”Ilmastonmuutos koskee meitä kaikkia” – Niemi40haaste saa vahvan kannustuksen Suomen Yrittäjien Mikael Pentikäiseltä

Niemi40haasteessa yritykset ja muut toimijat asettavat itselleen omat kunnianhimoiset ilmastotavoitteensa.

Lehdistötiedote 16.11.2021

Kaikkia toimijoita konkreettisiin ilmastotekoihin kannustava Niemi40haaste saa Suomen Yrittäjien tuen.

”Jokainen yritys joutuu miettimään tapoja, joilla se voi torjua ilmastonmuutosta ja vähentää päästöjä”, suomalaisten yritysten ja yrittäjien suurimman etujärjestön toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen painottaa.

Suomen Yrittäjien jäsenyritykset tukevat monia ilmastotoimia ja -tavoitteita. Syksyn Yrittäjägallupin mukaan reilu enemmistö vastanneista kannattaa EU:n tavoitetta alentaa päästöjä 55 prosenttia vuoteen 2030 mennessä, ja jopa 86 prosenttia yrittäjistä sanoo huomioivansa työssään vastuullisuusajattelun.

”Meillä on 115 000 jäsenyritystä Suomen kaikilta kolkilta ja toimialoilta. Jokaiselle yritykselle löytyy varmasti oma tapansa tehdä myönteisiä ilmastovalintoja. Suomen Yrittäjät järjestönä tukee kaikkia sen jäsenyrityksiä, jotta ne voivat omalta osaltaan tehdä ympäristötekoja”, Pentikäinen kannustaa.

Yritykset muutosta johtamaan

Niemi Palvelut Oy:n toimitusjohtaja Juha Niemi kiittää Yrittäjiä lähtemisestä mukaan haasteeseen.

”Jaamme Suomen Yrittäjien kanssa yhteisen näkemyksen siitä, että ilmastonmuutoksen hillitseminen on paitsi oikein, myös yrityksille itselleen taloudellisesti järkevää. Ilmastonmuutos voi heikentää yleistä talouskehitystä ja aiheuttaa yrityksille siten jopa suoria taloudellisia menetyksiä.”

”Olemme Niemellä jo useiden vuosien ajan tehneet tosissamme töitä ilmaston ja ympäristön eteen ja investoineet kestävämpiin vaihtoehtoihin. Kaikki Niemi Palveluiden palvelut toteutetaan jo täysin fossiilittomasti kulkevalla kalustolla, johon kuuluu 160 ajoneuvoa. Kunnianhimoisena tavoitteenamme on kokonaan nollapäästöinen kuljetuskalusto vuonna 2030.” Juha Niemi kertoo.

”Vastuullisten valintojen tarjoaminen ympäristöasioissa valveutuneille asiakkaillemme on myös taloudellisesti järkevää. Edelläkävijät ovat markkinoilla vahvoilla.”

Myös Pentikäinen uskoo, että yritykset voivat olla johtoroolissa ilmastotaistelussa. Yhteiskunnalta Suomen Yrittäjät toivoo enemmän satsauksia markkinaehtoisiin ratkaisuihin ja teknologian kehittämiseen päästöjen tehokkaaksi vähentämiseksi.

”Markkinalähtöisyys ja yksityisen sektorin toimet ovat avainasemassa, kun ilmastokysymyksiä ratkaistaan. Siksikin haluamme kannustaa mukaan Niemi40haasteeseen”, Pentikäinen rohkaisee.

Juha Niemi, toimitusjohtaja, Niemi Palvelut Oy, 0400 402 307, juha.niemi@niemi.fi

Mikael Pentikäinen, toimitusjohtaja, Suomen Yrittäjät, 040 504 1944, mikael.pentikainen@yrittajat.fi

”Urheilun sankarteot tehdään hiilineutraalilla Stadionilla jo vuonna 2024” – Olympiastadion lähtee kovalla tavoitteella mukaan Niemi40haasteeseen7.12.2021 09:00:00 EET | Tiedote

Suomalaisen urheilun ja tapahtumien perinteikäs maamerkki Olympiastadion lähtee Niemi40haasteeseen kunnianhimoisella tavoitteella: tähtäin on hiilineutraalius jo vuonna 2024. ”Ilmastotyömme on hyvässä vauhdissa. Uskomme, että ympäristöasiat korostuvat entisestään myös tapahtumajärjestäjien valintakriteeristössä”, Olympiastadionin johtaja Ari Kuokkanen arvioi. Niemi Palvelut Oy:n toimitusjohtaja Juha Niemi on samaa mieltä: ”Ilmastovastuu on sekä välttämättömyys että valtti.”