”Ilmastoystävällisempi ruokailu ei vaadi lapsiperheessä ihmetekoja” – Ässäkokki innostaa ilmastofiksuun kokkaamiseen

Lapsiperheessä arki on usein hässäkkää, arjessa ei ehdi pohtia vaihtoehtoja tuttuun ja turvalliseen ruokalistaan, lapsia uudet maut saattavat epäilyttää. Junioreille kurkku, tomaatti tai porkkana maistuvat, mutta kasvisten käyttö jää turhan yksipuoliseksi. Uusi Ässäkokki-reseptivihko innostaa lapsia, nuoria ja perheitä kiinnittämään huomioita ympäristöystävällisiin valintoihin ja lisäämään lautaselle reilusti satokauden kasviksia.
”Ilmastoystävällisempi syöminen ei vaadi ihmetekoja, sillä jo pienillä muutoksilla on suuri merkitys, kun niistä tulee tapa. Kyse on myös totuttujen tapojen herättelystä ja ruokalistan uudistamisesta. Kasvisten, juuresten ja hedelmien lisääminen ja monipuolistaminen pienentäisi ruokavalion hiilijalanjälkeä ja toisaalta toisi samalla ruokavalioon lisää kuituja ja kohentaisi rasvan laatua. Tähän haluamme kannustaa uudessa Ässäkokki-reseptivihkossa, jossa on helposti lähestyttäviä ja maukkaita itselle ja ilmastolle fiksuja ruokaohjeita”, kertoo Ässäkokki-reseptejä suunnitellut S-kokeilukeittiön päällikkö Anne Ponkkonen.
Ässäkokin maukkaat, helpot ja ilmastofiksut reseptit toimivat Marttojen ja alueosuuskauppojen järjestämillä kursseilla opetusmateriaalina. S-ryhmä ja Martat ovat järjestäneet vuodesta 2018 alkaen jo yli 300 ruokakurssia lapsille ympäri Suomen. Reseptivihko jaetaan myös yli 200 000 lapsiperheelle lokakuun Yhteishyvän välissä sekä julkaistaan verkossa yhteishyvä.fi/ässäkokki.
”Ässäkokki-kurssit Marttojen kanssa opettavat lapsille ruoanlaittoa ja ilmastofiksuja valintoja. Kurssit tarjoavat lapsille mahdollisuuden tehdä ja oppia itse. Kurssitoiminnalla tuetaan kotien ja perheiden ruokakasvatusta. Lapset pääsevät tutustumaan myös perheelle uusiin raaka-aineisiin. Esimerkiksi tuore kala tai jotkut kasvikset ovat raaka-aineita, joihin moni lapsi tutustuu ensimmäistä kertaa kurssilla”, kertoo kehittämispäällikkö Emmi Tuovinen Marttaliitosta.
Ylihelpot kalapullat tai herkkusuun mustikkaletut: Kasviperäistä, kalaa ja kotimaisia kauden kasviksia
Ässäkokki-reseptit kannustavat kokeilemaan kasviperäisiä tuotteita ja kiinnittämään huomiota hävikkiin. Resepteissä suositaan kotimaista, käytetään suolaa ja sokeria ravitsemussuositusten mukaisesti ja rasvanlähteinä suositaan kasviperäisiä tuotteita.
Ässäkokki-reseptit ja kurssitoiminta ovat luonteva tapa olla mukana edistämässä lasten ruokakasvatusta. S-ryhmä kannustaa asiakkaitaan syömään yhä terveellisemmin ja ilmastoystävällisemmin. Ryhmän vastuullisuusohjelma asettaa tavoitteeksi kasvisten ja kasvispohjaisten ruokien määrän nostamisen 65 prosenttiin kaikesta myydystä ruoasta. Lihansyöntiä ei silti julisteta pannaan.
Kotona voi kokeilla Ässäkokki-reseptien kokkaamista vaikkapa koulujen syysloman aikana ja ne löytyvät myös verkosta osoitteesta yhteishyva.fi/assakokki.
