”Ilmastoystävällisempi ruokailu ei vaadi lapsiperheessä ihmetekoja” – Ässäkokki innostaa ilmastofiksuun kokkaamiseen
Lapsiperheessä arki on usein hässäkkää, arjessa ei ehdi pohtia vaihtoehtoja tuttuun ja turvalliseen ruokalistaan, lapsia uudet maut saattavat epäilyttää. Junioreille kurkku, tomaatti tai porkkana maistuvat, mutta kasvisten käyttö jää turhan yksipuoliseksi. Uusi Ässäkokki-reseptivihko innostaa lapsia, nuoria ja perheitä kiinnittämään huomioita ympäristöystävällisiin valintoihin ja lisäämään lautaselle reilusti satokauden kasviksia.
”Ilmastoystävällisempi syöminen ei vaadi ihmetekoja, sillä jo pienillä muutoksilla on suuri merkitys, kun niistä tulee tapa. Kyse on myös totuttujen tapojen herättelystä ja ruokalistan uudistamisesta. Kasvisten, juuresten ja hedelmien lisääminen ja monipuolistaminen pienentäisi ruokavalion hiilijalanjälkeä ja toisaalta toisi samalla ruokavalioon lisää kuituja ja kohentaisi rasvan laatua. Tähän haluamme kannustaa uudessa Ässäkokki-reseptivihkossa, jossa on helposti lähestyttäviä ja maukkaita itselle ja ilmastolle fiksuja ruokaohjeita”, kertoo Ässäkokki-reseptejä suunnitellut S-kokeilukeittiön päällikkö Anne Ponkkonen.
Ässäkokin maukkaat, helpot ja ilmastofiksut reseptit toimivat Marttojen ja alueosuuskauppojen järjestämillä kursseilla opetusmateriaalina. S-ryhmä ja Martat ovat järjestäneet vuodesta 2018 alkaen jo yli 300 ruokakurssia lapsille ympäri Suomen. Reseptivihko jaetaan myös yli 200 000 lapsiperheelle lokakuun Yhteishyvän välissä sekä julkaistaan verkossa yhteishyvä.fi/ässäkokki.
”Ässäkokki-kurssit Marttojen kanssa opettavat lapsille ruoanlaittoa ja ilmastofiksuja valintoja. Kurssit tarjoavat lapsille mahdollisuuden tehdä ja oppia itse. Kurssitoiminnalla tuetaan kotien ja perheiden ruokakasvatusta. Lapset pääsevät tutustumaan myös perheelle uusiin raaka-aineisiin. Esimerkiksi tuore kala tai jotkut kasvikset ovat raaka-aineita, joihin moni lapsi tutustuu ensimmäistä kertaa kurssilla”, kertoo kehittämispäällikkö Emmi Tuovinen Marttaliitosta.
Ylihelpot kalapullat tai herkkusuun mustikkaletut: Kasviperäistä, kalaa ja kotimaisia kauden kasviksia
Ässäkokki-reseptit kannustavat kokeilemaan kasviperäisiä tuotteita ja kiinnittämään huomiota hävikkiin. Resepteissä suositaan kotimaista, käytetään suolaa ja sokeria ravitsemussuositusten mukaisesti ja rasvanlähteinä suositaan kasviperäisiä tuotteita.
Ässäkokki-reseptit ja kurssitoiminta ovat luonteva tapa olla mukana edistämässä lasten ruokakasvatusta. S-ryhmä kannustaa asiakkaitaan syömään yhä terveellisemmin ja ilmastoystävällisemmin. Ryhmän vastuullisuusohjelma asettaa tavoitteeksi kasvisten ja kasvispohjaisten ruokien määrän nostamisen 65 prosenttiin kaikesta myydystä ruoasta. Lihansyöntiä ei silti julisteta pannaan.
