Insinööriliitto pettyi TKI-verokannustimen kaatumiseen

Insinööriliiton puheenjohtaja Samu Salo on pettynyt, että yritysten verokannustin tutkimuksen ja tuotekehityksen vauhdittamiseksi kuuluu esityksiin, joita Marinin hallitus ei aio tuoda eduskuntaan.
Insinööriliiton puheenjohtaja Samu Salo

– Etenkin pienten ja keskisuurten yritysten toiminnan vauhdittamisen kannalta tärkeän esityksen joutuminen hallituksen silppuriin on raju pettymys. Se on yksi takaisku lisää tavoitteelle nostaa t&k-menojen osuus BKT:sta vähintään neljään prosenttiin, Salo sanoo.

Hallituksen viimekeväisen linjauksen mukaan yrityksille tarkoitetun tutkimuksen ja tuotekehityksen verokannustimen oli määrä olla käytössä ensi vuodesta alkaen. Hallituksen sisäisessä välienselvittelyssä kaikki verotusta koskevat esitykset kaatuivat, eli ne eivät mene eduskunnan käsittelyyn.

Salon mukaan Insinööriliitto tukee vahvasti toimia lisätä investointeja tutkimukseen ja tuotekehitykseen. Vaikka vuoden 2021 aikana t&k-menojen kehitys oli oikeansuuntaista, investoinnit kasvavat Salon mielestä tuskastuttavan hitaasti.

– Olen usein todennut, että investointien neljän prosentin BKT-tavoite on minimi ja sille takarajaksi asetettu vuosi 2030 liian myöhään. Tarvitsemme merkittävästi lisää investointeja yrityksiltä ja julkiselta taloudelta lisää panostusta TKI-toimintaan.

– Julkisen vallan on myös omalla esimerkillään osoitettava, että se ymmärtää TKI-toiminnan tärkeyden maan hyvinvoinnille. Valitettavan usein tämä jää puheiden tasolle, hän sanoo.

Salo muistuttaa, että maan talous nojaa teollisuuteen ja tekniikan alan osaamiseen.

– Ne eivät synny eivätkä säily tyhjästä. Vahva vientiteollisuus ja monipuolinen osaaminen edellyttävät jatkuvaa ja ennustettavaa panostusta TKI-toimintaan. Jokainen tutkimukseen ja tuotekehitykseen laitettu miljoona on tulevaisuusinvestointi, joka tulee korkojen kanssa takaisin ja vahvistaa suomalaista hyvinvointiyhteiskuntaa, Salo painottaa.

Insinööriliiton puheenjohtaja Samu Salo