Inbjudan: Nordiskt Arbetslöshetsförsäkringsmöte i Helsingfors

Välkommen till Nordiskt Arbetslöshetsförsäkringmöte torsdagen den 15 september till fredagen den 16 september. I Börshuset i Helsingfors. Seminariet ordnas av Sysselsättningsfonden och Arbetslöshetskassornas Samorganisation.

Coronapandemin prövade de nordiska arbetslöshetsförsäkringssystemen och i många länder var man tvungen att överväga och genomföra exceptionella arrangemang för att säkerställa att systemen fungerar. Utgående från detta beslöt man att temat för seminariet är Arbetslöshetsskyddssystemens funktion och ekonomiska hållbarhet under kriser, som de nordiska arbetslöshetsförsäkringsexperterna samlas för att diskutera om och dela med sig av sina erfarenheter.

Representanter för media är välkomna att höra anföranden och diskussioner. Vi tar också emot önskemål om intervjuer. Det är fritt fram att göra artiklar och inslag om evenemanget.

Meddela i förväg om du deltar och om eventuella önskemål om intervjuer

• till Tiina Kytömäki vid Arbetslöshetskassornas Samorganisation per e-post tiina.kytomaki(at)tyj.fi eller per telefon 040 7171 147 eller
  • till Thomas Kiil vid Sysselsättningsfonden per e-post thomas.kiil(at)tyollisyysrahasto.fi eller per telefon 040 764 3836

Programmet under det två dagar långa mötet består bland annat av följande inledningsanföranden:

Torsdag

• Seminariet öppnas
    Hanna Sarkkinen, social- och hälsovårdsminister

• How to predict the demand of labour in the short and long term
    Elina Pylkkänen, Arbets- och näringsministeriet

• Let’s work: Tackling long-term unemployment
    Birna Guðmundsdóttir, Vinnumálastofnun (VMST), Island

• Förändringar i arbetslöshetsförsäkringen och samverkande system för att mildra effekterna av pandemin
    Jenny Oretun Wilnier och Kristian Löfgren, Arbetsförmedlingen, Sverige

Fredag

• Hvordan NAV sikret finansiering av koronatiltakene under pandemien og hva vi har lært oss
    Yngvar Åsholt, Arbeids- og velferdsforvaltningen (NAV), Norge

• Sustainable financing of unemployment benefits
    Janne Metsämäki, Sysselsättningsfonden

• Paneldiskussion: The effects of the Covid pandemic and overcomning the crisis

SE: Lars Lööw, Arbetsförmedlingen
    NO: Yngvar Åsholt, Arbeids- og velferdsforvaltningen (NAV)
    FI: Essi Rentola, Social- och hälsovårdsministeriet
    DK: Asbjørn Sonne Nørgaard, Cevea
    IS: Vilmar Pétursson, Vinnumálastofnun

Paneldiskussionen hålls på engelska.

Hela programmet finns på seminariets webbplats. Föredragen hålls på skandinaviska och engelska. Presentationerna på skandinaviska simultantolkas på engelska. Seminariet leds av Annika Damström.

Talarnas presentationsmaterial publiceras på webbplatsen efter seminariet.

Information om Nordiskt Arbetslöshetsförsäkringsmötes bakgrund

Nordiskt Arbetslöshetsförsäkringsmöte fick sin början på initiativ av arbetslöshetsförsäkringsaktörer i Norden. Seminariet ordnades för första gången i Köpenhamn 1949 och har sedan dess ordnats vartannat år. Syftet med seminariet är att samlas kring aktuella arbetslöshetsförsäkringsfrågor och sprida information. Seminariet riktar sig till dem som verkställer utkomstskyddet för arbetslösa, dvs. arbetslöshetskassorna, arbetskraftsmyndigheterna och vederbörande ministerier. Seminariet ordnas mellan de nordiska länderna i följande ordning: Finland, Sverige, Norge, Danmark, Island och Färöarna.

Sysselsättningsfonden uppbär arbetslöshetsförsäkringspremier för att finansiera utkomstskydd och främja utveckling av löntagarnas kompetens med vuxenutbildnings vuxenutbildningsförmåner.

Arbetslöshetskassornas Samorganisation är en intressebevaknings- och utbildningsorganisation och ett samarbetsorgan för arbetslöshetskassorna.

Följ Työllisyysrahasto

Senaste pressmeddelandena från Työllisyysrahasto

Työllisyysrahasto käynnistää muutosneuvottelut29.2.2024 11:27:31 EET | Tiedote

Aikuiskoulutustuen ja ammattitutkintostipendin lakkauttaminen tarkoittavat Työllisyysrahastolle merkittäviä toiminnallisia muutoksia, jotka pakottavat toiminnan sopeuttamiseen. Pääministeri Orpon hallituksen hallitusohjelmaan on kirjattu, että aikuiskoulutustuki lakkautettaisiin elokuussa 2024. Myöhemmin myös ammattitutkintostipendi ilmoitettiin lakkautettavaksi. Mahdollinen lakkauttaminen edellyttää lakimuutosta, joka eduskunnan tulee hyväksyä. Hallituksen esitys eduskunnalle aikuiskoulutustuen, ammattitutkintostipendin ja vuorotteluvapaan lakkauttamista koskevasta lainsäädännöstä (HE 8/2024) on annettu 15.2.2024. Hallituksen esityksen mukaan aikuiskoulutustuen ja ammattitutkintostipendin lakkauttava laki tulisi voimaan 1.6.2024. Tämän jälkeen aikuiskoulutustukea voisi myöntää vain opintoihin, jotka alkaisivat ennen 1.8.2024. Siirtymäaika kestäisi vuoden 2025 loppuun, jonka aikana olisi mahdollista hakea lisää tukioikeutta sekä tuen maksua, jos sekä opinnot että tukikausi alkaisivat v