Ilmastonmuutokseen sopeutuminen näkyy yhä enemmän kaupunkien jokapäiväisessä toiminnassa

Pääkaupunkiseudulle on tehty vuonna 2012 yhteinen strategia siitä, miten kaupungit ja kuntayhtymät sopeutuvat ilmastonmuutokseen. Helsingin seudun ympäristöpalveluiden julkaiseman seurantaraportin mukaan strategian toimenpiteet ovat toteutuneet suurimmaksi osaksi hyvin. Vuonna 2016 toteutettiin yhteensä 100 toimenpidettä eri puolilla pääkaupunkiseutua.

Kaupunkien ja kuntayhtymien yhteinen pääkaupunkiseudun ilmastonmuutokseen sopeutumisen strategia julkaistiin keväällä 2012. Siihen on koottu toimenpidelinjauksia vuosille 2012–2020, joilla seutu varautuu ilmastonmuutoksen ja nykyilmaston vaihtelun vaikutuksiin. Kukin taho toteuttaa strategiaa omassa toiminnassaan. HSY koordinoi strategian seurantaa ja kokoaa siitä vuosittain raportin.

- Toimenpidelinjaukset ovat toteutuneet pääosin hyvin ja ilmastonmuutokseen sopeutumisesta on tullut entistä enemmän osa jokapäiväistä toimintaa. Sopeutumisen tavoitteita ja keinoja on myös sisällytetty kaupunkien strategiseen suunnitteluun, kertoo HSY:n toimitusjohtaja Raimo Inkinen.

Kaupungit ja kuntayhtymät määrittelevät itse toimet, jotka toteuttavat strategiaa. Toimet ovat erilaisia. Osa on jatkuvia prosesseja ja osa puolestaan yksittäisiä teknisiä ratkaisuja tai projekteja.

- Vuonna 2016 raportoitiin yhteensä 100 sopeutumista edistävää ja strategiaa toteuttavaa toimenpidettä, HSY:n ilmastoasiantuntija Susanna Kankaanpää kuvailee.

Pääkaupunkiseutu sopeutuu ilmastonmuutokseen, mutta kaikilla aloilla sopeutumisen tarpeeseen ei ole vielä havahduttu. Viime vuonna seudulla kartoitettiin sopeutumisen puutteita ja valittiin uusia painopistealueita. Jatkossa HSY seuraa myös näiden edistymistä. Tänä vuonna pääkaupunkiseudulle kehitetään myös indikaattoreita, joiden tarkoituksena on luoda kokonaiskuvaa seudun sopeutumisen tasosta.

Lisätietoa:

Esimerkkejä tehdyistä toimenpiteistä, jotka edistävät ilmastonmuutokseen sopeutumista muiden tavoitteiden ohella:
- Helsingin sosiaali- ja terveysvirasto on kartoittanut lähitulevaisuuden riskikokonaisuuksia. Yhdeksi kokonaisuudeksi todettiin sään ääri-ilmiöiden vaikutukset: pitkittyneet hellejaksot, sadevesi- ja merivesitulvat sekä myrskyt. Nämä pitää ottaa huomioon rakennusten suunnittelussa ja peruskorjauksissa ja huolehtia esimerkiksi viilennystarpeesta. Helleajan ohjeistukset henkilökunnalle ja asiakkaille on tehty myös Espoossa.
- Helsingissä on käytössä uudet viherkattolinjaukset ja viherkattoja on edellytetty useissa asemakaavoissa.
- Kaupunkivihreän lisäämiseksi, parantamiseksi ja säilyttämiseksi on kehitetty työkaluja suunnittelun avuksi. Tällaisia ovat esimerkiksi viherkerroinmenetelmä sekä eko- ja vihertehokkuuslaskurit.
- Hulevesien hallinta on otettu osaksi suunnittelua ja kaavoitusta. On toteutettu useita hulevesihallinnan pilottialueita.
- HSY on tuottanut seudullisen maanpeiteaineiston ja julkaissut sen avoimena datana osoitteessa kartta.hsy.fi. Aineisto kuvaa mm. vettä läpäisemättömän pinnan osuuden pääkaupunkiseudulla. Aineistoa voidaan hyödyntää esim. suunniteltaessa hulevesien hallintaa.
- Espoossa on arvioitu päällystettyjen pintojen osuuden muutoksia tulevaisuudessa ja Vantaalla tutkittu pienvesistöjen kuntoa selvittämällä vettä läpäisemättömän pinnan määrää.

Vuoteen 2020 asti määritellyt toimenpidelinjaukset liittyvät seuraaviin aiheisiin:
- maankäyttö
- liikenne ja tekniset verkostot
- rakentaminen ja lähiympäristön ilmastonkestävyys
- vesi- ja jätehuolto
- pelastustoimi ja turvallisuus
- sosiaali- ja terveystoimi
- yhteistyö tiedon tuottamisessa ja levittämisessä.

HSY:n hallituksen kokous 15.6.201815.6.2018 12:44Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen päätökset 15.6.2018 Hallitus päätti muun muassa pyytää lausunnot Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten kaupungeilta koskien HSY:n alustavaa toiminta- ja taloussuunnitelmaa vuosille 2019–2021 sekä hyväksyä järjestelyt pakkausjätteiden jätehuollosta HSY:n toimialueella. Hallitus päätti seuraavista hankinnoista: - Länsi-Vantaan alueen vesihuollon saneerausurakan urakoitsijaksi valittiin Terrawise Oy - viemäreiden kuntotutkimus- ja vastaanottokuvausten ensimmäinen osio tilataan Lassila & Tikanoja Oyj:ltä ja toinen osio Eerola Yhtiöt Oy:ltä ajalla 7/2018–12/2020. Hallitus sai tiedoksi Helsingin seudun maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL-sopimuksen 2016–2019 seurannan keväällä 2018. Kokouksen pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muut päätetyt asiat: http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtala puh.

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 15.6.2018.12.6.2018 14:02Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 15.6.2018. Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Hallitus päättää muun muassa lausunnon pyytämisestä Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten kaupungeilta koskien HSY:n alustavaa toiminta- ja taloussuunnitelmaa vuosille 2019–2021 sekä kierrätyspisteiden pakkausjätteiden jätehuollosta HSY:n toimialueella. Hallitus päättää seuraavista hankinnoista:  - Länsi-Vantaan alueen vesihuollon saneerausurakan urakoitsija  - viemäreiden kuntotutkimus- ja vastaanottokuvaukset ajalle 7/2018–12/2020. Hallitus saa tiedoksi Helsingin seudun maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL-sopimuksen 2016–2019 seurannan keväällä 2018. HSY tiedottaa kokouksen jälkeen viemäreiden kuntotutkimuksista. Kokouksen pöytäkirja on nähtävissä em. osoitteessa perjantaina 15.6.2018. Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja