Infrahankkeiden kustannukset tarkastelun alla – oppia tuleviin hankkeisiin

Rakli tarkastelee yhdessä Väyläviraston ja kymmenen kaupungin kanssa menneitä infrahankkeita, niiden kustannusarvioita ja toteutuneita kustannuksia. Yhteisen tutkimus- ja kehityshankkeen tavoitteena on aiempien hankkeiden kautta oppia lisää tulevien hankkeiden epävarmuustekijöistä ja niistä viestimisestä.

Rakli tarkastelee yhdessä Väyläviraston ja kymmenen kaupungin kanssa isojen infrahankkeiden kustannuksiin liittyviä epävarmuustekijöitä. Tarkastelussa on kymmeniä hankkeita ympäri Suomen, kuten erilaisia ratahankkeita, siltahankkeita, uuden asuinalueen infran rakentaminen, valtateitä ja ohitusteitä.

Tutkimuksessa tarkasteltiin alkuperäistä kustannusarviota, lopullista kustannusta sekä kustannusmuutoksiin johtaneita syitä. Yleisimmät kustannusarvioihin liittyvät epävarmuudet johtuivat hankkeen laajennuksista joko suunnitteluvaiheessa tai toteutuksen aikana sekä hankekokonaisuuden vaativuudesta.

"Yleisesti voidaan todeta, että asutuksen keskellä tehtävät infrahankkeet ovat vaativia ja huolellisesta valmistelusta huolimatta hankkeissa on runsaasti epävarmuustekijöitä. Lisäksi tällaisia hankkeita saatetaan laajentaa eli hankkeen kokonaisuutta muuttaa töiden edetessä. Varhaisessa vaiheessa tehty arvio hankkeen kustannuksista voi muuttua merkittävästi matkan varrella perustelluista syistä", Raklin tekninen johtaja Mikko Somersalmi selventää.

Toinen selkeä riskitekijä kustannusarviota tehdessä ovat muutokset markkinassa. Markkinatilanteen muutokset ja niistä aiheutuvat kustannusmuutokset korostuvat ennen kaikkea pitkäkestoisissa infrahankkeissa, kuten valtateiden ja raideyhteyksien rakentamisessa.

"Hankkeiden valmistelu vie usein vuosia ja sinä aikana markkinatilanne ehtii muuttua merkittävästi. Esimerkiksi tällä hetkellä markkinatilanne ja muutosten ennakointi on vielä erityisen haastavaa."

Kustannusarviot tarkentuvat hankkeiden edetessä

Kustannusarvioista puhuttaessa on hyvä muistaa, että kyseessä on vasta arvio. Mitä varhaisemmassa vaiheessa infrahankkeessa ollaan, sitä enemmän kustannusarvioon sisältyy epävarmuustekijöitä. Hankkeen edetessä arvioita päästään täsmentämään. Raklissa uskotaan, että tiedostamalla ja avoimesti kertomalla kustannusarvioihin liittyvät epävarmuustekijät, mahdolliset kustannusmuutokset eivät tule yllätyksenä.

"Kustannusarvioita tehdään hankkeen valmistelun eri vaiheissa. Näiden arvioiden pohjalta puolestaan tehdään usein hankkeen toteuttamispäätös. Mielestämme on erittäin tärkeää, että hankkeen oleelliset sidosryhmät päättäjistä veronmaksajiin saavat tiedon, mitä sen hetkisessä kustannusarviossa on otettu huomioon ja millaisia lopulliseen hintaan vaikuttavia epävarmuustekijöitä hankkeessa on", Somersalmi kertoo.

Suurten infrahankkeiden kustannusarvioiden hanketta vetää Rakli ry. Kustannusarvioiden ja toteutuneiden kustannusten selvityksen on tehnyt Ramboll Finland. Hankkeen toimeksiantajina ovat Väylävirasto, Helsingin, Espoon, Vantaan, Oulun, Tampereen, Turun, Jyväskylän, Kuopion, Lahden ja Porin kaupungit.

Rakli on maamme kattavin ja vaikuttavin ammattimaisten kiinteistönomistajien ja rakennuttajien järjestö. Valvomme jäsentemme etua, osallistumme yhteiskunnalliseen keskusteluun sekä teemme työtä kestävän elinympäristön puolesta. Tarjoamme myös tutkittua tietoa vastuullisen päätöksenteon tueksi sekä kehitämme toimialaa ja jäsentemme osaamista.

Oulun seudun kiinteistömarkkinakatsaus: Toimitilojen ja vuokra-asuntojen kysyntä vahvistui Oulussa vuonna 202111.5.2022 13:00:00 EEST | Tiedote

Kiinteistösijoittamisen suosio on jatkunut vahvana ja ammattimaiset kiinteistösijoittajat tekivät Oulussa kauppoja noin 200 miljoonan euron arvosta vuonna 2021. Tilakysynnän näkymät ovat toimistoissa ja tuotannollisissa tiloissa maltillisen positiivisia, mutta liiketiloissa tilakysynnän arvioidaan edelleen vähenevän. Asuntovuokrien nousu on jatkunut, mutta hidastuen. Asuntorakentamisen aloitukset hipoivat 2000-luvun ennätyksiä vuonna 2021. Ukrainan sota hämärtää talousnäkymiä ja kasvattaa myös kiinteistömarkkinoiden epävarmuutta.

Helsinki Research Forum: Pääkaupunkiseudun toimistotilojen vajaakäyttö lievässä laskussa13.4.2022 04:00:00 EEST | Tiedote

Helsinki Research Forum päivitti pääkaupunkiseudun keskeisten toimistoaluiden vajaakäyttöasteen sekä tarkastelussa olevan toimistokannan. Vajaakäyttöistä toimistotilaa oli maaliskuun 2022 lopulla yli 516 000 neliömetriä. Tilakantaan otettiin mukaan uusia alueita Helsingin keskustasta. Laajennus nosti tarkastelun alla olevaa toimistokantaa 666 000 neliömetrillä ja laski vajaakäyttöasteen reiluun 12 prosenttiin.

Raklin Vuokra-asuntobarometri: Rakennuskustannusten nousu vaikeuttaa merkittävästi uusien vuokra-asuntojen tuotantoa12.4.2022 04:00:00 EEST | Tiedote

Vuokra-asuntosijoittamisen suosio pysyy vahvana taloudellisen toimintaympäristön epävarmuuden kasvusta huolimatta. Kaikkien ammattimaisten sijoittajaryhmien ennakoidaan kasvattavan vuokra-asuntosijoituksiaan. Vuokrien lähitulevaisuuden nousuodotukset ovat pääkaupunkiseudulla maltillisempia kuin kertaakaan aiemmin barometrin historiassa. Tampere ja Turku ylläpitävät asemiaan vahvimman vuokrakehityksen alueina. Rakennuskustannusten nousun nähdään vaikeuttavan uusien vuokra-asuntojen tuotantoa merkittävästi.

Turun seudun kiinteistömarkkinat: Tuotannollisten kiinteistöjen vuokra- ja sijoituskysyntä vahvaa Turussa7.4.2022 14:00:00 EEST | Tiedote

Turun kiinteistömarkkinoiden positiivinen vire jatkui vuonna 2021. Asuntorakentamisen volyymit pysyivät korkeina ja vuoden aikana tehtiin useita merkittäviä kiinteistökauppoja. Etenkin tuotannollisten kiinteistöjen sijoitus- ja vuokranäkymät olivat positiivisia. Toimistomarkkinoillakin tilakysynnän ennakoitiin kääntyvän nousuun, mutta liiketilamarkkinoiden tilanne pysyi haasteellisempana. Ukrainan sota hämärtää talousnäkymiä ja kasvattaa myös kiinteistömarkkinoiden epävarmuutta.

Ammattimaisten vuokranantajien asiakastyytyväisyys hyvällä tasolla31.3.2022 12:45:39 EEST | Tiedote

Rakli keräsi 12 ammattimaisen asuntotoimijan asukastyytyväisyyskyselyn NPS-luvun viime vuodelta. Keskimääräinen NPS-luku oli 48, eli asukastyytyväisyys ammattimaisilla vuokranantajilla on hyvällä tasolla, lähellä erinomaista. Rakli selvitti viime syksynä myös suomalaisten mielikuvaa vuokra-asumisesta. Tutkimuksen mukaan vuokra-asumiseen suhtaudutaan myönteisesti ja ammattimaisten vuokranantajien luotettavuutta ja laatua arvostetaan.