INBJUDAN till media: Vi presenterar utställningen Tapio Wirkkala – Form tisdagen den 4.10. kl. 10

Utställningen Tapio Wirkkala – Form som behandlar det skulpturala i Tapio Wirkkalas produktion ur olika synvinklar öppnar på EMMA. Kurator för utställningen är arkitekt Juhani Pallasmaa. Välkommen till presskonferensen för utställningen.

Vänster: Tapio Wirkkala, namlös, sent 1950-talet. Stiftelsen Tapio Wirkkala Rut Bryk samling / EMMA – Esbo moderna konstmuseum. © Ari Karttunen / EMMA. Höger: Tapio Wirkkala, S, 1958. Private collection / EMMA – Esbo moderna konstmuseum. © Ari Karttunen / EMMA.

Utställningen Tapio Wirkkala – Form presenteras för medierna tisdagen den 4 oktober kl. 10 både på EMMA – Esbo moderna konstmuseum och på webben. Presskonferensen hålls på finska.

Du kan också höra talen och presentationerna på distans via Zoom; se länken här nedan. Medierna kan ställa frågor i chatten.

Arkitekt och kurator för utställningen Juhani Pallasmaa närvarar vid evenemanget och intervjuas av EMMAs intendent Henna Paunu. Därtill håller EMMAs chef Pilvi Kalhama och Stiftelsen Tapio Wirkkala Rut Bryks ordförande Katarina Siltavuori varsitt anförande.

Intervjuer kan göras både på distans och på plats. Sänd eventuella frågor, begäran om intervju och anmälan om deltagande till EMMAs marknadsförings- och kommunikationsplanerare Iris Suomi per e-post: iris.suomi@emmamuseum.fi, tfn 0447601930.

Tapio Wirkkala – Form 5.10.22–6.10.24

Utställningen Form som behandlar det skulpturala i Tapio Wirkkalas produktion ur olika synvinklar öppnar på EMMA. Kurator för utställningen är arkitekt Juhani Pallasmaa. Utställningen som har producerats i samarbete med Stiftelsen Tapio Wirkkala Rut Bryk lyfter fram Wirkkalas unika karaktär som mångsidig konstnär och formgivare.

Tapio Wirkkala (1915–1985) är en ledande figur inom den moderna finska formgivningen. Det som gör honom unik var hans förmåga att agera på både konstens och konstindustrins olika områden, i olika material och i olika skalor. Wirkkala var sin tids visionär och han använde och utvecklade olika bearbetnings- och framställningsmetoder, både i sina unika skulpturer och i den industriella serietillverkningen.

Bilder

Följ EMMA – Espoo Museum of Modern Art

Senaste pressmeddelandena från EMMA – Espoo Museum of Modern Art

Collection Kakkonen presenterar kommerserådet Kyösti Kakkonens omfattande samling av design och konst i nya lokaler i EMMA i utställningscentret WeeGee8.11.2022 10:00:00 EET | Tiedote

Den unika samlingsutställningen Collection Kakkonen som belyser den finska keramik- och glaskonstens historia och nutid öppnar på EMMA. Utställningen presenterar en kuraterad helhet ur kommerserådet Kyösti Kakkonens omfattande samling som är resultatet av decennier av samlande. För samlingen har nya, egna utställningslokaler där verken kommer till sin rätt på bästa möjliga sätt konstruerats i WeeGee. Utställningen har genomförts som ett samarbete mellan Kyösti Kakkonen, EMMA och Esbo stad.

EMMA opens new space for the world-class collection of visionary collector Kyösti Kakkonen, focusing on Finnish glass and ceramic design8.11.2022 10:00:00 EET | Press release

Opening on 10th November 2022, EMMA – Espoo Museum of Modern Art unveils its largest project to date: a new 1000m² exhibition space dedicated to Collection Kakkonen. Bridging the gap between art and design, Collection Kakkonen has been brought together over the course of 35 years by prominent businessman and collector Kyösti Kakkonen, subsequently gaining recognition as the most significant collection of unique and limited-edition Finnish glass and ceramics in the world.

Collection Kakkonen esittelee kauppaneuvos Kyösti Kakkosen mittavaa muotoilu- ja taidekokoelmaa uusissa tiloissa EMMAssa Näyttelykeskus WeeGeellä8.11.2022 10:00:00 EET | Tiedote

EMMAssa avautuu ainutlaatuinen, suomalaisen keramiikka- ja lasitaiteen historiaa sekä nykypäivää valottava kokoelmanäyttely Collection Kakkonen. Näyttely esittelee kuratoidun kokonaisuuden kauppaneuvos Kyösti Kakkosen vuosikymmenten aikana keräämästä mittavasta kokoelmasta. Kokoelman esillepanoa varten Näyttelykeskus WeeGeelle on rakennettu uusi oma tilansa, jossa teokset pääsevät oikeuksiinsa parhaalla mahdollisella tavalla. Näyttely on toteutettu yhteistyössä Kyösti Kakkosen, EMMAn ja Espoon kaupungin kanssa.