäin tarkasteltuna korona on kurittanut eniten alle kolmekymppisiä työntekijöitä.

Ilmarinen’s Interim Report 1 January–30 September 2020: Return on investments turned positive, cost-effectiveness of operations continued to improve30.10.2020 09:07:54 EETPress release

The return on Ilmarinen’s investment portfolio was 1.1 (8.2 per cent), i.e. EUR 0.6 (3.7) billion. The third-quarter investment portfolio return was 3.2 per cent, driven by the continued positive development in the investment markets. At the end of September, the market value of investments stood at EUR 50.3 billion (31 Dec 2019: EUR 50.5 billion).

Ilmarinens delårsrapport 1.1–30.9.2020: Placeringsintäkterna vände på plus, verksamhetens kostnadseffektivitet förbättrades ytterligare30.10.2020 09:05:07 EETTiedote

Avkastningen på Ilmarinens placeringsportfölj var 1,1 (8,2) procent, dvs. 0,6 (3,7) miljarder euro. Under det tredje kvartalet avkastade placeringsportföljen 3,2 procent tack vare den fortsatta positiva utvecklingen på placeringsmarknaden. Placeringarnas marknadsvärde uppgick vid utgången av september till 50,3 miljarder euro (50,5 miljarder euro 31.12.2019).