”Ilmastoystävällisempi ruokailu ei vaadi lapsiperheessä ihmetekoja” – Ässäkokki innostaa ilmastofiksuun kokkaamiseen

Lasten pitäisi syödä viidestä kuuteen kourallista kasviksia päivässä, mutta suomalaislasten lautasilla on keskimäärin vain puolet tästä*. S-ryhmä haluaa innostaa lapsia, nuoria ja perheitä kiinnittämään huomioita itselle ja ilmastolle fiksuihin valintoihin ja julkaisee lapsille suunnattuja Ässäkokki-reseptejä: lisää kasviksia, palkokasveja ja kalaa, vähemmän kovaa rasvaa, sokeria ja punaista lihaa.

Ylihelpot kalapullat

Lapsiperheessä arki on usein hässäkkää, arjessa ei ehdi pohtia vaihtoehtoja tuttuun ja turvalliseen ruokalistaan, lapsia uudet maut saattavat epäilyttää. Junioreille kurkku, tomaatti tai porkkana maistuvat, mutta kasvisten käyttö jää turhan yksipuoliseksi. Uusi Ässäkokki-reseptivihko innostaa lapsia, nuoria ja perheitä kiinnittämään huomioita ympäristöystävällisiin valintoihin ja lisäämään lautaselle reilusti satokauden kasviksia.

”Ilmastoystävällisempi syöminen ei vaadi ihmetekoja, sillä jo pienillä muutoksilla on suuri merkitys, kun niistä tulee tapa. Kyse on myös totuttujen tapojen herättelystä ja ruokalistan uudistamisesta. Kasvisten, juuresten ja hedelmien lisääminen ja monipuolistaminen pienentäisi ruokavalion hiilijalanjälkeä ja toisaalta toisi samalla ruokavalioon lisää kuituja ja kohentaisi rasvan laatua. Tähän haluamme kannustaa uudessa Ässäkokki-reseptivihkossa, jossa on helposti lähestyttäviä ja maukkaita itselle ja ilmastolle fiksuja ruokaohjeita”, kertoo Ässäkokki-reseptejä suunnitellut S-kokeilukeittiön päällikkö Anne Ponkkonen.

Ässäkokin maukkaat, helpot ja ilmastofiksut reseptit toimivat Marttojen ja alueosuuskauppojen järjestämillä kursseilla opetusmateriaalina. S-ryhmä ja Martat ovat järjestäneet vuodesta 2018 alkaen jo yli 300 ruokakurssia lapsille ympäri Suomen. Reseptivihko jaetaan myös yli 200 000 lapsiperheelle lokakuun Yhteishyvän välissä sekä julkaistaan verkossa yhteishyvä.fi/ässäkokki.

”Ässäkokki-kurssit Marttojen kanssa opettavat lapsille ruoanlaittoa ja ilmastofiksuja valintoja. Kurssit tarjoavat lapsille mahdollisuuden tehdä ja oppia itse. Kurssitoiminnalla tuetaan kotien ja perheiden ruokakasvatusta. Lapset pääsevät tutustumaan myös perheelle uusiin raaka-aineisiin. Esimerkiksi tuore kala tai jotkut kasvikset ovat raaka-aineita, joihin moni lapsi tutustuu ensimmäistä kertaa kurssilla”, kertoo kehittämispäällikkö Emmi Tuovinen Marttaliitosta.

Ylihelpot kalapullat tai herkkusuun mustikkaletut: Kasviperäistä, kalaa ja kotimaisia kauden kasviksia

Ässäkokki-reseptit kannustavat kokeilemaan kasviperäisiä tuotteita ja kiinnittämään huomiota hävikkiin. Resepteissä suositaan kotimaista, käytetään suolaa ja sokeria ravitsemussuositusten mukaisesti ja rasvanlähteinä suositaan kasviperäisiä tuotteita.

Ässäkokki-reseptit ja kurssitoiminta ovat luonteva tapa olla mukana edistämässä lasten ruokakasvatusta. S-ryhmä kannustaa asiakkaitaan syömään yhä terveellisemmin ja ilmastoystävällisemmin. Ryhmän vastuullisuusohjelma asettaa tavoitteeksi kasvisten ja kasvispohjaisten ruokien määrän nostamisen 65 prosenttiin kaikesta myydystä ruoasta. Lihansyöntiä ei silti julisteta pannaan.

Kotona voi kokeilla Ässäkokki-reseptien kokkaamista vaikkapa koulujen syysloman aikana ja ne löytyvät myös verkosta osoitteesta yhteishyva.fi/assakokki.

Reseptit on laadittu S-kokeilukeittiössä ja Martat ovat osallistuneet reseptien suunnitteluun.

*Korkalo, L. ym. 2019, The Contribution of Preschool Meals to the Diet of Finnish Preschoolers https://www.mdpi.com/2072-6643/11/7/1531 ja DAGIS – Tutkimushanke päiväkotimaailmassa

Anne Ponkkonen, S-kokeilukeittiön päällikkö, S-ryhmä, anne.ponkkonen(at)sok.fi, puh. 010 768 0534

Emmi Tuovinen, kehittämispäällikkö, Marttaliitto, emmi.tuovinen(at)martat.fi, puh. 050 308 9434

Ylihelpot kalapullat
Anne Ponkkonen, S-kokeilukeittiö. Kuvaaja: Anssi Vuohelainen

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa - meitä s-ryhmäläisiä on lähes 40 000. Ilmastotavoitteemme ovat maan kunnianhimoisimmat, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,8 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa. ​​

Sokotel Oy:n toimitusjohtaja vaihtuu29.9.2021 16:30:00 EEST | Tiedote

S-ryhmän hotelliyhtiö Sokotel Oy:n toimitusjohtaja Jarkko Härmälä siirtyy pois S-ryhmän palveluksesta. Uuden toimitusjohtajan rekrytointi aloitetaan heti. Yhtiön väliaikaisena toimitusjohtajana toimii 29.9. alkaen SOK Liiketoiminta Oy:n toimitusjohtaja Jari Annala. ”Haluan kiittää Jarkkoa työstä erityisesti matkailu- ja ravitsemisalan haastavana aikana”, sanoo Jari Annala. Sokotel Oy operoi Sokos Hotelleja ja Radisson Blu Hotelleja pääkaupunkiseudulla ja Tampereella, sekä Radisson Blu Hotel Oulua, Oulun Break Sokos Hotel Edeniä ja Original Sokos Hotel Royal Vaasaa.