Ilmastonmuutokseen sopeutumisessa uusia painopisteitä

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY on selvittänyt yhteistyössä seudun kaupunkien ja HSL:n kanssa pääkaupunkiseudun ilmastonmuutokseen sopeutumisen uusia haasteita ja painopistealueita. Työ on tuottanut taustatietoa sopeutumisen strategisen tason suunnitteluun.

Ilmastonmuutoksen eteneminen, muutoksen nopeus ja seuraukset yhteiskunnalle ja ympäristölle aiheuttavat suuria haasteita myös pääkaupunkiseudulle. Sopeutumista tehdään, mutta siinä on kuitenkin edelleen puutteita ja sektoreita, joilla varautumisen tarpeeseen ei ole vielä täysin havahduttu. Tieteellinen tieto ilmastonmuutoksesta ja sen vaikutuksista sekä kokemukset niihin varautumisesta lisääntyvät jatkuvasti. Toimintaympäristömme myös muuttuu mm. kaupunkien kasvun ja rakentamista, maankäyttöä ja vesihuoltoa koskevien säädösten uudistusten myötä.

‒ HSY on selvittänyt yhteistyössä pääkaupunkiseudun kaupunkien ja HSL:n kanssa seudun ilmastonmuutokseen sopeutumisen uusia haasteita ja niistä aiheutuvia tarpeita ja tunnistanut uusia sopeutumisen painopistealueita, kertoo HSY:n toimitusjohtaja Raimo Inkinen.

Kahdeksan uutta painopistealuetta

Uusiksi painopistealueiksi valittiin kahdeksan seudun sopeutumisen kannalta keskeistä sektoria: viherrakenne, sosiaali- ja terveyspalvelut, ilmastoviisas asuminen, hulevesien hallinta, vesi- ja jätehuolto, valmiussuunnittelu ja omatoiminen varautuminen, joukkoliikennejärjestelmän sopeutuminen ja yhteistyö yritysten ja järjestöjen kanssa. Osalla näistä sopeutuminen on vasta alkuvaiheessa, osalla taas sopeutuminen on jo osa normaalia suunnittelua ja toimintaa, kuten hulevesien hallinnassa. Kaikki painopistealueet ovat tärkeitä tekijöitä kaupunkiympäristön varautumisessa muuttuvaan ilmastoon.

Esimerkiksi sosiaali- ja terveyspalveluissa sosiaalinen haavoittuvuus on sisäänrakennettu toimintamalleihin. Äkillisiin tilanteisiin, kuten sään ääri-ilmiöihin reagoiminen, on jokapäiväistä toimintaa: helteet koettelevat kaupunkien herkimpiä asukkaita lähes joka kesä. Kuitenkin ilmastonmuutoksen pidempiaikaisiin vaikutuksiin varautuminen on vasta käynnistymässä. Sitä edistäisivät mm. tiedon levittäminen henkilöstölle ja ohjeistukset siitä, miten ilmastoriskeihin voidaan työssä varautua.

‒ Viherrakenteet, kuten puistot ja viherkatot tuottavat asukkaille viihtyisämpää kaupunkiympäristöä ja terveyshyötyjä, mutta ne edistävät myös sään ja ilmaston vaihteluihin varautumista muun muassa varjostamalla ja viilentämällä rakennuksia ja pidättämällä sadevesiä, kertoo HSY:n tulosaluejohtaja Irma Karjalainen.

Ilmastoriskit huomioitava kaikessa toiminnassa

Ilmastomme on muutoksessa ja sen ennakoimattomuus saattaa lisääntyä. Kaupunkien on syytä varautua kaikessa toiminnassaan myös ilmastoriskeihin. Tätä varten ilmastotiedon välittäminen on tärkeää, sillä aihe on uusi monille toimijoille. Ilmastoriskien seuraaminen ja raportointi tuottavat myös tärkeää tietoa varautumisen tilasta ja hyvistä käytännöistä.

Kaupunkiseutujen ilmastonmuutokseen sopeutuminen on oppimisprosessi, johon sopeutumisen toteutumisen seuranta tuottaa tietoa. Pääkaupunkiseudulla kehitetään yhteistyössä välineitä ja mittareita, joilla seudun sopeutumisen tilaa voidaan arvioida ja tarvittaessa muuttaa nykyisiä käytäntöjä ja menettelyitä.

