Ilmarisen suhdanneindeksi: Henkilöstövuokrauksen työntekijämäärä laski maaliskuussa lähes 12 prosenttia

Työntekijämäärät laskivat Ilmarisen suhdanneindeksiin kuuluvissa yrityksissä maaliskuussa 1,3 prosenttia vuoden takaiseen verrattuna. Suurin lasku oli henkilöstövuokrausalalla, missä laskua oli lähes 12 prosenttia. Koronaviruksen vaikutus ei vielä kovin vahvasti näy maaliskuun luvuissa, koska osa yritysten sopeuttamistoimenpiteistä alkoi vasta maaliskuun loppupuolella.

Ilmarisen suhdanneindeksi antaa ajantasaista tietoa Suomen talouden kehityksestä. Se kuvaa muutosta yhteensä yli 40 000 yrityksen ja noin 500 000 työntekijän joukosta.

Työntekijämäärä laski maaliskuussa 1,3 prosenttia verrattuna vuoden takaiseen ajankohtaan. Koronaviruksen vaikutus ei siis vielä näy isona laskuna maaliskuun luvuissa.

– Osa yritysten lomautuksista ja irtisanomista tuli voimaan vasta maaliskuun lopussa, joten ne eivät vielä näy suhdanneindeksin luvuissa. Esimerkiksi lomautuksen tulee kestää täyden kuukauden ajan, jotta se näkyisi suhdanneindeksissämme. Todennäköisesti yritysten käymät yt-neuvottelut ja niiden tulokset näkyvät suhdanneindeksissä isompana laskuna vasta huhtikuun työntekijämäärässä, arvioi Ilmarisen tutkija Jouni Vatanen.

Suurin lasku työntekijämäärässä oli henkilöstövuokrauksessa, jossa työntekijämäärä laski lähes 12 prosenttia viime vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna.

– Yritysten on luultavasti helppo leikata ensimmäiseksi käyttämistään henkilöstövuokrauksen palveluista. Lisäksi koronaviruksesta raskaasti kärsineellä ravintola-alalla on perinteisesti käytetty paljon vuokratyövoimaa, Jouni Vatanen pohtii.

Rakentamisen alalla työntekijämäärä laski lähes viisi prosenttia ja kuljetusalalla yli kaksi prosenttia.

Ainoa myönteinen muutos keskeisissä toimialaindekseissä verrattuna vuoden takaiseen ajankohtaan oli tietotekniikka- ja viestintäala, jonka työntekijämäärä nousi yli kaksi prosenttia maaliskuussa. Tietotekniikka- ja viestintäalaan kuuluvat muun muassa tietotekniikkapalvelut, jossa kasvua oli lähes 6 prosenttia.

Itä-Suomessa suurin lasku

Alueellisesti työntekijämäärät laskivat vauhdikkaimmin Itä-Suomessa, jossa laskua oli maaliskuussa 3,2 prosenttia vuoden takaiseen verrattuna. Länsi- ja Pohjois-Suomessa työntekijälukujen muutokset olivat hyvin lähellä toisiaan: laskua oli hieman alle kaksi prosenttia. Pohjois-Suomessa kasvu on ollut muuta maata vauhdikkaampaa jo usean vuoden ajan, mutta nyt myös tämä alue kärsi koronaviruksen vaikutuksista yhtä lailla esimerkiksi matkailukohteiden sulkemisten myötä.

Suhdanneindeksiä on julkaistu vuodesta 2013 lähtien. Suhdanneindeksin seurantaryhmä koostuu tulorekisteriuudistuksen jälkeen yli 40 000:sta eri toimialoilla toimivasta Ilmarisen asiakasyrityksestä, jotka ilmoittavat palkkatietonsa tulorekisteriin. Suhdanneindeksi kuvaa yritysten työntekijämäärän muutosta edellisvuoteen verrattuna. Indeksissä on huomioitu koko tarkastelujakson ajan Ilmarisen asiakkaina olleet yritykset, joten tulevat tai lähtevät asiakasyritykset eivät vaikuta indeksin kehitykseen.

Lue lisää ja tutustu tarkemmin: www.ilmarinen.fi/suhdanneindeksi

Lisätietoja:

Jouni Vatanen, tutkija, p. 050 5712 309, jouni.vatanen@ilmarinen.fi
Liina Aulin, viestintä- ja yhteiskuntasuhdejohtaja, p. 040 7709 400, liina.aulin@ilmarinen.fi

Ilmarisen tehtävänä on varmistaa, että asiakkaamme saavat työstään ansaitsemansa eläkkeen. Edistämme parempaa työelämää ja näin autamme asiakkaitamme menestymään. Kaikkiaan vastaamme lähes 1,2 miljoonan ihmisen eläketurvasta. Eläkevastuiden katteena on yli 46 miljardin euron sijoitusvarallisuus.

Ilmarisen suhdanneindeksi: Ravitsemus- ja majoitusalalla työntekijämäärä putosi huhtikuussa lähes 23 prosenttia15.5.2020 09:43:15 EESTTiedote

Työntekijämäärät laskivat Ilmarisen suhdanneindeksiin kuuluvissa yrityksissä huhtikuussa 5,4 prosenttia vuoden takaiseen verrattuna. Suurin lasku oli ravitsemus- ja majoitusalalla, missä laskua oli lähes 23 prosenttia. Koronaviruksen vaikutus näkyi paljon voimakkaammin huhtikuussa edelliseen kuuhun verrattuna, koska osa yritysten sopeuttamistoimenpiteistä alkoi vasta maaliskuun loppupuolella.

Ilmarinens delårsrapport 1.1–31.3.2020: Coronaviruset drog ner placeringsintäkterna 7,5 procent på minus, men kostnadseffektiviteten förbättrades ytterligare30.4.2020 11:10:52 EESTTiedote

Ilmarinens totalresultat under årets första kvartal blev -2 649 miljoner euro negativt (744 miljoner euro 1.1–31.3.2019) på grund av de svaga placeringsintäkterna med anledning av coronaviruset. Omkostnaderna minskade med 4 miljoner euro och omkostnadsprocenten förbättrades till 69,0 (71,5) procent.

Ilmarinen’s interim report 1 January–31 March 2020: The coronavirus pushed investment returns 7.5% below zero, cost-effectiveness improved further30.4.2020 11:08:01 EESTPress release

Ilmarinen’s Q1 total result slid into negative territory, to EUR -2,649 million (EUR 744 million in 1 Jan–31 Mar 2019), due to the low return on investments resulting from the coronavirus pandemic. Operating expenses decreased EUR 4 million and the ratio of operating expenses to expense loading components improved to 69.0 (71.5) per cent.