Ilmoitus varhaiskasvatuksen poliittisesta mielenilmauksesta ihmetyttää Hyvinvointialan liittoa

Hyvinvointialan liitto on juuri vastaanottanut pääkaupunkiseudun päiväkotien varhaiskasvattajien (Helsinki, Espoo, Vantaa ja Kauniainen) julkisen ja yksityisen puolen ilmoituksen poliittisesta mielenilmauksesta keskiviikkona 25.4. klo 12-18. Ilmoituksen ovat jättäneet työntekijäliitot JHL, Tehy, Jyty ja Super.

Hyvinvointialan liitto pahoittelee työntekijäliittojen tapaa pyrkiä vaikuttamaan varhaiskasvatuslain valmisteluun. Ilmoitus poliittisesta mielenilmauksesta tulee liian lyhyellä varoitusajalla. Sijaiskärsijöiksi joutuvat lapset ja perheet. Päiväkotiyrittäjillä ei ole mitään todellista mahdollisuutta edes yrittää järjestää korvaavia ratkaisuja lasten hoitoa varten. Miksi sijaiskärsijöiksi laitetaan juuri ne, joiden asioita on yhdessä yritetty parantaa?

Hyvinvointialan liitto on pyrkinyt vaikuttamaan varhaiskasvatuslakiin eikä ole tyytyväinen sen kaikista tämän hetkisistä linjauksista. Liitto on myös huolissaan ammattitaitoisen henkilöstön riittävyydestä, jos kelpoisuusehtoja kiristetään lakiluonnoksessa nyt esitetyllä tavalla vuoteen 2030 mennessä.

Hyvinvointialan liitto haluaa pitää kiinni moniammatillisesta työkulttuurista. Päiväkodeissa tarvitaan myös tulevaisuudessa yliopistopohjaisia opettajia, ammattikorkeakoulupohjaisia sosionomeja, lastenhoitajia sekä muuta henkilökuntaa. Kelpoisuusehtojen muuttaminen ei saa johtaa moniammatillisen työkulttuurin häviämiseen tai kaventumiseen. Koulutustaustan rajaus ei tuo lisäarvoa varhaiskasvatukseen esimerkiksi laadussa.

Liitto käy viikonlopun aikana tilanteen tarkasti läpi ja laatii jäsenistölle maanantaiksi ohjeistuksen poliittisen mielenilmauksen aikaisesta toiminnasta. Jo tässä vaiheessa voidaan todeta, että mielenilmaus on varhaiskasvatuslain uudistamiseksi väärä tapa vaikuttaa. Vaikuttamisen kohteena tulisi lähtökohtaisesti olla päättäjät, erityisesti tässä tapauksessa.

Tuomas Mänttäri, työmarkkinajohtaja, Hyvinvointialan liitto, p. 040 571 2330, tuomas.manttari@hyvinvointiala.fi

Eduskunnan käsittelyssä oleva soten palveluntuottajalaki tulee saattaa pikaisesti voimaan21.9.2018 11:13Tiedote

Lastensuojelu on luvan- ja ilmoituksenvaraista toimintaa, jonka valvonta on vakiintunutta. Sijaintikuntien sosiaalitoimi tekee yksityisiin lastensuojelulaitoksiin tarkastuskäynnit vuosittain. Myös sijoittavat kunnat tekevät vuosittain tarkastuskäyntejä. Hyvinvointialan liiton johtavan asiantuntija Aino Närkin mukaan sosiaali- ja terveydenhuollosta on vaikea löytää toista palvelua, jossa toteutuisi yhtä paljon tarkastuskäyntejä kuin lastensuojelussa.

Yksityinen sosiaali- ja terveyspalveluala - kuntien lähes hyödyntämätön voimavara12.9.2018 08:00Tiedote

Yksityisillä yrityksillä ja järjestöillä on hyvät edellytykset toimia nykyistä laajemmin sosiaali- ja terveyspalveluiden tuottajina. Lainsäädäntö antaa kunnille useita työvälineitä palveluiden saatavuuden ja tehokkuuden parantamiseksi, kuten esimerkiksi ostopalvelut, palveluseteli sekä kunnan ja yksityisten toimijoiden yhteisyritykset. Yksityisen ja julkisen yhteistyön tavoitteena on asiakkaan ja veronmaksajan etu.