”Ilmastoystävällisempi ruokailu ei vaadi lapsiperheessä ihmetekoja” – Ässäkokki innostaa ilmastofiksuun kokkaamiseen

Lapsiperheessä arki on usein hässäkkää, arjessa ei ehdi pohtia vaihtoehtoja tuttuun ja turvalliseen ruokalistaan, lapsia uudet maut saattavat epäilyttää. Junioreille kurkku, tomaatti tai porkkana maistuvat, mutta kasvisten käyttö jää turhan yksipuoliseksi. Uusi Ässäkokki-reseptivihko innostaa lapsia, nuoria ja perheitä kiinnittämään huomioita ympäristöystävällisiin valintoihin ja lisäämään lautaselle reilusti satokauden kasviksia.
”Ilmastoystävällisempi syöminen ei vaadi ihmetekoja, sillä jo pienillä muutoksilla on suuri merkitys, kun niistä tulee tapa. Kyse on myös totuttujen tapojen herättelystä ja ruokalistan uudistamisesta. Kasvisten, juuresten ja hedelmien lisääminen ja monipuolistaminen pienentäisi ruokavalion hiilijalanjälkeä ja toisaalta toisi samalla ruokavalioon lisää kuituja ja kohentaisi rasvan laatua. Tähän haluamme kannustaa uudessa Ässäkokki-reseptivihkossa, jossa on helposti lähestyttäviä ja maukkaita itselle ja ilmastolle fiksuja ruokaohjeita”, kertoo Ässäkokki-reseptejä suunnitellut S-kokeilukeittiön päällikkö Anne Ponkkonen.
Ässäkokin maukkaat, helpot ja ilmastofiksut reseptit toimivat Marttojen ja alueosuuskauppojen järjestämillä kursseilla opetusmateriaalina. S-ryhmä ja Martat ovat järjestäneet vuodesta 2018 alkaen jo yli 300 ruokakurssia lapsille ympäri Suomen. Reseptivihko jaetaan myös yli 200 000 lapsiperheelle lokakuun Yhteishyvän välissä sekä julkaistaan verkossa yhteishyvä.fi/ässäkokki.
”Ässäkokki-kurssit Marttojen kanssa opettavat lapsille ruoanlaittoa ja ilmastofiksuja valintoja. Kurssit tarjoavat lapsille mahdollisuuden tehdä ja oppia itse. Kurssitoiminnalla tuetaan kotien ja perheiden ruokakasvatusta. Lapset pääsevät tutustumaan myös perheelle uusiin raaka-aineisiin. Esimerkiksi tuore kala tai jotkut kasvikset ovat raaka-aineita, joihin moni lapsi tutustuu ensimmäistä kertaa kurssilla”, kertoo kehittämispäällikkö Emmi Tuovinen Marttaliitosta.
Ylihelpot kalapullat tai herkkusuun mustikkaletut: Kasviperäistä, kalaa ja kotimaisia kauden kasviksia
Ässäkokki-reseptit kannustavat kokeilemaan kasviperäisiä tuotteita ja kiinnittämään huomiota hävikkiin. Resepteissä suositaan kotimaista, käytetään suolaa ja sokeria ravitsemussuositusten mukaisesti ja rasvanlähteinä suositaan kasviperäisiä tuotteita.
Ässäkokki-reseptit ja kurssitoiminta ovat luonteva tapa olla mukana edistämässä lasten ruokakasvatusta. S-ryhmä kannustaa asiakkaitaan syömään yhä terveellisemmin ja ilmastoystävällisemmin. Ryhmän vastuullisuusohjelma asettaa tavoitteeksi kasvisten ja kasvispohjaisten ruokien määrän nostamisen 65 prosenttiin kaikesta myydystä ruoasta. Lihansyöntiä ei silti julisteta pannaan.
Kotona voi kokeilla Ässäkokki-reseptien kokkaamista vaikkapa koulujen syysloman aikana ja ne löytyvät myös verkosta osoitteesta yhteishyva.fi/assakokki.
