Ilmastonmuutokseen sopeutumisessa uusia painopisteitä

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY on selvittänyt yhteistyössä seudun kaupunkien ja HSL:n kanssa pääkaupunkiseudun ilmastonmuutokseen sopeutumisen uusia haasteita ja painopistealueita. Työ on tuottanut taustatietoa sopeutumisen strategisen tason suunnitteluun.

Ilmastonmuutoksen eteneminen, muutoksen nopeus ja seuraukset yhteiskunnalle ja ympäristölle aiheuttavat suuria haasteita myös pääkaupunkiseudulle. Sopeutumista tehdään, mutta siinä on kuitenkin edelleen puutteita ja sektoreita, joilla varautumisen tarpeeseen ei ole vielä täysin havahduttu. Tieteellinen tieto ilmastonmuutoksesta ja sen vaikutuksista sekä kokemukset niihin varautumisesta lisääntyvät jatkuvasti. Toimintaympäristömme myös muuttuu mm. kaupunkien kasvun ja rakentamista, maankäyttöä ja vesihuoltoa koskevien säädösten uudistusten myötä.

‒ HSY on selvittänyt yhteistyössä pääkaupunkiseudun kaupunkien ja HSL:n kanssa seudun ilmastonmuutokseen sopeutumisen uusia haasteita ja niistä aiheutuvia tarpeita ja tunnistanut uusia sopeutumisen painopistealueita, kertoo HSY:n toimitusjohtaja Raimo Inkinen.

Kahdeksan uutta painopistealuetta

Uusiksi painopistealueiksi valittiin kahdeksan seudun sopeutumisen kannalta keskeistä sektoria: viherrakenne, sosiaali- ja terveyspalvelut, ilmastoviisas asuminen, hulevesien hallinta, vesi- ja jätehuolto, valmiussuunnittelu ja omatoiminen varautuminen, joukkoliikennejärjestelmän sopeutuminen ja yhteistyö yritysten ja järjestöjen kanssa. Osalla näistä sopeutuminen on vasta alkuvaiheessa, osalla taas sopeutuminen on jo osa normaalia suunnittelua ja toimintaa, kuten hulevesien hallinnassa. Kaikki painopistealueet ovat tärkeitä tekijöitä kaupunkiympäristön varautumisessa muuttuvaan ilmastoon.

Esimerkiksi sosiaali- ja terveyspalveluissa sosiaalinen haavoittuvuus on sisäänrakennettu toimintamalleihin. Äkillisiin tilanteisiin, kuten sään ääri-ilmiöihin reagoiminen, on jokapäiväistä toimintaa: helteet koettelevat kaupunkien herkimpiä asukkaita lähes joka kesä. Kuitenkin ilmastonmuutoksen pidempiaikaisiin vaikutuksiin varautuminen on vasta käynnistymässä. Sitä edistäisivät mm. tiedon levittäminen henkilöstölle ja ohjeistukset siitä, miten ilmastoriskeihin voidaan työssä varautua.

‒ Viherrakenteet, kuten puistot ja viherkatot tuottavat asukkaille viihtyisämpää kaupunkiympäristöä ja terveyshyötyjä, mutta ne edistävät myös sään ja ilmaston vaihteluihin varautumista muun muassa varjostamalla ja viilentämällä rakennuksia ja pidättämällä sadevesiä, kertoo HSY:n tulosaluejohtaja Irma Karjalainen.

Ilmastoriskit huomioitava kaikessa toiminnassa

Ilmastomme on muutoksessa ja sen ennakoimattomuus saattaa lisääntyä. Kaupunkien on syytä varautua kaikessa toiminnassaan myös ilmastoriskeihin. Tätä varten ilmastotiedon välittäminen on tärkeää, sillä aihe on uusi monille toimijoille. Ilmastoriskien seuraaminen ja raportointi tuottavat myös tärkeää tietoa varautumisen tilasta ja hyvistä käytännöistä.

Kaupunkiseutujen ilmastonmuutokseen sopeutuminen on oppimisprosessi, johon sopeutumisen toteutumisen seuranta tuottaa tietoa. Pääkaupunkiseudulla kehitetään yhteistyössä välineitä ja mittareita, joilla seudun sopeutumisen tilaa voidaan arvioida ja tarvittaessa muuttaa nykyisiä käytäntöjä ja menettelyitä.

HSY seuraa ja viestii

HSY seuraa ja raportoi uusien painopistealueiden sopeutumisen edistymistä. Hyviä sopeutumisen esimerkkejä ja kokemuksia kartoitetaan ja välitetään eri kanavien kautta eteenpäin. HSY rakentaa ja kehittää edelleen myös erilaisia yhteistyöhankkeita seudun ilmastonmuutokseen sopeutumisen edistämiseksi.

Ilmastoasiantuntija Susanna Kankaanpää, p. 045 139 3626
Toimitusjohtaja Raimo Inkinen, puh. 045 635 7741

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen päätökset 13.4.201813.4.2018 10:37Tiedote

Hallitus päätti muun muassa osaltaan vesihuollon ja jätehuollon investointistrategioista ja -ohjelmista. Vuosille 2019 - 2028 ajoittuvissa ohjelmissa strategioiden toimenpiteet ja taloudelliset vaikutukset on kuvattu lähemmin. Päätökset viedään lausunnoille jäsenkuntiin toiminta- ja taloussuunnitelman 2019 - 2021 yhteydessä. Hallitus päätti lisäksi seuraavista hankinnoista: - Blominmäen jätevedenpuhdistamon rakennustöiden työmaavalvojaksi valittiin Ramboll CM Oy - Ilmala 1 vesitornin vesikaton kunnostuksen rakennusurakka tilataan Skanska Infra Oy:ltä - Viikinmäen jätevedenpuhdistamon tulokanavan saneerauksen pääurakoitsijaksi valittiin Skanska Infra Oy. Hallitus sai tiedoksi Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen. HSY tiedottaa erillisellä tiedotteella vesihuollon ja jätehuollon investointistrategioista ja -ohjelmista. Kokouksen pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muut päätetyt asiat: http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Ystävällisin terve

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 13.4.201810.4.2018 15:25Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 13.4.2018 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Hallitus päättää muun muassa osaltaan vesihuollon ja jätehuollon investointistrategioista ja -ohjelmista vuosille 2019 - 2028, ohjelmissa strategioiden toimenpiteet ja taloudelliset vaikutukset on kuvattu lähemmin. Päätökset viedään lausunnoille jäsenkuntiin toiminta- ja taloussuunnitelman 2019- 2021 yhteydessä. Hallitus päättää lisäksi seuraavista hankinnoista: - Blominmäen rakennustöiden valvontatyöt - Ilmala 1 vesitornin vesikaton kunnostuksen rakennusurakka - Viikinmäen jätevedenpuhdistamon tulokanavan saneerauksen pääurakoitsija. Hallitus saa tiedoksi Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen. HSY tiedottaa kokouksen jälkeen vesihuollon ja jätehuollon investointistrategioista ja -ohjelmista. Kokouksen pöytäkirja on nähtävissä em. osoitteessa perjantaina 13.4.2018.