HSY seuraa ja viestii

HSY seuraa ja raportoi uusien painopistealueiden sopeutumisen edistymistä. Hyviä sopeutumisen esimerkkejä ja kokemuksia kartoitetaan ja välitetään eri kanavien kautta eteenpäin. HSY rakentaa ja kehittää edelleen myös erilaisia yhteistyöhankkeita seudun ilmastonmuutokseen sopeutumisen edistämiseksi.

Ilmastoasiantuntija Susanna Kankaanpää, p. 045 139 3626
Toimitusjohtaja Raimo Inkinen, puh. 045 635 7741

HSY:n hallituksen kokous 19.1.201819.1.2018 11:27Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen päätökset 19.1.2018 Hallitus päätti muun muassa hyväksyä osaltaan HSY:n ja sen jäsenkuntien välisen hulevesisopimuksen ja Pääkaupunkiseudun Vesi Oy:n osakassopimuksen. Hallitus päätti myös hyväksyä Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeeseen liittyvät suunnittelutoimeksiannot sekä Pitkäkosken vedenpuhdistuslaitoksen hallirakenteiden peruskorjauksen hankesuunnitelman. Hallitus päätti seuraavista hankinnoista: - Porkkalankadun ja Mechelininkadun runkovesijohtojen saneerauksen urakoitsijaksi valittiin Pohjola Rakennus Group PRG Oy - aktiivihiilen reaktivointipalvelut vuosille 2018 - 2019 tilataan Haarla Oy:ltä - Metsäpirtin multatuotteiden kuljetukset vuosille 2018 - 2019 tilataan KTK Oy:ltä. Hallitus sai tiedoksi Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen, pääkaupunkiseudun ilmastotyön avainindikaattorit vuodelle 2018 sekä ilmanlaadun seurannan ja mittausasemat vuonna 2018 ja ajantasaisen ilmanlaatukartan. Kokouksen

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 19.1.201816.1.2018 15:19Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 19.1.2018 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Hallitus päättää muun muassa osaltaan HSY:n ja sen jäsenkuntien välisen hulevesisopimuksen hyväksymisestä ja Pääkaupunkiseudun Vesi Oy:n osakassopimuksen solmimisesta. Hallitus päättää myös Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeeseen liittyvistä suunnittelutoimeksiannoista sekä Pitkäkosken vedenpuhdistuslaitoksen hallirakenteiden peruskorjauksen hankesuunnitelman hyväksymisestä. Hallitus päättää seuraavista hankinnoista: - Porkkalankadun verkostosaneerauksen urakoitsijan valinta - aktiivihiilen reaktivointipalvelut vuosille 2018 - 2019 - Metsäpirtin multatuotteiden kuljetukset vuosille 2018 - 2019. Hallitus saa tiedoksi Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen, pääkaupunkiseudun ilmastotyön avainindikaattorit vuodelle 2018 ja pääkaupunkiseudun ilmastonmuutokseen sopeutum

Waste Trainer sparraa kohti vähäjätteistä elämää10.1.2018 12:36Tiedote

Waste Trainer on kotitalouksille suunnattu kokeilu, jossa henkilökohtainen neuvoja – Waste Trainer – opastaa kierrätykseen liittyvissä asioissa, optimoi kodin jätehuollon ja innostaa kohti jätteettömämpää elämää. Kokeilun tarkoitus on edistää kiertotaloutta sekä vähentää etenkin ruokahävikin ja sekajätteen määrää. Kokeilu kuuluu Suomen hallituksen kärkihankkeeseen “Kokeileva Suomi”, jonka tavoitteena on edistää kokeilukulttuuria ja siten löytää innovatiivisia ratkaisuja yhteiskunnan ja palveluiden kehittämiseen.

Blominmäen jätevedenpuhdistamon rakentaminen etenee aikataulussaan22.12.2017 10:59Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY rakentaa uutta jätevedenpuhdistamoa Espoon Blominmäkeen. Tila puhdistamolle on saatu louhittua ja itse puhdistamon rakentaminen voi alkaa aikataulussaan helmikuussa 2018. HSY:n hallitus valitsi kolmen tarjoajan joukosta puhdistamorakentamisen projektinjohtourakoitsijaksi Lemminkäinen Infra Oy:n kokonaistaloudellisesti edullisimmalla noin 186 miljoonan euron tavoitehinnalla. Projektinjohtopalkkio ja mahdollinen bonus mukaan lukien hankinnan kokonaisarvo on noin 207 miljoonaa euroa.