Kotona voi kokeilla Ässäkokki-reseptien kokkaamista vaikkapa koulujen syysloman aikana ja ne löytyvät myös verkosta osoitteesta yhteishyva.fi/assakokki.
Reseptit on laadittu S-kokeilukeittiössä ja Martat ovat osallistuneet reseptien suunnitteluun.
*Korkalo, L. ym. 2019, The Contribution of Preschool Meals to the Diet of Finnish Preschoolers https://www.mdpi.com/2072-6643/11/7/1531 ja DAGIS – Tutkimushanke päiväkotimaailmassa
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Anne Ponkkonen, S-kokeilukeittiön päällikkö, S-ryhmä, anne.ponkkonen(at)sok.fi, puh. 010 768 0534
Emmi Tuovinen, kehittämispäällikkö, Marttaliitto, emmi.tuovinen(at)martat.fi, puh. 050 308 9434
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissäja oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa.
#parempipaikkaelää
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 8–16.
Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
S-ryhmän myynti kasvoi alkuvuonna – marketkaupan veto jatkui vahvana12.4.2024 07:45:00 EEST | Tiedote
S-ryhmän tammi–maaliskuun veroton vähittäismyynti oli 3 311,6 miljoonaa euroa. Kasvua edelliseen vuoteen verrattuna oli 3,0 prosenttia.
Kampin kansainvälinen huippuhotelli Radisson Blu Royal uudistuu – tavoitteena Helsingin halutuin tapahtumahotelli10.4.2024 07:50:00 EEST | Tiedote
Helsingin Kampissa sijaitseva Radisson Blu Royal Hotel uudistuu. Uudistusten tavoitteena on tehdä Radisson Blu Royalista Helsingin keskustan halutuin tapahtumahotelli. Hotelli sulkeutuu uudistustöiden ajaksi toukokuun alussa ja avautuu uudistettuna syksyllä 2025.
Coop-tuotteita löytyy S-ryhmän myymälöistä jo yli 400 – Coop-simasta kevään hittituote?9.4.2024 07:30:00 EEST | Tiedote
Jo lähes neljäsosa entisistä Rainbow-tuotteista korvautuu kevään aikana laatu-hinta-suhteeltaan erinomaisilla Coop-tuotteilla S-ryhmän myymälöissä ja Coop-tuotesarjaan tuodaan jatkuvasti myös uusia tuotteita. Coop-tuotteita löytyy siis jo osapuilleen saman verran kuin mitä Xtra- tai Kotimaista-tuotesarjoihin kokonaisuudessaan kuuluu. Coopista kasvaa S-ryhmän selvästi laajin oma tuotesarja, johon tulee kuulumaan yli 1500 tuotetta.
Prisman data näyttää: Suomalaisten tapa grillata on murroksessa – nyt halutaan pitkää nautintoa8.4.2024 07:45:00 EEST | Tiedote
Koronavuosina suomalaiset panostivat kalliiden ja hienojen grillien ostamiseen, mutta nyt suunta on kääntynyt, kertoo Prisman tuore myyntidata. Tällä hetkellä suomalaiset hakevat grillauksesta uudella tavalla pitkäkestoisia elämyksiä, mistä kertoo muun muassa savustuslastujen ja erityisesti pitkään hauduttamiseen soveltuvien digitaalisten paistomittareiden myynnin merkittävä kasvu. Ylipäätänsä grillauksen lisävarusteisiin satsataan nyt uudella innolla.
S-ryhmä ja Foodora pilotoivat ruokakaupan pikatoimituksia Kuopiossa ja Oulussa8.4.2024 07:30:00 EEST | Tiedote
Salen valikoiman kotiinkuljetuksia testataan Osuuskauppa Peeässässä ja Osuuskauppa Arinassa kevään ja kesän ajan. Tarkoituksena on testata palvelua avoimin mielin ja nähdä, miten asiakkaat uuteen kotiinkuljetuspalveluun suhtautuvat ja millaista kysyntää palvelulla on.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme