Inbjudan: Nordiskt Arbetslöshetsförsäkringsmöte i Helsingfors

Välkommen till Nordiskt Arbetslöshetsförsäkringmöte torsdagen den 15 september till fredagen den 16 september. I Börshuset i Helsingfors. Seminariet ordnas av Sysselsättningsfonden och Arbetslöshetskassornas Samorganisation.

Coronapandemin prövade de nordiska arbetslöshetsförsäkringssystemen och i många länder var man tvungen att överväga och genomföra exceptionella arrangemang för att säkerställa att systemen fungerar. Utgående från detta beslöt man att temat för seminariet är Arbetslöshetsskyddssystemens funktion och ekonomiska hållbarhet under kriser, som de nordiska arbetslöshetsförsäkringsexperterna samlas för att diskutera om och dela med sig av sina erfarenheter.

Representanter för media är välkomna att höra anföranden och diskussioner. Vi tar också emot önskemål om intervjuer. Det är fritt fram att göra artiklar och inslag om evenemanget.

Meddela i förväg om du deltar och om eventuella önskemål om intervjuer

• till Tiina Kytömäki vid Arbetslöshetskassornas Samorganisation per e-post tiina.kytomaki(at)tyj.fi eller per telefon 040 7171 147 eller
  • till Thomas Kiil vid Sysselsättningsfonden per e-post thomas.kiil(at)tyollisyysrahasto.fi eller per telefon 040 764 3836

Programmet under det två dagar långa mötet består bland annat av följande inledningsanföranden:

Torsdag

• Seminariet öppnas
    Hanna Sarkkinen, social- och hälsovårdsminister

• How to predict the demand of labour in the short and long term
    Elina Pylkkänen, Arbets- och näringsministeriet

• Let’s work: Tackling long-term unemployment
    Birna Guðmundsdóttir, Vinnumálastofnun (VMST), Island

• Förändringar i arbetslöshetsförsäkringen och samverkande system för att mildra effekterna av pandemin
    Jenny Oretun Wilnier och Kristian Löfgren, Arbetsförmedlingen, Sverige

Fredag

• Hvordan NAV sikret finansiering av koronatiltakene under pandemien og hva vi har lært oss
    Yngvar Åsholt, Arbeids- og velferdsforvaltningen (NAV), Norge

• Sustainable financing of unemployment benefits
    Janne Metsämäki, Sysselsättningsfonden

• Paneldiskussion: The effects of the Covid pandemic and overcomning the crisis

SE: Lars Lööw, Arbetsförmedlingen
    NO: Yngvar Åsholt, Arbeids- og velferdsforvaltningen (NAV)
    FI: Essi Rentola, Social- och hälsovårdsministeriet
    DK: Asbjørn Sonne Nørgaard, Cevea
    IS: Vilmar Pétursson, Vinnumálastofnun

Paneldiskussionen hålls på engelska.

Hela programmet finns på seminariets webbplats. Föredragen hålls på skandinaviska och engelska. Presentationerna på skandinaviska simultantolkas på engelska. Seminariet leds av Annika Damström.

Talarnas presentationsmaterial publiceras på webbplatsen efter seminariet.

Information om Nordiskt Arbetslöshetsförsäkringsmötes bakgrund

Nordiskt Arbetslöshetsförsäkringsmöte fick sin början på initiativ av arbetslöshetsförsäkringsaktörer i Norden. Seminariet ordnades för första gången i Köpenhamn 1949 och har sedan dess ordnats vartannat år. Syftet med seminariet är att samlas kring aktuella arbetslöshetsförsäkringsfrågor och sprida information. Seminariet riktar sig till dem som verkställer utkomstskyddet för arbetslösa, dvs. arbetslöshetskassorna, arbetskraftsmyndigheterna och vederbörande ministerier. Seminariet ordnas mellan de nordiska länderna i följande ordning: Finland, Sverige, Norge, Danmark, Island och Färöarna.

Sysselsättningsfonden uppbär arbetslöshetsförsäkringspremier för att finansiera utkomstskydd och främja utveckling av löntagarnas kompetens med vuxenutbildnings vuxenutbildningsförmåner.

Arbetslöshetskassornas Samorganisation är en intressebevaknings- och utbildningsorganisation och ett samarbetsorgan för arbetslöshetskassorna.

Följ Työllisyysrahasto

Senaste pressmeddelandena från Työllisyysrahasto

Aikuiskoulutustuen hakijoiden määrä laskussa sosiaali-, terveys- ja koulutusaloilla 24.11.2022 08:05:00 EET | Tiedote

Työllisyysrahasto maksaa aikuiskoulutustukea, jota saavat työstään kokonaan tai osittain opintovapaalle jäävät aikuiset. Opiskelu aikuiskoulutustuen turvin on ollut kasvussa viimeiset kymmenen vuotta. Vuonna 2021 aikuiskoulutustukea maksettiin 28 322 henkilölle. Tukea saaneiden määrä kasvoi 4,6, prosenttia edellisvuodesta. - Näyttää sille, että myös vuonna 2022 aikuiskoulutustuen hakijoiden kokonaismäärä kasvaa jälleen, kertoo Työllisyysrahaston asiakkuusjohtaja Tuulikki Saari. Kuitenkin tarkemmin eri aloja tarkastellessa on aikuiskoulutustuen käyttö muuttunut suurestikin. Eniten muutoksia on nähtävissä koulutusalalla, ravitsemusalalla sekä sosiaali- ja terveyspalveluiden alalla. Koulutusalalta on kadonnut aikuiskoulutustuen hakijoita hieman yli 50 %, kun verrataan vuotta 2019 vuoteen 2021. Kun vuonna 2019 koulutusalalta lähdettiin opiskelemaan aikuiskoulutustuen avulla 2494 henkilön voimin, vuonna 2021 heitä oli enää 1231 henkilöä. Vuonna 2021 kolmannes niistä, jotka koulutusalalta lä