”Ilmastoystävällisempi ruokailu ei vaadi lapsiperheessä ihmetekoja” – Ässäkokki innostaa ilmastofiksuun kokkaamiseen

Lapsiperheessä arki on usein hässäkkää, arjessa ei ehdi pohtia vaihtoehtoja tuttuun ja turvalliseen ruokalistaan, lapsia uudet maut saattavat epäilyttää. Junioreille kurkku, tomaatti tai porkkana maistuvat, mutta kasvisten käyttö jää turhan yksipuoliseksi. Uusi Ässäkokki-reseptivihko innostaa lapsia, nuoria ja perheitä kiinnittämään huomioita ympäristöystävällisiin valintoihin ja lisäämään lautaselle reilusti satokauden kasviksia.
”Ilmastoystävällisempi syöminen ei vaadi ihmetekoja, sillä jo pienillä muutoksilla on suuri merkitys, kun niistä tulee tapa. Kyse on myös totuttujen tapojen herättelystä ja ruokalistan uudistamisesta. Kasvisten, juuresten ja hedelmien lisääminen ja monipuolistaminen pienentäisi ruokavalion hiilijalanjälkeä ja toisaalta toisi samalla ruokavalioon lisää kuituja ja kohentaisi rasvan laatua. Tähän haluamme kannustaa uudessa Ässäkokki-reseptivihkossa, jossa on helposti lähestyttäviä ja maukkaita itselle ja ilmastolle fiksuja ruokaohjeita”, kertoo Ässäkokki-reseptejä suunnitellut S-kokeilukeittiön päällikkö Anne Ponkkonen.
Ässäkokin maukkaat, helpot ja ilmastofiksut reseptit toimivat Marttojen ja alueosuuskauppojen järjestämillä kursseilla opetusmateriaalina. S-ryhmä ja Martat ovat järjestäneet vuodesta 2018 alkaen jo yli 300 ruokakurssia lapsille ympäri Suomen. Reseptivihko jaetaan myös yli 200 000 lapsiperheelle lokakuun Yhteishyvän välissä sekä julkaistaan verkossa yhteishyvä.fi/ässäkokki.
”Ässäkokki-kurssit Marttojen kanssa opettavat lapsille ruoanlaittoa ja ilmastofiksuja valintoja. Kurssit tarjoavat lapsille mahdollisuuden tehdä ja oppia itse. Kurssitoiminnalla tuetaan kotien ja perheiden ruokakasvatusta. Lapset pääsevät tutustumaan myös perheelle uusiin raaka-aineisiin. Esimerkiksi tuore kala tai jotkut kasvikset ovat raaka-aineita, joihin moni lapsi tutustuu ensimmäistä kertaa kurssilla”, kertoo kehittämispäällikkö Emmi Tuovinen Marttaliitosta.
Ylihelpot kalapullat tai herkkusuun mustikkaletut: Kasviperäistä, kalaa ja kotimaisia kauden kasviksia
Ässäkokki-reseptit kannustavat kokeilemaan kasviperäisiä tuotteita ja kiinnittämään huomiota hävikkiin. Resepteissä suositaan kotimaista, käytetään suolaa ja sokeria ravitsemussuositusten mukaisesti ja rasvanlähteinä suositaan kasviperäisiä tuotteita.
Ässäkokki-reseptit ja kurssitoiminta ovat luonteva tapa olla mukana edistämässä lasten ruokakasvatusta. S-ryhmä kannustaa asiakkaitaan syömään yhä terveellisemmin ja ilmastoystävällisemmin. Ryhmän vastuullisuusohjelma asettaa tavoitteeksi kasvisten ja kasvispohjaisten ruokien määrän nostamisen 65 prosenttiin kaikesta myydystä ruoasta. Lihansyöntiä ei silti julisteta pannaan.
Kotona voi kokeilla Ässäkokki-reseptien kokkaamista vaikkapa koulujen syysloman aikana ja ne löytyvät myös verkosta osoitteesta yhteishyva.fi/assakokki.
Reseptit on laadittu S-kokeilukeittiössä ja Martat ovat osallistuneet reseptien suunnitteluun.
*Korkalo, L. ym. 2019, The Contribution of Preschool Meals to the Diet of Finnish Preschoolers https://www.mdpi.com/2072-6643/11/7/1531 ja DAGIS – Tutkimushanke päiväkotimaailmassa
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Anne Ponkkonen, S-kokeilukeittiön päällikkö, S-ryhmä, anne.ponkkonen(at)sok.fi, puh. 010 768 0534
Emmi Tuovinen, kehittämispäällikkö, Marttaliitto, emmi.tuovinen(at)martat.fi, puh. 050 308 9434
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme vuonna 2024 Suomeen lähes miljardi euroa.
#parempipaikkaelää
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Suomalaiset innostuivat leipomaan ja sisustamaan – S-ryhmän data kertoo, miten viileästä alkukesästä on nautittu2.7.2025 08:35:00 EEST | Tiedote
Tänä kesänä ei ole vielä suuremmin hellepäiviä nähty, mikä on saanut suomalaiset nauttimaan kesästä tänä vuonna hieman eri tavoilla ja mauilla. S-ryhmän myyntidata kertoo suomalaisten innostuneen muun muassa leivonnasta sekä sisustamisesta. Kelien viileydestä huolimatta moni on päätynyt tekemään ostoksia pakastealtaalle.
Sokos uskoo modernin tavaratalokaupan tulevaisuuteen – panostaa verkkoon ja avaa uuden myymälän Seinäjoelle24.6.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
Sokos-ketju avaa uuden myymälän Seinäjoen Prismakeskukseen. Sokos Seinäjoen avaaminen on luonteva osa Sokoksen monikanavaisen tavaratalokaupan mallia, jossa investoinnit kohdistuvat niin verkkokauppaan kuin kivijalkamyymälöihinkin.
ABC:n data paljastaa: Näissä paikoissa suomalaiset liikkuvat juhannusliikenteessä – löytyykö sinun mökkireittisi varrelta?17.6.2025 08:40:00 EEST | Tiedote
Lähestyvä juhannus tarkoittaa satojen tuhansien suomalaisten lähtemistä tien päälle kohti mökkejään ja muita juhannuksenviettopaikkoja. Liikennemyymäläketju ABC julkaisee nyt juhannuksen kunniaksi tilastojaan siitä, missä suomalaiset yleisimmin matkoillaan asioivat ja mitkä ovat juhannusliikenteen suosituimmat ABC:t. Lisäksi asiantuntija tarjoaa 5 vinkkiä sähköautolla juhannuksen viettoon lähtijöille.
Grilli ja sauna kuumiksi: S-ryhmän kysely ja myyntidata kertovat juhannuksen kaavan16.6.2025 07:35:00 EEST | Tiedote
S-ryhmän toteuttama tuore asiakaskyselytutkimus sekä myyntidata valottavat, missä suomalaiset viettävät juhannuksen, mitä pöytään katetaan ja mistä perinteestä pidetään kiinni. Datan valossa ostokset noudetaan mökkimatkalla ja ruoan ohella kauppareissulla täydentyvät entistä sujuvammin myös juhannuksen juomahankinnat.
Jo joka neljäs S-Etukortin käyttäjä voi jättää lompakon kotiin ja luottaa puhelimeen10.6.2025 08:04:00 EEST | Tiedote
S-Etukortti löytyy neljältä miljoonalta suomalaiselta, joista miljoona on lisännyt sen myös puhelimeensa. Näin Bonuksen kerryttäminen onnistuu helposti myös silloin, kun fyysinen kortti ei ole mukana matkassa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme