CLC Climate Leadership CoalitionCLC Climate Leadership Coalition

Ilmastokriisin mestarikurssi yhdisti päättäjät kunnianhimoisten ilmastotoimien äärelle

Tilaisuudessa puhunut tasavallan presidentti Sauli Niinistö korosti yhteispeliä ilmastotoimissa valtavana mahdollisuutena Suomelle. Yritysten hiilikädenjäljen eli tuotteiden ja palveluiden aikaansaamat ilmastohyödyt kantavat isoa lupausta niin päästöjen vähentämisestä kuin Suomen edelläkävijyydestä.
Tasavallan presidentti Sauli Niinistö piti Ilmastokriisin mestarikurssilla avauspuheenvuoron.

Tiina ja Antti Herlinin säätiö sekä Climate Leadership Coalition järjestivät Ilmastokriisin mestarikurssin suomalaisille päättäjille Tieteen ja toivon talossa 1.2.2023. Kertaluonteinen kutsutilaisuus toi arvovaltaisia poliitikkoja, yritysjohtajia ja ympäristötutkijoita yhteisen pöydän ääreen. Yksi keskeisistä tavoitteista oli löytää puoluerajat ylittäviä ilmastoratkaisuja, joilla voidaan samalla tukea Suomen menestystä pitkälle tulevaisuuteen.

Tilaisuuden avasi tasavallan presidentti Sauli Niinistö. Hän muistutti päättäjien vastuusta luoda hyvän elämän edellytykset tuleville sukupolville. Ilmastokriisin torjumiseksi avainasemassa on yhteiskunnan eri alueiden välisten rajalinjojen ylittäminen, toinen toisemme löytäminen. “Meillä Suomessa on vahvat perinteet, joiden toivoisi jatkuvan: tiukan paikan tullen osaamme pitää yhtä”, Niinistö sanoi.

Elinkeinoelämän, politiikan ja tieteen sujuva yhteistyö tarjoaa Suomelle myös valtavat menestymisen ja kärjessä kulkemisen mahdollisuudet. “Puhumme paljon hiilijalanjäljestä, mutta kyllä me voisimme puhua myös Suomen hiilikädenjäljestä, siis siitä, miten me pystymme auttamaan muita toimimaan vastuullisesti.”

Ilmastotutkija Johan Rockström ja Yhdysvaltain ilmastolähettiläs John Kerry välittivät vahvan kansainvälisen viestin

Tiedeyhteisön ääntä edusti erityisesti prof. Johan Rockström, joka on Potsdamin yliopiston ilmastonmuutoksen vaikutuksia tutkivan keskuksen (PIK) johtaja. Hänet tunnetaan parhaiten planetaaristen rajojen uraauurtavasta viitekehyksestä.

“Yhdeksästä planetaarisesta rajasta olemme nyt ylittäneet kuusi. Luonnonjärjestelmien kuten jääpeitteen ja sademetsien kannalta kriittiset keikahduspisteet ovat paljon lähempänä kuin olemme tähän asti ymmärtäneet”, varoitti Rockström.

Ilmastokriisin ratkaisemiseksi on olennaista turvata luonnon monimuotoisuus, sillä planetaaristen rajojen keikahduspisteet ovat toisiinsa kytkeytyneitä.

“Emme saavuta Pariisin ilmastotavoitteita vain fossiilisia vähentämällä. Luonnon hiilinielujen turvaaminen niin maalla kuin meressä on aivan keskeistä.”

Viesti herätti vastakaikua tilaisuuden osanottajissa, jotka näkivät teollisuuden siirtymän kohti vähähiilisiä ratkaisuja lupaavana. “Suomen elinkeinoelämälle tämä tarkoittaa mittavaa mahdollisuutta. Vihreän siirtymän luomat maailmanmarkkinat kasvavat nopeammin kuin perinteisten”, totesi tilaisuudessa työryhmäkeskustelua johtanut Huhtamäen ja Sanoman hallituksen puheenjohtaja Pekka Ala-Pietilä.

Kannanotot saivat kansainvälisen tason vahvistuksen Yhdysvaltain ilmastoerityislähettiläs John Kerryltä, joka osallistui tapahtumaan Washingtonista käsin. “On päättäjien tehtävä kääntää planeetan kohtalo. Kaikki analyysit osoittavat, että ilmastokriisin torjuntaan satsaaminen on myös taloudellisesti järkevin vaihtoehto”, tiivisti Kerry.

Ilmastokriisin mestarikurssi sisälsi ryhmäkeskusteluja, joissa osanottajat pääsivät keskustelemaan rakentavasti ja luottamuksellisessa ilmapiirissä. Keskustelujen kantava teema oli sovittaa ilmastotieteen viesti kansallisesti hyväksyttäviin ilmasto- ja elinkeinopoliittisiin ratkaisuihin, joilla voidaan tukea Suomen edelläkävijyyttä.

Tuuli Kaskinen, CLC:n toimitusjohtaja, +358 50 514 9752
Anna Herlin, Tiina ja Antti Herlinin säätiön kehitysjohtaja, anna@tahsaatio.fi

Kuvat

Lataa
Prof. Johan Rockströmin keynote-puheenvuoro summasi ympäristötutkimuksen ajantasaisen käsityksen ilmastokriisistä.
Lataa

Tiina ja Antti Herlinin säätiö on yleishyödyllinen suomalainen perhesäätiö. Sen tarkoituksena on tukea ja edistää yhteiskunnallista hyvinvointia, kulttuuria, ympäristöä ja tiedettä sekä niihin liittyvää tutkimusta ja opetusta. Säätiö suuntaa voimavaransa tällä hetkellä ympäristökriisin ratkaisuihin, ja erityisesti päästöjen nopeaan leikkaamiseen kokonaiskestävällä tavalla. Säätiön ympäristöohjelman kohdealueista tämänhetkinen pääpaino on hiilineutraalissa teräksessä.

Climate Leadership Coalition: Sari Baldauf valittu CLC:n hallituksen puheenjohtajaksi, Mehiläinen ja Carbo Culture hyväksytty uusiksi jäseniksi20.11.2023 12:58:56 EET | Tiedote

Climate Leadership Coalitionin (CLC) vuosittainen syyskokous pidettiin 13.11. Kokous valitsi Sari Baldaufin hallituksen puheenjohtajaksi. Uusina jäseninä hallitukseen valittiin myös Ville Voipio, Vaisalan hallituksen puheenjohtaja, Heikki Vuorenmaa, YIT Groupin toimitusjohtaja, ja Tomas Häyry, Vaasan kaupunginjohtaja.

Suomalaiset elinkeinoelämän järjestöt mukana kansainvälisessä vetoomuksessa, joka vaatii valtioita pysymään 1,5 asteen tavoitteessa13.11.2022 12:00:00 EET | Tiedote

Elinkeinoelämän keskusliitto EK, Keskuskauppakamari ja ilmasto-businessverkosto Climate Leadership Coalition antavat vahvan tukensa YK:n COP27-ilmastokokouksessa 1,5 asteen lämpenemistavoitteessa pysymiselle. ”Neuvotteluissa on viitteitä, että osa valtioista haluaa ottaa takapakkia sitoumuksista 1,5 asteen tavoitteeseen. Haluamme yhdessä laajan kansainvälisen yritysten ja järjestöjen joukon kanssa tukea ensi viikon neuvotteluja tavoitteissa pysymiseksi ja huomion siirtämiseksi ilmastotavoitteiden toimeenpanoon”, toteaa Keskuskauppakamarin elinkeino- ja ilmastoasiantuntija Teppo Säkkinen. Kansainvälinen ilmastopaneeli IPCC on korostanut, että 1,5 asteen lämpenemisen jälkeen ilmastonmuutoksen vaikutukset ihmisiin ja luontoon ovat merkittävästi pahempia. Siksi Pariisin sopimus pyrkii 1,5 asteen lämpenemisessä pysymiseen ja viime vuonna Glasgow’n ilmastokokouksessa valtiot vahvistivat sitoutumistaan tavoitteeseen. ”Suomalaisille vientiyrityksille on tärkeää, että kansainvälinen ilmastopoli