Reseptit on laadittu S-kokeilukeittiössä ja Martat ovat osallistuneet reseptien suunnitteluun.
*Korkalo, L. ym. 2019, The Contribution of Preschool Meals to the Diet of Finnish Preschoolers https://www.mdpi.com/2072-6643/11/7/1531 ja DAGIS – Tutkimushanke päiväkotimaailmassa
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Anne Ponkkonen, S-kokeilukeittiön päällikkö, S-ryhmä, anne.ponkkonen(at)sok.fi, puh. 010 768 0534
Emmi Tuovinen, kehittämispäällikkö, Marttaliitto, emmi.tuovinen(at)martat.fi, puh. 050 308 9434
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme vuonna 2024 Suomeen lähes miljardi euroa.
#parempipaikkaelää
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
S-ryhmän ruokatrendit julki – näin uudet ravitsemussuositukset näkyvät ostoskoreissa20.11.2025 12:00:00 EET | Tiedote
S-ryhmän myyntidata kertoo muutoksista suomalaisten ostokäyttäytymisessä. Valtatrendit hinta, helppous ja yksilöllisyys vaikuttavat vahvasti ruokakaupan ilmiöiden taustalla. Ravitsemussuositukset ja toisaalta myös jauhelihan saatavuushaasteet ovat vaikuttaneet suomalaisten ostoskorien sisältöön kuluneen vuoden aikana.
Prisman verkkokaupan ja Hopen joululahjakeräys on helppo tapa auttaa - lahjoittaa voi “vaikka kotisohvalta käsin”18.11.2025 07:20:00 EET | Tiedote
Prisman verkkokaupan ja Hopen perinteinen joululahjakeräys on tänä vuonna käynnissä 18.11.–3.12. välisen ajan. Keräysaikana Prisman verkkokaupassa lahjoitetut tuotteet toimitetaan Hopen kautta vähävaraisille lapsiperheille ympäri Suomen. Joulunajan apu on monessa suomalaisperheessä toivottu lahja, sillä lapsiperheiden avun tarve on kuluvan vuoden aikana kasvanut merkittävästi.
Joulun lahjalista yllättää – paketista voi paljastua valoterapiamaski tai multistyler14.11.2025 07:25:00 EET | Tiedote
Tänä vuonna pukinkonttiin pakataan yhä enemmän hyvinvointituotteita, viihdettä ja arjen luksusta. Suomalaiset aloittavat lahjahankintojen teon hyvissä ajoin, ja valintojen taustalla korostuvat hyödyllisyys, toiveiden täyttyminen ja pieni hemmottelu. Prismalaiset tietävät, mitä suomalaiset aikovat tänä jouluna ostaa ja toiveet lahjalistoilla saattavat yllättää.
Mitkä tuotteet käyvät kaupaksi tänä jouluna – Sokoksen asiantuntijat nimeävät hittilahjat11.11.2025 07:45:00 EET | Tiedote
Sokoksen kauneuden, pukeutumisen ja kodin asiantuntijat jakavat näkemyksensä siitä, mitä tuotteita suomalaiset käärivät paketteihin tänä jouluna. Lahjakääröjen ennustetaan kätkevän alleen muun muassa suloisia miniatyyrituoksuja, laadukkaita neuleita ja näppäriä matkakorurasioita.
Isälle suklaata ja kukkia? S-ryhmän data kertoo erot isän- ja äitienpäivän vietossa4.11.2025 08:02:00 EET | Tiedote
Isänpäivää vietetään jälleen tulevana sunnuntaina 9.marraskuuta. Perinteisesti suomalainen muistaa syksyllä isää samalla kaavalla kuin äitiä keväällä: hyvällä ruoalla ja lahjoilla. S-ryhmän ostodata kuitenkin osoittaa, että isän ja äidin juhlapäivien mauissa sekä pakettien sisällöissä on eroa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme


