In Memoriam: Sinikka Nopola

Rakastettu ja palkittu kirjailija Sinikka Nopola kuoli vaikeaan sairauteen keskiviikkona 13.1.2021 Helsingissä. Hän oli 67-vuotias, syntynyt 26. marraskuuta 1953 Helsingissä, ja viettänyt lapsuutensa ja nuoruutensa Tampereella. Aikuisiän Helsingissä asunut Nopola mökkeili koko elämänsä Vesilahden Narvassa, jossa hän kirjoitti myös ison osan tuotannostaan. Hänen uskomaton energiansa, idearikkautensa ja aktiivinen työvireensä säilyivät loppuun saakka.

Sinikka Nopola aloitti työuransa toimittajana Helsingin Sanomissa ja siirtyi vapaaksi kirjailijaksi ja journalistiksi vuonna 1985. Hänen ominaislaatunsa kirjoittajana ilmeni jo vuonna 1987 ilmestyneessä esikoisteoksessa Teepussit. Novellikokoelma on täynnä erilaisten ihmisten kohtaamisia ja kommunikaation nyrjähdyksiä. Hänen monipuolista ja mittavaa tuotantoaan leimaa tarkkanäköisyys ja huumori. Hän ymmärsi suomalaista luonteenlaatua ja hulluutta hellyydellä. Nopolan hämäläistarinat Eilasta ja Rampesta ovat tästä oiva esimerkki. Hänen kielellinen nerokkuutensa hämmästytti yhä uudestaan: se taipui hetkessä proosasta elokuvakäsikirjoituksiin ja riimirunoista lauluihin.

Ei tehrä tästä ny numeroa, mutta Sinikka Nopolan merkitys suomalaiselle kulttuurille ja kirjallisuudelle on mittaamaton. Erityisesti hänen yhdessä sisarensa Tiina Nopolan kanssa vuodesta 1989 kirjoittamansa suositut lastenromaanisarjat ovat tuoneet suomalaiseen lastenkulttuuriin jotain kestävää ja pysyvää. Heinähattu ja Vilttitossu- sekä Risto Räppääjä -sarjat koskettavat vuosikymmenestä toiseen yhä uusia lukijasukupolvia ja sytyttävät rakkauden lukemiseen.

Noin 80 kirjaa, lukuisia näytelmiä ja elokuvakäsikirjoituksia, pakinoita, esseitä, kuunnelmia, musikaaleja… Sinikka Nopolan elämäntyö on laaja ja vaikuttava. Nopolan tuotannossa näkyy hänen nuoruuden idoliaan Saima Harmajaa mukaillen pyrkimys ja tavoittelu korkeuksia kohti, mutta humoristisesti, kaikenikäisiä lukijoita puhutellen.

Tulemme kaikki Tammessa ja WSOY:llä kaipaamaan Sinikka Nopolan uskomatonta mielikuvitusta, nopeaa älyä, sinnikkyyttä ja lämmintä sydäntä. Läheisten lisäksi Sinikkaa jäävät kaipaamaan kaikki me, jotka olemme rakastaneet hänen teoksiaan – sekä kaikki ne tulevat lukijat, jotka eivät vielä ole edes syntyneet.

Yhteystiedot: Kustantaja Saara Tiuraniemi, saara.tiuraniemi@tammi.fi, 0400 873 335

Tammen syksyn 2021 kirjat on julkistettu13.4.2021 12:52:25 EEST | Tiedote

Suomalaisen kirjallisuuden maailmantähden Max Seeckin syyskuussa ilmestyvä romaani Kauna on trilleri yritysjohtajan murhasta. Leena Lehtolaisen Ilvesvaara on viides romaani henkivartija Hilja Ilveskerosta kertovassa sarjassa. Timo Parvela ja Pasi Pitkänen aloittavat lokakuussa maailmanvalloituksen uudella Varjot-sarjalla. Renny Harlin kertoo elämäkerrassaan ainutlaatuisen tarinansa Hollywoodin parrasvaloissa ja showbisneksen karuissa kulisseissa. Kansainvälisiä huippuja listalla edustavat nobelisti Kazuo Ishiguro odotetulla romaanillaan Klara ja aurinko sekä nuori yhdysvaltalaisrunoilija Amanda Gorman.

Spoken word runouden -taitajat yhdistävät voimansa Amanda Gormanin suomennoksissa9.4.2021 12:15:11 EEST | Tiedote

Amanda Gormanin teokset kääntää suomeksi työpari Laura Eklund Nhaga ja Aura Nurmi. Äänikirjoiksi ne tulkitsee artistinimellä Yeboyah tunnettu Rebekka Kuukka. Kaikkiaan Gormanilta suomennetaan tänä vuonna kaksi teosta, toukokuussa lahjakirja Vuori jota nousemme ja syyskuussa Loren Longin kuvittama lastenkirja Muutos nousee ja soi. Gormanin runojen laajempi kokoelma ilmestyy vuonna 2022.

Eeva-Liisa Mannerin syntymästä 100 vuotta – juhlavuoden kunniaksi Tammi julkaisee elämäkerran ja kootut teokset15.3.2021 15:03:26 EET | Tiedote

Eeva-Liisa Manner (1921–1995) on yksi merkittävimmistä sodanjälkeisistä kirjailijoistamme: monipuolinen runoilija, prosaisti, näytelmäkirjailija, esseisti, suomentaja ja kriitikko. Tänä vuonna hänen syntymästään tulee kuluneeksi sata vuotta. Juhlavuoden kunniaksi Tammi julkaisee uuden, Marja-Leena Tuurnan kirjoittaman Manner-elämäkerran sekä uusintapainoksen Mannerin kootuista runoista. Juhlavuoteen sisältyy myös seminaari ja Suomen Kirjailijaliiton jakama runouspalkinto.