INBJUDAN till medierna: pressträff om utställningen Eeva-Leena Eklund :) tisdagen 27.10 kl. 10

Eeva-Leena Eklunds utställning är en fortsättning på det årliga samarbetet mellan EMMA och Saastamoinens stiftelse, som går ut på att en intressant och aktuell nutidskonstnär får en beställning på ett verk till stiftelsens konstsamling. På samma gång premiärvisas också Saara Ekströms och Eero Tammis videoinstallation Biblion och Saastamoinens stiftelses samlingsutställning Beröring med två nya tillägg till samlingen: Människan och naturen samt Maria Wirkkalas Från och med detta.

Eeva-Leena Eklund :) presenteras för media 27.10 kl. 10. Konstnär Eeva-Leena Eklund med kurator Anna Tuori samt konstnären Saara Ekström och Eero Tammi presenterar deras verk. Möjlighet att se utställningen fram till kl. 12. Tillställningens språk är finska.

Anmälan och intervjuförfrågningar senast 22.10 till adressen: asta.teravainen@emmamuseum.fi

Du kan också följa pressvisningens tal på distans. Du får din deltagarlänk när du anmäler dig.

EMMA är Finlands till ytan största konstmuseum och pressvisningen ordnas med hänsyn till rekommenderade säkerhetsavstånd. Vi rekommenderar att du använder ansiktsmask. Se EMMAs anvisningar för ett säkert besök innan du kommer på plats.

Eeva Leena Eklund :) 28.10.2020–9.5.2021

Lika vrickad som världen är, det är också Eeva-Leena Eklunds verk. Eklunds målningar har alltid en kontaktyta till verkligheten och varseblivningen av den. Inspirationen till verken kan ha sin upprinnelse i soffans tyg, tomater, postkort som farfar har skickat från fronten eller vyerna som öppnar sig på gatan. Eklund ser bortom vardagens kuriositeter; mot hur ouppnåeliga objekt för längtan ersätts med porslinsdjur som stirrande sitter på fönsterbrädena.

Eeva-Leena Eklunds utställning är en fortsättning på samarbetet mellan Saastamoinens stiftelse och EMMA, där man varje år beställer ett nytt verk av en intressant och aktuell samtidskonstnär till stiftelsens konstsamling. För utställningen sätter Eeva-Leena Eklund upp en ny, omfattande installation som hon har planerat enkom för EMMAs lokaler och arkitektur. Kurator för utställningen är bildkonstnären Anna Tuori.

Saara Ekström & Eero Tammi: Biblion 28.10.2020–25.4.2021

Saara Ekströms och Eero Tammis nya videoinstallation Biblion (2019) får sin premiärvisning i EMMAs mediautrymme. Verket observerar boken och fördjupar sig i dess hypnotiska och skiktade väsen som bärare av den föränderliga, växande och försvinnande kunskapen. Tyngden av bokmassorna i bibliotek, antikvariat, lagerutrymmen och soptippar är också vår historias tyngd och arv – för någon en oersättlig skatt, för någon annan en onödig belastning.

Kokoelmanäyttely Kosketus alltid utställda

Saastamoinenstiftelsens samlingsutställning Beröring presenterar aktuell inhemsk och internationell samtidskonst. Via sitt kärntema, det mänskliga, belyser utställningen grundläggande frågor i livet.

Den nya helheten presenterar verk av konstnärerna Tilo Baumgärtel, Maria Duncker, Latifa Echakhch, Juhani Harri, Pekka Jylhä, Kimmo Kaivanto, Sanna Kannisto, Otto Karvonen, Essi Kuokkanen, nabbteeri, Inka Nieminen, Roland Persson, Jani Ruscica, Hanna Saarikoski, Olli Suorlahti, Jaakko Tornberg, Janna Syvänoja, Ferdinand von Wright ja Wilhelm von Wright

Ladda ned bild
Saara Ekström & Eero Tammi. Biblion, 2018. Video still. Saastamoisen säätiön taidekokoelma
Ladda ned bild
Pekka Jylhä, Vavisten ja kunnioittaen, 2005. Saastamoisen säätiön taidekokoelma.

Följ EMMA – Espoo Museum of Modern Art

Senaste pressmeddelandena från EMMA – Espoo Museum of Modern Art

Press conference on Tue 27 Oct at 10 am: Eeva-Leena Eklund :)14.10.2020 16:15:00 EESTPress Invitation

Eeva-Leena Eklund’s exhibition is part of the collaboration between Saastamoinen Foundation and EMMA in which one new work is commissioned annually from a seminal and topical contemporary artist for the foundation’s art collection. This occasion also marks the premiere of Biblion, a video installation by Saara Ekström and Eero Tammi, as well as new additions to the Saastamoinen Foundation collection display Touch: The new section Humans and Nature and Maaria Wirkkala's work Beyond This Point.

KUTSU medialle: Eeva-Leena Eklundin näyttelyn tiedotustilaisuus ti 27.10. klo 1014.10.2020 16:15:00 EESTKutsu

Eeva-Leena Eklundin :) -näyttely jatkaa Saastamoisen säätiön ja EMMAn yhteistyötä, jossa vuosittain tilataan kiinnostavalta ja ajankohtaiselta nykytaiteilijalta uusi teos säätiön taidekokoelmaan. Tilaisuudessa ensiesityksessä myös Saara Ekströmin ja Eero Tammen Biblion -videoinstallaatio ja esittelemme Saastamoisen säätiön kokoelmaa esittelevän Kosketus-näyttelyn uudistukset: Ihminen ja luonto -kokonaisuuden sekä Maaria Wirkkalan teoksen Tästä eteenpäin.

Uudistuvaa keramiikkataidetta esittelevään näyttelyyn on valittu monipuolinen ryhmä taiteilijoita1.10.2020 14:45:00 EESTTiedote

EMMA – Espoon modernin taiteen museo toteuttaa yhteistyössä muotoilun asiantuntijajärjestö Ornamon kanssa keramiikkataiteen näyttelyn 14.4.2021–27.2.2022. Näyttely nostaa esille taiteilijoita, jotka ovat uudistaneet keramiikkaa nykytaiteen materiaalina. Teoksissa käsitellään keraamisen materiaalin kautta murtumisen ja uudelleenrakentamisen teemoja – ihmisten suhdetta maaperään, ympäristöön ja toisiinsa.

A diverse group of artists is taking part in an exhibition presenting ceramic art renewed1.10.2020 14:45:00 EESTPress release

EMMA – Espoo Museum of Modern Art is carrying out a ceramic art exhibition together with Ornamo, an expert organisation for designers, between 14 April 2021 and 27 February 2022. The exhibition will highlight artists who have regenerated ceramics as a contemporary art material. The works address the themes of breaking and rebuilding through ceramic material – people’s relationship to the soil, environment and each other.

En mångsidig grupp konstnärer har valts ut för utställningen som presenterar den föränderliga keramikkonsten1.10.2020 14:45:00 EESTTiedote

EMMA – Esbo moderna konstmuseum sätter upp en utställning över keramikkonst i samarbete med expertorganisationen för design Ornamo. Utställningen hålls 14.4.2021–27.2.2022 och den lyfter fram konstnärer som har förnyat keramiken som material för samtidskonsten. I verken behandlas teman kring brytning och återskapande – människans relation till marken, miljön och varandra.

EMMA muuntuu parkkihalliksi maailmankuulun Elmgreen & Dragsetin uudessa näyttelyssä24.9.2020 10:00:00 EESTTiedote

EMMAn uusi näyttely ottaa museon linjakkaan betonisen näyttelytilan haltuunsa ennennäkemättömällä tavalla. Elmgreen & Dragset on muuttanut tilan unenomaiseksi pysäköintitaloksi, jossa nähdään uusia, tätä näyttelyä varten tehtyjä teoksia sekä ikonisia veistoksia kaksikon 25 yhteistyövuoden varrelta. Näyttelyn lisäksi taiteilijat ovat yhdessä suomalaisen rap-artistin Paperi T:n kanssa toteuttaneet videon, jossa Paperi T tulkitsee näyttelyn aiheita. Elmgreen & Dragset: 2020 on esillä EMMAssa 26.9.2020–17.1.2021.