Insinööriliitto: Työttömyysturvan rahoitusta ei saa vaarantaa

Insinööriliitto ei lämpene ajatukselle käyttää Koulutusrahaston ja Työttömyysvakuutusrahaston yhdistymisen myötä syntyvän Työllisyysrahaston varoja jatkuvan koulutuksen kustannuksiin.

– Koulutuksen tarve kasvaa myös työssä käyvien osalta, ja jaan huolen rahoituksen riittävyydestä. Tarjottu lääke on kuitenkin väärä. Uuden Työllisyysrahaston tärkein tehtävä on huolehtia työttömyysturvan rahoituksen riittävyydestä. Muutostilanteessa uuden rahaston kukkarolle ei saa päästää uusia toimijoita tarpeineen, puheenjohtaja Samu Salo toteaa.

Suomen yliopistojen rehtorineuvosto UNIFI, Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvosto Arene ja Sivistystyönantajat esittävät yhteisessä kannanotossaan selvitystä, miten ensi vuoden alusta toimintansa aloittava Työllisyysrahaston varoja voisi käyttää työssä olevien kouluttamiseen.

– Kun puhutaan työelämässä tapahtuvasta oppimisesta ja työelämän tarpeisiin vastaavasta koulutuksesta, yritysten pitäisi kantaa nykyistä suurempi vastuu osaamisen säilymisestä, Salo sanoo.

Hän huomauttaa, että myös maan hallituksella tuntuu olevan halua ottaa oma siivunsa uuden rahaston resursseista. Julkisuudessa on ollut esillä, että palkansaajien ansiotuloverotuksen keventämisen sijaan laskettaisiin työnantajien ja palkansaajien työttömyysvakuutusmaksuja, mikä toisi hallitukselle lisää liikkumavaraa ensi vuoden budjettiin.

– Nyt käsi sydämelle ja rehellinen vastaus kysymykseen: Onko talouden kasvu ja työllisyyden parantuminen niin vankalla pohjalla, että voimme jättää tulevan Työllisyysrahaston resurssien riittävyyden seuraavien päättäjien huoleksi, Salo kysyy.

Lisätietoja: puheenjohtaja Samu Salo 040 184 2290