Insinööriliiton juhlavuodelle kaksi pääyhteistyökumppania

Insinööriliiton 100-vuotisjuhlavuoden tapahtumilla ja tempauksilla halutaan rikkoa perinteisiä käsityksiä insinööreistä ja muistutetaan mieleen, että insinöörityö näkyy kaikilla elämänalueilla. Vuoden mittaan järjestetään lähes 50 tilaisuutta eri puolella Suomea.

Insinööriliiton juhlavuoden pääyhteistyökumppanit ovat Vahanen-yhtiöt ja Kiwa Inspecta, jotka työllistävät yhteensä noin tuhat insinööriä Suomessa. Kiinteistö- ja rakennusalan konsulttitoimisto Vahanen-yhtiöiden omistajat ovat kotimaisia yksityishenkilöitä.

– Asiatuntijaorganisaationa myymme insinööritaitoa. Palveluliiketoiminta perustuu henkilöstön osaamiseen ja sen osaamisen myymiseen, sanoo konsernijohtaja Risto Räty Vahanen-yhtiöistä.

Hänen mukaansa yrityksen jatkossa tarvitsema osaaminen laajenee rakennusalan yli, sillä toimialojen väliset rajat limittyvät. Yritystä kiinnostaa insinööriosaajat laajemmin myös oman alan ulkopuolella.

Vahanen-yhtiössä kannustetaan talon omia insinöörejä kertomaan onnistumisistaan ja asiantuntemuksestaan esimerkiksi blogeissa ja ammattifoorumeilla. Koska Insinööriliitto edustaa koko insinöörikenttää, yritys haluaa näkyä ja olla mukana liiton juhlavuodessa.

– Haluamme olla levittämässä ilosanomaa insinöörien ammattiylpeydestä ja siitä, mitä on olla insinööri, Räty sanoo.

Vahanen-yhtiöiden perinteisiin kuuluva oppilaitosyhteistyö on yhä läheistä, ja sen tähden Räty arvostaa Insinööriliiton opiskelijayhteistyötä.

– Hallituksemme jäsen Risto Vahanen käy edelleen luennoimassa ammattikorkeakoulunrakennusalan kursseilla, Räty kertoo.

Kiwa Inspectan taustalla on entinen Tekninen tarkastuslaitos TTL, jonka toiminta yksityistettiin 1990-luvulla. Kotimainen Inspecta laajensi toimintaansa Baltiaan ja Pohjoismaihin. Nykyään se toimii yhdeksässä maassa.

– Suomalaisesta pienestä tarkastuslaitoksesta kasvoi monikansallinen Inspecta, kertoo viestintä- ja markkinointipäällikkö Tuomas Suominen.

– Vuonna 2015 Kiwa osti jo 1 600 asiantuntijan yritykseksi kasvaneen Inspectan. Yrityksillä on samankaltaiset juuret, sillä kummankin toiminta on lähtenyt ihmisten turvallisuuden turvaamisesta, Suominen jatkaa.

Kiwa Inspecta on tarkastus-, testaus- ja sertifiointisaloilla toimiva palveluyritys. Yrityksen insinöörit tekevät tarkastuksia muun muassa teollisuudessa ja kiinteistöissä.

– Toisaalta asiakkaammekin ovat usein insinöörejä esimerkiksi energialaitoksissa, konepajoissa ja kiinteistöissä, Suominen huomauttaa.

– Kiwa Inspecta haluaa tuoda itseään esille insinööriyhteisönä, jossa on merkityksellistä ja tärkeää työtä tarjolla alan parhaille osaajille nyt ja tulevaisuudessa, Suominen sanoo.

Insinööriliiton puheenjohtaja Samu Salo on tyytyväinen, että liiton juhlavuodelle saatiin kaksi insinööreille tuttua kumppania.

– Molemmat juhlavuoden yhteistyökumppania ovat insinöörivaltaisia yrityksiä. Odotan innolla yhteistyötä Vahanen-yhtiöiden ja Kiwa Inspectan kanssa, Salo toteaa.

www.ilry.fi/il100
Grete Ahtola, grete.ahtola@ilry.fi, puh. 0201 801 828