Ilmastoterapia-podcastista toivoa ja rakennuspalikoita utopioille

HSY:n Ilmastoinfo on julkaissut ensimmäisen jakson uudesta Ilmastoterapia-podcastsarjasta. Haluamme sarjassa tarjota vertaistukea, vinkkejä ja ratkaisuja ilmastoahdistukseen. Jokaisessa jaksossa on vieraana teemaan perehtynyt asiantuntija. Ilmastoterapia-sarjaa juontaa ympäristöasiantuntija Anna Sjövall ja hänen ilmastoterapeuttinaan toimii Pekka Sauri.

- Ilmastoahdistusta ei ratkaista hokkuspokkustempuilla, mutta kokemukseni mukaan jakaminen, puhuminen, asioiden käsittely yhdessä myöskin jakaa ahdistusta. Siinä piilee toivon ja optimismin siemen, korostaa Helsingin yliopiston työelämäprofessori Pekka Sauri

Ilmastonmuutosta koskeva keskustelu painottuu usein päästövähennyskeinoihin, joita on lukemattomia. Ihmisten on vaikea motivoitua muutokseen, koska keskustelusta puuttuu yhteiskunnallinen utopia, unelma siitä miten elämä voisi olla paitsi vähemmän kuormittavaa, myös muuten parempaa.

- Podcastissa asioita voi käsitellä syvällisemmin ja toivommekin, että podcastimme paitsi tarjoaa välineitä ahdistuksen käsittelyyn, niin myös rakennuspalikoita utopioiden muodostamiseen. Koronakriisin keskellä utopiat ovat ajankohtaisempia ja tarpeellisempia kuin pitkään aikaan, painottaa Ilmastoinfon projektipäällikkö Petteri Nisula

Ensimmäinen jakso käsittelee maata pitkin matkustamista ja asiantuntijavieraana on elokuvaohjaaja Timo Wright. Jakson keskeinen kysymys on, voimmeko itse asiassa saada enemmän irti matkustamisesta, kun se tehdään hitaasti ja maata pitkin? Omaa ja koko länsimaisen yhteiskunnan suhdetta matkustamiseen onkin hyvä pohtia juuri nyt, koska koronan jälkeisessä elvytyksessä yhteiskunnilla tuskin on varaa tukea lentoalaa entiselleen.

Ilmastoterapia-jaksot julkaistaan kolmen viikon välein ja seuraava, ruokaa käsittelevä jakso ilmestyy 24.4. Siinä vieraana on toimittaja ja kansalaisaktivisti, Lihan loppu -kirjan kirjoittaja Suvi Auvinen. Myöhempien jaksojen teemat ovat vaatteet ja pikamuoti, lasten hankinta, harrastukset, oma etuoikeutettu asema, mitkä teot vaikuttavat ja mistä uskoa parempaan tulevaisuuteen.

Ilmastoterapia-podcastit on tuottanut Jaksomedia.

Petteri Nisula
HSY:n Ilmastoinfon projektipäällikkö
0503208514

Pekka Sauri
Helsingin yliopiston työelämäprofessori

HSY:n Ilmastoinfo opastaa ja kannustaa kaupunkilaisia, taloyhtiöitä ja pk-yrityksiä ilmastoystävällisiin valintoihin. Ilmastoinfo on osa HSY:tä. Toimimme yhdessä Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten kaupunkien kanssa.

Proteiinin liikasyönti rehevöittää Itämerta – tavallinen perusruoka sisältää riittävästi proteiinia18.5.2021 08:00:00 EEST | Tiedote

Suomalaiset syövät liikaa proteiinia, mikä rasittaa jätevedenpuhdistusta ja Itämerta. Ylimääräinen proteiini, jota elimistö ei tarvitse, poistuu muun muassa typpenä virtsan mukana jäteveteen. Vaikka jätevedenpuhdistamot poistavat typpeä jätevesistä erittäin tehokkaasti, typpeä joutuu silti Itämereen ja aiheuttaa rehevöitymistä. Tavallisen perusruoan syöminen vähentää turhaa typpikuormaa ja auttaa ympäristöä.

#lähdinkäveleen - mikä saa sut lähtemään kävelemään?29.4.2021 14:08:01 EEST | Tiedote

Unohda marmori – energiatehokas taloyhtiö on nykyajan luksusta21.10.2020 08:03:00 EEST | Tiedote

Taloyhtiöklubeista joukkovoimaa energiatehokkuuden parantamiseen14.10.2020 08:00:00 EEST | Tiedote

KORJAUS TIEDOTTEESEEN: PUUTTUVA NIMI LISÄTTY Suosittu taloyhtiöiden energiaeksperttikurssi nyt myös verkkokoulutuksena17.2.2020 10:01:44 EET | Tiedote