Reseptit on laadittu S-kokeilukeittiössä ja Martat ovat osallistuneet reseptien suunnitteluun.
*Korkalo, L. ym. 2019, The Contribution of Preschool Meals to the Diet of Finnish Preschoolers https://www.mdpi.com/2072-6643/11/7/1531 ja DAGIS – Tutkimushanke päiväkotimaailmassa
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Anne Ponkkonen, S-kokeilukeittiön päällikkö, S-ryhmä, anne.ponkkonen(at)sok.fi, puh. 010 768 0534
Emmi Tuovinen, kehittämispäällikkö, Marttaliitto, emmi.tuovinen(at)martat.fi, puh. 050 308 9434
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme vuonna 2024 Suomeen lähes miljardi euroa.
#parempipaikkaelää
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Isälle suklaata ja kukkia? S-ryhmän data kertoo erot isän- ja äitienpäivän vietossa4.11.2025 08:02:00 EET | Tiedote
Isänpäivää vietetään jälleen tulevana sunnuntaina 9.marraskuuta. Perinteisesti suomalainen muistaa syksyllä isää samalla kaavalla kuin äitiä keväällä: hyvällä ruoalla ja lahjoilla. S-ryhmän ostodata kuitenkin osoittaa, että isän ja äidin juhlapäivien mauissa sekä pakettien sisällöissä on eroa.
Riisituotteille odotettu sertifiointi – näkyy kaupan hyllyllä ”jyvä kerrallaan”3.11.2025 07:30:00 EET | Tiedote
Riisi on monelle tuttu ruoanlaiton peruselementti, jota ostetaan S-ryhmän ruokakauppojen (Prisma, S-market, Sale ja Alepa) hyllyiltä vuodessa noin yhdeksän miljoonaa kiloa. Syksyllä kaupan riisihyllyille on saapunut ensimmäinen Sustainable Rice Platform -sertifioitu Coop-tuotemerkin basmatiriisi.
Kysely: suomalaiset panostavat kodin valaistuksessa eniten olohuoneeseen ja keittiöön29.10.2025 07:45:00 EET | Tiedote
Suomalaiset pitävät valaistusta tärkeänä tekijänä kodin tunnelman luomisessa ja osana sisustusta, selviää Sokoksen tekemästä kyselytutkimuksesta. Kotona panostetaan etenkin olohuoneen ja keittiön valaistukseen. Sokoksen asiantuntija jakaa täsmävinkin, mihin kodin valaistuksessa kannattaa erityisesti kiinnittää huomiota pimeänä vuodenaikana.
Uudistuva Iso juttu -kumppaniyhteistyö laajenee ilmastoasioista muihin kestävyysteemoihin28.10.2025 12:30:00 EET | Tiedote
S-ryhmä laajentaa Iso juttu -kumppaniyhteistyötään – jatkossa mukana ovat ilmaston lisäksi luonnon monimuotoisuus, vesivastuullisuus ja ihmisoikeudet. Tavoitteena on löytää konkreettisia ratkaisuja kestävyyshaasteisiin yhdessä 17 500 tavaran- ja palveluntoimittajan kanssa sekä tuoda pienet ja suuret toimijat yhteen. Miljoonan tonnin päästösäästötavoite saavutettiin yhdessä kumppaneiden kanssa etuajassa viime vuonna.
Lähes 3000 sähköautoilijaa paljastaa ajatuksensa sähköauton lataamisesta – pitkillä matkoilla selkeä toive, näitä asioita asemille halutaan lisää27.10.2025 09:01:22 EET | Tiedote
ABC-latauksen toteuttama suuri sähköautoilukysely selvitti autoilijoilta muun muassa missä ja mihin aikaan autoa ladataan, mitä latauksen aikana halutaan tehdä ja mitä latausasemille toivotaan lisää. Kyselytutkimukseen vastasi lähes 3000 sähköautolla tai plug-in-hybridillä ajavaa eri-ikäistä autoilijaa ympäri maan.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme


