INBJUDAN till presskonferens tisdagen 8.11 kl. 10: Collection Kakkonen öppnar på EMMA – Esbo moderna konstmuseum

Collection Kakkonen presenterar kommerserådet Kyösti Kakkonens omfattande samling av design och konst. Utställningen hålls i nya utställningslokaler som byggts i Utställningscentret WeeGee, enkom för att visa samlingen. Välkommen till presskonferensen.

Kristina Riska, Alma Jantunen, Gunnel Nyman, Nanny Still, Birger Kaipiainen och Michael Schilkin. Collection Kakkonen / EMMA – Esbo moderna konstmuseum. © Ari Karttunen / EMMA

Vi presenterar utställningen Collection Kakkonen för media tisdagen den 8.11.22 kl. 10. Presskonferensen hålls samtidigt på nätet och på plats på EMMA – Esbo moderna konstmuseum. Evenemanget går på finska.

Under evenemanget intervjuar EMMAs museichef Pilvi Kalhama kommerserådet Kyösti Kakkonen, utställningens kurator, EMMAs amanuens Aura Vilkuna och Esbo Stads kulturdirektör Susanna Tommila. Innan själva presskonferensen inleds har medierepresentanterna möjlighet att bekanta sig med utställningen på egen hand, från och med kl. 9.30.

Intervjuer kan genomföras både på distans och på plats på EMMA. Eventuella frågor, intervjuförfrågningar och anmälningar riktas till EMMAs marknadsförings- och kommunikationsplanerare Iris Suomi senast fredagen den 4.11 på adressen iris.suomi@emmamuseum.fi eller tfn +358 44 760 1930.

Du kan ta del av talen, intervjuerna och presentationen av utställningen över Zoom via denna länk. Medierna kan ställa frågor i chatten.

Collection Kakkonen 10.11.2022–
Kommerserådet Kyösti Kakkonens privata samling är resultatet av årtionden av samlande och omfattar mer än 10 000 verk. Ur den har en helhet bestående av cirka 1 300 verk deponerats på EMMA som ett långtidslån. Av dessa har cirka 600 verk i sin tur kuraterats för den omfattande utställningen Collection Kakkonen som öppnar på EMMA. Utställningen erbjuder en unik översikt över den finska glas- och keramikkonsten.

På utställningen visas verk av följande konstnärer: Alvar Aalto, Jasmin Anoschkin, Arttu Brummer, Rut Bryk, A. W. Finch, Kaj Franck, Liisa Hallamaa, Annikki Hovisaari, Friedl Holzer-Kjellberg, Alma Jantunen, Birger Kaipiainen, Joonas Laakso, Tyra Lundgren, Aino Marsio-Aalto, Francesca Mascitti-Lindh, Toini Muona, Gunnel Nyman, Aimo Okkolin, Johannes Rantasalo, Heini Riitahuhta, Kristina Riska, Yrjö Rosola, Kyllikki Salmenhaara, Antti Salmenlinna, Markku Salo, Timo Sarpaneva, Michael Schilkin, Aune Siimes, Kim Simonsson, Nanny Still, Gerda Thesleff, Raija Tuumi, Oiva Toikka, Kati Tuominen-Niittylä, Helena Tynell och Tapio Wirkkala

Utställningen har genomförts som ett samarbete mellan Kyösti Kakkonen, EMMA och Esbo stad och kuraterats av EMMAs amanuens Aura Vilkuna.

Bilder

Kyösti Kakkonen © Ari Karttunen / EMMA – Esbo moderna konstmuseum

Följ EMMA – Espoo Museum of Modern Art

Senaste pressmeddelandena från EMMA – Espoo Museum of Modern Art

Pilvi Takalas verk Under uppsikt framförs för första gången i Finland på EMMA – Esbo moderna konstmuseum31.1.2023 10:00:00 EET | Tiedote

Pilvi Takalas Under uppsikt (2022) granskar den privata säkerhetsbranschens maktutövning i det offentliga rummet. Videoverket hade premiär på den 59:e Venedigbiennalen 2022 och ses nu för första gången i Finland, där verket och det forskningsarbete som ligger bakom det fick sin början. På EMMA ses verket i form av en rumslig presentation som har anpassats till museets arkitektur. I samband med utställningen arrangeras publikevenemang som breddar de diskussioner verket föder. Verket ingår i utställningsserien InCollection som EMMA och Saastamoinen stiftelsen producerar i samarbete.

EMMA – Espoo Museum of Modern Art is proud to present the Finnish debut of Pilvi Takala’s video installation Close Watch31.1.2023 10:00:00 EET | Press release

Pilvi Takala’s Close Watch (2022) takes a critical look at how power is exercised in public spaces through the private security industry. Premiered at the 59th Venice Biennale at the Pavilion of Finland, the video work now returns to the Finnish context where the work and its research originally emerged. At EMMA, Close Watch will be presented in a new display responding to the museum’s architecture, and the exhibition will be accompanied by an indepth public programme. The exhibition is a part of InCollection series of collaborative exhibitions between EMMA and Saastamoinen Foundation.

Pilvi Takalan teos Valvonnan alla esitetään ensimmäisen kerran Suomessa EMMA – Espoon modernin taiteen museossa24.1.2023 10:00:00 EET | Tiedote

Pilvi Takalan Valvonnan alla (2022) tarkastelee kriittisesti yksityisen turvallisuusalan julkisessa tilassa harjoittamaa vallankäyttöä. Videoteos sai ensiesityksensä Venetsian 59. biennaalissa vuonna 2022 ja se nähdään nyt ensi kertaa Suomessa, jossa teos ja sen taustalla oleva tutkimustyö ovat saaneet alkunsa. EMMAssa teos nähdään tilallisena esillepanona, joka on sovitettu EMMAn arkkitehtuuriin. Näyttelyn yhteydessä järjestetään yleisötilaisuuksia, jotka laajentavat teoksen synnyttämiä keskusteluja. Teos on osa EMMAn ja Saastamoisen säätiön InCollection-yhteistyönäyttelyiden sarjaa.