Designapteekki Oy

INNOVATIV FÖRSÄLJNING AV ETT LYXIGARE HANGÖBOENDE

Ett helt nytt La Dolce Vita -koncept att uppvisa en värdelägenhet i Finland 4.7.2020. Lars Soncks kulturhistoriska pärla presenteras till publiken med elegans och kulturell underhållning efter tre-årig lång renovering
Tervetuloa kulttuuritapahtumaan ja myyntiesittelyyn toivottavat Designapteekin Jari Ahlqvist,  Ira Linnéa von Witte, kaupunginjohtaja Denis Strandell ja kiinteistövälittäjä Malin Fagerlund.
Tervetuloa kulttuuritapahtumaan ja myyntiesittelyyn toivottavat Designapteekin Jari Ahlqvist, Ira Linnéa von Witte, kaupunginjohtaja Denis Strandell ja kiinteistövälittäjä Malin Fagerlund.

Ett avvikande nytt koncept att uppvisa en värdefull lägenhet i Finland. Evenemanget i Hangö går av stapelnlördagen 4.7.2020. Avsikten är inte bara att inviga och sälja den nyrenoverade unika lägenheten, men erbjuda en arkitektonisk upplevelse och väcka sekelskiftes känslor i stil med La Dolce Vita cocktail-tillställning. Potentiella köpare inbjudes till ett av Hangös finaste hus ritad av Lars Eliel Sonck på slutet av 1800-talet, för att avnjuta mousserat franskt vin med delikatesser, ta del av teaterspel samt lyssna på live klassisk musik, korta framföranden om badortslivet i Hangö, byggnadskonst och trender kring boende. Klädkoden ’smart elegant’ är till ära för jugendhusets ädla kulturhistoria och renoveringen av yttersta finess. Hangös stadsdirektör Denis Strandell kompletterar evenemanget med ett kort anförande om Hangö som kulturstad.

Jari Ahlqvist från Designapoteket/ Byggnadsapoteket Partner bjuder till en annorlunda exklusiv upplevelse omkring den 141m2 rymliga och ljusa lägenheten på Boulevarden 20, som restaurerats/ renoverats med ytterst noggrannhet under tre års tid. Precis allting har förnyats, och luxuösa bekvämligheter inkluderats, dock med stor respekt för husets sekelskiftes anda.

”Soncks hus i Hangö förtjänar bara det bästa. Det är en ära för mej att presentera Soncks kulturhistoriska verk. Karakteristiska för Lignellska eller Statsverkets hus, som även tjänat som ett elegant järnvägshotell och kommandocenter för Hangö kustbatteri, är dess originaldekorativa trapphus med bl.a. bankvalv och originalmålningar från sekelskiftets Hangö. Extraordinärt! I lägenheten har använts enbart traditionella material såsom linoljefärger, limfärger och äkta papperstapeter baserade på limfärgstryck. Stabschefens arbetsrum har fått extra omtanke”,skildrar byggnadsvårdsexperten Ahlqvist passionerat, och tillägger att en härlig strand och mysig glasskiosk ligger vid andra ändan av Boulevarden.

Glada sommardagar i en aristokratisk badhusmiljö

Lars Sonck är en av Finlands främsta sekelskiftes arkitekter. Hans mångsidiga produktion och individuella stil är imponerande. Till hans kändaste verk hör bl.a. Eira sjukhus, Mikael Agricola- och Berghällskyrkan i Helsingfors, Stadshuset, Navigationsskolan och Stadskyrkan i Mariehamn, Presidentens sommarresidens Gullranda i Nådendal, Jean Sibelius residens Ainola i Träskända och Hotel Regatta i Hangö. Såsom den ryska tsarfamiljen med följe, vilka vistades regelbundet i Hangö på somrarna, uppskattade även Lars Sonck Hangös naturskönhet och mångfald. Glada sommardagar i en aristokratisk badhusmiljö. Boulevardens ståtliga kejsarlindar förskönade huvudgatan redan då, och även idag.

Hängivenhet för kvalitet

Malin Fagerlund, fastighetsmäklare AFM/ Köpvittne (Hima & Huvila), som är den lokala samarbetspartnern för Designapoteket, kommer att berätta för inbjudna om trender och visioner inom fritidsboende ur Hangö synvinkeln.

Pauliina Kivikoski, ekonomie magister och försäljningsförhandlare (Bulevardin Kotimeklarit) konsulterar Designapoteket och presenterar för gästerna kort om kvalitativt boende i Finland.

Under min karriär inom fastighetsbranschen har jag inte tidigare vittnat dylik passion och precision i att rekonstruera och dekorera en lägenhet - med enorm hängivenhet för kvalitet. Denna suveräna lägenheten med sina höga valvformade fönster, rundformade väggar, nästan fyra meter högt tak, gamla spegeldörrar och otaliga fina detaljer, är helt i sin egen klass”, beskriver Kivikoski och prisar Designapotekets beslutet att anordna ett exklusivt kulturellt evenemang kring uppvisningen i Hangö.

Fascinerande historia & teatermonolog

Laura Lotta Andersson, museichef berättar om det luxuösa badortslivet i början av 1900-talets Hangö, och Lignellska huset fascinerande historia. Axel Holmström, hotelldirektör, Hotel Regatta berättar om badortslivet i Hangö idag. Som tillställningens höjdpunkt uppträder den karismatiska Marika Sampio-Utriainen i en teatermonolog som handlar om en betydelsefulla kvinna vid sekelskiftet.

Medan de inbjudna gästerna tar del av evenemanget, får de avnjuta utsökt servering av en ’batteri’ av entusiastiska servitriser. I samband med de två cirka en timmes evenemangen serveras även en gnutta spänning. Exklusiva presenter och presentkort lottas ut bl.a. champagneflaskor, övernattningar i Hangös vackra Hotel Regatta, inträden till Regatta spa, romantiska middagar och skönhetsbehandlingar för  två.

Potentiella köparkandidater kan anmäla sitt intresse till deltagande i lördagsevenemangen 4.7.2020 kl.15.00 eller 18.00. Det förutsätts dock att de har ett genuint intresse, engagemang och finansiell kapacitet till ett kvalitativt Hangöboende. Boulevarden 20 lägenheten säljes genom anbudsförfarande; utgångspriset är 505 000 euro. Även pressen är inbjuden att ta del i ett kulturellt firande i Lignellskahuset samt avnjuta en idyllisksommarmiljö i sköna Hangö.

hanko@designapoteket.fi 044 7888878 /  044 7777441

Kutsu

Kuvat

Lataa
Hanko on tunnettu venekaupunki.
Lataa
Kaupungijohtaja Denis Denis Strandell. Kuva Etik Lähteenmäki.

Designapteekki Oy
Korkeavuorenkatu 8